Jula sitter i hjertet, ikke butikkhylla!

Jeg bare lurer på noe. Hva er jula for deg? Om du er en av de som liker, og en av de som feirer jul da. Hva er det beste med jula, og hvor finner du den gode julefølelsen?

Hva gleder du deg mest til med høytiden?

Jeg pleier ikke å hamre løs på tatstaturet i kommentarfeltene rundt omkring på sosiale medier med meninger om mangt i hytt og gevær. Det går lang tid mellom hver småhissige statusoppdatering på facebook, og ei heller engasjerer jeg meg stort i diverse debatter på nett, bortsett fra den gangen jeg hadde fått nok av hjerter og sultkatastrofe-bananer i innboksen på facebook. ( Fikk du ikke med deg utbruddet mitt finnes det HER )

 

Men nå har jeg tenkt på noe en stund. Faktisk har jeg tenkt på det hvert år, omtrent på denne tiden, for det er da det starter. Det er da folk roper og synser og river seg i håret over julevarer som inntar butikkhyllene, og reklamekataloger i posten som kjører tilbud på nisser og dverger og dyprøde fløyelsgardiner til stua.

“Vrææææl!!! Det er altfor tidlig!”

“Snakk om å ødelegge julestemninga!”

“Skjerp dere, handelsstanden! La folk få bli ferdig med sommer`n!”

 

Og folk henger seg på! Det er ”likes” og gråtefjes-emojier, knuste hjerter og mer drama enn på midten av 80-tallet, da Alexis rulla i høyet med Blake Carrington, og stakkars, fagre Crystal satt gråtende i vindeltrappa på godset, med høy pannelugg og kjøpekrøller, og hulket til pajjettene raste av puffermene på trikotkjolen raskere enn barnålene faller fra julegrana etter nyttår!

Så himla mye drama for noen tørre pepperkaker på en pall på Europris, eller ei glassflaske med julebrus i hylla på Rema, som om det var verdens undergang!

 

Sånn seriøst! Hva er det med folk? De snubler over en boks pepperkaker i Oktober, og verden raser. Ihvertfall nok til at vi, i år igjen, må hamre løs på tastaturet så knottene spretter, forbanne handelsstanden, og beskylde Nidar og marsipangrisene deres for å ødelegge julestemningen vår.

Hvis du tenker deg om, hva er jula for deg? Hvor finner du den gode julefølelsen?

For meg er det lukten av surkål i bestemor sitt kjøkken. Det er når jeg tenner røde kubbelys på peisen og varmer føttene i tykke ullsokker opp mot flammene fra ovnen. Jula kommer snikende når jeg pakker inn de siste kalendergavene til gutta, og når jeg tenner den aller første kongerøkelsen på kommoden i stua. Godfølelsen kommer snikende sammen med stjerna i vinduet, og den syvarmede adventsstaken fra mormorhuset, den hvor pæra alltid går på lys nummer to når vi plugger inn kontakten.

Den lune stemningen kommer når jeg finner frem albumene og ser gjennom bilder fra barndommes julefeiringer i Lillestrøm, sammen med mamma og pappa. Når gubben og jeg deler en marsipangris på midten og krangler om hvem som skal få rumpa. ( den er større enn snuta!) Julesteminga kommer med lukten av pepperkaker og klementiner, julesanger på radioen, knitrende snø under skoene, rim på vinduene i morgentimene, når familien samles rundt bordet, når gavene deles ut til tanter og onkler, når jeg skriver julekortene, hugger grana, finner frem nissene på kubbestolene fra “pappa Vangen”, og når jeg spruter litt grønnsåpe i hjørnene av stua og later som om huset er nyvasket!

Julefølesen, julestemninga, den kommer når jeg vil, når jeg henter den frem, når jeg bestemmer meg for at det er på tide. Enten det er i midten av Oktober, eller sent i Desember, og jeg er ganske sikker på at det samme gjelder deg, sånn egentlig! Jeg mener…kjøper du kremfløta til bursdgagskaken din i Januar, om du har bursdag i Juni? Eller klarer du å motstå det, uten å ødegge bursdagsfeiringen din?

Så ro ned, slapp av! Ikke vær så sinna da! Ingen tvinger deg til å kjøpe den flaska med julebrus eller nissegløgg, og verden går ikke under om du tripper lett forbi den boksen med pepperkaker i butikken i noen uker til.

Jula kommer ikke for tidlig, for det er det jo du selv som bestemmer? Hvorfor?

Fordi jula sitter i hjertet ditt, og i sansene dine, ikke i butikkhylla!

 

17 kommentarer
    1. Sååå sant 👍elsker ventetiden, forberedelsene, førjulstemningen, luktene, glitteret, mørket på utsiden, bursdagen min 21 desember…elsker julen 💜

    2. Som om jeg skulle sagt det selv 👍 Er det for tidlig for deg, så gå forbi…. Det er da ingen som tvinger deg til å handle juleting i oktober, det er helt frivillig! Og hadde ingen handlet i oktober, hadde ikke butikkene satt det frem så tidlig heller 🤗 det er forbrukeren selv som skaper “behovet”! Men jeg må si jeg fikk litt julestemning her nå jeg Janne, etter dine nydelige beskrivelser😘 Jeg elsker jula, og gleder meg som en unge hvert år🎅 men først må vi få unna bursdagsfeiring i oktober 🎈klem 🌺

    3. Som om jeg skulle sagt det selv 👍 Er det for tidlig for deg, så gå forbi…. Det er da ingen som tvinger deg til å handle juleting i oktober, det er helt frivillig! Og hadde ingen handlet i oktober, hadde ikke butikkene satt det frem så tidlig heller 🤗 det er forbrukeren selv som skaper “behovet”! Men jeg må si jeg fikk litt julestemning her nå jeg Janne, etter dine nydelige beskrivelser😘 Jeg elsker jula, og gleder meg som en unge hvert år🎅 men først må vi få unna bursdagsfeiring i oktober 🎈klem 🌺

    4. Amen!
      Så hjertens enig både når det gjelder julevarer og hjerter i innboksen.
      Jeg må innrømme at jeg sliter litt med tanken på jula i år, på grunn av at en ulykke tok fra oss en av de jeg skulle ha feiret jul med. Men vi har mistet noen før, så jeg vet innerst inne at vi får det til. Som med alt annet i livet blir det best hvis vi bare lar jula komme, og ikke lager et altfor strengt manus for hvordan det skal være.
      Juletre, ribbe, fyr i oven, litt gaver og ikke minst de jeg er aller mest glad i, så blir det bra💓

      1. Jeg håper du finner glede i julen selv om høytiden kan bli tung når en mangler. Vet så godt hvordan det føles. Vi var der jo selv i fjor, og i skrivende stund er jeg redd for å miste enda en jeg er glad i. Me som du sier, jula får komme, så gjør man det beste ut av den <3

    5. Rett etter mitt hjerte 🙂

      Jula begynner litt for meg allerede på våren. Skal man lage julepresanger, må man ha god tid.
      Kan glede meg glugg i hjel, koser meg og blir varm i hjertet når jeg sitter ute i sommersola og broderer på akkurat DET geriljabroderiet, som akkurat DEN venninden skal få fordi det passer så inderlig godt til akkurat henne 🙂
      Eller noe til et barnebarn eller to. Bare det å planlegge hva til hvem kan være en egen glede, OG det trenger ikke å være noe dyrt og flott. Bare en liten ting som viser at jeg tenker på akkurat deg.
      Og julesanger- aaahhh- november er ikke for tidlig for meg 😉
      Klem

    6. Jeg er et “julemenneske”:) Har stadig noe/noen i tankene når jeg er ute og handler, året rundt. Er snart i boks med ti adventskalendre i aldersgruppa 3 til 93 år, og jeg tror jeg gleder meg MINST like mye som mottakerne. Jeg har observert både pepperkaker og julegodter i enkelte butikker, men fristes ikke av det foreløpig. Derimot har jeg kjøpt et par iskaffe med julesmak;) Vi har et valg, og det må vi ta selv. Har vi ikke annet å klage og sutre over, kan vi la det være! Når oktober er over, starter jeg forberedelsene for fullt, og jeg gleder meg:) God helg!

      1. Jeg digger deg! Slik er det her også. De første julegavene kjøpte jeg allerde på salg i romjulen i fjor, og nå venter jeg med å pakke de inn til julepapiret inntar hyllene. I dag så jeg en julestjerne til vinduet som fristet litt, kanskje viljestyrken min ryker til uka. Du har så rett, vi har et valg, og det er ihvertfall ikke noe vi har grunn til å klage over 🙂

    7. Vi har det for godt! Enkelt og greit. Når det vi har å klage over er at butikkene har pepperkaker og julemarsipan i butikkhyllene allerede i oktober, og når media skal fortelle oss hvordan statsbudsjettet påvirker vår hverdag og drar fram endringene i alkohol- og tobakksavgifter…. Det er da man skjønner at man bor i et av verdens rikeste land med gode velferdsordninger!

    8. Så sant!
      Selv har jeg sluttet, “meldt meg ut” av hele julestyret… Orker ikke dette lenger, men har det bra uten alt stresset i alle retninger.

    9. Denne hadde jeg gått glipp av. Men jeg er så hjertens enig med deg.
      Julefølelsen skaper jeg hjemme. Og i dag skal jeg lage julegaver

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg