Ukas små øyeblikk.

Noen uker kommer de så naturlig, alle disse små øyeblikkene som popper opp på minnet når jeg setter meg ned for å skrive søndagsbloggen. Andre ganger må jeg jobbe litt for å huske de. I dag er en sånn dag. Det er jo ikke det at øyeblikkene ikke har vært der, for all del, det har vært flust av dem, likevel må jeg jobbe litt med meg selv for å lete de frem. Kanskje har jeg ikke vært like flink til å stoppe opp å nyte dem denne uka. Når sant skal sies, så har jeg nesten kjedet meg litt. Tror jeg da, uten at jeg kan si hvorfor jeg har kjedet meg egentlig. For jeg har jo gjort noe, stort sett hele tiden, det er bare det at de planene jeg la for uka kanskje ikke gikk helt som jeg trodde. Boken jeg skulle lese var kjedelig, sola jeg skulle sole meg i kom altfor seint og varte kort, og varmen jeg skulle klage over, ja den uteble. Akkurat nå er et fint øyeblikk. Bare Lillegrå og jeg, litt kjølig på trammen, pakket inn i pysj og ullteppe, med kaffe og blogg.

Lillegrå, kaffe og blogg. Fin søndagsmorgen.

 

Det fineste øyeblikket på mandagen…hmmm…må nok ha vært da jeg ruslet rundt tjernet alene. Skulle egentlig bare tusle en tur bort på butikken og kjøpe vaniljesaus til en pai jeg hadde paner om å bake dagen etter, men så hadde jeg på joggesko, også tittet sola frem, også bare styrte liksom kroppen seg selv inn i skogen og opp mot vannet. En liten om-tur kan man trygt si, på vei til Kiwi, men det er jo det som er så bra med sommerferien. At det ikke er noe som haster. Så ble jeg ruslende rundt på stiene oppe i skogen, med musikk på øret, og ved tjernet ble jeg sittende å bare glane ut på vannet, mutters alene, og kjenne varmen fra sola på nesetippen. Og akkurat da var livet skikkelig deilig. Det var et fint øyeblikk det!

 

Et stille øyeblikk ved vannet.

 

Den formiddagen jeg ryddet i boden. Ble angrepet av det svært så sjeldne rydde-viruset, og fant ut at for en gangs skyld fikk nostalgien vike til fordel for hylleplass, og satte i gang med et realt kaste-sjau. Gamle vesker og annet smått etter mamma og mormor, tatt vare på kun for nostalgiens skyld, men aldri i bruk, og svært sjelden fremme for minnenes skyld likevel. Bare for å være på den sikre siden gikk jeg gjennom hver veske, hver lomme, og i den ene toalettmappen, den mamma fikk av oss den siste bursdagen, der lå det et smykke. Og akkurat dette smykket har jeg lurt på hvor ble av. Mamma brukte det, i mange mange år, og helt frem til den siste turen inn til sykehuset. Jeg vet ikke hvem hun fikk det av, eller om det har en spesiell historie, men jeg kan huske dette smykket da jeg var veldig liten, og det var mammas favoritt. og det var et fint øyeblikk det, finne igjen en liten skatt.

 

Jeg bruker fint lite smykker selv. Om jeg skal velge meg noe blir det armbånd, men bruker sjeldent annet enn gifteringene min. Men dette, det skal jeg bruke. Tenk så heldig jeg var som ble smittet av dette rydde-viruset. Ukas kanskje aller fineste øyeblikk!

Nesten umulig å se, men her henger det samme smykket rundt halsen til mamma. Bildet er tatt en jul hos bestemor og bestefar for omlag 40 år siden.

 

Trening. off, når er det trening skal bli gøy? Altså, en løpetur i skogen, topp! Koser meg! Men styrketrening? Lærer man seg noen gang å like det? Målet for sommerferien er å få EN synlig muskel, men det målet når jeg neppe i det tempoet og med den labre energien jeg legger ned i treningen nå om dagen, selv med motivasjon fra June som pisker meg på styrkerommet i tide og utide. Likevel, den dagen jeg “trente” på egenhånd, en tidlig morgen, det må nesten få bli med som et av ukas øyeblikk.

For selv om treningen er dødskjedelig, så kan jeg det med å more meg selv!

 

Sånn helt seriøst, her synes jeg selv at min egen humor var så morsom at jeg bare måtte dele den med andre på snapchat og instagram. Enkel forskning viser at ikke alle synes det var like morsomt som meg, men jeg lo ihvertfall skikkelig av meg selv. Høyt og lenge! Gøyalt øyeblikk. Tyggegummiboble i rompa lissom…LITT morsomt er det jo. Jeg ler enda!

 

Kjedelig ja, jeg vet det. Alltid de samme gledene, men hallo??? Fersk gjærbakst! Fyttirakkr`n denne ble god! Bladkringe, med salt karamell, mandler og eple. Dæven døtte! Det var den ettermiddagen halve bygdas tenåringer må ha kjent lukta, for en etter en flommet de inn på gården på sykler, mopeder og i gamle Volvoer, med lange neser og bedende blikk! To svære kringler, ei kanne kaffe og sånn ca en bøtte med saft gikk med i løpet av formiddagen.

 

Og det var fine øyeblikk, for det er slik jeg alltid ønsket at det skulle være. Åpent hus, glade ungdommer, sultne, og klare for å slå av en prat. Kjente meg heldig den dagen, som får lov til å tilbringe litt tid, noen minutter her og der, kanskje en drøy halvtime, med unge mennesker, så fulle av liv. Lykke!

 

Også min egen ungdom så klart. Litt tid med mellomste poden, mens minsten er i garasjen og mekker moped og snekrer krakker, og eldstemann er på jobb. Lage lunsj til bare oss to, skravle litt, le av de samme tingene på YouTube, og bare “henge” i sofaen en times tid. Sommerferie på sitt beste. Tiden. Det gir fine øyeblikk, både for to og firbente.

 

Martin og Lillegrå. Fineste kombinasjonen jeg vet om.

 

Ukas minste glede? Skal vi bare la det øyeblikket få bli med også?

 

Skulle bare løpe innom butikken etter trening for å kjøpe vaskepulver. Stoppet foran kjøleskapet med alle de kalde drikkevarene, tenkte i ca 2 sekunder, og dro med meg en boks med Pepsi Max. Det ER altså så bortkasta penger. ikke bare fordi jeg hadde en full vannflaske i sekken, men fordi er det så himla lite brus for pengene. MEN….OMG, denne nøt jeg! Svett og sliten, rusle hjem med vaskepulver i sekken og en iskald brusboks i hånda! Bedre enn kake! Bedre enn Geroge Clooney eller en episode av Neighbours fra 1988! (og det skal det mye til for å toppe!) Helt seriøst! Fint øyeblikk!!! Aaaah!!

 

Den dagen det ENDELIG ble varmt nok til en dukkert i bassenget ute! Endelig! Løpe i Høgåsen, svette som en gris, åle seg inn i en gammel bikini, og vake som en hval på jakt etter sild på en rosa flytemadrass i vannskorpa. Endelig en skikkelig sommerdag! Fint øyeblikk!!!

 

 

 

Markblomster! Får ikke nok. Tenk å kunne gå to skritt utenfor stuedøra, og plukke seg en ny bukett. Dag etter dag!

Små gleder, jeg vet det, men jeg skal pokker meg nyte det så lenge jeg kan! Fargene, luktene! Glede! Markblomster gjør meg glad, og jeg fyller opp hver krok og hver eneste vase i huset, så lenge jeg kan! Gratis glede, blir jo neppe bedre enn det.

 

 

Den dagen Gry hadde bursdag. Det er jo om å gjøre å finne de aller verste bildene man har når de aller beste vennene fyller år, for så å poste dem på nettet med en gratulasjon. Så ble jeg sittende slik, og se gjennom albumene våre, og kom over bilder jeg nesten har glemt jeg hadde. og da kommer minnene, de vanskelige og de gode, også blir jeg bare så glad for alt jeg har. Jeg burde bla i albumene våre mye oftere! Fint øyeblikk!

 

1998. Bildet tatt hos tante Mariann, etter mammas begravelse. En følelsesladet dag, trist, likevel lykkelig nyforelsket i denne fine unge mannen. Tenk at det fremdeles er oss to. Ganske fint!

 

Kjøreturen i går, bare gubben og jeg. Skulle bare ta turen til Skedsmo og kirkegården, sette ned litt blomster på graven til mormor. Så rart at hun har vært borte så lenge allerede. Så mange mennesker vi har mistet disse årene, og av alle sammen er det henne jeg fremdeles føler meg nærmest. Kanskje fordi jeg hadde henne så lenge. Jeg savner telefonsamtalene, den myke hånden, og den oppriktige gleden hun viste over gutta.

 

Og det fikk meg til å tenke på akkurat hvor heldig jeg er som har fått vokse opp med de mest fantastiske kvinnene som fantes. Rollemodeller. Skjøre og sterke på samme tid. Mormor altså, for et vakkert menneske, både utenpå og inni. Morfar også selvsagt. Han var ingen kvinne da, men for en mann. For en bauta. Livsgleden hans smitter enda. Fine morfar.

 

Og når vi først var ute og fartet, måsagubben og jeg, dro vi like greit på en liten rundtur. Durte rundt i en gammel Volvo over halve Romerike. Handlet litt smått på Biltema, sang til gamle slagere på radioen, stoppet for en matbit og en slik syndig deilig milkshake, og skravlet hele veien hjemmat til måsahuset og podene.

 

Og så ble det søndag, og her sitter jeg. I ovnen står tre brett med rundstykker, klare for å mette et ukjent antall ungdommer spredt rundt på madrasser og gjestesenger i annen etasje. Så klarte jeg å lete frem mange av ukas små øyeblikk likevel. Godt jeg har denne bloggen gitt, som får meg til å erindre litt, lete litt.

Håper uken som kommer blir din aller beste! Nyt dagen folkens.

Vi blogges.

8 kommentarer
    1. God nydelig søndag til deg og🌻Så mange herlige hverdagslykke øyeblikk du har hatt denne uken😃At du plutselig fikk ryddeånden over deg, for så å finne smykket etter mammaen din, ja det var gode energier som førte deg til 💕
      Naaahh som jeg koser meg med å lese bloggen din. Kattepus, nybakst, huset fullt av ungdommer, det er ren lykke🌼
      Min uke har vært herlig. Har hatt ungdommen min hjemme på ferie i 2 uker nå, sitte og spille kort, ha en stor god, trygg arm rundt meg, og varme klemmer som sier elsker deg mammaen min❤️
      Ønsker deg en nydelig søndag, så heldig du er som har huset fullt 😃

      1. Så herlig å få ungdommen hjem igjen, tipper det gjør godt for mammahjertet 🙂 En riktig fin søndag og en god ny uke til deg, Lene, og takk for alle fine spor du legger igjen etter deg her inne. Dine kommentarer er også ukas små øyeblikk for meg 🙂

    2. Takk for disse ukentlige dryppene som får tankene mine inn på riktig spor og minner meg på at det er så mye mer å fokusere på, enn at ferien allerede er slutt, og alt jeg ikke har fått gjort. Du inspirerer til å hente fram de gode øyeblikkene, og enda mer: til å lage gode øyeblikk av “småting”.

    3. Tusen takk igjen, det gjør en så godt 🙂 I mine yngre dager ble det sagt : ” Den største glede en kan ha , det er å gjøre andre glad ! ” Det gjør du med dine gode blogger 🙂

    4. Herlige, vakre, morsomme, flinke, tenkende, inspirerende, kreative og nydelige Janne 😘 jeg fikk helt gåsehud over hele kroppen, da jeg leste om at du fant smykket til mamma’n din i boden. Det var nok en mening med at du fikk akutt ryddetrang i dag! Nå har du det og det gjør godt tenker jeg🌸 Ellers ser jeg du har hatt en fin uke selv om du til tider har kjedet deg litt…. Du er jo som vanlig den beste til å finne de små øyeblikk, en inspirasjon for oss alle💕 Håper du får en strålende søndag, og en like fin uke som venter! Klem 🌺

      1. Det var slett ikke meningen å bruke så lang tid på å svare, men denne kommentaren har gått meg hus forbi 🙂 Ja, det var en glede å fine smykket, og jeg har brukt det hver dag siden 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg