Herr og Fru

Skulle bare være venner, passet ikke å være kjærester akkurat da. Var så mye annet som skjedde i livet, måtte være tilgjengelig på andre arenaer. Følte meg egoistisk da jeg ble forelsket likevel, fikk dårlig samvittighet for å bestandig tenke på deg, når tankene burde være et helt annet sted. Men mamma, som var den tankene burde vær hos var klok, og glad på mine vegne. For jeg hadde aldri vært skikkelig forelsket før, ikke før jeg møtte deg.

Det lå aldri i kortene at jeg skulle falle for akkurat deg heller, for du var egentlig aldri “prinsen i drømmene” mine. Ikke høy, mørk og romantisk. Høy, ja, men lys, litt sjenert, og alle forsøk på romantikk ble litt sånn halvhjerta.

Så fort jeg åpnet hjertet var det ingen vei tilbake. Å være to var så veldig mye bedre enn å være en. Trygt. Spennende, lekende, men aller mest trygt. Jeg forstod tidlig at dette var riktig, ikke bare en flyktig forelskelse, men noe godt og varig. Og sånn ble det.

 

( Når du finner den rette gubben er det bare å “bure han inne!” )

Det tok ikke mange årene før vi var “etablert”. Flyttet fra hjembygda, kjøpte hus på “måsan”. Det skulle bare være en start. Kjøpe noe billig, komme inn på boligmarkedet, kanskje oppgradere etter hvert. Den første sommeren malte vi huset rødt, og plantet et epletre, følte oss voksne. Den andre sommeren ventet vi vårt første barn, følte oss ikke voksne lenger, bare usikre. Men det ble så fint. Så fint at vi ventet barn den andre sommeren også, og den tredje.

Følte oss voksne igjen, og trygge. For ingenting er mer sikkert, enn at det å velge deg som pappa til mine barn var riktig. Så rolig, bestandig, akkurat passe streng, men mest leken. Og så inderlig stolt av guttene vi har skapt sammen. Jeg ser det på deg, hver gang du er sammen med dem. Kjenner jeg smiler så det nesten gjør vondt, når du titter bort på dem, dulter meg litt i siden, og hvisker ” Tenk at de er våre!”.

 

( Disse fine. Tenk at de er våre. )

Giftemål var aldri viktig, likevel kjentes det riktig å gjøre det. Det var jo oss to likevel, så hvorfor ikke formalisere det. Vi giftet oss på kanskje den varmeste junidagen det året. Åpne sandaler, en billig sommerkjole, i hagen til sorenskriveren, og det var det. Enkelt, fint og riktig.

Jeg tror ikke du har husket bryllupsdagen en eneste gang etter det. Er fremdeles ikke kongen av romantikk. Det er greit. For det finnes så mye kjærlighet i hverdagen, at ingen blomsterbukett i hele verden teller mer. Når du tar hånden min rett før vi sovner. At du holder rundt meg når vi våkner. At du alltid låser døra om kvelden, fordi jeg glemmer det. Når du skifter dekk på bilen i regn og sludd, når vi ser på hverandre og smiler av det samme, uten å si noe. Når du kjører og henter guttene våre, uansett sted og tid. Når du sagde ned epletreet vi plantet fordi det forstyrret tv-signalene under Håndball VM. Alt dette. Alle disse årene. Det er kjærlighet. Hvem trenger vel de store ordene, når handlingene taler for seg.

 

 

Vi bor fremdeles i det lille rødmalte huset, det som bare skulle være en start. Vi kom ikke videre. Det er verken stort eller flott, men vi har landet her likevel. Gutta begynner å bli store, vi er eldre. Likevel sitter jeg her og kjenner at jeg i dag, som den gangen, gleder meg til å holde deg i hånden når vi sovner i kveld. 20 år som deg og meg, og i dag, 16 år som Herr og Fru.

Elsker deg, måsagubben.

38 kommentarer
    1. Det var vakkert skrevet og jeg gråt litt. Alt det enkle gode du skriver om ble borte her. Jeg tar også tak i ei lita hånd før vi sovner, men nå er det for å merke når hun står opp og går. Samme følelser, samme sted vi også, men personen man elsker er en annen.

    2. atlelundhaug.no: Sender deg stadig noen tanker. Når jeg leser dine skriverier kjenner jeg alltid en ekstra stor takknemlighet for “nuet”. Klemmer til deg i dag.

    3. Man skal sette pris på kjærligheten når man har den, man vet aldri hvor lenge den vil vare… Gratulerer med dagen og lykke til videre…

    4. Nå blei jeg virkelig rørt <3
      Ja sånn kan det gå......... at det ikke var akkurat den karen som man trodde man skulle passe sammen med - også ble det slik 😀 Kjærligheten lenge leve!
      Nydelig fortelling om livet deres <3 Vakkert og fylt av gjensidig stolthet og kjærlighet <3
      Nyt dagen!

    5. Størst av alt er kjærligheten ❤ Og han din minner meg om min, men romantikk som i roser og “jeg elsker deg” og mld på tlf og huske bryllupsdager er ikke så viktig når man vet at alt han gjør – det gjør han for at alle i den lille familien skal ha det bra og det er det viktigste av alt ☺
      Ha en fin bryllupsdag, Janne 🍃🌸🍃

    6. Du assa… *snufs* Sånn er min mann også. Lite med store ord og vakre blomster, men jeg ligger på armen hver kveld vi er sammen, er vi ikke sammen kommer det klem og kos på sms, han passer å at bilen min er i orden (men jeg må være med å skifte dekk selv!), passer på meg og han skal bake kake til bursdagen min i neste uke. Ber ikke om mer jeg. :o) Elsker denne raringen høyere enn himmelen…! :o)

    7. Fy flate… Du er bare så herlig. Du klarer å skrive ned det de aller fleste bare tør drømme om. Gratulerer med dagen deres! 🙂

    8. Gratulerer med dagen Janne,til dere begge. Jeg kjenner meg LITT igjen. Jeg fant også en gubbe, så langt fra noen prins vil mange si. Men den dagen jeg møtte han, så visste jeg at han ville ha hjertet mitt for alltid. Jeg tenkte det aldri kunne bli oss, og det så ikke ut for å bli det heller, men jeg visste likevel at jeg alltid ville elske han. Hjertet myknet på en spesiell måte da jeg traff han. Ikke som med de andre jeg hadde møtt, men helt annerledes 🙂 Og så BLE det oss…og jeg visste aldri om det kunne fortsette heller. Men nå har vi vært sammen i over 20 år. Det har ikke bare vært rosenrødt, det kan jeg love deg, men det har vært kjærlighet hele veien 🙂 Kos deg meg måsagubben, håper dere gjør noe hyggelig i dag 🙂

    9. frodith: Og så lenge det er kjærlighet trenger ikke alt være en dans på roser hele tiden. Det er jo det kjærligheten handler om, gode og dårlige dager 🙂

    10. Grepet av ordene dine – igjen! Du formidler så utrolig bra. Håper du vet det selv. Det er en gave. Gratulerer med jubileet!💐

    11. Anne Kristine: Så hyggelig å høre. Jeg tenker liksom ikke over det. Bare skriver det jeg føler for, publiserer, også ferdig med det 🙂 Men, tusen takk. Som sagt, veldig hyggelig å høre 🙂

    12. Lenge leve kjærligheten…..og særlig den som ikke kommer i store ord og dyre gaver, men som et dekkbytte i regnvær,låsing av døra,rensking av sluk,øvelseskjøring med 17 åringen ( jeg tør ikke),måking av snø….alle de hverdagsoppgavene som blir gjort…fordi han bryr seg…måsagubber er prima vare❤️
      P.S; vil forresten tipse deg om en ny skobutikk i Trondheim : Big Foot i Munkegata. Legg ferien til bartebyen så kan du handle fine sommersko slik at du slipper å satse på Kina😃 De har visst størrelser opp til 46 i damesko.

    13. Så fantastisk skrevet <3 Kjente jeg fikk tårer i øynene, blir så himla rørt av sånt. Størst av alt er kjærligheten, og bare helt fantastisk når den varer livet ut. Selv snublet jeg litt på veien, men å se på de tre barna vi skapte sammen er så vist verdt det! Så er jeg så heldig at jeg fikk møte kjærligheten på nytt, og optimistisk som jeg er satser jeg på livet ut denne gangen 🙂 Masse gratulerer med dagen til dere to, og takk for en rørende lesning 🙂

    14. Ekte kjærlighet handler lite om staffasje…eller om “for syns skyld”. Du og Måsagubben er trygge på hverandre. Dere kan være “brutale i kjeften” uten at det gjør noe, for begge vet at det er noe veldig solid og godt i bunnen og at kjærligheten bare ER der! Nydelig å lese. Du har en fantastisk snert og humor i det du skriver. Du kan også skrive om mer alvorlige tema – og det på en måte som kan røre en gråstein. Det bor et klokt og raust menneske bak den litt bråkjekke, rølpete fasaden. Jeg hadde ikke “oppdaget” bloggen din, før frodith fortalte meg om den. Det var en fin “oppdagelse”!

    15. karidansen: Haha, bak den rølpete fasaden. Digger det!!! Tusen takk for koselig tilbakemelding, og gode ord. Det varmer. Ønsker deg en nydelig helg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg