19. Desember – God Jul a, din surpædd!

Folk er rare.  Er det salg kan vi stå timevis i kø for å handle ting vi ikke trenger, og er det ekstra gode tilbud handler vi gjerne ting vi ikke liker engang. Alt dette for å spare penger vi i utgangspunktet ikke har.

Vi overanalyserer alt og alle, og står gjerne frem i mediene med det ene syltynne argumentet   etter det andre, argumenter som skal rettferdiggjøre personlig pessimisme og overdrevent eksponeringsbehov. Bare denne uka har jeg lest om folk som mener unger kan få traumer av julenisser som humrer i skjegget, og spør om “Er det noen snille barn her?”,  for da legges det press på ungene som ikke har vært “snille”!!! Seriøst?

( Skjermbilde fra VG )

Og senest i går skrollet jeg meg gjennom en artikkel om hvorvidt barn på Vestlandet får mindreverdighetskomplekser, samt føler seg DISKRIMINERT av TV program og reklamer som snakker om “En hvit jul”. Har det rabla helt for folk eller? Diskriminert???? (Sistnevnte artikkel kan du lese i sin helhet HER)

( Ja, neida, så…. )

Vi smiler utad og banner inni oss, takker ja til ting vi egentlig ikke har lyst til, sier nei til ting vi burde på trass, og klager mer enn gjerne på ting ingen kan kontrollere, slik som været. Uff, dette været.  Og sånn starta det i går. Etter noen dager med en litt uggen greie i kroppen var jeg klar for litt luft, og tidlig på formiddagen rusla jeg bort til sentrum for å poste et par pakker. Følte meg glad, og følte meg frisk. Skulle glede noen, og det gledet meg. Bak meg i køen ved postluka stod to eldre kvinner. Tilsynelatende søte damer, sånne som lukter kamferdrops og traktekaffe, og som aldri går med lue fordi det ødelegger de lysegrå krøllene. Jeg fikk assosiasjoner til eventyrstunder i armkroken til mormor bare ved synet av damene, helt til de begynte å klage på været.

“Uff, all denne snøen!” sa den ene. “Hva er det godt for, all denne snøen?”

“Nja!” sa den andre, og dro litt på det. ” Det er bedre enn holke ihvertfall!”

Den andre nikket velvillig! Joda, snøen var bedre enn holke. Og det kan jeg forstå, gamle, sprø hofteskåler og prolaps og alt det der.

“Men mot helga skal det vist bli varmere!” sier den første, hun som ikke skjønte hva vi skulle med all denne snøen. ” Og da blir det bare slapseføre! Verste som er!”

“Ja!” nikker den andre. ” Men litt varmere vær får`n tåle, bare det ikke blir like varmt som i sommer! Da var det grusomt varmt! “

Den andre er enig. Kjempe enig! ” Ja, nei, det…. Grusomt varmt. Kjente flere som hadde helseplager i varmen!”

Så ville de altså ikke ha snø, ikke holke, ikke litt varmere, ikke mye varmere.

“Men alt er bedre enn regn da!”, sier den ene, og drar kragen på jakka opp mot ørene.

“Ja!” svarer den andre. “Alt er bedre enn regn. Bortsett fra denne snøen da!”

Enige ble de ihvertfall. Tror jeg da. Enige i at været er dårlig, alt været, hele året.

 

( Snø. Pent å se på. Litt kaldt. Verre er det ikke! )

Etter at portoen var betalt på pakkene satte jeg snuta mot polet. Vi konsumerer fint lite alkohol, gubben og jeg, og aldri i jula, likevel synes jeg det er fint å kunne by gjestene på et glass vin på julaften. Humøret som hadde vært så bra den morran var fremdeles ok, selv om jeg også, i likhet med kamferdropsdamen på posten synes det var nok med snø på gangveien. Rart det der, hvordan holdninger smitter kjappere enn et par flatlus en halvdårlig bygdefest!

På polet stod en kar i dress og slips og fektet med armene mot en ansatt som var på vei ut av lageret med to flasker akevitt i armene. “Har du leita godt nå a?” sier han med rungende stemme! En sånn dyp røst som bærer langt utenfor polet og inn i frisørsalongen! “Åssen er det mulig å gå tom for akevitt! Dere veit da vel for pokker at det jul eller? Er det mulig å drive så uprofft!!!?”

” Vi får inn mer denne uka, men det har gått usedvanlig mye mer enn på denne tiden i fjor.” svarer damen forsiktig, og rekker de to siste flaskene mot mannen. Han tar de med en brå bevegelse. “Jaha!” svarer han, snur ryggen til og marsjerer demonstrativt mot kassa. “Håper ikke du skal ha akevitt!” sier han og kaster et blikk mot meg. “For det har de pokker ikke vett på å ta inn i denne butikken!” Så betaler han, og går.

Og så fort han er ute av døra smiler damen i kassa mot meg,  og spør om det er noe hun kan hjelpe meg med. Hun er helproff, tenker jeg, som kan riste av seg en skjennepreken fra slipsmannen, og smile mot meg på den måten. Jeg kjøper med to flasker rødvin hun anbefaler til ribbekjøtt, og går. Forbanner snølaget på brosteinen utenfor senteret, irriterer meg over sure mannfolk som bruker utestemmen inne, og fordi foten verker hopper jeg på bussen for å kjøre tre stopper, og halvere veien hjem.

( Folk ass…denne bloggern inkludert. Snåle skapninger! )

Bussen er full av skoleungdom. Friske, glade, litt høylytte. Alle i juleferiemodus. Sikkert slutta tidlig på skolen, glade for å kunne reise hjem et par timer tidligere enn vanlig. En ung gutt, kanskje 16-17 år reiser seg og tilbyr plassen sin til en dame med bukser med press og handleposer herfra til evigheten. Gutten har ring i øret, litt halvlangt hår under hetta på en mørk collegenser, tung ryggsekk og gymbag, og han smiler da damen setter seg på plassen han reiste seg fra.

“Ah!” tenker jeg! “Endelig litt positive folk!”, og uten å tenke over det smiler jeg til damen med alle handleposene, og tenker at hun sikkert er glad for å kunne sitte. Hun møter blikket mitt,  skuler på meg med smale øyne og snurpemunn, vurderer meg opp og ned i mente, og ser på meg slik en vestlending ser på billig pinnekjøtt fra den lugubre kjøttsjappa rett over grensa til Charlottenberg. Hun tar tydeligvis mitt smil som en invitasjon til samtale, for hun åpner brødsaksa og sier: “Så mange ungdommer, også var det bare EN som tilbød meg plass!”

Hva pokker!? Takk, heter det! TAKK! Ikke “Det var bare EN!” Og da klarer jeg ikke holde meg lenger.

” Men du trengte vel strengt tatt ikke mer enn ETT sete heller???” svarer jeg, før jeg snur meg mot gutten med hette på hodet og tung sekk på ryggen. “God jul da!” sier jeg. “Nissen kommer til snille barn vet du!”. Så drar jeg i snora, og hopper av bussen akkurat i det den ungen mannen roper et høyt “God jul!” tilbake.

Og på gangveien de siste 200 meterne hjem stopper jeg opp noen sekunder, vender nesa mot himmelen og nyter følelsen av de kalde små snøfnuggene som lander i ansiktet. Det ER digg med snø! Og skulle den bli borte mot slutten av uka skal jeg jammen meg klare å nyte jula med sludd og holke utenfor stuevinduene også. Ikke pokker om all verdens surpædder skal få ødelegge den gode julestemninga, for vet du hva?

Istedet for å klage høylytt til de butikkansatte som jobber rævva av seg hele Desember, fra mandag til SØNDAG, som stabler varer, sitter i kassa, og finner frem alt du både trenger og ikke trenger, så vær heller takknemlig for at du i det hele tatt har råd til å handle både rødvin og akevitt! Akkurat de to tingene står vel ikke høyest på lista for overlevelse uansett?

 

Vær glad for at EN ung mann ga deg setet sitt, slik at du og handleposene dine kunne få hvilt litt på bussturen hjem etter all den slitsomme shoppinga!

Liker du ikke snøen, synd! For det er vinter, og av og til snør det på vinter`n! Burde ikke komme som noe sjokk på folk flest!

Hvis ungen din blir traumatisert av at nissen spør om det er noen snille barn her, eller får mindreverdighetskomplekser av at noen på TV gleder seg over hvit jul, da har du fanden meg å ta deg sammen, ta deg sjøl i nakken og gjør noe med oppdragelsen på unga dine istedet.

For med alt det andre som foregår her i verden, du vet, de VIRKELIGE problemene, så er det kanskje på tide å senke skuldrene litt, smile litt til hverandre, vise litt takknemlighet, og glede seg over det man har. Og hvis det blir for vanskelig…. jaja, god jul a, din surpædd!

 

38 kommentarer
      1. Jeg leser mange blogger, mange av de største. Du er på delt førsteplass med Camilla Pihl , men allikevel den hjertevarme favoritten. En riktig god jul til deg og din familie.

    1. Bra respons fra deg til bussdamen. Der hadde jeg vært sånn jatte-med-menneske og irritert meg for det etterpå. I begynnelsen av desember var folk/kunder så blide. Nå er de mer stresset og irritert virker det som. Er det julestresset som tar de? Synd. Leit for oss i butikker som er der for å hjelpe og virkelig gjør så godt vi kan.

      God jul forresten. 🙂

      1. Jeg blir så irritert når folk kjefter på butikkansatte. De kan jo ikke ane hvor mye jobb som ligger bak for at kunden i det hele tatt skal få handlet. Og den dama på bussen fikk begeret mitt til å renne over, for det er sjelden jeg sier noe i slike situasjoner. Håper du får en fin dag, uten å møte på en eneste surpædd!

    2. 2018 er året alle skal bli krenka av ALT… og eg blir matt…
      Har sjøl ikke blitt nevneverdig prega av en snøfattig oppvekst på Vestlandet, var heller slik at vi ble superhappy når det våte ble hvitt.. men vi deppa ikke over grønn jul… livet har mer å by på enn hvite marker i Jula.. Og eg tror ikke det er en unge i Norge som ikke får gaver fordi den snillheten ikke har vært utprega synlig.. Nå må ikke vi voksne gjøre unger til puddinger..

      1. ENIG! Og sitter det en unge under juletreet og tenker at de burde svare “nei”, når nissen spør om han eller hun har vært snill, ja da kanskje det barnet har bedre refleksjonsevne enn mange voksne!

      2. Problemet er ikke at alle blir krenka for alt, men at de få som blir krenka får så mye oppmerksomhet og tar plassen til de som EGENTLIG burde få litt oppmerksomhet.

        Jeg syns forøvrig denne bloggen oser av sunn fornuft, og sånn vil vi ihvertfall ikke ha det i 2019… skjerp deg Janne! 😉

        1. Inntar fosterstilling, lager trutmunn, og skammer meg. Sorry 😉 Lover å komme med et innlegg om helsekost, hudpleie og drømmen om en artistkarriere straks 😛 Og du har helt rett, spalteplass på rein dumskap er en uting, rett og slett!

    3. Personlig elsker jeg at snøen holder seg på fjellet eller til nøds i hagen til naboen 😁
      Det er jo der Julenissen bor det skal være snø.
      Tror det er mange som ikke forstår at julen er en god følelse og ikke materielle ting 🤔
      Ønsker alle en strålende julefeiring 😊
      Erkevestlendinga

    4. Skulle ønske alle kunne skjønne det du skriver om hva julen egentlig handler om Janne! Alle stresser rundt, og blir mer og mer stresset og irritert jo nærmere jul vi kommer. Jobber selv i butikk, så dette føler jeg på kroppen hver dag. Kunne alle bare bli flinkere til å smile litt til omverden, så hadde alt blitt så mye bedre👍 Tenk hvis alle kunne ha dette nyttårsforsettet: gjøre en positiv ting til et ukjent menneske hver dag og smile til fem ukjente hver dag 👌det hadde gjort seg 😍 ønsker deg og dine en riktig god jul Janne, nyt dagene og hverandre 😘klem 💕

    5. Noe av det beste jeg har lest på lenge! Jeg postet faktisk selv den historien om mangel på snø på Vestlandet, og nevnte i samme slengen at barn tydeligvis får traumer av nissen som spør om det er noen snille barn her… Nordmenn er blitt et folk som syter og klager på den minste ting, er helt flaut å høre på. God jul!

      1. Ja, vi må liksom syte litt. Skulle ønske folk kunne tenke igjennom det de har å komme med, mer enn en gang, før de roper høyt. Noen ideer høres bedre ut inne i hodet, enn hvordan de fremstår på papiret. Disse to artiklene er et godt eksempel på det…mener jeg da 😉

    6. Så enig med deg. Hva med å lære unga at ting ikke kan være like for alle. Tror ingen blir traumatisert for at det er hvit snø andre steder enn der de bor. Et smil og en takk kommer man langt med. Jeg roste en dame i Roma for kjolen hennes en sommer. Snakk om takknemlig smil jeg fikk tilbake. Er ikke alltid det skal mye til for å glede noen. God jul til dere i Måsahuset 🎄 🎅 🤶 ☺

    7. Hvis ungen din får traumer av at nissen spør om det er noen snille barn her, er det sannelig på tide å legge bort bomullen og forberede barnet på den virkelige verden! Jeg er alltid blid og høflig mot andre (bussjåfører, butikkansatte osv) så lenge de er det mot meg, enkelt og greit.

      Og hvis det ødelegger hele jula for deg at du kun fikk tak i 2 (!) flasker akevitt så bør du kanskje ta en titt på prioriteringene dine…. Mulig han skulle gi dem bort i gave, men da burde han kanskje vært litt tidligere ute? Så vidt jeg vet holder sånt seg i årevis. Som du skjønner konsumeres det lite alkohol i heimen her også og ingen savner det heller. :o)

      Dama på bussen minte meg litt om en kar jeg hørte om som hadde fått bot da han parkerte på en handicap-plass. “Herregud da, hele den digre parkeringsplassen var jo tom!” var hans unnskyldning. Så derfor måtte han parkere på den ene plassen som var forbeholdt andre…? Jeg fatter det bare ikke.

      1. Hahahaa!!! Mye tyder på at den typen hadde et lite handikap likevel…mellom øra! Makan til dårlig argument! Enig med deg, pakk unga ut av bomullen, og riktig god jul!

    8. Makan til oppførsel blant folk. Godt at du svarte ho frekke dama på bussen! Vi har ikke snø, bare et tynt lag. Men mørketiden er nydelig nå her i Nord. Polet ja, det styrer jeg unna i disse tider. Det er handlet inn for lenge siden. God jul Janne!

    9. Takk for nydelig julekalender-blogg 🙂 like spennende hver dag – og jeg sitter her med både klump i halsen og god julestemning etter å ha lest dine gode observasjoner og fine fortellinger – god jul til deg og dine i måsahuset!

    10. Liker egentlig ikke snø og vinter. Siden jeg er skrudd sammen med skruer og plater her og der er jeg livredd for is og holke, Har liksom ikke behov for noen flere nagler og skruer. Men jeg bor i Norge, så jeg aksepterer (om ikke alltid) at det er snø og is store deler av året. Klage på været er nytteløst, for det kan jeg ikke gjøre noe med.

      Datteren sier at udugelige butikkansatte får det til å ryke ut av ørene mine. Men at en butikk har gått tom for en vare er ikke grunn til sinne. Udugelige butikkansatte er ansatte som ikke yter service, eller knapt er interessert i å ekspedere en stakkars kunde.

      Jeg blir glad når jeg ser kjekk ungdom reise seg på bussen. Men jeg ser da det ofte. Synes det er utrolig mye fin ungdom, og mener seriøst at ungdommen i dag oppfører seg langt bedre enn vi gjorde på 80 tallet.

      Men du, jeg tror jeg fort hadde skjelt ut han akevittmannen……

    11. Dette var fin lesing:) jobber i butikk og suger til meg all positivitet som ses og høres om oss, for det er uheldigvis veldig mange som karen med akevitt.. Men det er jammen mange hyggelige kunder også:-D og det er det lille smilet, den lille ekstra takken når du har gjort litt ekstra og de mange «god jul» som gjør at de fleste av oss jobber i butikk år etter år. Utrolig hva et smil kan gjøre:)
      God jul:)

    12. Sier han som kjøpte to flasker liksom!
      Og damen på bussen: plutselig en dag reiser INGEN seg for det er ikke fristende å reise seg for muggete damer ass!

    13. Godt skrevet Janne😊👍og godt svar til bussdama. Flere burde prøve med smil…Det smitter enda mer og gir så mye tilbake. Har selv jobbet i kassa på Kiwi i mange år og opplevd noen som ikke akkurat har vært positive liksom😉…men heldigvis er folk flest veldig trivelige😊

    14. Det er lov å værra blid,sang Jens Book Jenssen. Og det stemmer helt. Flere burde tenke over det,og legge godsiden til. Smil,vær blid og høflig. Hold opp døra for noen,slipp frem noen i trafikken,si takk og hei osv. Ikke noe vanskelig i det hele tatt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg