Kjære ungdom.

Kan du gjøre meg en tjeneste?

Ta deg en velfortjent ferie. Unn deg selv det! Senk skuldrene. Nyt sola. Stikk nesa opp mot skyene på regnværsdager og kjenn, virkelig kjenn, varmt sommer-regn i ansiktet!

 

Tillat deg selv å klarne tankene. Noen ganger er det faktisk ok å gjemme unna det vonde, det vanskelige, det triste. Du trenger ikke glemme det, bare lov meg at du leter like mye etter alt det gode som alt det vonde. Det vil gjøre deg godt, jeg lover.

 

 

Fikk du god karakter på eksamen? Så bra! Klapp deg selv på skuldrene, hold lenge på den gode følelsen.

 

Gikk det dårlig på eksamen? Det går helt fint! Helt sant! Tro meg altså. Been there, done that! De er kjipt der og da, men det går over. Gi det litt tid, en dag husker du det ikke engang. Det kommer nye muligheter. Noen ganger «bæsjer du på leggen», andre ganger er du helt sjef. Det er livet!

 

Ble du ikke trukket opp i eksamen? Nice! Eller «chill». (var jeg kul nå, eller er det ingen som bruker «chill» lenger? Kanskje jeg høres ut som en gamling som prøver litt for hardt? ) Gled deg over det. Man skal ha litt flaks her i verden!

 

 

 

Vi har vært mye sammen i år, du og jeg. Det har vært fint, i hvert fall for meg. Jeg har gledet meg med deg over gode karakterer, og jeg har sagt at «da leser vi bare litt mer neste gang!», når du ikke fikk den karakteren du ønsket deg. Jeg har sett deg når du har sittet alene i friminuttet. Noen ganger har jeg oversett deg. Trodde at du ville være alene. Hvis ikke det var tilfelle beklager jeg det. Noen ganger er det så vanskelig «å lese deg».

Andre ganger synes følelsene dine lang vei. Noen ganger ligger alle følelsene dine utenpå kroppen. Vi voksne ler litt da. Ikke av deg altså, jeg lover, men vi ler gjenkjennende. Vi har vært der. Ikke det du vil høre der og da, når kaoset raser i kroppen og i hodet ditt, men vit at en dag vil du kjenne på den indre roen du savner akkurat nå. Jeg lover. Det er kanskje det aller beste med å bli voksen. Roen.

 

Jeg har sett deg når du står midt i vennegjengen også. Når du blomster. Når du er trygg, når du er skikkelig varm i trøya. Jeg unner deg det. De gode vennene. De er gull verdt.

Du er flink til å ta vare på andre. Flinkere enn jeg var når jeg var på din alder.

Du har så lett for å snakke åpent. Sende en melding. Gi en klem. Du og vennene dine. Dere krangler, åpenlyst. Og dere blir venner igjen. Drama egentlig. Unødvendig drama har jeg tenkt ofte. Noen ganger har jeg vært oppgitt over deg. Sagt det, kanskje av og til i en litt krass tone.

Du har ledd av meg da. Sagt at det er jeg som er «dramatisk». At alle krangler hele tiden, også blir de venner igjen. At sånn er det å være ungdom. Jeg må jobbe med meg selv, jeg vet det. Jeg ER gammeldags. Dette er din verden, her er jeg bare en tilskuer. Noen ganger en gjest, heldig som blir invitert inn!

 

Det skjer så mye rundt deg. Du blir sliten. Alle forventer noe av deg. Mamma og pappa, besteforeldrene, søsken, vennene, lærerne, og jeg. Så mange roller du villig tar på deg, så mange roller du må spille. Når er du bare deg selv? Og når du er det, er det da det rakner litt?

Det er det du sier. At det er når du er alene det er mørkest. At det er når du kan senke skuldrene at du blir mest andpusten.

 

Jeg forstår det. Jeg ser det. Jeg ser deg!

Derfor vil jeg du skal gjøre meg en tjeneste.

 

 

Nå som skoleåret går mot slutten. Senk kravene til deg selv. Senk kravene andre har til deg. Våg å si nei, gled deg over å kunne si ja, de gangene du kjenner at det er det du vil. Sett grenser, for deg selv og andre.  Nyt de små øyeblikkene, når du legger de sammen vil du se at de til sammen utgjør mye glede. Ikke legg lista så høyt. «Chill» litt lissom. De små gledene kan gjøre stor lykke. Brune føtter i hvite tøysko, hullete jeans, brownies og is, dyppe tærne i vannet, gå barbent i gresset, se en hel serie på Netflix i løpet av en dag, lås deg inne på rommet og spill høy musikk, syng når du er alene, høyt! Sov lenge, vær våken hele natten. Forelsk deg i det mennesket du liker aller best, forelsk deg litt i livet, tillat deg å kjenne sommerfuglene virvle i magen! Gjør du det? Kan du gjøre meg den tjenesten?

Gled deg over de få dagene som er igjen av skoleåret.

Ta deg en velfortjent sommerferie.

Jeg gleder meg til å se deg igjen til neste skoleår. Du fine ungdom!

17 kommentarer

Siste innlegg