DIY – mosekuler

 

Blogging er gøy. Kjempegøy faktisk. Avslappende. La fingrene hamre løs på tastaturet, lire av seg noen strofer om ditt og datt. Joda, jeg har funnet enda en avslappende hobby i bloggen. Det kommer mye positivt ut av bloggen også, sånn for min del mye sosialt. Både på det helt personlige plan, men også på sosiale medier. Men en ting tar det tid å venne seg til, og det er flommen av spørsmål som dukker opp innimellom, når jeg poster noe jeg har bakt, eller laget, på andre sosiale medier som Snapchat og Instagram. Jeg går aldri lenge mellom hver gang jeg slenger sammen noe på kjøkkenet, tester ut en ny oppskrift, eller lager meg noe av ting og tang jeg finner, eller har liggende. Så poster jeg et bilde av det, og plutselig er det så mange som spør om oppskrift eller fremfgangsmåte. Veldig hyggelig selvsagt, bare fryktelig uvant.

 

Som forleden, da jeg trasket rundt i skogen noen timer, plukket med meg mose hjem, surret sammen noen kuler, postet et bilde i storien på instagram og Snap, og logget av. Ferdig med den saken liksom, helt  til det vibrerte mer i mobilen enn det gjør i kontorlokalene til testpanelet til kondomeriet! For plutselig var det en drøss av fine folk som ville laget mosekuler, og lurte på hvordan.

Noe enklere DIY finnes vel knapt, så da poster jeg fremgangsmåten like gjerne her på bloggen, i bildeform. Så tusen takk til alle dere som har sendt melding, dere er gode. Her kommer forklaringen på hvordan du kjapt kan skaffe deg et par baller! (No pun intended! )

 

Kom deg ut i skogen. Husk kaffe, og pose eller sekk. Finn mose!

Plukk ønsket mengde med deg hjem.

Du trenger dagens innhold av uønsket reklame fra postkassa, tråd, alle sorter duger, og saks eller avbiter, avhengig av tråden du velger.

La mosen renne av seg litt fuktighet, rens den gjerne for barnåler og jord, om du ikke vil ha det i kulene dine.

Rull sammen en ball i ønsket størrelse av dagens uønskede reklame. Jeg liker vanlig avispapir da den er lett og forme, og lett trekker til seg noe av fuktigheten fra mosen.

 

Legg mose i et lag rundt papirballen, start gjerne med små klaser da det er lettere å håndtere.

Surr fast mosen med ønsket tråd, legg flere lag, helt til papiret er dekket, og surr ferdig tråden mens du former ballen til ønsket form og størrelse. Fest tråden.

Jeg brukte blomstertråd da jeg ikke ville at tråden skulle være spesielt synlig denne gangen. Jutetråd eller hyssing gir en røffere og litt rustikk look. Kult det også!

Sånn, tadaa! Ei kule ferdig. Lag så mange du vil, gjerne i litt forskjellige størrelser. Om du er redd for å drasse med deg småkryp inn i huset kan du legge kulene i en tett plastpose, og la de ligge i fryseren et dgn. Da vil de fleste av krypene “ta kvelden”!

Jeg laget tre stykker som skal få pryde lysfatet på stueordet en stund fremover.

 

Sånn. Et lysfat fult av baller…eller kuler da, for de som er litt sartere i vokabularet enn denne måsafruen.

 

Og værre var det ikke. Et lite stykke DIY, eller “Gjør det selv”, som nå får pryde lysfatet en stund. De ligger der og lukter av deilig høstnatur, og den dagen jeg blir fryktelig lei dem er de helt supre opptenningskuler til peisen. Ganske genialt faktisk.

Har du tatt med deg noe av naturen inn denne høsten?

2 kommentarer
    1. Jeg dro innom Bjerke Gård på vei til jobb…vel er jo på jobb allerede da…og i hagen der står det en annerledes furu med store furu kongler. Det ble plukket noen av dem som nå ligger i en skål og venter på hva jeg kan bruke dem til 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg