Ukens matpakke-bakst.

Skoleårets første uke er over, og den varte i bare to dager. Myk start for alle i måsahuset, og det var i grunnen ganske greit.

Nytt skoleår betyr alltid en ny start, og masse nye utfordringer, og akkurat i år kjennes det ekstra spesielt. Den eldste poden startet torsdag sitt første år på videregående, og kom hjem med stjerner i øynene. Å kunne si sånn helt garantert at han har valgt riktig linje er jo litt for tidlig, men det ser lovende ut. Han gleder seg masse til å ta fatt på nye fag, og er så langt strålende fornøyd med både linje, skolevalg og ikke minst lærer. Akkurat det siste er så enormt viktig, og en lærer som i løpet av bare to dager klarer å bygge en relasjon, som oppnår tillit så tidlig, det står det respekt av.

Den mellomste poden startet sitt siste år på ungdomsskolen, og er overraskende motivert for det han vet vil bli mye hard jobbing. Minsten startet sitt første år på ungdomstrinnet, i ny klasse og med nye lærere. Også han er etter kun to dager strålende fornøyd, og er klar for en ny hverdag med karakterer, lov til å tygge tyggis, og mobil i friminuttene….små gleder lissom.

Og innimellom innkjøp av nye permer og blyanter, det årlige sette på  “bokbindhelvete” , planlegging av klasseturer og en litt mislykket moped-debut for blogginnehaver, har vi hatt tid til å nye helgen litt også, selv om det allerede er søndag, og det kjennes som om neste uke kom kastet på oss.

Jeg har, som hver søndag, startet dagen med å sette en diger gjærdeig av speltmel (oppskrift lenger ned i innlegget for de som har etterspurt det), og har hele formiddagen utarbeidet kommende ukes matpakke-ideer.

Nok en gang, 1 deig-8 matpakker. Forrige ukes matpakke ideer finner du i dette innlegget.

 

Jeg har sjelden planen klar når jeg setter deigen, men jobber litt utfra guttas ønsker, hva jeg vet de liker, og hvilke typer påleggssorter og restemat jeg har liggende på kjøkkenet. I dag hadde jeg en drøss grønsaker og noen ubrukte poser salat-tilbehør liggende, og det gjør seg alltid godt i gjærbakst.

 

( Nå skal bakverket fylles!!! Høstens smaker i et gammelt trau! )

 

 

Først snekret jeg sammen fylte småbrød med squash, ost, chilinøtter, tranebær og paprika, og det ble skikkelig gode. Prøvesmakingen tok litt overhånd, så en ny deig står allerede på benken, for her må det mekkes flere. Noen småbrød fyltes med ost og skinke, og noen med ost og pepperoni. Klassisk, og kanskje litt kjedelig, men alltid en typisk ungdomsfavoritt, og på ukas kommende klassetur er de perfekte som bålmat. Pakket inn i folie, og varmet på glørene er de et supert alternativ til de typiske turpølsene.

 

 

 

( Snurper i hop! )

 

( Klare for steking, med snurpen i bunnen. )

 

( Sweet Jesus….min favoritt i dag!!! )

 

To typer horn ble det også i dag, noen fylt med paprika og havsalt, fine i matboksen som de er, men aller best smurte med smør og gulost. Gubben ønsket en variant med kun Jarlsberg, cheddar og nachos, så hans “mexiakanske” matpakke er klar for morgendagen.

 

( Paprikahorn…gode alene, bedre med gulost og smør. )

 

( Hola Senior…dos nachos-horn por favor? )

 

Butikkene bugner av høstens første ladning sykt gode epler, og fint lite smaker bedre i gjærdeig enn epler og kanel. DET er høstsmak det!!! Dessuten lukter det nydelig i hele huset under og etter steking, og kamuflerer lukten av mangel på støvtørking og renhold som følge av latskap…

 

( Når matpakka luter som oldemor sitt kjøkken om høsten )

 

 

 

( Eple og hasselnøtt- skiver. )

 

Derfor suppleres matpakkene denne uken med eple og nøttebrød. Enkelt og lage, og fordi man skjærer skiver slipper man de tørre skorpene man ofte får av vanlige kanel og pizzasnurrer. Digg, og sunt, det finnes jo ikke sukker i deigen.

På tampen av bakedagen snurret jeg i hop et pizzabrød av skinke, ost, grønsaker, chilinøtter og eplebiter (faktisk godt med sødmen fra eplene i pizza), og også dette brødet gjør seg godt som skiver i matpakka. Greit alternativ til vanlige brødskiver, og man slipper svett og kjedelig pålegg i matboksen.

 

( Pizzabrød, med eple og chilinøtter…ikke så sprøtt som det høres ut! )

 

( Pizza-skiver. )

Gubben er og blir et vanedyr, og får liksom aldri nok brød med brunost, så siste rest av deigen ble til to speltbrød. Vil jo ikke utfordre skjebnen og kaste gubben ut i en kulinarisk tornado, nå som han allerede har våget seg til å spise horn med nachos…

 

( Standard matpakkebrød for middelaldrende vanedyr med og uten hår på ryggen! )

 

Bakedagen ble nettopp avsluttet med en liten treningsrunde rundt Eidsdammen sammen med Ida. Sol, skog og “trening”, det er søndagen sin det.

 

 

(Fitness-Ida viser hvordan man trener styrke med egen kroppsvekt…jungel-style! )

Ønsker alle som titter innom en fortsatt fin søndag, min skal avsluttes med sofakrok, levende lys, kaffe og en hårete armkrok å lene seg inntil.

 

 

Speltdeig, for de som ønsket oppskrift:

Jeg pleier å doble oppskriften, mange munner å mette i måsahuset.

 

1 kg siktet speltmel
1 pk gjær
1/2 ts salt
1 egg
5 dl melk
100 g smeltet smør
 
Rør ut gjær i smeltet smør og melk.
Rør inn et egg. og tilsett det tørre.
Eltes i 15 min, og heves under plast i 1 time.
Etterhev bakverket i minst 30 min, stekes på 225 grader midt i ovnen i 10-15 min.

 

 

 

 

6 kommentarer
    1. Godt å se at du er tilbake i full vigør etter moped galskapen din, haha:) Terningkast 6 for innsats og underholdning fra meg:) Tusen hjertelig takk for oppskrift og enda mer matpakke inspirasjon 🙂 Koselig at gutta har hatt fin skolestart. Nyt siste rest av helg, og takk igjen for oppskrift 🙂

    2. Skal lissom ikke du være morsomm? Jeg vet jo at når jeg klikker meg inn på din blogg, så kjenner jeg meg igjen, humrer og ler og digger humoren din! Og deg da seff!
      Men nå klikket jeg meg inn og de lekreste bakverkene får Pc min til å skifte bilde til annen side – den vill ikke være der bloggen din er…men jeg bruker makt og overstyrer… Jeg må bare se… Kjære vene dame; hva du kan! Og jeg er rå på gjærkringle, men dette slår jo alt – for en gangs skyld i min voksne alder har selvtilliten min følt seg krenket og det er ved synet av din søndags bakst 🙂 Jeg for min del, hiver en steik i keramikk formen og tar meg en lur! Ironi med sannhet <3 Du må være det beste Kjærringemne på de fleste områder! <3 Ønsker deg en fin dag videre 🙂

    3. marianne kaspersen dignes: Hahahaa! Altså, det er ikke trylling eller underverker, det er kun en simpel deig full av restemat…og nå ble jeg kjøttsulten. Steik sa du?? Åh, middagssulten kl 08.40….takk for den lissom! Toppers dag til deg og 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg