Ukas små øyeblikk.

Ullvotter og ankelsokker. Sånn, da var den uka oppsummert! I all enkelhet lissom.

God søndag. Sitter her som vanlig, med Bolla i fanget, og samler ukas små øyeblikk med ord og bilder. Fast søndagsrituale. Tenk om alle ritualer hadde vært like lette, eller like gledelige. Slankerituale for eksempel…eller treningsrituale…men neida! Jeg spiser opp resten av gårsdagens lørdagsgodteri til frokost, og tenker at fjorårets bikini er i stretch- materiale. Den går sikkert i år også!

Hvordan har din uke vært? Finnes det noen små øyeblikk som bragt deg litt hverdagsglede?

 

Denne uka tok jeg meg endelig tid til å kikke gjennom et par av eskene vi måtte flytte ut fra boden da gutta rev en vegg, og bygget soverom der boden var i vinter. De eskene har liksom blitt stående på soverommet vårt for en gjennomgang og litt rydding før de skal flyttes til boden oppe. Det var selvsagt mye oppi der som kunne kastes, for det er helt utrolig hva man samler på av all slags ubrukelige duppeditter, men jeg fant igjen noen små skatter også, slik som bildet av morfar som bitteliten pode. Så ble jeg sittende å tenke på morfar da, og hvor rart det er at den gamle mannen med de dype furene i pannen, smilerynkene rundt de snille øynene, og med de slitne arbeidsnevene, engang i tiden var noen lille pode. Plutselig synes jeg at jeg kunne se likhetstrekk mellom egne poder og oldefaren deres også, og vipps, så var minnene om denne fine mannen plutselig så levende igjen. Nydelig øyeblikk.

Vårværet. Uforutsigbart, og herlig. To dager med rein sommervarme, en dag med sludd og regn, en blåsebort-dag, og noen dager med sol, vind, og litt kaldt og litt varmt. Digger alt egentlig, og jeg kan kunsten med å kle meg etter det uforutsigbare. Jeg satt å flira for meg selv på kontoret en times tid før skolestart i begynnelsen av uka. Ullvotter og ankelsokker! Dagens antrekk. Og det var faktisk akkurat innafor, for man blir kald på hendene av å sykle til jobb klokken syv, men så varm at man må brette opp både ermer og bukseben når man skal spise lunsj med elever ute i skolegården i 17 varmegrader og stekende sol. Slike øyeblikk er herlige!

 

Og når man snakker om sola. Jeg har jo sagt det før, men det er så fantastisk fint å komme hjem etter en arbeidsdag, og vite at det enda er maaaange timer med dagslys igjen. Låse seg inn i huset, og se at sola fortsatt gjør at støvet danser synlig over gulvet i stua. Det gjør liksom ikke noe om man ser ekstra godt at vinduene ikke er pusset, for det er jo et vårtegn det også. Derfor, solskinn og dagslys på ettermiddagen, inne i måsahuset, fint øyeblikk!!!

Å komme hjem, sol eller ei, det er fint i seg selv, og enda bedre når man blir møtt av en selskapssyk pus som sitter på trammen og venter på deg. Bittesmå Bolla-poter på øverste trappetrinn, en liten bustehale krøllet rundt kroppen, og en pus som smyger seg mellom bena på mennesket sitt, det er gode øyeblikk det!

Timeout oppe ved tjernet. Fast ritual for måsagubben og fruen minst et par dager i uka. Istedet for å kapitulere og innta stabilt sideleie på sofaen rett etter middag, kjører vi heller en tur opp til vannet, og nyter en snau time på ei brygge, en krakk eller en stein ved vannkanten. Vi bare sitter der egentlig, av og til går skravla i ett, av og til er vi bare stille, og noen ganger blir vi vekket av våre egne snork, uvitende om når vi sovna, og hvor lenge vi har sovet. Frisk luft, sol på nesa, nydelige øyeblikk!

 

 

Jeg ELSKER t-skjorter med artige tekster eller morsomme trykk, og denne uka kom en ny t-skjorte i posten. Jeg DIGGER den, og den er som ungdommen sier, “så mood”! Føler egentlig at det er en litt sånn mandags t-skjorte, men jeg brukte den på onsdag. Gæær`n si! Skulle nesten tro det var Bolla som hadde stått modell for denne t-skjorta…..

 

Hva var det jeg sa? Sjekk det trynet! Hvis ikke den katta var inspirasjon for den t-skjorta, så vet ikke jeg. Her lukter det søksmål for ubetalt modell, og inspirasjons-oppdrag. Må bare finne ut hvem jeg skal saksøke først. Kommer til å bli millionær!

Russedressen! Åh, den russedressen ❤ En av disse nydelige elevene sendte meg melding, og spurte om jeg kunne tegne noe på lomma på russedressen. Hvis ikke det er en ære, så vet ikke jeg. Glem kongens fortjenestemedalje, eller en tilfeldig Nobels pris! Dekorere russedress-oppdrag er en større ære, ferdig snakka! Stolt øyeblikk!

Et møte med Javier fra Albatross photo og film. Javier er en dyktig ressigør og kameramann, og har så mange spennende prosjekter. Dette året skal jeg få være programleder i et lokalt prosjekt, og selv om det er skummelt, og nytt, er det også veldig spennende, og jeg bestemte meg for å ikke overtenke, og heller si ja før jeg rakk å angre. Prosjektet er helt i startfasen, men det er gøy, og ikke minst viktig å utfordre seg selv! Ut av komfortsonen igjen! Spennende øyeblikk!

Den dagene en av klassene mine hadde skolekjøkken, og restematen fant veien til personalrommet. Ah.mah-gaad! Arabisk middag til lunsj, og oreokake til dessert. På en hverdag! Da snakker vi øyeblikk, eller???? En fest for ganen, rein lykke for en som hadde verdens kjedeligste matpakke den dagen!

Da jeg om mistepoden ryddet litt busker, og luket litt nederst i hagen der det en gang i tiden var en sandkasse, og poden innimellom en haug med gjengrodde stubber finner en skatt fra barndommen. “Denne husker jeg mamma!!!” 

Slike små fine øyeblikk, en liten drøss med minner. Nå står den til pynt på nattbordet til poden.

Og slik har uke gått, øyeblikk for øyeblikk. Noen er allerede glemt, andre har festet seg i den mentale minneboken. Jeg har fyrt i peisen for å varme kalde tær, og jeg har viftet med nakne tåfiser i solsteken på terrassen. Kake til lunsj, og yoghurt-nøtter til frokost, og salat i matpakka som aldri ble spist opp. Hagl, snø, regn, og masse varmegrader.

 

 

 

I morgen starter jeg dagen med å spille inn en podcast for kommunen. Enda en utfordring jeg har takket ja til, med sommerfugler i magen. Men det er fremdeles mange timer igjen til akkurat det, og jeg har bestem meg for å bruke de til mer enn å bare grue meg. Hva vites ikke riktig enda, det får dagen vise. Det blir baking av både søtt og grovt, en tur ut i sola, litt mer kos med Bolla, og hvis tiltakslysten plutselig viser seg, er det mulig jeg endelig får brettet sammen halvannen ukes klesvask også. Husmorgenet sitter litt langt inne om dagen. Håper du har hatt gode øyeblikk denne uka, og at uken som kommer blir god. Vi blogges.

 

1 kommentar
    1. Godt å høre at husmorgenet gjemmer seg litt for andre også! Skulle gjerne ha lokket frem mitt ilitt mer innimellom 🤣 Forrige uke skrev jeg liste over alt jeg skulle ha gjort. Der stryker jeg over etterhvert som ting blir gjort. Og vet du hva? Selv om jeg føler jeg har en litt slakk dag eller kveld, så blir jo noe gjort allikevel, så det er deilig å stryke ut punkt for punkt. Lista er lang, men ting blir gjort👍Og målet var ikke at hele lista skulle være ferdig på ei uke, neida noen av prosjektene kan ta lang tid…. Blir bra til slutt tenker jeg🤩 Nå er det bare å vente på at vårværet finner det for godt å bli litt mer stabilt, slippe ullvotter til halvsokkene lissom🤪 Blir så deilig å “flytte” ut på terrassen og bare kose oss og nyte sommer’n 🌞 Kose deg, det får du gjøre denne søndagen også Janne😘 Gleder meg allerede til neste innlegg👍 Takk for at du er du🥰 klem 🌺

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg