Smil litt da.

“Vekker du meg litt tidligere i morgen, mamma? Jeg tror jeg går til skolen jeg.”

Poden har spist kveldsmat, gjort lekser, og skal til å legge seg for kvelden.

 

“Men det er meldt over 20 kuldegrader!” sier jeg, “Og jeg har fylt på busskortet ditt, så nå skal alt være i orden!”

Den ellers så glade 13 åringen ser bekymret ut.

“Men hva hvis det er den samme bussjåføren i morgen da, mamma?”

 

Storebroren bryter inn.

“Bare slapp av!”, sier han. ” Det er ikke deg det er noe galt med, og han kommer sikkert ikke til å huske deg engang. Han er jo sånn mot alle! I morgen tar vi bussen alle tre, også bare smiler du når du går på, og setter deg bak. Det kommer til å gå helt fint”!

Minsten roer seg med det. Det blir nok buss til skolen i morgen, men jeg er litt sjokkert over det jeg har hørt.

 

( Hva ser du? En opprørsk tenåring med ring i øret og dårlig holdning? Jeg ser en snill gutt med stor kjærlighet for musikk og med så mye empati for andre at han ofte glemmer å ta vare på seg selv også. Jeg ser en flott tenåring! Jeg ser fremtiden. )

 

Da den minste poden skulle ta skolebussen hjem første dagen etter vinterferien var busskortet tomt. Jeg tok det med for å fylle på etter jobb, poden fikk med seg kontanter til å betale med. 17 kr klarte vi i morgenkaoset å skrape sammen. Flaks, vi hadde akkurat det bussbilletten kostet, liggende i kontanter. Så skulle det vise seg at  prisen på en billett hadde økt med en krone siden sist. Vi hadde ikke fått det med oss. Jeg burde ha visst det, selvsagt. Mitt ansvar, som mamma.

Poden forklarte bussjåføren at mamma sikkert ikke visste at prisen hadde økt, at han hadde en krone for lite, at han fikk nytt busskort så fort han kom hjem. Han unnskyldte seg, sa han kunne gå hjem, og snudde seg for å gå av. Bak han var det selvsagt en liten kø av andre skolebarn. Bussjåføren, en godt voksen mann hever stemmen. Ikke litt, men så mye at både de i rekka bak poden, og de som allerede sitter på bussen får det med seg.

“Bare gi meg de penga du har, og pell deg bak i bussen, du lager kø!”, sier han. River nærmest til seg kronestykkene, slenger til poden billetten, og nærmest roper etter han da han beveger seg innover i bussen: “Og i morra får du sørge for å ha med deg nok!“, mens han sender han et blikk som får poden til å krympe seg sammen bak setene bakerst i bussen.

Poden sender meg melding . “Prisen har gått opp mamma, sjåføren ble skikkelig sint! Du MÅ ikke glemme å kjøpe nytt busskort! Jeg kommer litt senere hjem, for jeg går av ved stasjo`n. Tør ikke å spørre om han stopper utenfor hos oss.”

Vel hjemme varmer han litt frosne fingre og tiner en rød nesetipp. Ingen skade skjedd, ingen unger har vondt av å gå hjem fra skolen, kuldegrader eller ikke. Jeg trøster, sier at sjåføren sikkert hadde en dårlig dag, at fra i morgen av er busskortet fylt på. Ingen skade skjedd. Men inne i meg tenker jeg, “hvorfor kunne han ikke bare sagt at poden ikke hadde nok penger. Bedt han om å gå hjem i stedet for”. Hvor vanskelig er det, å si med vanlig høflig stemme og en liten dose folkeskikk, at “dessverre, sånn er reglene, slik blir det i dag!” Det hadde poden taklet helt fint. I stedet sitter han her og gruer seg til å ta skolebussen.

 

( Hva ser du? En litt innbitt tenåring med slaskete hettegenser, en som ikke hilser når du møter han, og som lukter trøbbel lang vei? Jeg ser en dedikert og skoleflink ung mann. En som hjelper eldre damer med tunge handleposer, som jobber hardere enn noen andre for å nå målet. Jeg ser et forbilde! Jeg ser en flott tenåring! Jeg ser fremtiden.)

 

“Hva mener du med at han er sånn med alle?” spør jeg den eldste poden.

“At han alltid er sur vel. Snakker til alle unga på bussen som om de er idioter. Hjelper ikke om vi hilser eller smiler eller noe, han er bare skikkelig sur!”

Så kan det altså ikke avskrives som bare en dårlig dag tenker jeg.

“Men han kjører vel ikke skolebussen hver dag?” spør jeg.

“Neida, bare innimellom. Men han er ikke den eneste som er sur han altså!”

“Så det er flere av skolebuss-sjåførene som er sånn?” spør jeg.

“Ja, mange. Men det er jo sånn over alt, da mamma! Det er nesten ingen som liker tenåringer!”

( Nå skal det også nevnes, som seg hør og bør, at det finnes en drøss fantastisk flotte sjåfører som også kjører denne ruta. Folk som tar seg tid til å snakke med ungdommen på vei hjem, har tid til å slå av en prat, stopper selv der det ikke er holdeplass for å slippe av ungdom i vinterkulda, og som spiller julemusikk og kjører med nisselue hele Desember, som alltid smiler og sier “Ha en god dag”, når ungene går av bussen. Tusen takk til alle dere, som får ungene våre både glade og trygge til og fra skolen hver eneste dag! )

Den mellomste poden er også ferdig med tannpussen, og setter seg ned sammen med oss. De forteller om ulike opplevelser, om hvordan det er å være gammel nok til å forstå når mennesker synes de er til bryderi, men for unge til å ta til motmæle.

Kjøpmannen på matbutikken som fotfølger tenåringer rundt i butikken, som skuler på dem med senkede øyebryn og med jevne mellomrom bjeffer: “Ikke no tull nå!!!”, slik at hårene reiser seg i nakken, og de føler seg som uglesette småkriminelle bare de stikker innom butikken etter skolen for å kjøpe med en liter melk til moder`n, og en pakke tygges til seg selv. Om de eldre damene som har fast bord på cafeen i senteret, som høylytt beklager seg over “den slappe ungdommen” som gasser seg med skoleboller på bordet ved siden av, uten å vite at ungdommen slapper av etter en lang skoledag, men bakevarer kjøpt for egne opptjente penger.

De forteller om blikk fra godt voksne mennesker som vitner om at de er uønsket på treningssenteret, at ungdommen kommer inn og tar opp plassen på tredemølla, som om den er forbeholdt folk i midlivskrise og panikkalder.

 

( Hva ser du? En fjortis, en slapp tenåring med lua bak-frem og skrukkete skjorte, en som suser gjennom tenårene uten mål og mening? Jeg ser et midtpunkt, en som kan holde på hemmeligheter og trøste de som trenger det. En som trener hardere enn noen andre for å oppnå resultater, en som bringer frem latteren selv på de aller mørkeste dagen. Jeg ser en flott tenåring. Jeg ser fremtiden.)

 

Jeg blir bare sittende og nikke anerkjennende. Jeg har jo sett det. Tenåringer opplever slikt hele tiden. Jeg har bare ikke tenkt over det. Litt fordi det ikke angår meg, og litt fordi, til tross for at jeg har egne barn i tenårene, ofte tar meg i å tenke liknende tanker om enkelte unge mennesker. Man ser det ikke før man tror det, er det noen som så klokt sa en gang. Og jeg kjenner at det stemmer.

Når gutta forteller, så tror jeg. Og jeg ser det jo, nå som jeg tror.

Men så er det nå slik da, at om ikke så alt for lenge, er det dagens tenåringer som overtar rollene vi voksne har i dag, og sannheten er at man høster som man sår. Ønsker du en sitteplass på en full buss den dagen du er gammel og skjør, ja, så vil jeg anbefale å smile til den tenåringen som sitter ovenfor deg på bussen i dag. Kanskje han  eller henne husker det om noen år, og smilende gir opp plassen sin til noen som trenger den mer.

Og om du tror at å sende en gruppe unge jenter eller gutter advarende blikk og krasse ord i det de kommer inn i butikken din for å unngå eventuell stjeling, da vil jeg tro det er enda mer forebyggende med et enkelt “God ettermiddag, er det noe spesielt dere ser etter, og kan jeg hjelpe dere med noe?”. For tenåringer er faktisk ikke noe annet enn helt vanlig unge mennesker, helt i starten av voksenlivet, med behov for veiledning, forståelse, og tillit, akkurat slik som alle vi voksne var, for ikke så altfor mange år tilbake.

Joda, men noen av de er vanskelige å ha med å gjøre tenker du kanskje, og selvsagt har du rett. Blant tenåringer finnes det, i likhet med godt voksne folk, et og annet råttent egg, men det gir da ingen grunn til å ta alle under en kam?

Skal tenåringene våre bli gode voksne mennesker må vi å gå foran som gode forbilder. Vi må tørre å oppdra. Finne balansen mellom det å være streng, og det å være sint. Vi må ikke være så forutinntatt, men gi de rom for å prøve og å feile. Vi må støtte, vi må lære bort, og vi må lære av. Vi må ha et åpent sinn, selv på en dårlig dag, og vi må tenke at om noen år vil de gjøre slik vi har gjort, ikke slik vi har sagt! Hvis vi som voksne ikke forventer mer av ungdommen enn slappe holdninger og dårlig oppførsel, hva gjenstår det for dem da å bevise?

Smil litt da!

For bak fasaden, bak capsen som sitter bak-frem på hodet, bak den åpne skinnjakka i minusgrader, bak de hullete olabuksene, og bak den lange slentrende kroppen med litt lut holdning, der gjemmer det seg bare en snill, god og litt usikker 13 åring som gjerne vil ta skolebussen hjem, uten å bli kjeftet på i all offentlighet.

 

Alle bilder og all tekst er gjennomlest og godkjent av de det gjelder.

 

 

 

23 kommentarer
    1. Jeg bodde så langt unna skolen når jeg gikk der, jeg måtte kjøre buss om jeg ville eller ei… jo det var sure sjåfører da også. De som var sure bestandig og lot seg terge av det minste. Det var jo de som “fikk gjennomgå” mest også. De “de store gutta” elsket å terge. Spesielt en som ble så sint at han stoppet bussen for å bruke kjeft på alle “ungene” langs veien, så si hver gang han kjørte skolebussen. Så hadde vi den kategorien som så rett fram og ikke sa noen verdens ting hele turen. Tror kanskje de var livredde skoleungene og håpet de var usynlige. Kan ikke si jeg husker en hyggelig bussjåfør på skolebussen. Men om jeg tok bussen med mamma utenom skoletiden var de samme sjåførene både hyggelige og blide sjåfører. Jeg liker ikke å sitte på med buss den dag i dag. Kan jeg kjøre selv så gjør jeg det…

    2. Du har så rett! Barn og unge er som regel helt fantastiske mennesker. Det er vi voksne som “roter bort” litt folkeskikk og fornuft 🙂

    3. AnitaW: Og om de unge mangler folkeskikk, hvem er det da sitt ansvar å lære dem? Vi voksne må nok litt oftere gå litt i oss selv ja 🙂 Det finnes så mye flott ungdom der ute, og fremtiden ser slett ikke så verst ut 🙂

    4. Lillian: Folk i service yrker skal yte nettopp det, service! Og jeg skjønner jo frustrasjonen til de som må hanskes med vanskelige folk, men å kjefte på alle er så unødvendig, og ufortjent. Her er vi heldige, for selv om noen kunne trengt en lekse eller to i normal folkeskikk, så finnes det et par flotte yrkessjåfører som gjør opp for det med flott innsats 🙂

    5. Tror nok Selma har vært borti den samme sjåføren, fikk beskjed om å pelle seg av bussen hvis hun ikke hadde nok penger. Ikke alle som fikk med seg at det hadde gått opp en krone nå nylig dessverre. Synd å behandle noen på den måten om de er unger eller gamle.

    6. Trine Fallet Nordby: Trist! Jeg kan jo forstå at om man ikke har nok penger til billett, så får man ikke bli med. Men det handler jo her mest om hvordan sjåføren legger det frem, og er det snakk om den ene krona det har gått opp over ferien, så sier det seg selv at ikke ungene bevisst vil svindle busselskapet.

    7. Ungdommer som er så fine! Jeg har ofte blitt provosert av hvordan forskjellige bussjåfører føler at dagen blir enda litt bedre av å gjøre dagen sur for andre. Ikke mye jeg elsker så mye som å smile verdens største smil når jeg går på, da blir de enda surere haha. Har lyst til å spørre om det koster ekstra hvis han smiler 🙂 Trist at gutten din skal grue seg til å ta bussen, og at sjåføren henger han ut istedenfor å smile og si at det går helt fint. Vi snakker ei krone liksom!
      Sønnen min han spør ofte om jeg kan være med i butikker fordi han sier at da blir han behandlet bedre. Sånn skal det ikke være. Han har hatt på mobilen med meg i øret når han har gått inn i butikk alene, og når jeg hører hvordan den skjønne veloppdragne ungdommen min blir mistenkt når han vil prøve en bukse, da har jeg lyst til å dra dit og kjefte.
      Takk for et flott innlegg og flotte ugdommer, jeg er så glad for at de finnes! 🙂

    8. Har tatt mye buss som voksen, både med og uten skoleungdom og jeg innrømmer gjerne at jeg gladelig skulle kastet av et par av dem egenhendig. 😉
      MEN….
      jeg har bedt en gretten bussjåfør slutte å kjefte på skoleungdom som bare tøyset og lo om å heller konsentrere seg om å holde ruta. Jeg har utallige ganger betalt mellomlegg eller billett for ungdom som skulle hjem. Særlig på siste buss ut i “landet gud glemte”. (Jeg blir ofte bussyk, så jeg sitter gjerne foran). Det synes jeg jo egentlig busselskapet kunne gjøre. Skoleunger på sånne steder legger da igjen nok billettpenger som de gjør. Jeg forlangte at en sjåfør skulle ta med en gjeng ungdommer som hadde billetter som var gått ut på tid fordi bussen var forsinket. Dette var siste buss og han ville la dem stå igjen på en holdeplass på et ganske øde sted. Han skulle anmelde oss alle sammen, siden de ikke gikk av og jeg blandet meg. Siden ungene allerede var på bussen stillte meg i veien så ingen kom av og sa at jeg tok ansvaret. Til slutt måtte han jo bare kjøre. Så det finnes ganske mange underlige sjåfører blant de flotte. Og de er veldig synlige på sånne utenfor-bykjærnene-strøk.
      Ellers har jeg mange hyggelige opplevelser med ungdom som ikke ser ut som strigla voksenkopier. Det er ikke klesstil som definerer ungdommen, men hva de har i hjertet sitt.
      Bussjåføren til sønnen din burde ha fått en liten innføring i vanlig folkeskikk. Og burde selvfølgelig ha forståelse for en manglende krone når det er prisendringer.

    9. Lene: Uff ja,tenk at man helt automatisk tenker at et ungt menneske ikke skal behandles med samme respekt som en voksen. Trist,og det må forandres. Hvordan kan vi forvente at ungdommen oppfører seg,når ikke vi går forran og viser hvordan?

    10. En buss sjåfør skal så klart oppføre seg og ivareta reisende. Men du, du utleverer barna dine med nærbilder og så mye personlig tekst. Hva syns de om det? Ungdommen er fin den – men ikke alle liker å bli utlevert..

    11. Anett: Først, takk for konstruktiv kritikk, jeg har egentlig ventet litt på det. Ingen innlegg på denne bloggen blir publisert uten at det er godkjent av hele familien, og hvilke bilder som blir brukt er det guttene som velger,når teksten handler om dem. I dette tilfellet skulle fokuset egentlig være på hvordan tenåringer ofte blir behandlet, ikke bare på bussen, selv om en del av teksten omhandlet spesielt denne ene bussturen. ( som jo var utgangspunktet for samtalen som ble gjenfortalt i innlegget) Og nei,du har helt rett. Ikke alle liker å bli utlevert. Mange tekster kommer aldri på bloggen,men forblir private fordi ungdommen her ønsker nettopp det. Denne historien derimot synes de det var helt greit å dele 🙂

    12. Jeg ser de DU ser 🙂 Jeg er lærer i ungdomskolen og er god i å se personen BAK, uansett alder mener jeg nå selv. Folk er folk og man BØR se hvem som står foran seg, og ikke en gruppe. Det er vel det som er problemet mange ganger, at de blir oppfattet som “vanskelige” fordi de kommer i grupper…hvor noen av dem kanskje en eller annen gang har gjort noe dumt… Så neste gang når det kommer en NY gruppe…så er det kun DET disse folka ser, ikke individene som er der. Men vi voksne er da jammen meg i GRUPPER i mange sammenhenger vi også… uten at vi blir kastet av busser eller snakket ekkelt til… Nei, ungdommen får ufortjent mye TYN i mine øyne. Man skal oppføre seg fint mot ALLE, og ALLE skal oppføre seg fint, også buss-sjåfører og gamle folk… Ha en fin dag Janne 🙂

    13. frodith: Jeg er så enig med deg. Heldigvis, for hver sinte bussjåfør, og hver mistenksomme og skulende kjøpmann finnes det mange greie. Ungdommen er fremtiden, og vi må gi de tid og tillitt til å bli selvstendige, gode voksne mennesker. En nydelig dag ønskes deg og. Så herlig at vi begge kan avslutte uka omringet at flott ungdom 🙂

    14. Sukk…det er nok dessverre en del av de sjåførene i vår kommune. Selv har jeg pendlet med buss i nå..15 år Lierfoss – Oslo og det er på de bussene bare hyggelige sjåfører, men tar du uheldigvis buss fra Lillestrøm…ååjedamæ om du da får en av DE sjåførene!! Det er lov å sende melding til Ruter og gi beskjed om at de fint kan skjerpe inn oppdragelsen på sine sjåfører og det faktisk lov å gi beskjed på en PEN måte at prisen har økt, men det går fint for denne gangen. Hva !”!”¤R% skjedde med normal folkeskikk og bruk??
      Fant et fint utsagn her om dagen ” om du ser meg smile er det fordi jeg tenker på om jeg skal finne på noe faenskap. Om du ser meg le, ja da har jeg allerede gjort det” og med det sniker jeg en bok om skikk og bruk ned i jakkelommen på sur buss sjåfør og gliser godt for meg selv 😀

    15. Helle: Et herlig utsagn 🙂 Det finnes nok noen sure epler blant alle yrkesgrupper. Heldigvis for oss som kjører buss finnes det mange flotte sjåfører også, og gutta her har både blitt kjent med, og riktig så glad i noen av dem. Bare så synd det skal være noen som ødelegger 🙂

    16. Trist og lese om sure buss sjåfører, de burde skamme seg og finne noe annet å jobbe med. Jeg har selv kjørt skoleunger i mange år. Kan skrive under på at gutta dine og de fleste andre er noen skikkelige flotte eksemplarer av arten. Tenk om de sure sjåførene hadde vist hvor trivelig, givende og gøy det er å omgås barn/ungdom. Noen år siden jeg sluttet som minibuss sjåfør, men jeg savner mange av ungene fremdeles. (Hils gutta fra meg, kan jo håpe at dem husker).
      Får lyst til å ta en alvorsprat med disse sure sjåførkara. Om jeg ikke hadde klart og endre holdningene de har, så kanskje jeg kunne gitt dem noe annet enn flott ungdom og bli sur på 😉

    17. Trine: Hei Trine, så innmari koselig å høre fra deg. Det er klart de husker deg! Du snakkes faktisk om stadig vekk, for de årene du hentet de her hver morgen gledet de seg alltid til du skulle komme. De snakker om deg, og katten din som ble med på flyttelasset da du byttet hus. Du satte nok standarden for bussjåfører, og ditt rykte er vanskelig å leve opp til 🙂

    18. Trine: Skal hilse spesielt fra Petter, eldstemann, og si at hans aller fineste minne er fra den dagen dere stoppet på Shell siste skoledag, og du spanderte is på hele flokken. Herlige barndomsminner 🙂

    19. Takk for det du skriver. Det er så utrolig trist at voksne i ulike yrker behandler den flotte ungdommen og barna sånn. Å oppleve å bli behandlet på denne måten setter seg i det ubevisste sinnet som er hele 95% stort. Kommer man utfor lignende situasjoner senere i livet vil det ubevisste sinnet assosiere til denne og lignende hendelser. Det fører til utrygghet, dårlig selvfølelse m.m. Jeg er Hypnoterapeut og behandler barn, ungdom og voksne og slike historier kommer ofte frem. Jeg elsker jobben min og jeg virkelig brenner for at hver og en skal føler seg bra, takle motgang, stress, negative tanker og følelser og føle seg bra. Lære å stå opp for seg selv og tørre å si i fra.
      Jeg er så heldig å vært trener for barn i 10 år og jeg elsker å prate med barn og ungdom. Se hver enkelt for det er utrolig mange flotte ungdom der ute. Det er synd på de surmaga voksne som går glipp av smilet, humoren og den verdifulle opplevelsen som barn og ungdom gir. Det å ta seg tid å stoppe opp på gata, smile og ta seg tid til en prat er verdifullt og gir meg stor glede. Det rører meg når en ung gutt stoppet mopeden, tar av seg hjelmen og har faktisk lyst til å prate med meg. Så heldig jeg er da. Det gleder meg stort. Det er synd på bussjåføren eller andre som går glipp av dette.
      Jeg har også jobbet i seks år for at skolebarn/ungdom skal få sitteplass og setebelte på bussen. Hadde mye kontakt med busselskapet da. Si ifra til busselskapet når sjåførene er ubehagelige. Bruk også FAU på skolene til å skrive brev/kontakte busselskapet. Ta opp kampen. For en bussjåfør er i serviceyrker og skal yte service. Hvis ikke er de i feil jobb. Stå på for det hjelper og gir styrke og en er da et forbilde for de unge, eller den unge lærer å stå opp for seg selv. Flotte gutter du har. Har du lyst til å se min hjemmeside så er den http://www.unnimarkerhh.com .

    20. Unni Marker: Tusen takk for veldig fin og ikke minst betydningsfull tilbakemelding. Du gjør en kjempejobb!!! Og du har helt rett, hvordan man behandler, eller møter barn og unge er helt avgjørende for hvordan de blir som voksne. Ønsker deg en flott dag, og en riktig god påske 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg