DIY- Duftkongler.

Noen dager overrasker jeg meg selv positivt…sånn i den grad at jeg kommer på ideer jeg synes er sånn smått geniale. De dagene tar jeg vare på, for det finnes jammen mange dager hvor jeg også ser meg i speilet og lurer på hvordan i all verden jeg kunne være den spermen som kom først frem til egget.

I går hadde jeg en sånn kreativ dag. Kom på det ene stuntet etter det andre. Det startet egentlig med et lite ryddesjau i skuffer og skap. Fikk lissom bare ånden over meg, og fikk det for meg at alt gammelt ræl som bare lå der og tok plass skulle kastes. Vi har et par sånne roteskuffer. Der havner alt vi panikkrydder før besøk, også blir det liggende der frem til det havner i søpla.

 

 

I går havnet det mye i søppelbøtta. En neverustne spiker (gudene vet hvorfor jeg har tatt vare på de), tyggeben til hund (har ikke hund, og har aldri hatt det heller), en raggsokk med hull, to ostepop med pels, noen ti-øringer, en bruskork, noen lysstumper, og en liten samling furukongler.

 

Lysstumpene og furukonglene plukket jeg opp fra søpla igjen, for jeg fikk en sånn ide som jeg synes var helt konge.(eller helt kongle…hahahahaaa!!)

For i skuffen lå også noen oppbrukte duftlys fra Halvor Bakke. De lukter altså SÅ himla godt, men kunne ikke brukes lenger. Veken var brent opp, og det var bare små rester med stearin igjen i bunnen.

 

Og nå kommer det geniale. For furukongler er fint, skikkelig dekorativt, særlig til jul, men hva om de hadde luktet godt i tillegg???

Genialt, hæh? Jeg synes ihvertfall det.

Så jeg smeltet stearin fra Halvor Bakke sine duftlys i en kjele sammen med noen andre stumper av vanlige kronelys, dyppet konglene gjentatte ganger i stearinen, lot de tørke, og tadaaa!!!! Duftkongler!

 

Ferdige dyppede kongler til tørk.
Smelter stearin i kjele på svak varme.
Konglene dyppes i stearinen gjentatte ganger til ønskelig tykt lag.

 

Hva gir du meg lissom? Burde det ikke finnes en eller annen form for Nobel-pris for ideer som dette? Hvor melder jeg meg på?

Uansett, pris eller ei, nå ligger det fine furukongler strategisk plassert i kriker og kroker i måsahuset, og sprer lukten av Halvor Bakke rundt omkring i den gamle kåken, og jeg er strålende fornøyd! Gjenbruk på sitt beste!

 

Bolla er som vanlig kreativ assistent, og kvalitetssikrer produktene.
Vinterkongle, lukter akkurat som Halvor.

 

Og når jula er over, og lukten avtar, da er konglene supre opptenningsbriketter til peisen. Fy flate, det er et under at en oppfinner som meg ikke er millionær!

 

Blogges da! Jeg går og sniffer på ei kongle!

 

 

9 kommentarer
    1. Herregud, tenk om alle hadde vært så smarte som deg Janne! All grunn til å være fornøyd med deg selv altså 🥰 synes jeg kjenner duften helt hit, også tennbrikketter etter jul.. Hva gir du meg?🤩 Må testes ut👍 må bare kjøpe noen Halvor Bakke lys og bruke opp dem først….. Ha en herlig dag Janne😘

      1. “Må bare kjøpe noen Halvor Bakke lys først”…ah,som musikk i mine ører, en investering vel verdt det. Jeg tror jeg skal kjøpe noen til i julegave til meg selv 🙂 Ha en super mandag Heidi 🙂

    2. Du er jo helt utrolig ! ( Jeg stjeler denne ideen som kan brukes neste år dersom jeg ikke har glemt den 😂) Furutrær og kongler har jeg i haven, men ingen duftlys.

    3. Sååå lurt , men altså lhvilke dufter har du prøvd? Litt kresen på dissa lysa og har lyst til å prøve , hvilke har du prøvd?? Koser meg med bloggen din 🤣
      Juleklem fra forhenværende crossmamma Fjeldberg 72

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg