Makeløs design, for makeløse damer!

Annonse, i samarbeid med Makeløs.

Det lå liksom aldri i kortene at jeg skulle bli ei jålete dame. Tross mamma sine iherdige forsøk på å «pynte» sin eneste datter i de flotteste hjemmesydde kreasjoner i alle 80 tallets pasteller, var og ble jeg det som på den tiden ble beskrevet som ei typisk guttejente.

Jeg trivdes aller best i avklipte olabukser og slitne t-skjorter. Jeg valgte alltid joggesko fremfor lakkskoene alle de andre jentene i gata hoppet paradis med, og med et gammelt putetrekk knyttet som superheltkappe rundt halsen, og med et gevær spikket av plank på ryggen var barndommen på sitt aller beste når jeg hadde skrubbsår på knærne, og lykken var komplett den dagen jeg endte i grøfta under brua i Jernbanegata i Lillestrøm, etter å ha syklet fra alle gutta i klassetrinnet over meg helt fra plommetrærne ved gartneriet og hjem!

 

Helt vanlig kvinnfolk, på en helt vanlig stabburstrapp, i en av favorittkjolene fra Makeløs!

( Blå kjole i herlig lin, finnes i nettbutikken HER )

 

Mamma plastret albuer og knær, ristet lett på hodet og kunne ikke skjønne hvorfor jeg valgte hjernerystelse fremfor ballerinaskjørt.

Det ble «dame» av meg også, selv om jeg fremdeles, i en alder av godt over 40 trives aller best med litt skitt under neglene, og i klær som er komfortable fremfor klær som i all hovedsak kun tar seg godt ut på bilder i sosiale medier.

 

Undervurder aldri hva glade farger gjør med humøret! Gul kjole, gule blomster, gul hverdagslykke! Sommer!

 

Jeg er ikke god på mote. Har aldri vært det, og blir det aldri heller. Sett på meg pastellfarger og jeg føler meg som korist under den svenske finalen av Melodi Grand Prix i 1984, med høye kjøpekrøller, nynnende på «Gyldna skor!» Prøv og tre på meg så mye som en cm med  rysje eller blondekant, og jeg ser ut som bryllupskaka til Charles og Lady Diana! Det er bare ikke meg! Jeg er og blir et vanedyr hva garderoben min angår, og jeg tror ikke jeg er alene om akkurat det.

 

Herlig sommergul kjole i sval lin, fra Makeløs.

(Kjole i gul lin, finnes i nettbutikken HER )

 

Derfor falt det meg ALDRI inn å skulle inngå et samarbeid med en klesdesigner! Men så feil skulle jeg altså ta. For som de som har lest denne bloggen en stund vet, har jeg en god venninne her på Bjørkelangen som driver en herlig interiør og klesbutikk, og nede på senteret «Hos Mona» traff jeg på en kundekveld Grete-Marie! Hun var der for å promotere Makeløs, og for å møte kundene direkte. Flott tiltak synes jeg, så vi kom i prat, og hun fortalte meg om hvordan hun startet Makeløs, med fokus på etisk produksjon! Sånt liker jeg! Skikkelig! Jeg antar at det er alderstillegget, det å tenke litt mer igjennom hva man handler, hvor det kommer fra, og ikke minst arbeidet som er lagt ned i det vi faktisk kjøper! Tenker du over det? Hvem som syr klærne du har på deg? Om de har gode arbeidsforhold, og levelig lønn? Det er viktig, er det ikke?

 

To kjoler og ei t-skjorte. Sånn går det, når ei makeløs dame skjemmer bort seg selv 😉

 

Og jeg har sagt det før, men sier det gjerne igjen, for er det en ting jeg heier på, så er det kvinnelige grundere. Damer som våger, som satser, som lever ut en drøm! Det er så modig, så tøft, og når de i tillegg kan vise til produkter som virkelig leverer, ja da hopper jeg mer enn gjerne inn i et samarbeid, og det med begge bena! ( De med arr etter skrubbsår fra tiden i avklipte olabukser, og fartsrekord på oransje sykkel med bulkete bagasjebrett og fantomet klistremerker!)

 

En favoritt. Et sukkertøy av en kjole, i deilig velour.

(Velourkjolen finnes i mange glade sommerfarger. Min ser du HER. )

 

Grete-Marie er klesdesigner, og daglig leder i Makeløs, et firma hun selv har startet. Og jeg, jeg er bare en helt vanlig ujålete dame, med litt arrete knær, som bare digger de verdiene denne dama står for, den jobben hun legger ned i livsverket sitt, og klærne! De flotte, fargerike, brukervennlige, bærekraftige, tidløse og behagelige klærne!

 

 

Om seg selv og Makeløs forteller Grete-Marie:

 

Makeløs har fokus på bærekraftig design. Jeg ønsker at kundene skal bli så glad i klærne fra Makeløs at de velger å beholde dem i lang tid. Dette setter krav til at Makeløs leverer høy kvalitet og at snittene er gode og tidløse. Dette er en motvekt til «bruk og kast», eller det man kaller «fast fashion» der plaggene bare beholdes én sesong for så å byttes ut.

 

Grete -Marie (til venstre) på besøk på fabrikken denne sommeren. Ryddige forhold og god lønn til arbeiderne gir gode produkter verdt å eie!

 

Makeløs ble etablert i 2013 og alle klærne produseres i Litauen. Det er viktig for meg at klærne produseres av voksne mennesker under god arbeidsforhold. Hos fabrikken i Litauen er det alltid åpne dører til produksjonslokalene. Her tar de godt vare på sine ansatte med en kontrakt som sikrer dem en lønn de kan leve av, regulert arbeidstid, pauser og ferier. Jeg setter stor pris på å ha den personlige kontakten med utrolig dyktige fagfolk ved fabrikken.  Kolleksjonene utvikles i tett samarbeid med dem og jeg ser på dem som kollegene mine.

 

Nå øker Makeløs også fokus på materialene vi bruker i kolleksjonene. Vi finner kreative måter å bruke opp overskuddslager for å unngå svinn. Vi stiller også krav til at stoffleverandørene har riktig sertifiseringer , økologisk produksjon, og lite bruk av kjemikalier. Nylig besøkte vi en fabrikk i Tyrkia som har ekstra stort fokus  på ren produksjon. I neste kolleksjon bruker vi økologisk bomull fra denne leverandøren.

 

Makeløse damer lager makeløse klær.

 

Jeg mener at bærekraftig design og god kvalitet i kombinasjon med etisk produksjon gir «glade klær» som selvstendige og bevisste damer kan være stolte av å ha på seg. Jeg ønsker at vi kvinner skal feire oss selv, uansett form og størrelse. Jeg har derfor adoptert et slagord som er min hilsen til både de som lager klærne og de som bruker klærne : NOTHING COMPARES TO YOU!

 

Klærne fra Makeløs selges i utvalgte butikker over hele Norge, og på nettsiden finner du full oversikt over alle forhandlerne. Nå er også nettbutikken endelig åpen, slik at alle de som ikke har en slik liten perle av en butikk som vi har «Hos Mona» her på Bjørkelangen også har mulighet til å handle seg et plagg eller tre. Nettbutikken finner du HER.

 

Og det er dagens anbefaling, fra den litt arrete, ujålete, blonde-og rysje-allergiske brukskjerringa som for 35 år siden lå glisende i ei grøft med sykkelen over seg, og aldri i hele sitt liv trodde hun skulle reklamere for noe som helst, og minst av alt et klesmerke! Unn deg et plagg fra Makeløs, og det med god samvittighet. Det er verdt det!

 

DU er verdt det!

 

13 kommentarer
    1. Løp rett inn og kikket – så mye fint! (Så flotte plagg med en så gjennomført tanke bak syns jeg hadde kommet enda bedre frem med en liten presentasjon på norsk også). Vet du om det finnes noen størrelsesguide/er de normale i str – for oss som bor litt lengre ut på landet enn Bjørkelangen og helst må bestille på nett?

      1. Presentasjon på norsk kommer helt sikkert 🙂 Grete-Marie er alltid åpen for gode forlag. Ja, jeg digger verdiene dama står for når det kommer til produksjonen av klærne! Hva størrelseguide angår er jeg litt usikker. Jeg er en stor dame, 178 cm lang, og passelig bred på alle de typiske ostepop-stedene 😉 Størrelsene er nok ganske standard. Jeg har L i alle kjolene bortsett fra den blå i lin. De er romslige i fasongen, så jeg gikk ned il en M 🙂

      1. Det er nok en sannhet i det, men så tenker jeg som så at om jeg skal unne meg et plagg nå, i så voksen alder, da er det gøy å unne seg skikkelig kvalitet. Og dette tilfellet betaler jeg gjerne når jeg vet så mye om alt arbeidet bak, og at damene som syr kan leve godt av jobben de gjør 🙂 Linjolene er mine favoritter, og heldige meg har to 🙂

    2. Så gøy 😃Klærne kler deg, og ingen kan se at du tidligere har tenkt at det er utenfor komfortsonen din🌷Elsker at du løfter frem andre! Spesielt vi jenter trenger å heie mer på hverandre, akkurat slik du gjør nå🌼
      Masse lykke til med samarbeidet, gleder meg til å se deg i enda fler fine antrekk derifra fremover 🌻
      Ønsker deg en nydelig dag videre, og tusen takk for at du alltid tar deg tid til å legge igjen en koselig kommentar tilbake 🥰

      1. Jeg er så enig med deg, Lene. Vi trenger jenter som tør å satse, og vi må så absolutt bli flinkere til å heie hverandre frem 😉 Takk for alle hyggelige spor du legger igjen etter deg, og ha en nydelig kveld. Snart er det helg igjen gitt 🙂

    3. Var bare EN feil med de klærne der… Finnes ikke i størrelse “Hvalross + litt”. Man kan trygt si at enten må denne kjærringa begynne å trimme, eller så må størrelsene utvides til ekstrem store. (Mest sannsynlig det første.) Så da blir det ut og shoppe joggesko, av den typen som er gode å gå tur i… Forventer ikke mirakler heller altså… Men regner med å være klar til å legge inn bestilling om ca. et års tid… Takk for det velfortjente sparket i baken! 😀

      1. Hahaha! Nei, huffda! Nå skal det sies at jeg også er ei relativt svær dame da, og klarte å smyge meg ganske lett inn i en linkjole i str M, så de er nok romslige. Uansett, veldig behagelige plagg. Lykke til i jakten på joggesko. Jeg har trent styrke på gymmen i dag, på vei hjem kjøpte jeg kaffe latte og sjokolade. Balanse er viktig har jeg hørt 😉

    4. Ønsker meg kjole, men en vanlig kleshandel for meg, er å ta de 2 største sørrelsene med i prøverommet, og i over halvparten av tilfellene, passer ingen…
      Derfor handler jeg ikke klær på nett.
      Såe du kan hilse dama, at hvis hun legger ut målene på klærne i de forskjellige størrelsene, så får hun solgt minst en kjole til….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg