Ukas små øyeblikk.

Det er lyst ute. Tidlig en søndagsmorgen er det helt lyst ute. Dagens første fine lille øyeblikk, lys inn i stua gjennom vinduer som burde hatt en vask for leeeenge sia. Den aller første vårmåneden er i gang, og det merkes. Alle snøfall, alle kuldegys, alle mørke skyer fra nå av vil føles som et strev, bare fordi de siste dagene har vært fulle av sol og bare flekker med asfalt. Følelsen av vår, joda, absolutt fine øyeblikk.

I går morges var det nesten umulig å sitte her på denne plassen i sofakroken, for sola skinte så til de grader at grå stær og hornhinner luktet svidd! Vi stod opp tidlig, gubben og jeg, rakk akkurat å spise frokost sammen med minstepoden før han ruslet bort på jobb, og da jeg satte meg ned i sofaen for å tegne til for bobil-magasinet, sovnet like gjerne gubben igjen på den andre sofaen. Å ha en gubbe på 47 er som å ha et spedbarn egentlig. Hyppige måltider, lykken er et par blafrende pupper, og det er stadig tid for en liten horisontal hvil. Så ble jeg sittende der, høre på lett snorking under det gule teppet, og myse mot sola som lyste opp hele måsahuset gjennom vinduet. Et sånt fint lite hverdagsøyeblikk.

God morgen, god søndag! Har uka vært god? Har du notert deg noen sånne fine, små hverdagsøyeblikk bak øret? Det har jeg. Ingen spektakulære hendelser, ikke noe som vil skrives ned i historien, men fine, små øyeblikk som til sammen har laget en helt vanlig, god hverdagsuke.

 

Tror jeg starter med ukas første skikkelige latterkule jeg. Kort forklart, latteren sitter alltid løst på kontoret! Og selv om det egentlig er ment for å være et stille arbeidsrom bidrar alle med sitt til at det ikke funker. Skravla går, enten den skal eller ikke, hos noen mer enn andre. Ikke til frustrasjon, men til glede og latter. Og etter noen dager med planlegging fikk vi vaktmesteren med på laget, og han brukte deler av vinterferien på å lage vindu med gardin og persienne, OG stakitt-gjerde mellom pultene til to av de som kanskje skravler aller mest. Og sjelden har vel resten av gjengen ledd mer av eget geniale påfunn, eller av reaksjonen til de to damene som hadde fått det så trivelig på skrivebordene sine. Om det hjalp??? Neh, ikke akkurat, for nå bare må de snakke enda høyere for å høre hverandre….men gøy var det, hele uka egentlig! Herlig øyeblikk.

Mandag og torsdags-trening med kollega Martin. Jeg skal ikke lyve å si at det er gøy, for det er fremdeles ikke, og har aldri vært, et ord denne skrotten forbinder med trening, MEN…det er faktisk en herlig følelse når økta er unnagjort, og vi kan drikke kaffe og spise frokost på kontoret, FERDIG trent, klokken halv åtte om morgenen! Og det kan faktisk bli, med tiden, en rutine jeg faktisk kan lære meg å like! Progresjonen er sånn passe. Jeg løfter tyngre enn første uka, mange kilo faktisk, og jeg klarer to push ups… Det er bedre enn ikkeno! Derfor, morgentrening i gymmen på skolen, ganske fine øyeblikk!

Vi går rett på fredagen. I over et halvt år har kollega Torunn og jeg snakket om en tur til Hadeland Glassverk, bare for turen sin skyld. Flere ganger har det vært planlagt og avlyst, av ulike årsaker, men denne fredagen var det endelig spikra, og sjefen lot oss avspasere for tidligere vikartimer. Perfekt. Hvorfor kollega Martin sa ja til å bli med da Torunn ba han med aner jeg ikke, men han var overraskende positiv til jentetur. Og vi kosa oss! Skikkelig! Durte hjemmefra på morgenkvisten, var hjemme etter middagstider. Shopping, skravling, innom glassblåserne, museet, og et par bedre måltider, flere latterkuler enn jeg kan telle, kaker, og et ukjent antall kopper kaffe. Beste fredagen på lenge, i herlig selskap av to mennesker jeg setter veldig høyt. En kjempedag, med mange herlige øyeblikk!

Jeg ser nå at de fleste av ukas øyeblikk har vært sammen med kolleger…kan vel kalle meg heldig da! Enda en latterkule, denne gangen med kollega Trine, da vi ruslet ned for å kjøpe inn lunsj, og to flasker vin til “godteri”lotteriet. Det skal liksom ikke mer enn ei spruteflaske og en en liten “informasjonslapp” til før jeg lager meg bilder inne i hodet som jeg ikke unner noen å se, men jeg kan love deg at det er festlig, ihvertfall inne i dette hodet. Anti bak….kniiis!!! Gøyalt øyeblikk.

En rusletur på isen i ettermiddagssol. Gubben og ejg. Slett ikke et dumt øyeblikk det heller. Egentlig skulle vi bare handle inn litt mat til uka, men parkeringa utenfor Kiwi var så full, at vi fikk stress-utslett begge to. Så vi vrengte kjerra ut av sentrum og opp mot vannet istedet, og ruslet rundt der oppe en drøy halvtime, bare for å senke skuldrene, og forberede oss mentalt på kø i kjøttdisken. Rusle rundt sånn med sola i øyene, det senker stressnivået betraktelig, og gir alltid fine øyeblikk. Det beste av alt, parkeringa på Kiwi var ikke på langt nær like full da vi kom tilbake.

 

Et glass vin på fredagskvelden. Det hører sjeldenhetene til, men denne flaska har stått på benken siden jeg fikk den til jul. Der har den stått fordi den var for bred i bunnen for vinstativet, så da var det på tide å åpne den. Ok, det høres ut som en dum unnskyldning, men i mitt hode var det fryktelig logisk. Så¨ble det et glass vi både fredag, og lørdagskveld! Sånn er det å være sofistikert måsakvinne! (tror jeg holder på den historien til det motsatte er bevist!)

 

Ut å kjøpe fuglefrø. For tiden er nok det gubbens favorittutflukt. Fuglefrø fra Biltema. Det er visst det de liker best, disse småfuglene og ekorna som stadig sitter i “restaurant Måsan”. Så da satt vi snuta mot Mysen, kjøpte fuglefrø, og ruslet en liten tur i Ørje på vei hjem. Fint på sommer`n, fint på vinter`n, fint øyeblikk.

Og det var vel egentlig det jeg hadde å komme med i dag. Sånn røffli lissom. Innholdsrik uke, ganske vanlig uke. Jeg har studert de søte små bustehalene som sanjer nøtter utenfor kjøkkenvinduet. Jeg har spist ost og kjeks til frokost, bare fordi. Jeg har menget meg med smilende ungdommer på jobb, og snakkesalige unge menn her hjemme.

Nå skal straks Bodil få kjørt seg litt. Hun skal elte et par grove deiger, så jeg kan bake litt til ukas kommende matpakker. Også skal jeg sy litt, tror jeg, hvis vilja til det fremdeles er der når bakinga er unnagjort.

Håper uka som kommer blir god, og proppfull av gode øyeblikk. Vær snill med deg selv. Vi blogges.

 

 

 

1 kommentar
    1. Ei god uke med trening og forskjellige andre aktiviteter 🙂 Å ha gode kollegaer man kan gjøre ting sammen med, på fritiden, er jo egentlig gull verdt 🙂

      “Anti bak”……… jepp…

      Lag deg en fin lørdag – med brødbaking og alt annet som måtte komme 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg