Sjokolademoussekake med jordbær

Et par stykker har etterspurt oppskriften på sjokolademoussekaken fra forrige innlegg, så i dag leker jeg fancy-schmancy bakeblokker, og legger den ut. Som de fleste vet er jeg over middels opptatt av slanking og over gjennomsnittet full av fornektelse, så tradisjonen tro, i likhet med det meste annet jeg serverer, er også dette en skikkelig slankekake. Ikke bare er den full av frukt og grønnsaker, men bunnen gir mer hjernetrim en et kryssord fra Allers sitt påskenummer, og dermed trimmer denne kaka både hjernen og sideflesket. Vinn-vinn, spør du meg.

 


( Slankekake, nesten som salat, ingen steketid. )
 

 

Du trenger:

1 pk bokstavkjeks

70 gr maragrin

4 pakker sjokolademousse

4 dl melk

4 dl fløte

jordbær

 

1. Knus en pakke bokstavkjeks i blender, eller med kjevle. Jeg anbefaler det siste om du ønsker å få ut litt frustrasjon, eller om du vil trimme grevinnehenget i overarmene.

 

 

Jeg bruker som regel, i alle kjeksbunner, bokstavkjeks fra Europris. Litt fordi det er mye i pakka for en rimelig pris, og fordi den ikke er for søt. Jeg liker at kjeksbunnen blir litt tykk i tunge kaker, slik at kakestykkene holder seg pene når de skal fordeles på asjetter.

 


( Den eneste gangen det er gøy med lekser, er når du kan spise dem.  “I`m gonna make you eat your words madda fakka!!” )
 

Fordelen meg bokstavkjeks er jo også unektelig hjernetrimmen det gir. For eksempel kan man før man knuser stave både K-A-K-E og S-Y-L-T-Y-N-N og S-O-M-M-E-R-K-R-O-P-P…. Du vet, motiverende ord for en som er over middels glad i kaker.

 

 

Når du senere nyter den ferdige kaken kan du også konsentrere deg om alle de ulike ordene som måtte finnes i kakebunnen, og på den måten, når hjernen er opptatt med bokstaver og godt gammelt stavearbeid, glemmer den helt å telle kaloriene, og fordele de utover kroppen. Slankende effekt, garantert. Det kroppen ikke vet har den ikke vondt av.

 

2. Knuste bokstaver blandes med smeltet margarin, og fordeles i rund kakeform. (min er 24 cm i diameter) Husk bakepapir i bunnen, lettere å få den pent over på fat i ettertid.

 


( En ordbok i  biter, kryssordkaos, og kakebunn for de intelligente! )

 

3. Del deretter jordbær på midten, og plasser de langs kanten på kjeksbunnen, med midten vendt utover mot kakeformen. Fordi mine jordbær var så små, valgte jeg å ta to runder i høyden denne gangen, med store jordbær holder det fint ed en runde.

 


( “Finn et strå, og træ dom på” )
 

Den etablerte jojo-slankeren vet jo at så fort en kake inneholder bær av noe som helst slag, blir den umiddelbart en slankekake, og med så mange jordbær som befinner seg i denne kaken, vil så lite som et kakestykke gi deg første porsjon av det mye omtalte fenomenet “Fem og dagen!” Og fordi du nå har trimmet hjernen med bokstavkjeks i bunnen, er det enkelt å regne seg til at stykke nr 2 blir 2 av “Fem om dagen” osv….Fem kakestykker er derfor ikke bare innafor, det er nesten å regne som en nødvendighet. ( Vanskelig å tro at jeg nesten strøyk i matte første året på videregående…skulle spist mer bokstavkjeks på 90-tallet… )

 


( note to self )

 

4.Mens bunnen og jordbær avkjøles litt i kjøleskapet lages skjokolademoussen. Jeg valgte den med biter av Daim, bare fordi de er sykt digg! Oppskriften står på pakkene. Jeg byttet ut 1 dl av melken med fløte. et gir litt fyldigere smak, og moussen blir litt tykkere, og holder dermed lettere fasongen når man skjærer opp kaken senere.

 

 

Slankekake, OG bra for skjelettet.  Alle vet jo at melk er en viktig kilde til protein og kalsium, og uten kalsium knekker damer i sin beste alder bein som om de skulle vært saltstenger fra Maarud på et bord dekket til barnebursdag. Synes derfor det er på sin plass å presisere at denne kaken ikke bare er slankende, men også en kilde til kalsium, og vil forhindre benbrudd, pukkelrygg, og sånne hvite flekker på neglene som mamma alltid sa jeg unngikk om jeg drakk opp skolemelken. Dessuten er kakao, som vi finner i sjokolademoussen , en bønne som vokser på planter, og derfor nærmest å regne som en grønnsak. Hvis vi da i tillegg regner med alt kornet fra bokstavkjeksen, er denne kaken representativ for hele kostsirkelen. Melk, korn, frukt og grønnsaker.

Djiiises, jeg blir syltynn bare av å tenke på det.

 

5. Fordel moussen jevnt utover i kakeformen, og sett den til avkjøling. Jo lengre, jo bedre, min stod over natten i kjøleskapet, og fikk perfekt konsistens.

 


( Fylt til randen av frukt og grønt! )
 

6. Det blir som regel litt til overs i bollen etter at moussen er fordelt i formen. Det må du bare leve med.

 


( Åneeeiiii…rester. Pliktoppfyllende jojo-slankere slikker alltid kakebollen. )
 

7. Pynt kaken med det du måtte ønske, og nyt!!!

 


( En bombe av sunnhet! )
 

 

 

Ønsker alle en riktig god helg. Kos deg med kake, eller noe annet sunt og digg.

 

 

 

 

 

7 kommentarer

Siste innlegg