Bind deg en krans til påske.

Det hender, når jeg er i det kreative hjørnet, at jeg lager noe, poster noen bilder av det her på bloggen, på snapchat eller instagram, og that`s it. Ferdig med den saken lissom. Når man er litt sånn over snittet glad i å mekke sammen masse forskjellige saker, så går både oppskrifter, og hobbyprosjekter fort i glemmeboka, fordi et ferdig prosjekt ofte erstattes av et nytt fortere enn svint.

Men så finnes det sånne fine damer som Majken da. Majken har fulgt denne bloggen ganske lenge nå, og for meg som egentlig bare bedriver disse små skriveriene og delingene på et veldig avslappet hobbybasis, uten et mål om å verken påvirke eller nå veldig mange, blir jeg nesten litt satt hver gang noen er oppriktig interessert. Det er rett og slett kjempestas når noen tester en oppskrift, og sender meg bilder av resultatet. Når jeg får en snap med bilde av ei fristende ostepop-kake,  når noen deler et bilde av julenisseboller i messenger, eller når noen tagger meg på Instagram. Det gleder meg! Det gleder meg skikkelig.

Majken er ei sånn dame, og for noen uker siden sendte hun meg et bilde av en krans hun laget, og lurte på om jeg kunne lage en video på hvordan jeg binder mine kranser.

 

 

Altså, video er kjempefint det, men kameraet legger på 10 kilo lissom, og hver gang jeg hører min egen stemme på film er jeg sikker på at noen prøver å kaldkvele en astmatisk canada-gås , så derfor kjører vi på med en ren bilde-tutorial i stedet.

Derfor, om du har lyst til å lage deg en liten eller stor krans til påske, men er usikker på fremgangsmåten, kan du blad deg nedover.

 

Sank sammen en diger bunt kvister. Ikke for tykke, da de skal kunne bøyes lett, men med nok volum, og gjerne litt småkvist, slik at kransen blir fortere fyldig. Alle typer tresorter funker, min favoritt er bjørk. Det er både på grunn av fargen, og alle småkvister og skudd som skaper volum og fasong på det ferdige resultatet.

 

For en rund krans samler jeg sammen fem bunter, med omtrentlig like mange kvist i hver. Jo tykkere bunter, dess fyldigere krans, men husk at de heller ikke må være så tykke at de blir for tunge å forme.

 

Godt verktøy er viktig. Jeg har en avbiter stjålet fra verktøytavla til måsagubben, og en tynn ståltråd fra Biltema. Kjøpt altså, ikke stjålet!

 

Surr noen runder ståltråd noen cm fra bunnen på hver kvistbunt, slik at den holder seg godt sammen.

 

 

Buntene stikkes inn i hverandre, og festes sammen med ståltråd, til “en lang kvist”. Hvor langt ned i en bunt du velger å feste den neste avgjør hvor stor kransen blir i omkrets. Jo lenger avstand, jo større krans.

 

Form kvistrekka til en rund krans, og fest med ståltråd. Kransen er nå i utgangspunktet ferdig, men jeg liker å flette inn enda flere løse kvister for en fyldigere krans. Flere kvister surret rundt på kryss og tvers vil også skjule ståltråden, slik at kranser ser enda mer naturlig ut.

 

Litt tålmodighet, og mange småkvist senere er kransen klar.

 

Sim-sala-bim! Ferdig, og passelig feit bjørkekrans, klar til å dekoreres etter eget ønske. Egentlig synes jeg slike kranser er fine nok i seg selv, for jeg er glad i det naturlige, uten særlig mye dill-dall, men er det påske, så er det påske, så her må det “stæsjes” bittelitt.

 

Et par hjerter sydde, vatterte stoffhjerter i påskegult og imitert skinn. Akkurat passelig stæsj.

 

Legg til en liten slufse med mesh, naturtråd eller blonder, og påskeharen kan bare komme med nyklekka påske-egg. Jeg er klar!

 

 

Fiks ferdig påskekrans på under en time.

I morgen er siste arbeidsdag før påskeferien. Her hjemme blir det neppe pyntet stort til høytiden, en krans på døren og ei skål med sjokoladetrukket marsipan på bordet får holde. Påske blir det okke som.

Ønsker Majken, og alle andre som titter innom en kreativ aften.

Vi blogges.

 

13 kommentarer
    1. Kjære Janne..
      Hvordan får jeg deg på snap da..? Har forsøkt. Men tror ikke jeg har gjort det rett.. Har litt teknisk allergi..
      Hilsen unik

    2. Unni: Jeg er så lite teknisk som jeg kan få blitt, men har åpen snap, og heter kun JanneNordvang der, så jeg burde være lett å finne 🙂

    3. Så fin den ble da 🙂 Jeg pynter lite både til jul og påske,men har planer om å kjøpe en DIGER kylling, og ta med til mamma på sykehjemmet. DER trengs det kyllinger. Ellers blir det ikke noe påskeferie før onsdag. Siden jeg ikke er “vanlig” lærer lenger, men jobber i et annet type system, så har jeg ikke elever inne på deltid til uka så klart, men det er nok av andre ting å gjøre, og lærerferien gikk fyken for noen år siden, under omorganiseringen… Men LITT ferie skal de bli, dagsturer er fine greier 😉 Kos deg med kvelden 🙂

    4. frodith: Kylling på sykehjemmet blir bra 🙂 Kos deg med litt påskefri, selv om ferien blir litt kortere enn tidligere. Her har vi ingen planer,og det er så deilig.

    5. Det burde jeg ha fått til, men bjørka i hagen har fått hard medfart av ditto elger. Satser på neste påske i stedet.
      Moro å se at du nærmer deg toppen på blogglista igjen.. Det du delte i går bragte latterdøra på vidt gap. Elsker at karma slår tilbake.
      Får sjekke om du er på instagram det er du vel?
      God påske, og nyt dagene!

    6. he he og jeg som et øyeblikk trodde du hadde pyntet med ostepopp… men så var det selvproduserte hjerter. Minste datteren laget bjørkehjerter på skolen i fjor isteden for kranser. Det er ikke mye som skal til før det pynter opp i en grå hverdag før våren virkelig setter inn.

    7. Takk for supert tips. Denne skal lages i kveld.
      God påske til deg og dine kjære latterspreder 🤗🐣🐔

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg