Ukas små øyeblikk.

Vi ble liggende helt til nå. Til langt på dag, ihvertfall til oss å være. Det fantes en tid da vi kunne bli i senga nesten hele søndagen, snorke og sove, lade batteriene. i dag ble vi liggende til halv ti, våkne fra halv åtte, og enda synes vi at vi hadde ligget lenge. Må jo være et sikkert alderdomstegn eller?

Det er godt å ligge sånn, kjenne at dyna er varm, og puste inn litt ren morgenluft, den som gjør at det blafrer lett i gardina foran vinduet. Ingen planer, ikke en eneste en. Aner ikke engang hva vi skal ha til middag etterpå. Gubben skal pusle litt i garasjen, slik han gjør her søndag…eller hver dag egentlig. Jeg og gutta, vi har gått i vinterferiemodus. Podene kommer til å sove lenge, både i dag, og hele den kommende uka. Snu døgnet i løpet av brøkdelen av et sekund, slik bare tenåringer kan. Ingen planer for ferieuka heller. Vi skal bare slappe av.

 

Uka som gikk ble en slik innspurtsuke. Det blir ofte slik før man skal ha en uke fri. Nøste opp løse tråder på jobb, fikse et par småting, handle litt. Jeg sitter her og skroller på mobilen bare for å lete frem øyeblikkene. Det er liksom ingen som bare faller ned i hodet mitt mens jeg skriver akkurat nå, selv om jeg jo vet at det sikkert finnes en drøss av dem.

En etterlengtet hårklipp! DET var digg. Dette hodet har ikke hilst på frisøren siden September, for hver måned det siste halve året har alt ekstra av penger gått med til kjøretimer for poden. Tror nesten jeg må få innrømme at en omgang med saksa var et fint øyeblikk denne uka. Nå har jeg ikke akkurat tatt så masse selfier i anledning den nye sveisen, men det er deilig å få stusset litt ved ørene, og når håret står rett til værs, ja da føler jeg meg som meg igjen. Det er ganske digg faktisk.

Den dagen jeg hadde så masse kreativ energi etter jobb. Må være dagslyset som gjør noe med meg. Den ekstra timen med lys på ettermiddagene. Jeg hadde så mange duker liggende, slike små blondeduker jeg fikk i posten av Bente for en stund siden. Jeg har planer for alle sammen. Egentlig skulle de fleste brukes til et sømprosjekt, men jeg har liksom ikke kommet helt igang med akkurat det enda. Så fikk jeg det for meg at jeg skulle bruke de i en ramme, sammen med et par gamle aviser, og et bilde av morfar som liten. Fort gjort. Og nå henger duker, aviser og morfar på veggen. Litt nostalgisk, artig å kunne bruke noe av det man har liggende, og samtidig lage seg noe “nytt”. Den eftan ble det grønnsakspai, kanelkringle og sokkestopping også. Fader ass, noen ganger er jeg så himla brukbart husmoremne.

 

Også var det den dagen jeg var litt oppgitt over verden. For stadig tikker det inn meldinger i innboksen, med spørsmål om å reklamere for det ene og det andre. Ikke for penger, men i bytte av varer. Hyggelig å bli spurt, for all del. Og misforstå meg rett, hadde det vært varer jeg kunne stå inne for hadde jeg sagt ja. Men å ble “gamle” kvinnfolk som meg om å reklamere for kaffepulver som skal virke slankende, eller tabletter som gir deg renere, eller gyllen sommerbrun hud, det blir liksom for dumt. Jeg trenger ikke tenke lenge på slike forespørsler heller. Hadde jeg kjøpt et tilsvarende produkt om jeg ikke hadde fått tilbud om å prøve? Nei!!! Så da blir det ingen reklameinnlegg heller.

Men samme dagen tikket det inn en melding om å holde et foredrag for et bygdekvinnelag i Nes, nå i Mars. Profittfritt, i anledning “Krafttak mot kreft”. Og da fikk jeg plutselig tilbake humøret, for sånne tiltak liker jeg, og om jeg klarer å rydde kalenderen, ja da skal jammen denne frua holde foredrag i nabokommunene om noen uker. Det var et fint øyeblikk.

Latterkrampen den ettermiddagen den ene katta hadde klatret etter et ekorn i  granhekken uke, og kom inn med halen full av små kogler og granbar. Denne katta er redd sin egen skygge, så da hun skvatt veggimellom da halen begynte å drysse av skogens sorter fikk vi ei real latterkule alle sammen. Ok da, så var det kanskje et sånt øyeblikk hvor du “må ha vært der” for at det skulle være morsomt…vi ler ihvertfall av det enda. Modig nok til å dingle 12 meter opp i et grantre på jakt etter ekorn, livrett for sin egen hale!

 

Den ettermiddagen det ikke fantes en eneste elev i korridoren! Denne dagen hadde jeg av en eler annen grunn “Fame” på hjernen. Altså musikalen fra 80 tallet, musikken. Og den lange korridoren bare fristet så fælt! Har du noen gang kjent på trangen til å løpe, danse og synge samtidig? Bare fordi??? Jeg ga etter for fristelsen! Ble ferska av to elever som kom ut etter å ha fullført engelskprøve, men pokker heller. Noen ganger MÅ man bare danse litt i korridorene. Fin øyeblikk. Litt flaut, men fint!

 

Oh, den dagen jeg gikk hjem fra jobb på speilblankt holkeføre, uten brodder, og UTEN å forstue så mye som en eggstokk! Det var digg det, særlig etter forrige ukes ufrivillige vaginastrekk på glattisen. Har hatt slarkete livmorsyndrom i ei drøy uke nå, derfor var det fantastisk å holde balansen på isen, for en gangs skyld! Opptur, og sabla fint øyeblikk.

 

Runda 1500 følgere på instagram. Det var liksom målet for 2019. Ikke viktig i det hele tatt, bare skikkelig kult. Det er ikke mye som imponerer tenåringspodene ved denne mora om dagen, men DA var de imponert. Fett! Så tusen takk til ale som gjorde meg til en litt chillere mamma denne uka! You made my day!

 

Hun som sendte melding og fortalte at hun hadde byttet grasrotandel til Nordvang motorsport! Fint øyeblikk for hele familien. Tusen takk. Crossseongen er straks i gang, og gutta ligger i hardtrening. Denne støtten betyr så uendelig mye, og er helt avgjørende for at det i det hele tatt blir en ny sesong for gutta!

 

Da den mellomste poden gjorde sin TV debut, og kunne meddele at min nye svigerdatter mest sannsynelig blir Linn Skåber. Familieselskapene blir aldri som før, den dama er et fyrverkeri av et kvinnfolk!

 

Svensketur med gubben. Det nærmeste vi kom date og kvalitetstid denne uka ble altså en snartur over grensa, en burger på Burger King, og en runde på Biltema i Charlottenberg for å kjøpe oljefiler til bilen til podene. Romantisk? Nei! ikke i det hele tatt, men fint likevel. Rusle litt rundt i nabolandet, bare være sammen. Noen ganger er det ikke mer som skal til.

Og her tror jeg rett og slett jeg må avslutte. På snapchat hagler det inn meldinger fra andre halvgamle damer som lurer på hvor søndagsbloggen blir av. Dævver av dere altså, fint å være savnet da! Men hallo??? Det tar på å være mamma til en tv-kjendis og svigermora til Linn Skåber. Ikke rart det går litt tregt i dag.

Uansett, opp og hopp, kanskje sette en brøddeig, rusle en tur, og muligens finne en film å se i kveldingen. Lage noen små fine øyeblikk sånn helt på tampen av uka.

Vi blogges.

 

4 kommentarer
    1. God søndag Janne 😍 Herlig uke du har hatt! Synes jeg ser deg for meg , dansende i korridoren, for så å bli tatt på fersken 😂 det er deilig med sånn søndager, ligge lenge og ikke ha en eneste plan 👍 så kommer kvelden, også tenker man igjennom dagen, så har den som regel vært veldig bra 😘 nyt dagen Janne, klem Heidi🌸

      1. Det var litt flaut å bli tatt på fersken midt i sånne fete danse moves, men de lo godt, disse to. Aldri så gæli at det ikke er godt for noe. Ha en nydelig søndag 🙂

    2. “Ukas små øyeblikk” er fast lesestoff på søndag formiddag ja. Så du savnes om du er sen! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg