Ukas små øyeblikk.

Sjokoladekake til frokost, rester av måsagubbens bursdagskake fra i går. Antiklimaks egentlig, for denne kaka ble langt fra vellykket, men jeg spiser likevel. Fristet mer enn havregryn lissom. Også kaffe da…sånn fra pose, typ engangspose, for vi er tomme for vanlig traktekaffe. Så jada, som du sikkert skjønner, her på måsan er det ikke mulig å være så fin på det.

Uka som gikk var fin. Helt vanlig, men fin. Stressende, men fin. Du vet, en sånn passelig røre av alt sammen.

Mandagen var lang egentlig. Mandager er jo ofte det. Litt tungt å komme igang, særlig etter en uke med høstferie. Travelt på jobb, mange ungdommer med behov for å snakke etter en uke fri fra skolen. Det var vel egentlig først da jeg kom hjem og landet i sofaen at øyeblikkene fra dagen innhentet meg. Alle smilene på jobb både fra elever og kolleger, at jeg hadde holdt meg tørr under paraplyen til tross for regnet, og at jeg heldigvis hadde akkurat ett plaster igjen i veska da jeg kjente at jeg fikk gnagsår på helen av de kule, men ikke så veldig behagelige skoene. Også eldstepoden da, som hadde lagt igjen en liten gave til mutter`n på kjøkkenbenken før han stakk i verkstedet om eftan, bare fordi. Rosa roser, sjokolade og cider. Fint øyeblikk.

 

Det er sjelden vi drikker noe særlig alkohol her hjemme. Ikke fordi vi ikke liker, men det blir lissom sjelden noe av. Det kjennes bare greit å ha hodet klart, når gutta stadig er ute og kjører om kvelden. Vil jo være tilgjengelig dersom det skulle skje noe…tipper flere store-barns-foreldre kjenner på akkurat det. Men sjokoladen, den gikk ned på høykant, og rosene blir bare finere og fine. Nå har de stått på bordet som en herlig fargekladd hele uken, og spredt frisk herlig blomsterlukt, og litt øyeblikks-lykke hver gang jeg kikker bort på dem. Friske blomster altså, kan jo ikke annet enn å glede seg over det!

 

Øyeblikket som fortjente, og fikk, et helt eget innlegg. De rosa votten jeg fikk i presang i posten. Jeg gikk tur samme kvelden, bare fordi jeg ville innvie de vottene. At gaven var aldeles nydelig er det selvsagt ingen tvil om, likevel er det de gode ordene på det håndskreven kortet som har festet seg, og bragt aller mest glede. Gjenkjenbart og varmt, rett og slett, og absolutt et av ukas favorittøyeblikk. Noen ganger stopper jeg opp litt, og bare kjenner litt på hvor heldig jeg er. Verden er full av rause folk, og jeg befinner meg midt blant dem. Det er fint det!

 

Melding fra studentbedriften som lager drikkeflasker med mine motiver. De er nå helt i sluttfasen av prosjektet, og flaskene er snart klare for salg. Jeg blir så imponert. Dette er en gjeng ungdommer med pågangsmot og stå-på-vilje. En liten gruppe med få midler, i et hav av eldre studenter med større kapital, og likevel hevder de seg. Jeg gleder meg til å få en flaske i hånden, kjenne på produktet deres, sånn rent fysisk, og jeg er kjempestolt over at de ba meg om å være en liten del av det. Fint øyeblikk.

 

Siste rest av gyldne trær, frisk luft, og fysisk aktivitet. Det er alltid fine øyeblikk. Det å kle på seg, (tok på de nye rosa vottene også!) og rusle ut i skogen med musikk på ørene. Gå i akkurat sånn passe raskt tempo at man blir litt svett på ryggen, nyte årstiden, være alene en stund, før man kommer hjem til måsahuset igjen, og pakker seg inn i tepper og ullsokker resten av kvelden, det er fine øyeblikk det! Det lar seg liksom ikke gjøre å gå rett forbi Eidsdammen uten å ta et bilde, når høsten er så vakker som den var akkurat denne dagen, akkurat denne uka. Fint øyeblikk.

 

Mental helse og livsmestring har vært hovedfokus på skolen denne uka, i forbindelse med gårsdagen, som var verdensdagen for psykisk helse. Det er fint med slike annerledesuker. Fredagen samlet vi tre klasser og gikk på tur. Det skjer noe når man flytter klasserommet ut, ikke bare med ungdommen, men med oss voksne og. Enda en gang tok jeg meg i å tenke over hvor fine kolleger jeg har, og hvor viktig akkurat det samholdet er for hverdagen. Latter, og fjas, men også alvor. Fredagen var en viktig påminner for akkurat det, og det kjentes godt å avslutte uka ute i skogen sammen med akkurat disse damene. For en fin gjeng, og for noen fine øyeblikk.

 

De tingene jeg ler av som andre lissom bare -“Ååååh, Janne. Nå er du dust igjen!” Men jeg koser meg. Denne uka var det den barnslige gleden av å oppdage at favorittserien for første gang har delt en sånn liten videosnutt med bloopers, altså opptak som ikke gikk helt etter planen. (Ja, jeg sa jo det var teit!) Så lite skal det altså til for å få meg i godt humør. Se favorittene fra TV drite litt på draget, det er fine øyeblikk det!

Den gule post-it lappen som hang på pc-skjermen min da jeg gikk inn på kontoret etter en økt med engelsk. Ååååh, den lille gule lappen er sånn jeg kan leve lenge på. Egentlig synes jeg alle burde skrive en sånn gul lapp til noen, minst en gang i uka. Sånne øyeblikk ❤

 

Og slik gikk uka. Gleden over en billig olabukse som har vært forsinket i posten i flere uker, men som heldigvis satt som et skudd over måsastjerten. Herlig! Bolla som nektet å forlate kjøkkenet da jeg skar opp kylling til gryteretten, til tross for endeløse forsøk på å forvise henne fra kjøkkenet og tiggingen, og som til slutt gjemte seg under krakken, sånn akkurat passe furten. Festlig øyeblikk. Hvem sier at ikke katter har personlighet lissom??

 

Tente lys på mørke kvelder, og en eller to ruter med kokesjokolade i kaffekoppen. Guilty pleassure… Varme kalde føtter foran flammene i peisen, chatte lenge med en barndomsvenn på messenger, og å endelig finne igjen den aller siste rullen med Lakrisal som jeg husket at jeg hadde gjemt unna, men ikke viste hvor. Alle fine små hverdagsøyeblikk.

Avslutter der, på tide å innse at den svampen av en sjokoladekake jeg spiste til frokost ikke akkurat mettet godt. På tide å smøre et knekkebrød (som egentlig er kodeord for “varme opp litt lassagne fra i går!”)

Håper du har hatt en god uke full av øyeblikk, også ønsker jeg deg en super søndag.

Vi blogges.

 

 

 

 

4 kommentarer
    1. Det er bare så nydelig ute nå, med alle høstfargene, jeg elsker høsten🥰 helt perfekt å dra på tur med klassene nå, og utifra bildene av deg, en tur de aldri vil glemme 🤣Og den gule post-it lappen? Jeg har sagt det før, og sier det igjen: ta det til deg, det sier alt om deg💕 Herlige Bolla som tigger og furter, den katta er vel egentlig født med en gedigen personlighet! Jeg digger Bolla😘 Jeg gleder meg til flaskene kommer for salg, jeg blir første som bestiller altså👍 Kos deg med måsafrokosten, hvem liker vel ikke lasagne og sjokoladekake lissom 🤣 Håper du får en nydelig søndag med gutta dine Janne🥰 klem 🌺

      1. Jeg ELSKER sjokoladekake (egentlig alle kaker), men denne fikk konsistensen til en skrubbesvamp altså… Ikke godt, her må jeg har blanda no grundig feil. Men glasuren ble god da, mulig jeg må ha litt mer glasur 😉 Gleder meg også til flaskene kommer for salg. De har bestillt 300, håper de får solgt alle som en, det hadde vært stas. Ha en nydelig uke Heidi, og som alltid, tusen takk for gode ord <3

    2. Hei fine du😘 Her,altså i Molde, har e bygd vedskjul,fikk litt hjelp fra eldstesønn og gode barnebarnet mitt Mathea på 3år🥰 forrige helg og etter helga fortsatte e å sage og skru videre på den. Mannen var borte på jobb så det ble overraskelse til han, e liker å overraske😂 Han ble nå glad iallefall🥰 vi dro på bobiltur på onsdag til idag, til Toftemo på Dombås og Måndalen i Møre og Romsdal. Har koset oss. Klæm til deg😘

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg