23. Desember – Ukas små øyeblikk.

Så skriver vi lille julaften. Jeg har nettopp åpnet den nest siste pakken i adventskalenderen fra “julenissen”. Fortsatt aner jeg ikke hvem han eller henne er, men om du leser her, så vit at jeg har kost meg stort med kalenderen hele Desember! Dagen pakke ligger det bilde av på både instagram stories, og snapchat. Hvor ble det av Desember? Plutselig gikk tiden liksom så fort, og den siste adventsuka er over.  Og når man sitter sånn og tenker at tiden gikk så fort at du nesten ikke rakk å henge med, da er det fint å kunne sitte ved siden av julegrana, fylle koppen med varm kaffe, og ta et lite tilbakeblikk på ukas små øyeblikk. Det har vært mange av dem denne uka også. At foten er på bedringens vei er definitivt noe av det beste ved uka. Jeg får på meg vanlige sko, det går greit å tråkke ned, og jeg kan rusle litt rundt uten å kjenne at det gjør vondt. Det er herlig! Derfor er et av de fineste øyeblikkene denne uka den dagen jeg kunne ta på sko, kle på en varm jakke, og gå en tur ned til sentrum. Skulle bare handle litt sukker og meierismør til krumkakene, og sende avgårde to pakker. Så innmari deilig å gå igjen! Ute. I frisk luft! Stoppet opp og snakket med kjentfolk på butikken, tok en kopp kaffe med ei venninne, og ruslet hjem igjen. Deilig!!! Slike ting man egentlig tar for gitt, likevel er det så herlig.

 

Julekortene. Fine øyeblikk hver dag, når man henter opp julekortene fra postkassen. Små skrevne gleder, og nå er snora under trappen full av julehilsner fra fjern og nær. Tusen hjertelig takk for alle julekort. En av mine favoritter med julen er jo nettopp julekortene.

Rause, hjertevarme mennesker! Blogglesere! Herlighet så mange snille folk det finnes der ute, jeg skulle ønske jeg kunne reise rundt til samtlige av dere og dele ut skikkelige juleklemmer. Julekort og pakker i posten. Jeg har ikke ord! Denne uka har jeg hentet flere pakker på posten. To svære stabler med bøker, og ingen av dem har jeg lest før. Gjett om jeg skal kose meg i romjulen. Jeg bare elsker ideen med gjenbruk, og når jeg er ferdig å fortape meg i eventyrene lover jeg å gi bøkene videre.

 

Pakken fra Heidi. Herlighet!!! Den svære julepakka, og jeg ble liksom fire år i hodet igjen. Klåfingra som fy, og hadde sååå lyst til å åpne, enda det ikke var julaften. Heldigvis sendte Heidi meg melding på instagram på kvelden og sa jeg bare kunne åpne….og da hadde jeg allerede åpnet, for flere timer siden. Et nydelig fat!!! Det er allerede i bruk. Et av ukas høydepunkter!

(Sjekk det fine fatet!!!! )

Turen til bestemor på Sørumsand i går, det var et fint øyeblikk. Skravle litt, grave langt ned i twistskålen hennes.  Selv om bestemor flyttet til ny leilighet for noen år siden er det fremdeles som “å komme hjem til jul” når vi stikker innom der sent i adventstiden. Tingene hennes, luktene, alt! Det gir skikkelig julestemning!

Alle fine meldinger fra blogglesere både her på bloggen, på facebook, instagram og snap.  Det er så herlig å få lov å ta en liten titt inn til dere, og ekstra stas de gangene noen deler bakverk eller ideer de har hentet fra bloggen. Det er stas det! Skikkelig stas faktisk!

( Når folk sender bilder av egne “gjærte2-kranser!!! Blir så glad!!! Skikkelig! )

Også tante Mariann da, som leste bloggen om ønskelista mi, ringte meg og sa hun hadde et salongteppe til overs eter flyttingen, og at det bare var å komme innom og hente. Så da gubben kjørte innom etter jobb for å levere julegavene til tantegullene, fikk han med seg et mykt og deilig teppe hjem, så nå sitter jeg her og graver bare tær ned i et mykt og varmt teppe, og bare koser meg.  Tante Mariann ass, alle sku hatt ei sånn tante!

( Tadaaaa! Sofateppe!!! )

At andre har hatt fine øyeblikk denne uka, det har gledet meg. Poden som smilte fra øre til øre de ettermiddagen juleferien startet, fordi karakterkortet var helt ok, og fordi læreren hadde ønsket han en god jul, og gitt han en skikkelig god bamseklem.  Og da ble jeg så glad, for at det finnes sånne lærere, som evner å se hver enkelt elev, og få de til å føle seg spesielle, om så bare for et lite øyeblikk. Når poden smiler, da smiler jeg. En fin start på juleferien.

Hver eneste gang jeg går forbi juletreet og kjenner lukten av gran. Det gir fine øyeblikk, hver eneste gang, flere ganger om dagen. Julestemning, sånn skikkelig!

 

Tanken på at “nissen” legger pakkene under treet så fort podene er i seng i kveld, det gleder meg. På en sånn barnslig måte.

Alle de kveldene jeg har plyndret kakeboksene, og tatt en kake eller to, eller rett og slett alle de beste bitene fra en konfekteske til kaffen. Fine øyeblikk!

 

Tenne lys på gravene til mamma og svigermor. Kjenne på savnet, men ikke være overveldet av sorgen. Det er også fint. Kjenne en intens glede over det som er, og ren takknemlighet over det som en gang var.

Være sammen med gutta. Sitte og snakke til langt på natt. Fine øyeblikk.

Og her tror jeg at jeg setter strek for i dag. Jeg vil nyte søndagen. Gå forbi juletreet mange ganger, og snuse inn lukten. Drikke gløgg, se gubben imponere minsten ved å knekke nøtter med bare nevene…matcho-nissen min! Lage spor i snøen ute, fylle opp kassa med ved, klappe katta og flate ut på sofaen med en bok. Jeg har jo så mange å velge mellom 🙂

Håper uken din har vært full av fine små øyeblikk, og at du går fine juledager i møte.

4 kommentarer
    1. Eg kjenner deg ikkje,men føler at eg gjer det likevell😊. Kar morgon i desember er det første eg har gjort er å lese bloggen din,og eg som aldri har følgt ein blogg! Men sidan sommaren når eg oppdaga deg,har eg fulgt med deg og alle dine. Eg startar dagen med å lese det du har skreve,så blir eg litt meir positiv for kvar dag,du er alltid positiv og finn noko bra med det som er negativt og..

    2. I år har jeg hatt verdens fineste adventskalender!!!! Jeg turde ikke ønske meg noen siden jeg i fjor fikk 24 hundebæsjeposer med brikker til et 1000 brikkers puslespill. Usortert. Sikkert en god tanke bak den men….
      Men i år har jeg lest hvert innlegg fra deg i hele desember! Jeg elsker hvordan du forteller og hvordan du får meg til å tenke på de viktige tingene i livet. Humoren din går rett hjem hos meg og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har lest innleggene dine to ganger. En gang for meg selv mens jeg har humra og/eller hylt av latter. Og en gang for gubben hvor jeg igjen har humra og/eller hylt av latter.
      Jeg håper inderlig at du aldri blir lei av å dele. En riktig god jul ønskes hele flokken i Måsahuset fra meg!! <3

    3. Får dessverre ikke lest bloggen din i morgen, da vi har PC-forbud i julen her i huset… Skal ikke si så mye om det annet enn at det var undertegnedes forslag en gang for lenge siden… Kaker er kommet i boksene sine, nisser og bøttevis med te-lysholdere (med te-lys oppi) har inntatt nesten hver eneste ledig kvadratcentimer, av bord og hyller, og til og med vinduspostene her i huset… Juletreet, sånn hvit plast-greie, har fått mange farger på seg… Julesnøen har kommet, og jeg håper noen vil ha den, og småfuglene har fått mat nok for en stund… Den svarte katten har gått i hi, og den hvite katten prøver å finne julegaven sin under treet… Hunden har funnet sin drømmeplass, og gubben gikk ut en tur… Julefreden har senket seg… Er bare tørketrommelen som bråker litt for å tørke siste rest av skittentøy… Da slipper vi hauger etter jul iallefall… Med det vil jeg få ønske deg og dine sine en riktig GOD JUL…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg