Ukas små øyeblikk.

Stemningsrapport fra måsahuset: Ullsokker, bena høyt, rester av gårsdagens potetgull med salt og pepper til frokost, pus i fanget, og Kim Larsen på radio. Ja, også te. Byttet ut kaffe med te i dag. Sånn te som lukter bedre enn den smaker, men er god likevel. Helt ok stemning.

Podene sover, gubben sover, og jeg nyter ei stille stue. I dag, som mange andre søndager når jeg sitter her i kroken min og noterer ned ukas små øyeblikk tar jeg meg i å tenke at..hvorfor? Hvorfor deler jeg sånne små ting? Og enda merkeligere…hvorfor leser folk? Så tenker jeg på alle dere som i kommentarfeltene deler av deres egne øyeblikk i uka som gikk, både med ord og bilder, også kjenner jeg at det gjør meg så glad. Det at så mange biter seg merke i hverdagsøyeblikkene, og omfavner dem. Det er ganske fint å tenke på det egentlig.

Mandagen var et sånt langt fint øyeblikk. Hele dagen var et øyeblikk. Sol, fri, poder som slappet av hjemme, og en måsagubbe som ville ut og farte litt. Så da gjorde vi det. Fartet. Bare en liten tur til nabobygda. Fant oss en plass ved Glomma, og ble sittende en stund. Den plassen vi stadig ender opp på, når vi setter snuta mot Årnes. Kaffe i termoskoppen, en boks jordbær, og side om side i skyggen ved elva. Nydelig øyeblikk.

Tirsdag morgen. Da det allerede var varmt når jeg ruslet til jobb. Ikke sånn frisk vår-temperatur, men skikkelig sommervarmt. Sånn varmt at jakke ble liggende hjemme, og bare legger i lette sko var et must. Så herlig å rusle bort til skolen i sommerklær, kjenne sola varme i ansiktet i det bygda våkner, høre på musikk hele veien, og bare nyte stunden. Nydelig. For en start på dagen!

Den dagen jeg pakket ut en drøss esker fulle av scrappesaker utover hele spisebordet, og laget kort i mange timer. Det var lenge siden sist. Ofte tenker jeg hvor fint det hadde vært med et eget hobbyrom, der tingene kunne stått fremme hele tiden, og jeg når som helst kunne satt meg ned og vært kreativ. Drømmen er en brakke ute i hagen. En sånn isolert gammel trebrakke, en egen liten hobbyhule for meg selv. Det blir nok med drømmen, og jeg skriver meg litt bort her merker jeg… Uansett, sitte noen timer i et kaos av lim og mønsterpapir, og bare være kreativ, det var et skikkelig fint øyeblikk. Å være kreativ er verdens beste avkobling! Note to self: Så fort feriepengene kommer på konto farter jeg til Bikuben på Strømmen for å handle mer papir. Håper på mange kreative dager i sommer.

 

 

Timout ved Fossersjøen. Bare fordi. Vi var trøtte etter jobb, både gubben og jeg. Gjespet så fort middagen var ferdig, og fant ut at vi ikke kom oss ut ville vi sove bort kvelden på hver vår sofa. Så vi kjøpte is på Joker`n på Fosser, og satt oss ved vannet for å kule`n litt i sommervinden.

 

Det er noe med disse sommerkveldene altså. Når det blåser varm vind, når det eneste du hører er lyden av vann som slår litt mot stenene, og et par sånne litt ufine spontane snork fra gubben som har flata ut på gresset ved siden av deg. Bladene og gresset får liksom ikke blitt grønnere, eller himmelen mer blå. Denne årstiden er fin! Gir rom for så mange fine hverdagsøyeblikk.

Liljekonvall. Skogen vår bugner av dem nå! Hele skogbunnen er dekket, og når jeg står ved tørkestativet og henger opp klær kommer eimen av blomster med hvert eneste vindkast. Så blir jeg bare stående der nede i hagen, med armene ned langs sidene, og med nesa i været, og bare sniffe inn lufta som en tomsing. Det er helt FANTASTISK! Sånn helt seriøst, finnes det en blomst som lukter bedre? Jeg har vært ute tre kvelder på rad. Plukket med meg buketter hver gang. Å stå opp om morgenen, komme inn i stua, og kjenne lukten av Liljekonvall i huset, det er fint øyeblikk det!!!

I går, da jeg lo så innmari mye av meg sjøl. Ja! Av og til synes jeg at jeg er skikkelig morsom. Satt og sydde et veldig enkelt, dog noe brutalt ubroderende kostyme. Det skal brukes i en setting litt senere, og etter gårsdagens runde ved symaskina begynner jeg å glede meg skikkelig. Le av seg selv, det er bra øyeblikk.

 

Symaskinen står fremme enda. Dels fordi jeg er litt lat, og dels fordi jeg har en gammel blondegardin etter mormor som jeg plutselig fikk for meg kunne blitt et stilig sommerskjørt. Mulig det blir en av syslene for denne søndagen. Det og baking. Fyser på kringle i dag.

 

Latskap. Late øyeblikk er skikkelig undervurdert. Den dagen jeg skulle jobbe hjemmefra siste halvdel av dagen, og innimellom veileding på nett kunne lese et par kapitler i boka. Hjemmekontor ute på verandaen i strålende sommervær, det var skikkelig fint. Jeg kler å være lat….dessuten er jeg skrekkelig god på det også, har nesten gjort det til en kunstform, faktisk!

Og slik har uken fortonet seg. Å si at jeg lever et spennende liv er å ta hardt i, men A¤ livet på måsan er fint likevel. Jeg har spist flere kokosboller enn jeg har lyst til å fortelle. Jeg har droppet all form for trening, og flatet ut i sola i hagen istedet. Jeg har vasket og brettet tøyet jeg ga en lang blanke i forrige uke, og endelig fått ryddet i ledningsknutene under TV-benken. Jeg har drukket kaffe med ei venninne, sett ekornet stjele peanøttene jeg egentlig skulle spise i skyggen under parasollen, gått barbeint i gresset, og drukket kaffe i morgensola før jobb. Hvem trenger vel glamour og spenning, når hverdagen byr på alle disse øyeblikkene. Nå skal jeg logge av. Jeg skal sette den deigen til den kringla jeg fyser på, lage meg et mønster til det skjørtet jeg kanskje skal sy, vekke gubben med et kyss og fortelle han at vi har bryllupsdag. Han har garantert glemt det i år også.

 

 

Og helt til slutt! TUSEN TAKK! Tusen takk til alle dere som har stemt frem ungdommen fra BI, de som har brukt mine tegninger til sin studentbedrift. De har nå nådd NM, og jeg er så glad på deres vegne. Det er et spennende prosjekt de har begitt seg ut på, og jeg unner de så inderlig å nå langt. Kreativ og hardarbeidende ungdom trenger vi. Om du ikke allerede har stemt, eller du har mer enn en enhet å stemme fra  (mobil, pad, pc, så stem gjerne igjen. Følg linken, bla deg ned til bildet av flaskene, og trykk tommel opp. Tenk så gøy om de hadde nådd toppen, og kunne videreutvikle produktet sitt.

https://www.ue.no/publikumsprisen?fbclid=IwAR3VgaUqrbrrxMhcgbq28gA_EnWlbtj15lGF_l-LDjQGnd3OKO2Tbv2bVyk

 

 

Ønsker alle som titter innom en fin-fin søndag- Håper du har hatt gode hverdagsøyeblikk denne uka. Vi blogges.

 

 

14 kommentarer
    1. Gratulerer med bryllupsdagen deres💕 Ååå, jeg kjenner liljekonvall lukten når du beskriver det så flott🌼 Heldige deg som har den duften når du henger opp klær! Høres ut som du har hatt en koselig uke med masse nydelige øyeblikk og kokosboller🤗 Jeg er på venninne besøk i Trysil i helga, i tåke og regn. Men vettu, vi sitter med levende lys, krøllet beina opp i sofaen og bare skravle og koser oss. Middagen i går ble ute på kinarestaurant, så vi laget ikke mat engang🤣 Deilig og sette seg tilbords og ble servert 👍 Snart blir det å sette seg i bilen og kjøre de fire timene hjem. Alene i bilen, det blir overgang fra vår non stop skravling i flere døgn her nå🤣Jeg håper ungdommen vinner med de flotte flaskene, har selvfølgelig stemt👍👍 Kos deg med Bodil og kringlebakingen, og ha en flott bryllupsdag💕 klem 🌺

      1. Jeg er så treg at innen jeg leste denne kommentaren og skulle ønske deg en fin uke, så var det plutselig blitt fredag. så da ønsker jeg deg riktig god helg istedet <3

    2. …og jeg er heldig som fikk et av dine kort til jul, det står framme enda, noe så vakkert ❤️ Gleder meg til hver søndag og dine betraktninger👌🏼👌🏼Og så får jeg gratulere med bryllupsdagen🥂🥂fin dag å ha slik dag på,, vi har vært gift i 12 år idag, så jeg kan jo gratulere meg selv og❤️Og min mann😄kos deg med kringle og lag deg en god uke, det er du jo så god på🥰klem fra Mary Anne

    3. Gratulerer så mye med bryllupsdag❤️
      Du, jeg ble så nysgjerrig på hva den boka heter og hvem som har skrevet den? Jeg elsker sånne romantiske pocket-bøker og den virket som noe jeg kunne like å lese (måtte zoome ut og sniklese litt😇)
      Ønsker ellers deg og flokken din en flott søndag (med eller uten bok)😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg