Ukas små øyeblikk.

Det er så lett lett å glemme alvoret litt, nå som man har blitt litt mettet av alt medieoppstyret rundt pandemien, og Norge har åpnet litt opp igjen. Så plutselig på mandag kjentes det veldig skummelt og nært igjen, for mellomste poden ble dårlig, enda dårligere enn han hadde vært før helgen, og vi ble kalt inn til en  ny test, for så å bli satt i karantene, hele hurven. Det gikk bra denne gangen også. Ingen tegn på viruset, og karantene varte bare noen dager. Formen til poden er også sakte men sikkert stigende. Godt, og bra. Men det fikk meg til å tenke, for dette er langt fra over, og det er på ingen måte noen grunn til å slutte å vaske, sprite og holde fornuftig avstand. Men så, oppe i alt dette da, stresset med venting, karantene, sliten og syk pode, så ble jeg bare så takknemlig for alt vi har, selv om det i Norsk standard skala sikkert er relativt lite og slitt. Jeg ble takknemlig for den store hagen der vi kunne spille volleyball og badminton uten å forstyrre noen. Takknemlig for verandaen og parasollen, den store gårdsplassen med plass til alle de små og store motorprosjektene til gutteflokken. Og for all maten i fryseren…så fikke vi røsket opp, ryddet, og spist litt ut fra den også. Mindre matsvinn. Vi er så heldige, og når den tanken, og den følelsen kommer over deg, sånn plutselig, oppe i alt det som kjennes litt kjipt, så er det et flott øyeblikk!

Home sweet home.

 

Bolla er i jaktmodus om dagen. Hun omfavner utelivet med en iver jeg sjelden har sett maken til, og er i overkant glad i å servere matmor delikatesser som padder, firfisler, mus, og humler, og legger de gjerne igjen på dørmatta dersom døren er lukket, eller tar de med inn på salongteppet dersom muligheten byr seg. Jeg HATER småkryp, og vurderer å gi bort katta om hun ikke lærer seg å tolke de desperate skrikene mine. Likevel synes jeg det er suverent at hun rydder litt opp i gnagere rundt på tomta, for de er jeg redd, men når kattekreket  inntar jaktposisjon foran fuglebrettet, og innstiller seg på en liten hvitløksmarinert indrefilet av spurv, da er det nok! For fuglen må få leve! Så den dagen Petter`n akkurat rakk å avverge en “katta-strofe”, og fanget katta i det den satte fart etter en pip-pip, det var et fint øyeblikk. Egentlig mest gøy, med tanke på for forskrekket og fornærmet katta ble.

Bolla ser lengselsfullt etter spurven i treet!

 

Lørdag ettermiddag. Hopper rett dit jeg, for ettermiddagen og kvelden i går var så fin. Mellomste poden igjen i god nok form til å være sammen med oss alle. Slitne av sola trakk vi inn i skyggen under teltet på terrassen. Spiste grillmat til magene var så fulle at vi nesten rullet av sofaen, likevel ikke så mette at vi ikke orket både dessert og lørdagsgodteri. Slike stunder, hvor alle bare har all verdens av tid, og ingen ting haster. Sitte i mange timer sammen sånn, spise, skravle, le. Jeg og gubben som plutselig kjenner oss urgamle fordi de tre podene nesten snakker sitt eget språk, og flirer høyt av ting vi ikke forstår. Fint likevel, bare fordi det er så herlig å se samholdet i brødreflokken. Nok en gang slår det meg hvor store de har blitt, og jeg tar meg i å lure på hvor mange flere slike stunder vi får med dem alle. Så plutselig er de ikke helt voksne likevel, for det rigges til både volleyball, og badminton kamper i hagen. Herlige øyeblikk, spille på tur, notere poeng, diskutere høylytt uskrevne regler, og avslutte med en avkjølende dupp i bassenget. Slike sommerkvelder er så GULL!!! Magiske øyeblikk!

Kvelden vi hadde sommerfest med avdelingen, for å feire de tre flotte damene som ved skoleslutt pensjonerer seg. Jeg gruet og gledet meg.

Gruet fordi de tre damene som går er er helt nydelige, tvers igjennom, og jeg kommer til å savne de så veldig neste skoleår. Forandringer er oppskrytt! Gledet meg fordi denne gjengen , alle på C 15, er fantastisk flotte folk, og det var duket for en herlig avslutning. Og det ble det. Fra ende til annen.

Holder et aldri så lite kurs i kroppens forfall for de kommende pensjonistene.

Akkurat slik en sommerfest skal være. Lek, latter og moro, taler og tårer, og Anders! En allerede pensjonert kollega, nå trubadur på heltid, som spilte og sang den ene sommerlåta etter den andre. For en gjeng, for en stemning, og for en kveld. Nydelig øyeblikk! Helt nydelig!

Det er noe med disse sommerkveldene. De gjør noe med meg. Jeg sier egentlig dette hver eneste årstid. Høsten er vakker, lukten av vårregn, kalde vinternetter…og nå sommerkvelder. Det er flott da. Når lukten av markblomster kiler litt i nesa, og sola liksom aldri helt går ned. Fargene er liksom ikke skarpere enn nå, og kveldshimmelen ser jeg meg aldri helt mett på. Sommerkvelder er fine øyeblikk, og de nytes!

En kveld på brygga med måsagubben, oppe ved tjernet. Bare sitte sånn, skulder mot skulder og nyte varm sommervind. Vi begynner å bli gode på dem nå. disse små timeoutene i hverdagen, små avbrekk, pusterom. Ikke det at vi egentlig trenger det, vi bare ønsker det. Sitte sånn og være stille i hverandres selskap, duppe tærne i vannet, spise jordbær rett fra kurven. Nydelig øyeblikk. Denne skrotten bestemte seg for å bade også, men vasset ikke lenger uti enn til magen…fanken så pysete jeg har blitt når det kommer til kaldt vann. Men neste gang, da skal jeg helt under. Kanskje.

Sovne på sofaen etter arbeidsdagen. Fint øyeblikk. Ikke helt planlagt, men føttene var slitne, det samme var hodet, og da hodet traff sofaputa seilte jeg langsomt inn i drømmeland. Våknet etter en halvtimes tid av en jevn dur i øret, og en varm snute mot kinnet. Kunne ikke annet enn å bli liggende litt til, stryke fingrene over en myk pusemage, og bare nyte stillheten. Sofadupp med kosepus er herlig! Anbefales!

Og slik gikk uka. Øyeblikk på rekke og rad. Rusle hjem til måsahuset på gjengrodd sommersti, kjenne lupiner og visne løvetann kile mot leggene, og plukke med seg en bukett hjem. Med lupiner altså, ikke visne løvetann…  og spise is. Shoppingtur med minste poden, fornye garderoben til den langbente lillebroren, spise middag sammen på restaurant, bare han og jeg. Se eleven som har brukt så mye energi, svette og tårer på å komme seg gjennom skoleåret stråle av glede når standpunktkarakterene ble satt. For et øyeblikk, og for en glede. Gråt som vanlig en skvett, er jo mer lettrørt en jordbærsyltetøyet til mormor. En siste tur innom leiligheten til bestemor. Rart at den er tom, rart at hun ikke er der, men godt med en slags avslutning. Kjøpe hvit blondekjole som er så innmari “ikke meg”, men likevel glede seg til å bruke den bare fordi det er sommer, spise frokost på terrassen før jobb, og ta årets styggeste selfie i bassenget, likevel tørre å poste den.

 

Jo, uka var full av øyeblikk.

Håper du også har hatt massevis av hverdagsgleder, og at uken som kommer byr på mange, mange flere. Riktig god søndag til deg og alle dine!

 

 

 

 

13 kommentarer
    1. Dette innlegget var utrolig godt å lese
      Man glemmer av og til å kjenne på de små men så viktige gledene i livet
      Tusen takk ❤

    2. Det er som du sier Janne, Corona tiden er ikke over! Merker det så godt at folk er blitt mer slappe og ikke så nøye lenger med meters regelen og antall i gruppen…. Synes det var skremmende med demonstrasjonene forrige helg. Misforstå meg rett, jeg synes det er en god sak man skal stå opp for, men det ble ikke løst på riktig måte. Her har andre holdt avstand og ikke engang besøkt sine nærmeste siden 12.mars i dugnadens ånd, også samler 15000 seg…. Men nok om det! Godt å høre at dere er ute av karantene, og at testene et negative 👍👍 Misunner deg det bassenget altså🤩 Vi fikk oss en slik en oppblåsbar badestamp med bobler, så der sitter jeg trutner🤣 deilig det, men litt dårlig plass til å kunne ligge på en madrass og duppe…🤣🤣 Herlig selfie forresten, derfor digger jeg deg Janne 🥰 Du tør du, å legge ut sånne bilder som de fleste av oss aldri hadde turt!! Men som vi kjenner oss igjen i, det er jo sånn realiteten er , ikke de glossy, perfekte bildene som florerer i sosiale medier…. Herlige beskrivelser av flokken din også denne uka, dere er unike🥰 kos deg i dag og uka som kommer Janne, gleder meg allerede til neste søndags morgen rituale, tekoppen og bloggen din 💕 klem 🌺

      1. Jeg ønsker meg en sånn stamp med bobler jeg altså, det ser så herlig ut. Og jeg er så enig i dette med demonstrasjonen. Absolutt riktig sak, men altfor mange på samme sted akkurat nå.Vi markerte på skolen istedet, og håper vi nådde frem med et budskap, selv fra mindre skala. Ønsker deg en nydelig uke, Heidi!

    3. Åååååh🤩 Sofadupp med kosepus er herlig❤️ Bare så synd vi ikke kan ha katt😭 Jeg vokste opp med en pus som brukte å legge seg over øret mitt som en skinnlue, og kosen hennes besto i å smatte på sine egne bakben😂 Beroligende å sovne/sove til prrrr…smattsmattsmatt…prrrr…smattsmattsmatt😅 Savner tiden med katt, men poden er allergisk…😔 og han er viktigere enn all verdens puser. Uka her har også vært fin. Tenk… å kunne sitte ute til langt på kveld i bare shorts. Nyte godis og noe godt i glasset. DET er det ikke hver dag vi opplever i Trøndelag. I går fikk vi forsmaken på at knotten er tilbake, så kveldsstunda på altanen ble litt kortere enn jeg hadde tenkt. MEN… vi tar det vi får🤗 Flere morgener denne uka har jeg gått ut og satt meg i sola, og spist frokost med utsikt ned mot fjorden før jeg tusla på jobb. Og spist is i solveggen etter middag. Det har vært en lat uke, sånn utover arbeidstiden på småbarnsavdeling i barnehage, men så utrolig deilig. Vi vet liksom ikke hvor lenge sola og varmen er her, så da nytes det når vi har anledning🥰 Ønsker deg og flokken din (av to-og firbente) en nydelig søndag🤩 Her skal vi til svigers på sen frokost når barna våkner. Så får vi se om jeg og gubben hiver oss rundt og skifter dekke på altanen i løpet av dagen… hvis arbeidslysta melder seg😂

      1. Da har søndagen startet, med frokost og Janne`s blogg. Så godt å høre at alt er bra med “poden”.
        Vi har hatt en nydelig uke her på Vestlandet også (Os). Feiret bursdagen til gubben i går med barn,svigerbarn og barnebarn. Grilla og koste oss, men måtte trekke oss inn, ikke pga. regn, men varme !!!! Må huske å kjøpe parasoll,kan jo hende sommerværet fortsetter.
        Ønsker dere alle i Måsahuset en fin uke.

    4. Da har søndagen startet, med frokost og Janne`s blogg. Så godt å høre at alt er bra med “poden”.
      Vi har hatt en nydelig uke her på Vestlandet også (Os). Feiret bursdagen til gubben i går med barn,svigerbarn og barnebarn. Grilla og koste oss, men måtte trekke oss inn, ikke pga. regn, men varme !!!! Må huske å kjøpe parasoll,kan jo hende sommerværet fortsetter.
      Ønsker dere alle i Måsahuset en fin uke.

      1. Gratulerer med dagen til han som ble feiret. En parasoll er så absolutt på sin plass. Vi har satt opp et gammelt crosstelt på terassen. Ikke pent men det gir herlig skygge <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg