God hjul.

Vi satt der dypt og tilbakelent i hver vår gamle lenestol foran peisen, slik vi ofte gjør på kveldene, med nesa langt nede i en eller annen form for lett kiosk-lektyre, og med tankene langt vekk. Sett utenifra er jeg sikker på at vi er selve bildet på traust gammelt ektepar, hvis spenningsnivå i hverdagslivet er like synkende som interessen for fjorårets realitykjendiser med kule tatoveringer og navlepiercing. To middelaldrende, passelig småtjukke ektefeller hvis glansdager, om de egentlig noen gang fantes, for lengst har forduftet.

Likevel er vi ganske lykkelige, gubben og jeg, og dersom rikdom kunne måles i antall utvekslede smil, små berøringer, eller timer tilbragt i stillhet i tospann, ja da ville vi sikkert vært betegnet som rike.

Gemalen, en kraftkar med mer hår på brystkassa enn toppen av hodet, mekaniker av yrke, derav store ru arbeidshender med inngrodd gir-olje i porer og furer, hvilte et par loslitte ulltøfler i en solid størrelse 47 på fotskammelen foran de knitrende flamme. Du vet jo hva de sier om mannfolk med store føtter? Store føtter, digre tøfler!

Han satt fordypet i sin absolutte favoritt lektyre, og bladde ærbødig i den siste utgaven av Norsk Bobil og Caravan magasin.  Det er vanskelig å få kontakt med gemalen når han sitter slik og drømmer seg bort i glansede bilder av bobiler i ulik størrelse og prisklasse. Fra øyekroken ser jeg han studere diverse innredninger og mekaniske duppetitter, mens han drømmer seg bort i tilbehør, eksteriør, toppfart, og polert karosseri.

Når gubben koser seg med kiosklektyre.

Om han bare kunne vinne i lotto, da hadde det blitt egen bil. Enn så lenge må denne middelaldrende gemalen med hårete bryst, og svære ulltøfler fremdeles prioritere huslån, og tre hjemmeboende sønner i slutten av tenårene. Men om han bare vinner i lotto…

I mellomtiden låner vi svigerfar sin relativt nyinnkjøpte Fiat Ducato. En sånn snerten liten sak som glir like lett på vidda over fjellet, som gjennom trange gater i bortgjemte byer. Nå er kanskje ikke en sånn snerten liten by-bobil ideell for to over gjennomsnittet lange, og litt forspiste mennesker med større magemål enn sunn fornuft, særlig med tanke på at bena er for lange til at dodøren kan lukkes mens vi gjør vårt fornødende, og at vi sover i fosterstilling, på kryss og i dobbeltknute, for å ikke butte tær og hoder i karosseriet, likevel det er bedre enn ikke noe. Men å drømme om egen bobil med plass til å tømme tarmene bak lukkede dører, og til å strekke ut kroppen om natten uten å briste kraniet og punktere frontalappen, det må være lov.

Gubben blar fra side til side og sukker henført.

-«Se her da!» sier han!

-«Dem har sånn koppholder dashbordet, med tape…sånn som ikke sklir! Også har dem ei sånn matte med anti-skli underlag, hvor man kan legge nøkler og progressive briller med og uten solbrillefilter! Funker sikkert til småpenger også! Hadde vært kjempefint til vekslepenger i bomringen!!! Om det fantes sånne bomringer som tok mynter lenger da!»

En sånn fancy liten høyst nødvendig unødvendig reiseradio.

Gubben er helt i sin egen verden.

Selv blar jeg i et glanset julemagasin fra det lokale kjøpesenteret, og lar meg nærmest forhekse av en nydelig kåpe i dyp-rød farge, med avtagbar fuskepels på kragen.

-»Se på denne da vennene, denne kunne jo du kjøpt til meg til ju….»

Men gubben enser ikke at jeg engang snakker, og avbryter meg med et stort og henrykt:

-«Wooooaaahhh!!! Vifteovn OG fuglemater til forteltet, FORMET SOM EI CAMPINGVOGN!!!! Faderuallan så kreativt! Nei, det MÅ vi bare ha i bobilen!!!»

Han finner frem en penn og ei notatblokk, og starter på lista over ting vi bare MÅ ha, til bilen vi ikke engang egentlig eier selv!

Koppholder, antisklimatte til mynter vi ikke kan bruke i bomringene som ikke lenger eksisterer, vifteovn og fuglemater formet som ei campingvogn.

Han trommer pennen litt utålmodig mot nesetippen mens han blar videre.

-« Jeg skriver opp ei sånn brødfjøl med understell også jeg, sånn som kan bli et lite serveringsbrett. Kjekt å ha. Også en løs reiseradio for de stedene vi ikke får inn signaler på stereo`n… reiseradioen er forma som en kombicamp…hva dem får laga nå til dags altså…tar med to jeg! Kjekt å ha! Tenger vi en egen liten kjele til nudler?»

 

Jeg blar videre i julemagasinet mitt, og kommer til undertøyssidene. En sånn syltynn modell med mistenkelig ruvende overstell i en julerød BH med blonder herfra til evigheten smiler forførende mot motefotografen. Jeg holder bildet opp mot gubben og kurrer så mykt og hest jeg bare kan: -«Se for deg meg i denne lille blondesaken da! Din egen lille «uskikkelige» sexy nissepike lissom… Tror du nissen legger noen slike blonder under treet mitt i år eller?» Jeg prøver å fange oppmerksomheten hans med et forsøk på å klemme et sett velbrukte hengepupper sammen på midten, mens jeg lager klassisk trutemunn ala gullfisk i bolle, og blafrer flørtende med øyevippene.

Når du ønsker deg sexy undertøy for å pynte litt på den nye pandemi-kroppen.

Gubben virker ivrig en brøkdel av et sekund!

-«Juletre!! Der sa du no! Det finnes jo sånne juletrær som går på batteri, snurrer av seg selv og blinker med lysa, sånne som kan stå på dashbordet i bobilen! Det MÅ vi ha. Jeg skriver det på lista!»

-«Men vi kjører jo ikke om vinteren!» svarer jeg undrende! –«Bilen står jo lagret på låven til…»

-«DÆVEN!!! Dem har julegardiner til bakruta også!!! Vi tar med det og! Nå skal det bli skikkelig julestemning i kjerra!»

 

Et bittelite øyeblikk, mens gubben noterer enda flere unødvendige nødvendigheter så blekket spruter, blar jeg videre i julemagasinet, og lurer på om det i det hele tatt er verdt å nevne at det i morgen er halv pris på ribbe på Coop, men jeg innser raskt at jeg neppe vil nå inn, nå som gubben tydeligvis har skrudd på «manne-bryteren» i lillehjernen, og er i handlemodus!

I lang tid blir han sittende slik med nesa langt ned i Norsk Bobil og caravan magasinet, fordyper seg dupeditter og lenker til nettbutikker med fristende to for en, og ti for tretten tilbud, mens han humrer, smiler, bestiller og noterer.

Når du vet hva som ligger under juletreet fra gubben i år…matchende grilldresser og kulegrill.

I det flammene i peisen er i ferd med å slukne for kvelden tørker gubben fornøyd svetten i panna med underarmen før han stolt som en hane presenterer ei tre A4 siders, sirlig skrevet ønskeliste med duppeditter og høyst nødvendig dill-dall av ypperste kvalitet.

 

Koppholder, antisklimatte til mynter vi ikke kan bruke i bomringene som ikke lenger eksisterer, vifteovn og fuglemater formet som ei campingvogn. Selvgående blinkende, batteridrevet juletre, og julegardiner til bakruta, samt to reiseradioer formet som en kombicamp.

Dørmatte til inn og utside, med teksten «Velkommen» og «Velkommen tilbake», (fiffig greie det der!), skinke- og hemoroide-varmer til fører og passasjer-sete, elektriske massasjeputer med innebygget dab radio til nakkestøttene, voksduk til campingbordet, campingbord til voksduken, mygglys med Fiat-logo og lighter til mygg-lys.

 

Matchende grilldresser til herr og fru, slippers med anti-skli såle i samme farger som grilldressene,  skilt til bakruta med teksten «Tut hvis du elsker camping», brødfjøl med avtagbart sammenleggbart understell, ledlys til forteltet, fortelt til ledlysene, kjele til nudler,  en års rasjon med nudler, en korkopptrekker med butikkens logo, av den typen som følger med om man handler for gastronomiske summer, og et hundebur i rustfritt stål som akkurat får plass under senga som egentlig er litt for kort til to lange og litt overvektige bobilentusiaster.

 

Joda, ønskelista til gubben er et lite mesterverk. Nå er det kun en ting som mangler. Ei bikkje til det hundeburet i rustfritt stål…. Ja, for vi har ikke, og har aldri hatt bikkje, hverken labrador, engelsk setter eller trendsetter, men buret var på tilbud.

Ja, også mangler vi jo egen bobil da, til alt dette svært viktige tilbehøret, men hvem bryr seg vel om slike ørsmå detaljer i en ellers så god innkjøpsplan?

God «hjul», da dere! Måtte nissen være ekstra raus i år.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 kommentarer
    1. Lover at hvis jeg vinner masse, masse penger på lotto noen gang skal dere få både campingbil OG matchende grilldresser som spons for herlig blogg😀 Men da forventer jeg et gjesteinnlegg fra måsagubben, bare så det er sagt😜

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg