Ukas små øyeblikk.

Jammen bra det er helligdag i morgen også, for denne ferieuka gikk fort! Det er vel egentlig et godt tegn, for tiden flyr jo når man har det godt, men jeg føler fortsatt at jeg har lyst på enda flere sene kvelder, og late morninger! Men, for all del. Jobb skal bli bra det også, gleder meg til å se både kolleger og elever igjen.

Akkurat nå er det likevel fremdeles ferie. God påske forresten! Håper haren verpet sjokolade i hele huset ditt, og at du spiste deg uvel på søtsaker i går!

Her knitrer det som vanlig i peisen, og ullsokkene Torunn strikket til meg før ferien er på føttene. Jeg nyter at det allerede er lyst ute, og at det kommer til å være sånn til langt utpå kvelden. Det er liksom vår for alvor nå, til tross for snøfallet forleden. Jeg drikker kaffe med melk og sukkerbit, og spiser en kvikk-lunsj til frokost. Kvikk-lunsj er jo 95 % kjeks, som nesten er grovbrød, så jeg antar at det er knallsunt! Dessuten er det viktig å holde kalori-inntaket oppe, fordi jeg har trent borte på skolen noen dager denne uka, og vil jo ikke bli så sprek at kolleger ikke kjenner meg igjen i overimorra….

Helt alene på trenings rommet på skolen, det er digg. Jeg har startet dagen der et par dager denne uka, og det har vært så godt. Lot turen bort til skolen være oppvarminga, så en snau time med styrke og musikk på full guffe, svette ut litt skikkelig, bli grådig sliten, for så å rusle hjemover med møre muskler lenge før podene har våknet. Fin måte å starte dagen på, fine øyeblikk!

Da den mellomste poden fylte 21. Ble sittende lenge å tenke på det akkurat den dagen, hvordan den lille gøyale rampungen plutselig er voksen. På ekte. Med førerkort og svennebrev og fast jobb. Det mennesket der har jeg laget liksom…med bittelitt hjelp fra måsagubben selvsagt, men tenk på det da. Vi har oppdratt en fin fyr, en fin fyr på 21. Tradisjonen tro ble det pakker og kake, også stakk han ut for å feire med venner etter jobb. 21 år, fulle av fine øyeblikk.

Men selv 21 åringer forblir unger på enkelte områder, og i vår pode sitt tilfelle gjelder det et rotete rom. Hjelper ikke at han bor på husets aller minste rom, når en elefant kunne gått seg bort i rotet innpå der. Så da gjorde mor en avtale med påskeharen, og sammen kom vi på en krem-ide av de sjeldne, og årets påskerebus innebar at rotekoppen måtte rydde for å finne påske-egget sitt. Så mens poden stod på hue i sure sokker og jamret seg over livets urettferdighet satt mora i sofaen og skogg-lo! Jeg er fader meg genial!!!

Så hører det med til historien da, at poden selv var meget fornøyd da egget endelig var funnet, og frokosten kunne inntas i form av kalorier! Blir aldri helt voksen, og takk for det!

Kjøretur i solskinn. Vi skulle ingen steder, men havnet i Sverige. Så sent på ettermiddagen at handel-kaoset for lengst var over. Så da handlet vi bittelitt, spiste litt, og kjørte akkurat passe gjennom skogene hjemover igjen. Det er så godt å reise ut en tur uten mål og mening. Godt når sola skinner inn gjennom rutene og varmer ansiktet, godt når radioen spiller Eric Clapton, og godt når hånda hans finner min og holder den varm over de lange slettene. Sånne små øyeblikk er de aller beste.

Lange ettermiddager på en stubbe i skauen, måsagubben og jeg. Late påskedager med sola i ansiktet, så godt som vindstille, og ikke en bil eller et annet menneske å høre. Vi hadde lefser i matpakka og kaffe på termosen, og all verdens tid. Påskeaften på sitt aller beste, knallfint øyeblikk.

 

Ei litta latterkule inne på Coop, rett før stengetid. Skulle bare ha popcorn, for vi fikk plutselig så lyst på det. Også er vi sånn ca like mentalt ustabile da, både gubben og jeg,når det kommer til humor. Så vi lo veldig av noe påskepynt på halv pris, en fjær ble til fem høns, også stod vi der og gjorde narr av den “ustelte påskehøna” mi…Ja, det er teit. Jeg vet det…men gøy var det, og vi fnisa som to småunger. Gøy øyeblikk.

Og slik har påskeferien fortonet seg. Uten de helt store utskeielsene og festlighetene, men med massevis av små øyeblikk som gjorde uka akkurat passe god. En blanding av hverdag og ferie. Jeg har leita litt i skuffen med restestoffer, og funnet meg et par sy-prosjekter for regnværsdagene som kommer. Jeg har lest litt pensum til fagskolen, og litt kioskromantikk fra blad-hylla på butikken. Jeg har spist middager det to timevis å lage, og ostesmørbrød varmet på bålpanna ute. Jeg har sittet oppe om kvelden, sovet lenge om morran, og jeg har vært på gymmen lenge før resten av måsahuset våknet. Påskeferie, sånn jeg liker at påskeferien er.

I dag skal det også trenes litt i form av en langtur i skogen. Jeg skal bake fylte horn og brownies, fikse en god frokost til poder og podekjærester, spise rester fra påske-egget, og holde gubben med selskap i garasjen mens jeg stiller dumme spørsmål om motor og verktøy som jeg egentlig ikke har noen interesse av å vite svaret på. Håper du har en fortreffelig påske, enter du er på afterski, eller i sofakroken hjemme. Også håper jeg at uka som kommer byr deg på mange fine øyeblikk. Vær raus med deg selv, det fortjener du. Vi blogges.

 

 

 

1 kommentar
    1. Jeg liker påsken akkurat som du. Men i byen. Late morgener, selv om jeg våkner kl 6. Kaffe i sofakroken min, blogg, wordfeud, surr. Så et par timer med treff på kafe, eller på tur, og så resten hjemme i surret mitt. Burde ha gjort en masse ting, men velger å kose meg i stedet for, uten FOR mye dårlig samvittighet. Har tross alt ryddet et par skap, og trent EN gang denne uken 😀 Jeg gjør også det før fuglene våkner 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg