Ukas små øyeblikk.

Hvordan er det mulig å ha en hel uke vinterferie, også sitte her etter syv dager og lure på hvor den uka ble av? Ukene forsvinner jo fortere enn en uåpna pose ostepop her i måsahuset. Jeg tenker at jeg har brukt uka til absolutt ingenting, men om jeg går hverdagen litt nærmere i sømmene vet jeg jo at det ikke stemmer helt. Kamerarullen på mobilen viser at jeg har fått gjort litt.

Noen ganger fnyser jeg av det faktum at hendene våre, mine også, er så limt fast i den mobilen, men når jeg blar gjennom albumene er jeg glad for at jeg knipser mye. For nå sitter jeg her en søndagsmorgen, og tenker at øyeblikkene har flydd forbi, men bildene viser det motsatte. For mobilen er full av øyeblikk, og det er fint å bli minnet på dem!

Det beste med en uke ferie midt i et skoleår er ikke lenger å kunne sove lenge, slik det var i tenårene. Det beste nå er å være lenge våken. Jeg sliter jo litt med hele dette konseptet søvn om dagen, men i ukedagene, når man skal opp og på jobb, da hører det liksom med å komme seg i seng til anstendig tid for en middelaldrende kvinne, selv om man ofte bare blir liggende å stirre ut i mørket. Men i ferien, når man ikke MÅ opp om morgenen, da er det fint å sitte oppe om kvelden. Nyte stillheten i huset når resten av familieflokken sover, og ikke gjøre stort annet enn å tenke. Bla i gamle album, og tenke. Tegne litt og tenke. Lese litt og tenke. Ikke tenke sånne store tanker om livet, bare tenke på alt mulig. Alenetiden gjør meg godt, det samme gjør stillheten. Går det ann å være en slags utadvent introvert? For da er jeg det nemlig. Nettene er ekstra fine når man ikke MÅ opp med morgengry, det til tross for at kroppen er så innstilt på en tidlig start at den våkner automatisk to minutter før klokka ringer uansett.  Tenketid på natten, fine øyeblikk.

Den dagen jeg endelig fikk tid til å rote til spisebordet litt skikkelig. Finne frem eskene med hobbysaker, og leke meg litt skikkelig. Fikk laget et kort, og malt og dekorert mange flere påskeegg enn jeg egentlig trenger. Det er så godt å bare sitte der og slippe kreativiteten litt løs, kjøre på med høy musikk, drikke kaffe med begge henda, og fortape meg litt i en verden full av lim, og maling og blonder og pyntebånd. Slike øyeblikk er skikkelig fine. Da får det ikke hjelpe om man egentlig ikke har plass til alt man lager, for prosessen i seg selv er så verdt det!

Jeg la ut bilder av eggene på instagram, også tikket det inn masse meldinger fra folk som synes jeg burde lage påskeegg i skikkelig måsafrue og måsagubbe-stil, og så fikk jeg selvsagt blod på tann. Hvorfor hadde ikke jeg tenkt på det selv??? Da ble det utflukt til Nille, innkjøp av enda flere egg, og etter noen timer med litt overivrig tegning og liming var måsaeggene et faktum. Utradisjonelle påskeegg, men artig lell. Og så rant plutselig bestillingene inn, og det er så gøy. Flere måsaegg er nå på vei til nye eiere. Herlige øyeblikk.

Luft. Herlig frisk luft. Det gir fine øyeblikk det. Flere dager denne uka har jeg tatt på meg tråkkeskoa og trasket ut i skogen. En termos kaffe i ryggsekken, ut på tur. Det er grått, vått og mektig vakkert i skoen om dagen, og turstiene er mange og flotte. Det er luksus det, å gå mange timer i skogen midt på dagen. Kanskje noe av det fineste med ferie er å kunne gjøre nettopp det. Den dagen tåka lå tett over bukkåsen, og jeg trasket alene i flere timer, uten å møte et eneste menneske, det var deilig det!

Den dagen jeg møtte Marit nederst på turstien, og tok følge med henne gjennom skogen var enda finere. Kaffe på termos, pølser på bål, og skrøner fra svunnen ungdomstid. Makan til turselskap, makan til fine øyeblikk.

Gubben og jeg. De kveldene vi sitter i hver vår ende av sofaen og ikke sier noenting. Det er fine kvelder. Snodig kanskje, men det er så trygt og godt å kjenne noen så godt, å trives s godt i en annens selskap, at snakk og preik er overflødig. At vi bare kan sitte der i mange timer, med hver vår bok, av og til kikke opp fra alle ordene, se på hverandre, smile litt, og så fordype oss i utvalgt lektyre igjen. Det er fint det. Lempe trøtte føtter i gubbefanget, og kjenne at grove arbeidsnever masserer vonde tær. Nydelig øyeblikk.

 

Da gubben på lørdag formiddag trengte en pause fra verkstedet i garasjen, og kom inn og ba med fruen på kjøretur og lunsj. Ikke noe fancy greier, for vi har i likhet med resten av Norge ei strømregning å betale, men en liten drive through-pomfritt på Burger King er som himmelen å regne når man er sulten, og ikke spesielt gira på å lage mat. Så vi forlot poder og podekjæreste hjemme, og kjørte avgårde. Det er fine øyeblikk det, synge til gamle slagere fra bilradioen, kjøre gjennom trakter som bringer frem gamle minner, kjenne sola varme gjennom bilvinduene, og spise mat som tetter blodårene. Det skal liksom ikke mer til enn noen timer ut av huset, og litt påfyll i magen før det virker som om sola skinner enda sterkere.

Det øyeblikket jeg endelig ble alene på et offentlig toalett. Du vet den følelsen, når det du trodde var litt alminnelig hverdagsluft i magen etter en bitteliten lydsløs smyger, viser seg å være katastrofal diare??? Når det eneste som betyr noe i verden er å komme seg til nærmeste do, selv om det i verst tenkelig tilfelle er et offentlig toalett. Også durer du inn og finner ut at det er fire av fem båser å velge mellom, men at hver doene kun skilles av en lettvegg av papp, vegger som ikke engang når gulvet, slik at alle kroppslige og høyst ufrivillige lyder vil smelle mellom veggene og lage et ekko av en annen verden, til både glede og frustrasjon, ikke bare for den med lav tarmkontroll, men også den stakkars naboen i båsen ved siden av??? Der har du meg denne uka! Det øyeblikket vedkommende i båsen ved siden av trekker ned, vasker hender, og du hører at døren lukker seg, og du endelig er ALENE og kan slippe opp!!!! Det er et fint øyeblikk det! Hallelujastemning herfra til evigheten! Den politikeren som vedtar en lov om isolerte dobåser på offentlige toaletter har min statsminister-stemme!

Og med det tenker jeg måsafrua etter beste evne har oppsummert vinterferieuka. Latter og fjas, snørr og tårer da Richard Geere døde i nok en film, gjærbakst, sjokoladecookies, og søtpotetpizza. Våte tursko, og varme ullsokker, lange middager med skravlesjuk ungdom, og sene alenekvelder med knitring i peisen. Om  jeg har slappet av? Jepp. Om jeg er klar for jobb igjen i morgen? Mmmmhh…joda!

 

 

Ønsker deg en riktig fin søndag, vi blogges!

 

 

 

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Den trehesten på det første bildet. Sånn en lå i kjelleren hos min bestefar. Hadde tilhørt onkel. Bildet ditt gjorde at gode tanker om barndom og besøk hos bestefar dukket opp. Fint øyeblikk!
      Når jeg så påskeeggene dine fikk jeg en ide.
      Jeg må lage påskeegg til slektas påskeskirenn! 20 påskeegg. Det burde gå. 20 personlige påskeegg til hver enkelt. Det kan bli gøy.

      1. Å kjære vene. 20 egg, da har du litt av en jobb foran deg 🙂 Ja, den hesten tilhørte gubbens bestefar, og han ville vært 105 år nå. Kjær gammel skatt, så gøy å ha fremme 🙂

        1. Jeg år begynne med barna (3 stk under skolealder) Fortsette med “ungdommene” 11 stk. mellom 18 og 34, og så se om jeg rekker oss voksne 6 stk. med meg selv. Den eldre garde, klassen for de over 90 bør og få ett egg selv om jeg er usikker på om han deltar på selve skirennet. ..

    2. En herlig uke spør du meg. Jeg har også hatt det litt sånn. Syk et par dager, daffet en dag, to dager ferie hos søsters. Tur i sola. Pizza-baking. Sløving på sofaen med Hr Frodith og en god serie 🙂 Jeg trodde i mange år jeg var ekstrovert, er jo ikke så sjenert, og liker å være sosial. Men har funnet ut at jeg egentlig liker meg dårlig i store sammenhenger. En og en venn er det aller beste. Får ikke noe “ut av” fester med flere folk. Er egentlig litt introvert har jeg funnet ut. Eller har BLITT det kanskje 🙂 Ha en fin uke <3

    3. Ingen vinterferie på meg…. Så denne uka har gått i ett den også, og avsluttet med jobbehelg🥴 Men fine øyeblikk har det jo vært på meg også 👍 Fineste av de alle var nok den dagen det ble lunsj med ei venninne, som jeg bare har hatt telefonkontakt med i lange tider. Nå møttes vi endelig over en lunsj, og skravla gikk 🤩 i disse Coronatider er det bare å ta til seg de sosiale øyeblikkene man får….. De påskeeggene dine er bare helt rå Janne! Fantastiske kunstverk 🤩 Tenk om jeg bare kunne hatt et snev av kreativiteten din, da hadde jeg vært fornøyd! For her i gården er det nada…. Lykke til på jobb i morgen igjen, ønsker deg en strålende uke🥰 Ta vare på hverandre og takk for at du er du ❤️klem 🌺

    4. For en fin uke, liker når det er nedpå , det er jo der vi liker det best👌🏼Er det mulig å bestille et påskeegg, så har du adressen , jeg trenger bare et vippskrav fra deg 😍😍 Her skulle det vært vinterferie , men ryggen ville ikke det, så her har det vært forsøk på å få den til å samarbeide,,,, det har ikke gått😳😳 Men mange gode øyeblikk har det vært, spesielt på det nye kjøkkenet🙌🏼🙌🏼Gjærbakst ble det og, det beste som finnes🤩🤩ha en god uke Janne og ta vare på deg selv😍

        1. Et som er lagd av deg🤩det er det samme , liker å bli overraska 👌🏼👌🏼Det gledes🙌🏼🙌🏼

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg