Blanke Bodil, og jeg.

Helt siden jeg ble voksen, siden jeg flytta for meg selv, har jeg ønsket meg kjøkkenmaskin. En sånn som elter luftige gjærdeiger og rører sammen de smootheste sjokoladekakerørene. Flere ganger har jeg spart opp til den, men så kom liksom livet i veien og knuste sparegrisen. Og med livet så mener jeg unger, hus, og alt det der som koster penger. Senest i våres hadde jeg spart opp til omtrent halvparten, men så vokste minsten to skostørrelser på en måned…og jeg kunne jo ikke la guttungen gå barbeint en hel sesong heller, så kjøkkenmaskinsparegrisen ble tømt, enda en gang.

I flere år har jeg saumfart butikker og kataloger, siklet på blanke bakeboller og googlet eltekroker. Når venner har skrytt av sine rykende ferske pastellfargede kjøkkenmaskiner med motorer sterkere enn overarma til en gjennomsnittlig bodybuilder har jeg grått bitre tårer bar ryggen deres, og når diverse bakebloggere har postet det ene bildet etter det andre av sponsede maskiner med marengsgaranti har jeg nesten vært grønn av misunnelse.

Men så, forrige dagen, da jeg stod med røven i været og henda i blomsterpotta ute, og førsøkte meg på førstehjelp på en potte stemorsbloster som har blitt levende kremert i tørken, vrengte plutselig svigerfar inn på tomta, og i det han åpnet døra på førersiden steg det ut en bolle så stor og så blank at det sved i øynene da sola gjenspeilte seg i den, og folket på måsan nesten fikk sveiseblink, alle som en.

 

( Så blank at selv måsafruen blir med på bildet! )

 

Da det fra bollen også kunne skimtes en eltekrok av massivt metall hørte jeg englene synge, og i et lite øyeblikk var jeg sikker på at jeg stod ved perleporten, klar til å hente billetten inn til himmelen! ( Selv om jeg tidvis er ganske sikker på at jeg blir sendt andre veien, når min tid kommer!)

“Jeg fant denne under senga, når jeg dreiv å rydda”, sa han. “Er det noe du har bruk for?”  Og før jeg viste ordet av det, like overraskende som en jomfrufødsel, eller Kronprins Haakons giftemål med en partyløve fra Sørlandet, hadde måsafruen fått kjøkkenmaskin.

 

Ikke ny, men ikke nevneverdig mye brukt heller. ikke pastellfarget, men hvit, kraftig, vakker og tidløs…litt sånn som måsagubben. Jeg klemte maskina så tett inntil meg og så lenge at hadde den hatt eggløsning hadde den ratt blitt befrukta, men aldri før har jeg fått en presang jeg har ønsket meg mer. Jada, jada, unger er en gave, jeg vet det…men dette er en KJØKKENMASKIN!!! Den skal elte deigen for meg, stå rolig på kjøkkenbenken, og den kommer ALDRI til å trenge nye sko!!!

Så i går morges vrengte jeg bort på butikken, og handlet inn en sånn pose jeg har sagt jeg aldri skal bruke penger på…boller på 1-2-3. For hvem trenger vel prinsipper når man har kjøkkenmaskin??? Og her handlet det om å bare få testa, snarest mulig! Hive alt av ingredienser i en bolle, og la Bodil gjøre susen! Ja, for jeg har kalt maskina Bodil, etter a bestemor. Reidun Bodil som i sin tid var helt sjef på vertshuset på Sørumsand, og som kokkelerte for en hel hær med bare en hånd, proff til fingerspissene.

 

Og mens Bodil eltet bolledeig stod jeg og bare nøt synet. Slappet av i armene som etter snart 30 år med manuell elting er like store og sterke som hos en russisk kulestøter på anabole steroider.

 

Så i går ble det klippekrans, på en helt vanlig onsdag, av en helt vanlig juksedeig fra Møller`ns, og Bodil gjorde det meste av jobben. Og selv om Bodil er ei godt voksen dame, arv etter måsagubbens bestemor, og som de fem siste årene har vært på ferie under ei seng i Sørum, gjør hun jobben sim mer enn tilfredsstillende, og snille damer på Snapchat har fortalt meg at det fremdeles er deler å få kjøpt til frua fra Kenwood, så i dag blir det shopping på nett. For Bodil trenger en ballongvisp, og måsafruen trenger marengs.

 

 

Hvem viste vel at lykke kom i form av ei gammal og brukt kjøkkenmaskin? Vi skal ha det mye moro sammen, blanke Bodil og jeg.

Nå er livet endelig på stell, og i skrivende stund er vi bare en liten jerngryte og en stavmikser unna å være et skikkelig hushold… Livet leker!

 

( Dagens bloggfrokost. )

Ønsker alle som titter innom en fin dag, med eller uten boller og Bodil!

20 kommentarer
    1. Vi har en sånn vidundermaskin, helt lik din. Har hatt den siden den første jula Gubben og jeg delte bo, gave fra Svigers. (Det vil si godt over 25 år) Den er fantastisk. Gjør nytten sin like godt som de pastellfargede. Gubben er kokk, og mener dette er virkelig grom-maskinen.
      GRATULERER

    2. Gratulerer, det er en gave som virkelig kommer til nytte. Den baksten så kanondigg ut!
      Har assistent, og min lille hjelper på 8 bakte rabarbra kake i langpanne med litt hjelp fra mormor. Kaken ble god den, men magen min tåler ikke det så godt. Kos deg med videre baking fremover.

    3. Grattis med Bodil 🙂 Etter å ha ønsket meg en sånn i 30 år, fikk jeg ENDELIG en sånn til jul ifjor. Imponerende at du har bakt så ofte med håndkraft!
      Her kommer en fantastisk god oppskrift du og Bodil kan prøve sammen, bruk K vispen til denne :
      Chewy Chocolat cookies, stor oppskrift, så idu trenger kke doble. Tror den opprinnelig er fra passionforbaking, så tar jeg ikke kred fra noen andre 🙂
      500 g mel
      1 ts natron
      226 g mykt romtemperert smør
      450 g sukker – 200 g brunt +250 g hvitt
      2 ss sirup
      3 store egg
      2 plater kokesjokolade
      Ha smør, sukker og sirup i bollen, pisk sammen med K-visp til fluffy. Tilsett 1 egg, miks 30 sek, så neste egg.
      Bland mel, natron og salt i en bolle, tilsett litt av gangen mens mikseren går.
      Tilsett tilslutt hakket kokesjokolade.
      Lønner seg å avkjøle deigen litt, da holder cookiesene seg bedre i ovnen. Alternativ 1:legg ut plast på benken, og fordel røre bortover, og snurr deretter plasten rundt deigen til en pølse., da kan du skjære skiver og legge på bakepapir. Alternativ 2: sett hele bollen i kjøleskapet, og når den er litt kald kan du ta porsjoner med to skjeer på bakepapir. Sett de med avstand på brettet siden de flyter utover. Stekes på 175 grader midt i ovnen til gyldne, IKKE varmluft 🙂
      Ha en nydelig sommer videre 🙂

    4. Vi – eller Lille Gubben da (særboere en stund til…) har også en sånn – kjempemaskin! Vi har laget boller, vørtekake, julebrød, spekepølser og leverpostei med den, den duger til det meste! Og smoothies! Om du har den “blenderen” som skal stå på toppen om du tar av lokket der så er det en helt suveren blender! Vi har også kjøttkvern og pølsebrett eller hva det nå heter. Grattis – denne vil du få masse glede av!

    5. Blir imponert da jeg tenker på alt du har bakt UTEN kjøkkenmaskin!! Den var fortjent😊😊 Kos deg med Bodil👍 Og snæp ivei så kanskje jeg får maskina ut fra skapet ( eller under senga) og 😂🙋

    6. Så herlig du fikk den 🙂 Du er jo en sånn som kan med både mat og blomster. Kjenner jeg blir litt misunnelig på folk som kan det…Eller jeg kunne vel jeg også kanskje om jeg hadde hatt interessen 🙂 Gratulerer med bollen og maskinen og kos deg i sommervarmen, om du ikke svetter vekk…

    7. Jeg ønsket meg også en slik flott fancy maskin, vonde armer å lite gjærdeiger ble det et stort ønske. En svært god venninne av meg savnet boller og alskens godsaker som jeg brukte å bake. En dag kom hun på besøk med en splitter ny toppmodell av Kenwooden. Herre Jesus så glad jeg ble, jeg har funnet tilbake til badegleden igjen. Å min heter forøvrig Ken og er nå ” mannen” i mitt liv 😂

    8. Er så imponert over at du alltid har bakt så mye, og stått der og knadd for hånd! Nå som Bodil er i hus, blir det vel enda mer velduftende gjærbakst i måsahuset…. Mmm, kan kjenne lukten her jeg sitter 🤣 For en fantastisk etterlengtet gave! Jeg har akkurat lik maskin, fikk til bryllupet vårt for 18 år siden, trofast følgesvenn 😘Du kommer til og bli så fornøyd med Bodil, ha en fin (bake)dag!

    9. Heidi: Bodil og jeg har bakt begge dagene hun har bodd her, og har allerede knyttet bånd. Gurimalla så deilig det er at noen elter for deg! Har liksom aldri hatt noe imot å elte for hånd, men nå merker jeg jo hvor godt det er å blande, og la Bodil gjøre jobben 🙂

    10. Du altså! Får det sagt😂. Gratulerer med Bodil. Vi har flere slike, men jeg kan ikke bake. Sko sendt deg en i posten hadde jeg visst. Den kringlen så rådigg ut, mmm, ferdigpakket sa du? HM….., poden sa han skulle lage det beste han vet idag, Toro brownies. Han elsker de, har aldri fått noe annet. I et familieselskap med mange bakere så han at, mamman min er best i verden på Toro hun. Haha, bare jeg som lo😱😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg