Hjælp!

Så var det igjen det der med å tenke først og svare etterpå da…ikke min sterke side. Virkelig ikke.

Noen spør meg om noe, jeg sier spontant ja, også blir skuldrene høye i det øyeblikket jeg innser at jeg ikke helt vet hva jeg har begitt meg ut på.

 

Denne gangen er det advenstkalender, og ikke bare en sånn ny pakke å åpne hver dag. Neida! Sånn på film! Sånn med ekte mennesker, noe skuespill, intervjuer, litt musikk, litt tradisjoner, noe alvor og en god del fleip og humor. Julekalenderen skal være av Aurskog-Høland, og for Aurskog-Høland, og i spissen for det hele står idemaker og resigør Javier fra Albatrossfilms.

 

What to do??? Skal man driste seg ut i en rolle med med litt volum i håret da?

 

Og her trenger jeg hjælp! Eller ideer er kanskje mer rett å si. For min oppgave i dette virrvaret jeg har begitt meg ut på er som følger:

Finn en rolle, lag deg en karakter. Du skal i hver episode ha liten en monolog, deretter intervjue lokale bygdefolk om jul, tradisjoner og liknende, fortsatt i karakter. (Blir jo nesten litt sånn Asbjørn Brekke show over det hele.)

 

Monolog skal jeg klare. Gudene skal jo vite at jeg er utstyrt med et relativt hyperaktivt snakketøy. Intervjuene skal jeg nok også fikse, da skal jo hovedfokuset være på intervjuobjektet.

Men!!! Jeg skal altså lage meg en karakter. En personlighet som skal vare i seks episoder eller mer.Og nå trenger jeg ideer.

Jeg tenker at karakteren skal være litt overdreven, i den grad at man skjønner at det er snakk om en oppdiktet personlighet, skuespill, men likevel gjenkjenbar for folk flest. For mye av det gode blir ofte slitsomt, her må det altså finnes en gyllen middelvei.

Har du noen ideer til type menneske jeg kan karrakterisere? Kostyme? Stemme og dialekt? Navn? Talefeil, eller spesielle uvaner eller fakter?

 

Det er en uke til filmingen starter, og alle episoder vil etterhvert bli tilgjengelig på YouTube.

Har du noen ideer som ville være til hjælp?

Alle forslag mottas med takk!

Vi blogges!

9 kommentarer
    1. Min første tanke var å bare bruke en av de mange “ironiske” karakteristikker du tegner av deg selv. Bruk “før jul stress” for alt det er verd.
      Din ironiske karakteristikker er superherlige og alle kjenner seg igjen.

    2. Du må jo være Måsakjerringa 😀Stakk , kofte og mosedotter i håret? Kjerringa som både bryr seg og bryr seg om de rundt seg 😛

    3. En kvinnelig råner i en altfor mangelfull boble… -eller noe sånn… Trenger ikke å kjøre en meter, bare spille døll musikk… Lykke til, uansett hva du velger… 👍😊

    4. “Nabokjerringa” va rmin første tanke også. Som bryr seg og forveter seg om alle er klare til jul med alt mulig og hvordan de gjør det.

      Andre karakterer som jeg ser for meg fra deg er:

      “Treningsnarkoman(n)en” som skal i form (rund er òg en form) til jul og lykkes/failer med det med å løpe rundt i butikker og dra på julebord.

      “Tik-tok/YouTubeer” son drar stunts for likes og lager en challenge som intervjuobjektene skal prøve.

      Kor mange karakterer trenger du? 🤔

    5. Hei, Janne.
      Kanskje du kan være en småstresset ung dame (Julia?) som skal feire jul i eget hus for første gang sammen med samboer/mann? Kanskje svigers skal komme på besøk og hun vil at alt skal være på stell, men har ikke helt»juleantennene» i orden? Så kan hun intervjue ulike mennesker om deres tanker om jul og deres tradisjoner osv for å få tips til egen pynting, mat osv.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg