Jul i Juli

Jeg er dårlig på sånne spontane hverdagsinnlegg. Sånn type “Hva gjør jeg nå?” greier. De små øyeblikkene verdt å notere seg, sånn for min egen del altså, de samler jeg jo som regel opp i et egen innlegg om øyeblikkene hver søndag morgen.

Men så satt jeg forrige kvelden, med en bunke brune små papirposer foran meg, og fikk det for meg at jeg skulle lage noen julekort, bare et par stykker, for å få noen minutter, kvarter eller halvtimer til å gå. Jeg delte et par bilder av prosessen på snapchat og på storyen på Instagram, også ramlet det inn en hel haug med kommentarer og spørsmål.

Spørsmål om julekort, hva slags papirposer… (er ikke papirpose papirpose lissom?), og hvordan jeg laget avisrosene. Og til slutt var det et par som lurte veldig på om jeg ikke kunne ha en sånn uhøytidelig spørsmålsrunde på Instagram. Sånn type “spørsmål og svar” om alt mulig, men der går grensa. Den slags er forbeholdt unge “influensere” mer spennende liv enn ei middelaldrende dame på Måsan. Her blir jeg rett og slett for kjedelig, hva i all verden skulle folk spurt om??? For det mest spennende som har skjedd her de siste dagene, ja det er, dessverre, produksjonen av årets julekort.

 

 

Det starta egentlig med at det regnet. En hel dag!!! Og da ble jeg litt småfurten, og hang opp de gule høstgardinene bare på trass. Eller, egentlig for å få litt farge i stua, fordi det var så grått ute. Også begynte hjernen å jobbe…du vet, jobbe slik at man blir gående rundt i egen stue og snakke med seg selv som en smågal husmor på kanten av stupet.

Min samtale med meg selv gikk omtrent slik: ” Om jeg henger opp disse gule gardinene nå, så får jeg jo litt mer ut av dem. For om jeg henger de opp til høsten, da får det bare henge opp i to måneder før de røde julegardinene skal opp. Ooohhh, jul, nå fikk jeg lyst til å lage julekort…mmmm—ligger det ikke en fryst ribbe i fryseren??? Fader ass, nå ble jeg sulten. Heeeyyyy….OSTEPOP, det matcher jo gardinene!”

 

Ja!!!! Måtte vise hvordan sykkelen også matcher gardinene!!!

 

Jah…så enkel er denne hjernen faktisk, så da skjønner du hvorfor en spørsmålsrunde på instagram er overvurdert. Svaret vil alltid, uansett spørsmål, bli ostepop!

 

Så med gule gardiner i vinduene tømte jeg boden for scrappesaker, og rotet til skikkelig i stua. Gurimalla som jeg misunner de med eget hobbyrom, for kaoset av lim og papir og blonder ligger fremdele utover. For sånn er det når jeg først får dilla, da blir jeg sittende, og når hjertet i tillegg krangler litt, og søvnen uteblir, da blir det julekort hele natta også.

Litt søm på julebildene gjør seg!

Det er helt greit. I to døgn har jeg gått til og fra stuebordet, lekt med papirer, gamle aviser, lim og glitter. Jeg har drukket kaffe og spist ostepop, og laget ferdig julekortene for i år. Tror jeg da…plutselig får jeg dilla igjen og lager enda flere senere i år.

Det er så deilig avslappende å sitte slik, selv om det er kaos rundt på alle kanter. Spille julemusikk midt på sommeren, få vannblemmer på fingertuppene av det varme limet i limpistolen, og koble ut alt i hodet fordi kreativiteten tar over.

 

I dag skal jeg rydde opp litt i kaoset. Sortere papirer, blonder, og maling, få litt orden i usystemet slik at alt er klart til neste gang hjernen min snakker med seg selv og vil leke med saks og papir igjen.

Sola skinner gjennom vinduene, og julesanglista på spotify byttes ut med sommerhits igjen. Det beste av to årstider på under to dager…det var nesten verdt et eget hverdagsinnlegg det.

God jul(i) da!

Vi blogges!

 

 

 

4 kommentarer
    1. knis..God jul 😉 Følger noen på youtube som driver med scrapbooking – og ene der lagde også nå julekort, så du er ikke alene 😉 Lager noen bursdags kort nå og litt forskjellig kort som kan fiskes frem til passende anledninger fremover. Må jo bruke den fancy maskinen jeg har kjøpt til å skjære ut div. metall former, samt bruke stempel figurene og stempelfargenen 😀 My morro man kan lage av kort

    2. Jeg feirer alltid juliaften 24.juli. Den feires med julebrus med isbiter og sugerør. Godt gjemt i kjelleren til denne dagen! God juli ! 😀

    3. Julekort i juli er jo genialt! Alt som er gjort tidlig er jo bare toppers 👍 Jeg er i gang med noen julegaver jeg, alltid tidlig ute med det🤩

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg