Slankekrans…

Sykemeldt dag 2.

Måsafruen kan melde om særdeles dårlig balanse, ømme overarmer og puppemuskler som følge av unødvendig høy krykkeføring og elting av gjærdeig, dog stigende humør som følge av formiddagsbesøk med kaffeslarv og kalorifattig klippekrans

 

( Klar- ferdig- bak! )

 

En trivelig dame, Hege, spurte meg etter en oppskrift på en krans jeg postet bilde av på Instagram forrige uke, og fordi jeg i morges, da gutteflokken hadde satt kursen mot skolen  satte en gjærdeig til heving, med planer om en aldri så liten klippekrans til formiddagskaffen, passet det bra å dele oppskriften med Hege i et bittelite blogginnlegg.

Så Hege, her er oppskriften på slankekrans, alà Janne.

Den er stappfull av godsaker man knapt legger på seg av, og ansees derfor i det godt etablerte og mye omtalte jo-jo slankemiljøet som en bombe full av vitaminer og energi.

Utgangspunktet er tatt i en helt vanlig søt gjærdeig.

 


( Ferdig hevet søt gjærdeig )

 

6 dl melk

1 dl vaniljekesam (kan sløyfes, men gir saftig og god smak)

?150 g smør

?1 pk gjær

?11⁄2 dl sukker

?2 ts malt kardemomme

?1 kg hvetemel

 

1.Smelt smør og ha i melk. Rør ut gjær i den lunkne blandingen.

 

2.Bland mel, kesam, sukker og kardemomme sammen med den lunkne gjærblandingen. Ha eventuelt i mer mel til deigen slipper bollen. (Fordi jeg aldri har somlet meg til å kjøpe kjøkkenmaskin elter jeg for hånd, og bruker ofte ca 1 dl ekstra hvetemel undervis i eltingen. Sikkert ikke nødvendig om man elter i en fancy-schmansy kjøkkenmaskin, men jeg hater å bli skikkelig klissete på hendene )

 

3.Hev deigen under plast på et lunt sted til den er dobbelt så stor (30-40 minutter).

 


( Klargjøring av krans…nesten det samme som salat lissom! )
 

Jeg varierer fyllet i kransene jeg baker fra gang til gang. Det avhenger av hva jeg har tilgjengelig i skapet, eller rett og slett hva jeg er fysen på. I dag lå det tre epler igjen på benken, litt overmodne og myke i skallet, derfor perfekt til bakverk. Småhakkede epler gjør bakverket både søtt og saftig, dessuten er eple en frukt, frukt er slankende og sunt for kroppen, ergo, denne kransen kan regnes som en av fem om dagen. Tre av fem, om man tar tre biter i stedet for en av den ferdige kransen. Enkel hoderegning!

Eple og salt karamell er en sykt digg kombinasjon, og selv om denne posen med myke karamellbiter egentlig er ment som topping på is bruker jeg den både i bakst av gjærdeig og muffins. Karamell er laget av fløte og sukker, og er dermed dødssunt, i følge den matsirkelen man lærer om på skolen. Fløte er et meieriprodukt, så om du spiser nok karamell unngår du altså benskjørhet og knirkende hofteledd, og sukker kommer fra planter, og er dermed nesten som en egen vegetar-rett å regne.

 


( Salt karamell…meieri og planteprodukt…slankende….total fornektelse! )

 

Den ferdig hevede deigen kjevles ut til en lang leiv, og fylles med epler, karamell, sirup, sukker og kanel. (Eller hva som helst annet du har liggende av slankeprodukter og matvarer du ellers måtte fyse på. Kun fantasien, høyt blodsukker, eller en overhengende fare for arvelig belastede sykdommer som potte tette blodårer og hjerteinfarkt setter grenser her. )

 


( Ferdig hevet deig, klar til kjevling av ømme husmor-muskler. )


( Man tager hva man haver, fyllet her representerer hele kostsirkelen. )

 

Rull så deigen sammen til en godt stappet pølse, sleng den over på et bakepapirdekket stekebrett, og finn frem kjøkkensaksa. Klipp grove hakk med ca 2 cm mellomrom og brett de til annenhver side, før kransen igjen heves på et lunt sted i ca 40 minutter.

 


( Sløv kjøkkensaks gjør nytta si )


( Med stødig hånd, og teknikken til en plastisk kirurg klippes kransen på bakebrettet. )


( Nyklippet og ferdig stappet krans klar til heving. )

 

Mens kransen hever er man fri til å gjøre andre ting, som for eksempel sende uvanlig dumme vitser til gubben på SMS, SnapChat til ungene med bilder av bakverket med en liten tekst som sier «Jeg skal spise opp hele før dere kommer hjem!», se gamle episoder av «Home and Away» på YouTube eller observere hvordan de den dummeste av de tre kattene ikke klarer å komme seg ut av gjemmestedet han bygget seg av filleryene på kjøkkengulvet.

 


( Mens deigen hever… Litt korttenkt pusekatt fanget i fillerye av litt smartere pusekatt med sadistiske tendenser… )

 

Kransen stekes så midt i ovnen på 220 grader i ca 20 minutter. Det avhenger sikkert litt av hva slags ovn man har, men i min ovn er det akkurat passe.

 

Etter avkjøling på rist dynkes slankekransen med melis. Melis er jo så finkornet at den sklir rett igjennom tarmen før kroppen rekker å tenke på om den skulle ta opp kaloriene eller ikke, og dermed er tilogmed glasuren på bakverket rene Nutrilett-kuren?

 


( Rykende fersk slankekrans, klar til servering. )

 

Serveres til slutt på lekkert blått porselen fra favorittbutikke på senteret, (Hos Mona) for når hjernen oppfatter det du skal innta som lekkert dandert glemmer den å telle antall kalorier, og tadaaa, spis så mye du vil, uten å legge på deg.

Gurimalla, jeg kjenner nesten midjemålet minke mens jeg spiser. Helt sant.

 


( Beskjeden bit på blått porselen )
 

Der Hege, oppskrift og fremgangsmåte her herved servert.

 

Nå legger jeg bena høyt og gafler i meg et bittelite stykke til av slankekransen, med verdens beste samvittighet, mens jeg åpner den selvhjelpsboken jeg fikk til jul og leser meg opp på kapittelet om fornektelse?

Ønsker alle en fortreffelig torsdag.

5 kommentarer
    1. Enig 😀 Smakte en slik med noe marsipan/kransekakefyll og romkrem en gang og den var supergod 😀 Så bra, ikke mye gøy når maskineriet er ute av drift 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg