Ukas små øyeblikk.

God morgen, og riktig god søndag. Trøtten er enda ikke helt ute av øya, men det gikk ikke å sove lenger eller. Jeg har klemt ned en skål havregryn…var tomt for både knekkebrød og brunost. Hvor urutinert går det egentlig an å bli.

Jeg overlever ei skål havregryn da, særlig når det ligger ei sånn grønn punscherull med “kom og ta meg attitude” på bordet ved siden av te-koppen. Søndager er ikke slankedager ( de heller). Punscherullene falt helt uoppfordra ned i handlekurven i Sverige i går, i likhet med litt lakris, ostepop, noen ruller julepapir, og de aller siste kalendergavene. Så da er jeg ferdig til ul. Eller, ferdig med det som “må” gjøres da. Gaver og sånn. Alt det som bare er kos, det står igjen. Så da kan det være søndagbloggens første gode øyeblikk da, at adventskalenderne er ferdig pakka. Storveis!

Litt blanda følelser i dag. Jeg har vært på jobb hele uka, i morgen skal jeg ikke det. Ikke resten av den kommende uka eller. Sjukemeldt kaller de det…Det svir. Svir så innmari, og jeg klarer ikke helt å sette fingeren på hvorfor. Jeg er ikke “sånn som er sjukemeldt”, og det sier jeg uten å mene noe som helst om noen andre. Jeg bare får så innmari dårlig samvittighet. Ovenfor kolleger og elever som trenger at jeg er der. Nå tror jeg ikke at verden går under fordi jeg er hjemme noen dager, jeg tror ikke jeg er viktigere enn noen andre, jeg er bare ikke vant til å ikke gå på jobb. Føler at jeg skulker liksom, at jeg burde ta meg sammen, og stå i det. Men, kroppen skal utredes litt ei uke, behandles litt, også skal den jobbe igjen neste mandag. Det er planen. Jeg klarer ei uke hjemme altså, det høres jo ut som om jeg er verdens største syter her, det er bare uvant. Å være hjemme når andre ikke er det. Men å gå til legen, å få bekreftet at kroppen faktisk trenger en liten EU-kontroll før den skal ut på veien igjen, det var et godt øyeblikk. Kjipt, likevel fint å få bekreftet at det ikke bare sitter i hue, at jeg ikke innbiller meg noe. Det skal bli fint med litt små-reparasjoner nå. Faktisk.

Morgenmørket og øs-pøs regnvær. Høres jo ut som en deprimerende start på en skrekkfilm fra 80-tallet, men det var faktisk et av ukas fine øyeblikk. Etter mange netter uten særlig søvn, litt tankekjør og noen bekymringer, og mange gjøremål på jobb, var det tungt å ta på seg skoa kl sju, og gå ut i mørket. Men…så kommer jeg bare noen meter bortover gangveien, slår opp den gedigne rosa paraplyen, hører regndråpene tromme mot paraplyen over hodet mitt, og finner ut at regnet trommer takten til We Will Rock You, av Queen! Så da gikk jeg inn i akutt popstjerne modus, sang i takt med regnet, og smådansa mellom sølepyttene nesten hele veien bort til skolen. Popstjerne, skult av mørket og diger paraply, tørrskodd og litt mer våken på kontoret. Fin start på dagen, godt øyeblikk.

Storfint besøk i lunsjpausa på jobb. En kollega jeg savner veldig har mammapermisjon, og de gangene hun kommer innom med det lille nurket er det bare å kaste matpakka, og og snuse på det lille babyhodet. Øyeblikket trenger vel neppe mer forklaring enn det. En sovende liten gullklump i armene, bittesmå hender som holder deg rundt pekefingeren, små søvnige smil som sikkert bare er mageknip, men det teller likevel… Fine øyeblikk. Ble ikke noe matpakke den lunsjen, helt verdt litt rumling i magen.

En tekstmelding fra gubben som sitter bare noen meter unna. “Kom ut i bilen da! Har satt på varmen og julefilm!” Så da gikk jeg ut da, dit hvor gubben helst hadde flytta inn om det var praktisk. I bobilen ute på gården var lyset tent, varmen var på, på tv`n surra en sånn helamerikansk klissete julefilm, og på bordet stod potetgull og kaffe. Date, rett og slett, reinspikka romantikk på måsagubbens vis. Enkelt. litt primitivt, men veldig koselig. Vi ble sittende sånn og skravle et par timer, fire meter unna husveggen og sofaen. Fint øyeblikk.

Å se verden suse forbi, bokstavelig talt. Lørdag formiddag. Litt lite søvn den natten og, men vi hadde ærender planlagt, og måtte jo ut en tur. Så er det disse bittesmå øyeblikkene da, som man aldri egentlig tenker over, eller som varer så kort at man glemmer å tenke på det som et øyeblikk. Men de er der likevel. Stille i bilen, bare lav musikk på anlegget. Pledd over knærne, bare fordi gubben vet jeg alltid er litt frossen, og alltid har et pledd liggende i baksetet, lett tilgjengelig. Hode lent mot vinduet mens vi kjører gjennom skauen, også kan man bare la seg hypnotisere av trærne mens man kjører forbi. Tre, etter tre, etter tre…. Når tankene slipper taket, og skuldrene senkes, og verden bare suser forbi. Rart, jeg vet det, men jeg synes det er gode øyeblikk.

Gubben i sprett ny pysj. Den første pysjen han har hatt siden han var pjokk. Så nå har vi like pysjer, måsagubben og jeg. Som to gamle tullinger som har vært sammen altfor lenge, og blitt utgaver av hverandre. Jeg frykter at kliss like grilldresser i bobilen til sommer`n er neste steg…. Men altså, vi to, i rutete pysj, under samme teppe i samme sofakrok, en sein kveld, men film på tv, og popcorn i skåla…  Kleint for podene som gjorde et stort nummer ut av hvor sjukt gamle vi hadde blitt! Det var så koselig det, uansett hvor “harry” det høres ut. Gøy øyeblikk.

 

Og slik gikk uka. Vi har bare nådd midten av November, men måsahuset lukter allerede kongerøkelse. Snik-julifisering hele uka. Tenk om vi hadde hatt litt annen orddeling av det ordet…Snikjul-i-fisering!!! Jeg ler for meg selv her. Jeg har drukket kaffe med Anne Grethe noen morninger, lenge før alle andre ankommer skolen. Gode samtaler med elever, baking med en drøss tiendeklassinger som kanskje skal søke skoleplass hos oss neste høst, et møte med en fantastisk dyktig og omsorgsfull legestudent, regn, sludd, sol og binding av en ny krans til ytterdøra.  Jeg har sovet på sofaen med en besøks-voffs i armkroken, og ledd av hvor skremmende klar voffsen er over hvor godteskapet er. Gode øyeblikk, på rekke og rad. Nå skal batteriene lades en uke, enten jeg vil eller ikke, og jeg tenker det skal gå helt fint. Det finnes nok å bedrive tiden med.

Håper uka som gikk ga deg mange grunner til å smile, og at uka som kommer byr deg gode øyeblikk. Ta godt vare på deg selv, du er så verdt innsatsen. Vi blogges <3

 

 

 

8 kommentarer
    1. Nydelige øyeblikk😊ha en flott søndag🥰bobillivet er herlig det, hilsen ei som har kjørt Norge rundt 2 somre på rad😊

    2. God bedring! Viktig å lytte til det kroppen prøver å si 💗
      Hilsen ei som ikke gjorde det, og må være hjemme hver dag 💗

    3. God bedring! Viktig å lytte til det kroppen prøver å si 💗
      Hilsen ei som ikke gjorde det, og må være hjemme hver dag 💗

    4. Jeg ble virkelig glad for at du tok den turen til legen og tar en ukes sykemelding og litt EU-kontroll.
      Jeg har vært litt urolig for deg i høst. Du minnet om meg høsten før jeg møtte veggen med et smell. Jeg var også uuværlig på jobb, eller fikk i det minste dårlig samvittighet hvis jeg var hjemme.
      Som Toril skriver over her er jeg og hjemme støtt nå – dessverre.

    5. Ønsker deg en fin søndag, og en god EU-kontroll. Ta vare på deg selv – fordi du fortjener det.

    6. Jeg tror aldri jeg ville fått gubben min til å stilt opp i pyst på bilde, og i alle fall ikke i samme utgave som meg, hihi. Bra jobba! 🤣 Morsom alternativ orddeling av snikjulifisering. Den må jeg få dele med min julesøster, som er glad i både jul og fising. 😀 God lading! En time-out kan være en god investering!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg