18. Desember – Hva ønsker du deg til jul, mamma?

Han spør hvert år, denne minste poden. Ikke tjener han penger selv, ukelønna er relativt lav og ganske sporadisk, og sparekontoen sin har han ikke engang tilgang til. Likevel spør han, hvert år. “Hva ønsker du deg til jul, mamma?” 

Og jeg svarer det samme som i fjor, og året før der, og årene før der igjen. “Jeg ønsker meg ingenting, gutten min. Jeg har alt jeg trenger!”

Det er liksom sånn man skal si, nå som man er voksen. Poden tuslet opp på rommet sitt igjen, lukket døren, og nede i fra stua kunne jeg høre han sitte der oppe og spille på kassegitaren. Han gjør alltid det. Sitter der oppe, spiller gitar, lytter til musikk. Hver eneste dag.

Jeg ble sittende på sofaen og sveipe innom ulike nettsider på mobilen. Kikket på Zalando, Ellos og Skeidar og Ikea sine nettbutikker.  Da jeg sa jeg ikke ønsket meg noe, at jeg hadde alt jeg trengte, da løy jeg egentlig litt. For jeg har ting på ønskelista. Men det blir liksom sjelden mulighet til å handle inn stort til seg selv. Man skulle nesten tro at i en alder av litt over førr skulle man hatt mer på konto, at man kunne unne seg både det ene og det andre, men den gang ei. Det er en ærlig sak, rett og slett. For når Desemberlønna kommer er det ikke til å komme bort i fra, at selv med halv skatt og fornuftige innkjøp, så får pengene ben å gå på, og selv om ikke kontoen viser røde tall, så er det heller ikke særlig rom for de store utskeielsene.

“Hva ønsker du deg til jul, mamma?” Om jeg kunne velge, tenkte jeg, sånn helt uten å bry meg om kostnadene, jo da ville jeg hatt mer enn nok på ønskelista.

 

Et salongteppe. Et varmt salongteppe, fordi det er så gulvkaldt i dette gamle huset. En bluse jeg har siklet på ei stund. En altfor dyr silkebluse som jeg sikkert ikke engang hadde hatt samvittighet til å bruke. Den ønsker jeg meg. Varme vintersko, skikkelig varme og gode vintersko! Vitrineskap til den korte veggen i stua. Et med både hyller og skuffer. Frisørtime! Burde ha vært hos frisøren. Det ønsker jeg meg. Ny lommebok. Den jeg har duger. Den har mistet glidelåsen, men den duger. Likevel ønsker jeg meg en ny. Lusekofte og ullundertøy, selv om ullundertøyet jeg fikk for tre år siden er like fint. Ny sofa. En hvor putene ikke er nedsittet og slitne. En diger hjørnesofa som rommer en haug med tenåringer og et sett foreldre. Burde ikke være så vanskelig for nissen å stappe en sånn ned gjennom pipa…jeg er villig til å være behjelpelig med akkurat det altså! Levis olabukse, for det har jeg aldri hatt før. Slike overfladiske ting står på ønskelisten min, ting som kanskje er en selvfølge for hvermansen. Og jo mer jeg tenkte på det, jo mer kjipt ble det, å vite at ingen ting av dette er ting jeg kommer til å kjøpe meg med det aller første.

( Salongteppe, og ny sofa? Jo takk, men jammen har jeg mer enn nok likevel. )

Så joda, til å “ønske meg ingenting” var ønskelista jammen meg ganske lang likevel. Deprimerende? Njah, kanskje litt. Ærlig sak det også. Jeg logget ut av nettbutikken til Skeidar, la fra meg mobilen og lente hodet bakover mot sofaputene akkurat i det lukten av nytraktet kaffe nesten slo mot meg fra kjøkkenet.

Det er noe eget med lukten av nytraktet kaffe altså! Hverdagsluksus nesten. Det lukter hjemmekoselig. Og med en kopp kaffe i hånda og en litt irriterende kjelen pusekatt som ville varme kalde poter på fanget ble jeg sittende å tenke over alt jeg har. Ikke alt jeg ikke har. For tenk på alle de små gledene jeg tar for gitt, hver eneste dag. Slik som en kaffekopp, i en sofa. Gammel sofa vel og merke, men kjøpt og betalt!

Det å kunne tre føttene inn i varme ullsokker. Du vet den følelsen, når kalde tær varmes opp av deilig ull, og hvordan hele kroppen liksom blir varm i det føttene får på tykke, gode sokker.

Julegavene til gutta er kjøpt og pakket inn. Ikke de dyreste gavene, men likevel vet jeg at de kommer til å bli glade. Fryseren er full av deilig julemat. Masse mat som kommer til å vare hele jula, og sikkert lengre enn det. Varme middager som kommer til å samle hele familien rundt bordet, hver eneste dag. Ikke alle har det!

Julekjolen min er ikke ny i år heller, men jeg føler meg fin i den. Fin, og den strammer ikke over magen når jeg velter meg ned på sofaen i ribbe-koma etter julemiddagen.

( Tak og fire vegger, rommer alt jeg trenger og mer til. Heldig! )

Jeg har arvet en vinterjakke etter svigermor. Den er noen år gammel, men man kan knapt se den er brukt. Den er varm, virkelig god og varm. I banken står det nok penger til å betale regningene som kommer i Januar, og på under fire år skal tre gutter få førerkort på bil. Også det klarer vi. Bil har gutta selv spart til, spleiset på, og kjøpt.

Og jo mer jeg tenker på ting som dette, jo mer uviktig blir den ønskelista. For ingen silkebluse i hele verden, ei heller en ny lommebok, eller et salongteppe kan måle seg med fyr i peisen, mat på bordet, følelsen av tykke ullsokker på bare føtter, eller kaffe i koppen, og det å kunne feire jul i et hus jeg eier sammen med de jeg elsker høyest her i verden.

Og mens roen senker seg i sofakroken, mens jeg legger den ønskelista til side, og det nesten er på tide å fylle opp kaffekoppen igjen kommer minste poden ned igjen, med gitaren under armen.

 

” Jeg fant ut hva du kan få i julegave, mamma!” sier han, og setter seg ned på stolen foran meg.

Først stemmer han gitaren, så ser han på meg. “Er du klar?” spør han, og jeg nikker.  “Jeg har lært meg oldefar sin sang.” sier han, og så begynner han å spille. En liten uklar tone her og der, men jeg kjenner sangen. ” Livet er langt, lykken er kort”. Oldefar sin sang.

Og mens minsten spiller sangen som fremkaller både dypt savn og noen av de fineste minnene jeg har, svelger jeg noen kameler, skjuler noen tårer, og tenker at stort bedre julegave enn denne kunne jeg vel knapt ha fått, og den stod ikke engang på ønskelista.

 

Jeg tror aldri jeg har følt meg rikere.

 

21 kommentarer
    1. Nok en gang klarte du å få frem tårene i øyekroken min. Du fikk en fantastisk fin gave av minsten.
      Når vi var små ønsket Mamma seg bestandig snille barn, men siden jeg var så heldig å få de snilleste barna noen kan ønske seg har jeg vært tom for ønsker…

    2. Nå sitter jeg er med pc og frokost i fanget og blunker bort tårer! For noen nydelige unger du har! I likehet med meg og de aller fleste foreldre i hele verden. :o) Jeg er nesten et tiår eldre enn deg og det er sånn hos meg også når noen spør meg hva jeg ønsker meg til jul – jeg har jo alt jeg trenger og mere til så det blir liksom til at jeg svarer “en god sjokolade og gjerne en pakke med te så jeg kan kose meg i romjulen”. Og om jeg da får en bok av noen i tillegg – da er romjulslykken fullkommen! I tillegg er julen i år siste julen som særboere, til sommeren blir vi omsider samboere, når lillejenta mi blir ferdig på videregående og mor flytter hjemmefra etter 14 år som særboer. Det skal bli godt det – blir neste års største gave!

      1. Han er kreativ den gutten, det er sikkert og visst, og mer musikalsk en mora noen gang har vært. Synes gaven var midt i blinken 🙂 Lykke til som fremtidig samboer, høres ut som om 2019 virkelig blir ditt år <3

    3. Hjertet mitt fylte seg opp nå, varmt og fylt av kjærlighet over de hverdagslige ting, og samle den lille familien min rundt bordet, gleden over akkurat det du her nevner. Ikke noe måler seg med det, akkurat hva jeg ønsker meg mest her i livet, det har jeg!! Vi er heldige vi💕
      En riktig God jul til deg og dine🎄juleklem fra meg og mine.

    4. Finnes ingen bedre gave enn barn og når da barnet «ser» hva mamma behøver er lykken maksimal❤️. Vi er ufattelig rike vi som får dele livet med små og store mennesker og er født i Norge. For, ved å være født i Norge så har vi allerede vunnet i Lotto. Trygghet og fred er ikke noe alle har. Riktig God Jul til alle og enhver🎅🏻 Fra Trøndelag

    5. Tusen takk for nok et hjertevarmt og godt innlegg av deg Janne. 😊 Tårene triller etter å ha lest dagens innlegg og jeg tenker at heldige er vi 💕 Og kanskje ekstra viktig er det i denne juletiden å tenke over alt vi har og være takknemlige. Ønsker deg en fin og god juletid med dine kjære ( og for en flott gave av minsten). God jul og takk for at du deler gode, viktige ord og tanker 💕😊

    6. For et fantastisk innlegg ❤️ Så viktige og sanne ord ❤️ Tiden man får ilag med sine nære og kjære er det viktigste vi har, og de fineste minnene man tar med seg videre i livet ❤️ Jeg er så glad for at jeg har funnet bloggen din 😊 Ønsker deg og dine en riktig fin jul ✨🎄✨ Juleklem fra nord 💫

    7. Sitter her å snufser altså, virkelig en gest i fra minsten! Jeg fikk samme spørsmålet i fra min yngste og svarte nye puter til sofa, og hennes gode pepperkaker. Vet at pepperkakene kommer. Ellers har man alt man trenger, og i jula blir det full rulle i hjemmet med stort og smått.
      Nå er kaffen drukket opp og det er på tide å fyre opp i ovnen før jeg fryser ihjel. Nyt dagen, og fortsatt god bedring til foten Janne.

    8. Så skjønn gutten din er! (alle tre selvfølgelig, men nå handlet det jo om yngstemann) Det er jammen en gave å få sånn omtanke fra en tenåring. Hils ham og si takk fra meg også, dette var trivelig desemberlesing 🎵 Og du, jeg tror jeg har nevnt det før – den lusekofta du ønsker deg kan jeg få fiksa, vi kan snakkes om det 🙂 Stor klem og fortsatt god førjul!

    9. Nydelig innlegg igjen, Janne! 🙂 Ingenting er som hjemmelagede gaver, -særlig for oss voksne, kanskje. Jeg skjønner at ungene har lyst å gi oss noe, men når det ikke er så mye penger å ta av, er det ikke så lett. MEN: Jeg elsker og har alltid elsket å få tegninger, malerier, kjeramikkfigurer, fotografier i hjemmelagede rammer, en boks med selvbakte kjeks, et strikket skjerf med ørti farger og litt på skrå, selvlaget peelingkrem, et pennhus i tøy, sydd på farfars gamle symaskin, eller annet som de har lagt sjela si i. 🙂 Nå er ungene mine blitt ganske store, men fortsatt setter jeg aller mest pris på det selvlagede. Og oldefars sang fra sønnen din… det var en gave med sjel og omtanke! 🙂 <3 Førjulshilsen fra sør!

    10. Jeg synes det er OK jeg å ha ting på ønskelista. Det betyr at alt ikke er innen umiddelbar rekkevidde. Gleden blir desto større når målet er nådd.

      Du får fram så bra gledene i hverdagen og lykken over å ha tak over holdet og fyr i ovnen. Jeg gleder meg aller mest til at barn, svigerbarn og fire barnebarn kommer 3.juledag. Da har vi ny julaften. Jeg vet at de små vil juble over det de får.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg