Herlige små havrekaker.

Jeg slumpet sammen noen små havrekaker på kjøkkenet i dag tidlig, og som den sosiale-medie-avhengige to-og-førtiåringen jeg er knipset jeg et bilde og la ut på både snapchat og instagram. Aldri før har det haglet inn så mange forespørsler om oppskrift, senest for en halv time siden da jeg stod midt ute på Kjelle-jordet og knipset bilder av en solnedgang vakrere enn George Clooney!!! Derfor gjør jeg noe jeg nesten aldri har gjort før, og poster to blogger på samme dag. Like geit å dele oppskriften her, så slipper jeg å skrive den om og om igjen til alle som spør.

Målet var egentlig å lage noen små havrekaker som kunne puttes i matboksen og brukes som mellommåltider ut uka, et litt sunnere alternativ, og ikke minst billigere en hva de kan tilby i kantina, men da podene fikk teften av nybakt ble alt borte til frokost, så nå har jeg akkurat satt igang med runde nr 2. Kan trygt si de ble populære ihvertfall!

Jeg brukte den der “man tar hva man har” metoden, sik jeg oftest gjør når jeg baker noe på sparket, så her kan du selv fint bytte ut litt korn med rosiner, eller hva annet som måtte befinne seg i dine skap.

 

Min oppskrift ble som følger:

3 egg

2 bananer

1 ts kanel

1/2 kopp solsikkefrø

1/2 kopp hakkede hasselnøtter

1/2 kopp knuste linfrø

1/2 kopp kokosmasse

1 kopp havregryn.

Steketid: 200 grader, 10 min. (midt i ovnen)

 

Mos bananene og rør inn eggene.

Tilsett en kopp havregryn, og en halv kopp av alt annet.

Fordel “røren” på stekebrett med en spiseskje.

Trykk de litt ned. De hever ikke, så du velger selv hvor store og hvilken form de skal være.

 

Stekes som angitt i oppskriften, og nytes! Kjempegode alene, smaker jo søtt av både bananer, kokos og nøtter, men også kjempegode med smør og brunost eller syltetøy.

Lillegrå er spinnvill etter bananer, så tilogmed katta snoket rundt på kjøkkenet!

Matvrak …

Oppbevares i pose eller tett boks…. dersom du ikke har sånne poder som mine da, totalt matvrak alle sammen, og ingen ting rekker å oppbevares i det hele tatt.

Gode ble de ihvertfall, det kan jeg skrive under på.

 

Vi blogges.

 

4 kommentarer
    1. De skal jeg garantert prøve! Jeg skal regne ut hvor mange kalorier det er i de også, sånn at jeg vet om jeg kan spise 10 eller 1

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg