Juksemaker… En deig- 11 slag.

Nåååh, er du ferdig med alle sju slaga tel jul du a?” gliste dama foran meg i kassa da hun så boksen med 10 kroners pepperkaker i handlekurven min. “Selvgode gamling!” tenkte jeg, men smilte høflig slik mamma lærte meg.

“Å jadda, jeg bakte 11 slag i går jeg!” svarte jeg, og flirte innvendig da hun snurpet sammen brødsaksa og snudde seg. Det værste er at det er helt sant. Jeg bakte 11 slag i går. Hadde planer om ti, men kom ut av tellinga. God til å bake, ikke like god i matte!

11 slag i boks, på en drøy time. Ok da, kanskje ikke alle de tradisjonelle slagene, de folk flest forbinder med jul, men like fult 11 ulike kakesorter. Alle laget av samme deig, likevel ulike i fasong, farger og smak.

Ja, for det er faktisk sånn, at om du har en god grunndeig, da er det bare fantasien som setter grenser på hvor mange slag du får i boksen. Moro for voksne, enda gøyere for unga…selv store tenåringer som mine poder!

 

Juksekaker kaller jeg det, fordi man kan fylle kakeboksene med ulike kaker laget av samme deig. Latmannskaker hadde vært et enda mer passenede navn kanskje, men jeg synes det er helt genialt. Smaker nydelig, dessuten er det den perfekte gaven til den som har alt. En boks full av spenndende kaker til kaffen.

 

Oppskriften på deigen er som følger:

 

300 gr smør

200 gr sukker

2 egg

1 ts vaniljesukker

1 ts bakepulver

450 gr hvetemel

2 ts honning

 

Stekes midt i ovnen i ca ti min, på 175 grader.

 

Del deigen og tilsett kakao og ønsket farge for variasjon.

 

Peppermyntehjerter. Stilkk ut hjerter av rød deig. Pensles med eggehvite og dryss over knust peppermyntesukkertøy. (candycanes)

 

Nisseluer. Stikk ut med hjerteform, skjør av nederste del, og lag små dusker av lys deig.

 

 

Stkk ut juletrær av grønn deig. Pensles med eggehvite, og dryss over perlesukker.

 

Sjakkruter, en av ungenes favoritter. Rutekjeks laget av orginal deig og deig med kakao.

 

 

Sukkertøystjerner. Orginal deig, fylt med knuste bringebærsukkertøy.

 

Peanøtt og sjokoladekjeks. Litt sånn type æmerikæn cookies. Orginal deig, peanøtter og sjokoladebiter, pensles med eggehvite og dryss over et knipe havsalt. Nyyydelig!

 

Snømanncookies, laget av alle deigene. Gøyalt for unga.

 

 

Mandelhjertekaker. Orginal deig, med mandler.

 

 

Karamellringer. Oh-la-laaaa!!! Det er digg det! Stikk ut ringer med smultringform av orginal deig, og legg et karamellsukkertøy i midten!

 

 

Sjokoladestjerner. Tilsett sjokoladebiter i orginal deig, og stikk ut stjerner.

 

Kakene stekes likt, og dereter nytes de! Helt vanlige serinakaker, for den tradisjonelle julebukken.

 

Søte, sprø mandelhjertekaker.

 

Helsprø karamellringer. Disse er SÅ himla gode, sånn på grensa til vanedannende!

 

Sprø og myke peanøtt og sjokoladekjeks med havsalt. OMG!!

 

Snømannkaker.

 

Søte, sprø OG dekorative sukkertøystjerner! Gode i magen, dekorative på ei snor i vinduet.

 

Samle noen i en kakeboks eller et norgesglass kanskje? Super gave til den som har alt. Her oser det kaffeslabras!

 

Sjakkruter, med deilig kakao. Denne boksen blir fort tom!!!

 

Sjokoladestjernene får et lite lag smeltet melkesjokolade over seg. SÅ godt!

 

 

 

Tja…11 slag i boks. Slett ikke gæli på en dag. Nå skal jeg spise litt småkaker, ta en kopp kaffe, også skal jeg koke smultringer. Blir ikke jul uten smultringer!

Blogges da!

7 kommentarer
    1. Så mange slag ut av en deig, sånt liker vi🤩👍 Jeg skal starte bakingen til helga tror jeg, blir en del slag her i heimen… Alle har hver sin favoritt, som jeg bare MÅ bake, også elsker jeg å prøve noe nytt. Og blir det nye en slager, så føyer det seg bare på listen året etter…..Blir en del slag da etterhvert 🤣 Men alt blir borte, vi har så mye besøk før og under jula, så det er ingen problemer med avkastningen 🤩 Tror nok noen av dine kaker blir utprøvd ja👍 ha en strålende dag videre Janne😘klem 🌺

      1. Jeg elsker sånne raske løsninger, selv om jeg liker tradisjoner også. Her i huset snoker gutta etter kaker hele julen, og en boks fulle av ulike sorter er alltid en innertier 🙂

    2. Det var lurt ja! Nå har jeg lånt oppskrift og bilder 😉 Har bare bakt 2 slag så langt jeg, ikke sikkert det blir flere hvis jeg ikke hiver meg over denne oppskrifta da 🙂 Ønsker deg en fin tirsdag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg