Godt nytt år!

Det ser ut til at det har blitt en greie blant bloggere å gjøre en slags årskavalkade på bloggen.  Tilbakeblikk på hver måned, bilderas, favorittøyeblikk og mest leste innlegg. Jeg vurderte å slenge meg på trenden, men jeg kom ikke lenger en Januar før jeg kastet inn håndkle. Jeg fatter meg heller i korthet, nå på årets siste dag, for jeg vil heller bruke den. Bruke den skikkelig. Avslutte 2018 med noe som gjør meg glad. Litt skriverier på bloggen, varme rundstykker til frokost, den siste slumpen av gløgg i koppen som nettopp ankom måsahuset fra JoAnn i New Jersey 🙂

Jeg skal ut på myra, sitte i snøen foran bålet med gutta, grille pølser på pinne, drikke kaffe fra termosen, og se etter elg og rådyr.

Når solen går ned skal jeg knyte slips på de som skal feire nyttårsaften med gode venner, og lage middag til meg selv, minsten, og gubben som er pjusk og febervarm. Jeg skal spille kort med minsten, poker, kanskje robbe han for en tjuekroning. Når klokken blir tolv skal jeg stå midt i hagen, se opp på himmelen og speide etter fyrverkeri.  Så skal jeg klemme alle mine, ønske de et riktig godt nytt år, og si et endelig farvel til 2018.

 

Noe fra året som gikk vil jeg med glede ta med meg videre, noe håper jeg vil forbli historie.  For 2018 var et år med både godt og vondt, og selv om vi brukte lang tid, for mye tid, på å lete i grøfta etter skruballer som ble kastet mot oss, så kom vi oss helskinnet igjennom. Sterkere til og med, på mange måter.

Vi har nusset på myke barnekinn og holdt i bittesmå hender. Ønsket velkommen en ny liten glede i denne store verden.

 

Vi har sittet ved sykesengen til mennesker vi er glad i. Vi har tatt endelig farvel med kjente og kjære, både de som ikke lenger kunne leve, og de som ikke lenger klarte livet. Savnet er til stede hver eneste dag, likevel har det ikke overskygget alle gledene, de små øyeblikkene, og latteren. For 2018 har vært fullt av det også. Små øyeblikk, gleder og latter.

2018 var sykdom og død, uro og savn, og mange ubesvarte spørsmål. 2018 var hvit vinter, og varme sommerdager. Det var sand mellom tærne, vind i håret, sol på kroppen og regn på nesetippen.  2018 var sommerfugler i magen, kjærlighetssorg og bunnsolide forhold. Svakhet og styrke, tårer og smil. Mål er nådd, noen var utenfor rekkevidde. 2018 var gammelt vennskap og nye bekjentskaper. Kalde tær i ullsokker, og svett kropp på flytemadrass i salt sjø.

 

 

Jeg satt hjemme alene på rolige kvelder, og jeg var på konsert med halve gamlebygda.

 

Det var løpeturer i skogen, og burger på Shell`n!  Lange vinkvelder med gode venner, og en kjapp kopp kaffe alene i lunsjen. Kort og godt, akkurat slik et år skal være. Egentlig bare enda et fullført kapittel i boken om livet. ( se der ja, ble vist litt dyp også dette året 😉 )

 

Og nå er det snart over, om noen timer trer vi inn i 2019, og jeg er klar. Jeg krysser fingrene for friske venner og familie, og alt annet enn det, smilene, de små  øyeblikkene, de skal jeg skape selv!

 

Et riktig godt nytt år, til alle!

6 kommentarer
    1. Ja, et sammensatt år for deg. Her også. Mye dritt og mye fint. Og gleder meg alltid til et nytt år, og har klokketro på at dette året blir strålende fint 🙂 Godt nytt år Janne <3

    2. Takk for alt du har delt!🙋 Det har både gledet meg, inspirert meg og gitt meg flere latterkuler 😊 Godt nytt år til deg og dine🌟🌟 ( pass godt på kattene i kveld😻) Ser fram til påfølgende deg i 2019👍 Klem fra Løten

    3. Takk for 2018 Janne😘 Har vært en sann glede å følge deg på bloggen! Du har gitt meg skikkelige latterkramper, gode ord til ettertanke og ikke minst inspirert meg til å glede meg over alle småting som man kanskje tar litt for gitt👍 2018 er et år som jeg har opplevd mye av det samme som deg… Mistet et nært familiemedlem, sittet lenge sykmeldt med benet i gips, opprydding/tømming av hus etter dødsfallet og alvorlig sykdom hos den eldre garde i familien… MEN også første aleneferie uten barn for gubben og meg, herlige sommerkvelder med gode venner, konserter og shows, gode matopplevelser og boklesing…. Livet er faktisk veldig fantastisk når man tenker over det! Ønsker deg og dine alt godt i det nye året 🎉 Velkommen 2019🍾⭐🎉 klem 🌼

    4. Takk for mange gode innlegg i 2018.

      Du har fått meg til å le, gråte og tenke. Har selv hatt et år med både gleder, sørger og sykdom. Nå håper vi nok en gang på et Godt nytt år til deg og dine, oss selv og alle rundt oss! <3

    5. Takk for alle trivelige stunder jeg har hatt med bloggen din i 2018. Godt nyttår til deg og dine ❤️❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg