20. Desember – Fersk “gjærte”-krans.

Først: Om du hadde sett hvordan jeg lo av meg selv når jeg skrev overskriften til dette innlegget, da hadde du trodd det hadde klikka for meg. Noen ganger synes jeg at jeg selv er så himla festlig.

Også: Må bare få takke for overveldende god respons på innlegget i går. Jeg skriver jo egentlig aldri for andre enn meg selv, og tenker ikke over at et innlegg potensielt kan nå ut til veldig mange, og når det skjer, at et innlegg går viralt, slik som i går…ja da blir det rett og slett overveldende. Veldig gøy da, så tusen takk til alle som har delt, og for all den hyggelige responsen. Det gledes! Virkelig.

Og nå…hahahahaaa! Ler fortsatt av overskriften ass, men den var liksom bare så innmari treffende. (også har jeg litt dårlig humor!)

Hjertekrans- gjærtekrans…dævver!!!

De tørre kakene er i boks, ikke syv slag, men akkurat nok. Mangler bare krumkaker, og de skal stekes i dag. Vi er jo som tidligere nevnt en sånn gjærdeigelskende familie, og det finnes lite som slår fersk gjærbakst. Derfor overrasket jeg tre slitne gutter med kanelboller etter skoledagen i går. Det er jo så kos å komme hjem fra skolen i det tussemørket siver innover måsan, særlig når lukten av fersk bakst møter deg i døren. Hadde ingen planer om å blogge om akkurat det, men da mellomste poden entrer kjøkkenet smeller det fra ungdommen at den kransen var “syyykt bloggbar da”! Og fordi jeg stort sett tar bilder av alt jeg gjør, så blir det et lite innlegg om fersk “gjærte-krans” i dag. Hvem vet, kanskje finnes det noen der ute som har lyst til å imponere på en av julens sammenkomster, med et stilig og smakfullt innslag på kakebordet. Gjærbakst er jo alltid en innertier i alle sammenhenger. (bortsett fra årsmøte i landsforeningen for glutenintoleranse da! )

Grunnoppskriften er som følger:

1 liter melk
300 margarin
250 gr melis
1 pk gjær
1 ts kardemomme

1 egg (kan sløyfes)
ca 1,5 kg hvetemel

Eltetid: 10-15 minutter

Forheving: 1 time

Etterheving: 30 min

Fyll: Smør, sukker og kanel, en raus porsjon!

Stekes midt i ovnen på 220 grader i 10-15 minutter.

Fremgangsmåten finner du i det kommende bilderaset.

 

Kjevle ut deigen til et rektangel.

Fyll med smør, sukker og kanel, rull så hver ende innover mot midten.

Deigen er stor, og gir mange hjerter, så her kan du steke både krans, og vanlige hjerteboller.

Legg hjertene etter hverandre, formet til en stor hjertekrans på stekebrettet.

Ha litt mellomrom mellom hjertene, de hever sammen både under etterheving, og under stekingen. Pensle med egg og dryss over perlesukker. Selvsagt ingen nødvendighet, men det ser pent ut, og sukker smaker alltid godt. ALLTID!

Og tadaaaa! Gjærtekrans, rykende fersk, og imponerende stilig. Fryktelig god på smak også! Så enkelt kan det gjøres!

Og bare fordi det er 20. Desember skal jeg nå åpne dagens adventskalenderpakke, mens jeg drikker kaffe og spiser en enslig hjertegjærtebolle til frokost. ( Hahaha, fortsatt morsomt. Skulle nesten vært komiker vøtt. )

Om du er nysgjerrig på hva jeg får i dagens kalenderpakke finner du ut det på instagram eller snapchat.

Vi blogges. “Gjærtelig” hilsen Janne, wannabe komiker og matblogger!

4 kommentarer
    1. Så no har eg lese bloggen din,då kan frokosten starte😊. Det første eg gjer om morgonen når eg sett meg ned for å ete er å lese bloggen din,så kan dagen starte. Det er virkelig et lyspunkt. Kvir meg til du skal begynne å jobbe igjen,for då pleier det ikkje å være kvar dag. Både strekane(tegningane,har vore litt lite i det siste🙈og orda dine er fantastisk å få med seg i ein kvardag,som elles er litt forskjellig😊. Fortsett å blogge,og nyt dagane

      1. Tusen takk for veldig koselig tilbakemelding. Det har blitt lite tegning i det siste, har tatt på meg tegneoppdrag for andre istedet. Håper å kunne skisse litt igjen i romjulen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg