Browniekjeks.

Jeg skulle egentlig bare smelle sammen noen kanelsnurrer forleden. Hele stua var full av ungdom, og da er det så greit å ha noe å servere, noe som går raskt å lage, og som det blir mye av. Kanelsnurrer er perfekt, alltid en sikker vinner. Og mens snurrene hevet på benken kom jeg på noe jeg hadde sett på en sånn liten videosnutt på Facebook. En av disse korte oppskriftsideene som dukker opp i feeden fra tid til annen, stort sett amerikansk kliss. Halvfabrikata, mye fett og sukker, mat i pastellfarger og det greiene der. Mente å huske jeg hadde sett noe sånn som cookies og brownies, i en og samme kake, og inspirert av kanelsnurrene som lå til heving begynte hodet å koke over av nye ideer.

Hva med snurra browniekjeks?

 

 

Sånn er det stadig vekk. Nye ideer til matlaging og baking dukker opp i topplokket. Noen lagres, de fleste glemmes, og noen må bare testes ut.

Fant frem mamma sin gamle oppskrift på julekjeks, tilsatte noen sjokoladebiter, og rørte sammen en pose med fiks ferdig brownies-mix som lå i skapet (yep, halvfabrikata. Hjemmelaget brownies er kjempegodt det, men som regel har jeg en slik pose stående i skapet, fordi gutta digger den og baker den ofte selv om de får kompiser på besøk. Er ingen bakeblogger, gidder ikke late som heller! ).

Så prøvde jeg meg litt frem, og plutselig hadde ungdommen i måsahuset fått en ny favoritt. For sjelden har noe bakst fått ben å gå på raskere enn disse browniekjeksene. Sånn utseendemessig kan de med fordel finjusteres enda mer før de blir skikkelig bloggbare, men da jeg la ut bilde på Snapchat haglet det inn med spørsmål om oppskrift og fremgangsmåte, og fordi det i hvert fall ikke er noe å si på smaken slenger jeg ut, som lovet,  oppskrift og fremgangsmåte før jeg lager en enda litt mer billedvennlig versjon.

Så om du liker sjokoladekjeks, og brownies, og ikke har en innebygget frykt for kalorier og stramme bukseliv, da burde du bake disse!

 

 

Oppskriften på sjokoladekjeks:

500 gr hvetemel

2 ts bakepulver

2 ts vaniljesukker

150 gr brunt sukker

300 gr smør

2 egg

1 stk hakket kokesjokolade

Rør sammen smør, mel, vaniljeukker og bakepulver. Tilsett sukker, egg og hakket sjokolade.

 

Sett kjeksdeigen kjølig mens du slenger sammen brownierøren. PS: Denne kakedeigen er farlig god…holder liksom ikke bare å slikke vispen!

 

For den som vil, lag gjerne din egen brownierøre. For den som er lat, sånn som meg, bruk gjerne en sånn pose ferdigmix. Funker fett!

 

 

 

Trykk eller kjevle ut kjeksdeigen til et ca 5 mm tykt rektangel på et bakepapir.

 

Fordel brownierøren utover kjeksdeigen med en slikkepott.

 

Rull deigen sammen ved å løfte på bakepapiret- Lettere enn å bruke fingrene, da deigen lett kan bli litt klissete.

Pakk rullen i  bakepapiret, og legg den i fryseren en halvtimes tid. Da blir den lettere å dele i skiver.

 

Del rullen i skiver med skarp kniv. Mine ble ca 5 mm tykke.

 

Plasseres på stekebrett med bakepapir, ca 1,5 cm mellomrom mellom skivene.

 

Stekes midt i ovnen på ca 170 grader i 10-15 minutter. avkjøles på rist, og serveres.

 

Som sagt, smaken var det ingen ting å si på. Aldeles nydelig. Myk, seig og herlig sprø, alt i en og amme kakebit. Neste gang vil jeg prøve å legge et tynnere lag med brownierøre for å få enda mer snurremønster, bare fordi det ser enda finere ut. Man spiser jo litt med øynene også, ikke sant? Instagramvennlig mat heter det vel. Men smaken…nevnte jeg smaken? Oh-la-la! En innertier!

 

Oversiden av kakene ble vel heller ikke helt instagram eller bloggervennlige, like greit å være ærlig på det. Dette fordi browniene hever noe mer enn kjeksen. Men så er jeg jo ingen bakeblogger heller, bare en mamma med sultne unger, og en trang til å teste nye ideer på kjøkkenet.

 

Men baksiden ser nesten like bra ut som smaken! Oppbevares i tett kakeboks på benken eller i kjøleskapet. Om det blir noen igjen da. Det ble det ikke her, for å si det sånn. Har lovet gutta en ny porsjon denne uka, og om gribbene ikke kommer til fatet før mor, så har jeg tenkt til å legge noen unna til min egen matpakke også. Må jo ha noe til kaffepausa på jobben.

 

Den fornøyde sniken som snappet den siste rett ut av hånda på storerbroren sin. Kvalitetssikret er kakene i alle fall, av et meget engasjert testpanel.

Skal du bake noe godt denne uka?

 

20 kommentarer
    1. Wow!! De der må testes 👏 Heldige ungdommer som har en mor som stadig tryller fram bakst på kjøkkenet👍 Ønsker deg en flott uke😊🍁🍂

    2. Er ingen bakeblogger, gidder ikke late som heller….. Det er derfor jeg digger deg Janne. Det er rene ord for penga, ikke noe pynting! Det er jo det vi trenger, ikke all den perfekte fasaden som fremstilles overalt. Din nye oppskrift ser fantastisk ut, må prøves snart👍 ha en strålende dag og uke Janne, gleder meg til neste blogginnlegg 🌼 klem Heidi

    3. Heidi: Hehe. Orker ikke mer av sånne avanserte pastellfargede oppskrifter. Noe enkelt må vi da kunne lage, og stå inne for i denne sukkersøte instagramperfekte verden vi lever i. Men gode på smak, det var de! Anbefales 🙂

    4. Ser snadder ut! Jeg testa ut en oppskrift på sukkerbrød hos en bakeblogger, største makkverk jeg hadde vært borti. Sukkerbrødet havnet i bosset, og frem med min egen oppskrift. Vips dagen reddet. Bunnen delte jeg i tre, fyll vaniljekrem, og bringebær. Alt laget i fra bunnen. La på marsipan, og pyntet med små søte figurer. Kaken ble servert i selskap, og makan til skryt. En ting er sikkert, marsipankake kjøpes ikke på butikken. To slike kaker denne uka, og jeg må vel på slankèrn. Men kanelsnurrer skal jeg lage i denne uka, med vaniljekrem og bringebær sånn at man har i frysa de er knallgode om jeg skal si det sjøl. Ha en super uke!

    5. Eva: Nå er det ikke mange ukene til minsten fyller år her, og da er både marsipankake og bløtkake obligatorisk. Gleder meg 🙂 Vaniljekrem og bringebær hørtes nydelig ut 🙂

    6. Skal bake suksesskake eller kake med gul krem som vi kaller det til broren min som blir 65 år på onsdag.Det er favorittkaken hans.Ellers blir det nok bakt noen pizzasnurrer.Greit å ha i fryseren til sultne ungdommer.Må nok teste ut kjeksen din også.
      Ønsker deg en strålende fin uke.

    7. Ohlala!
      Dette er jo helt etter mitt smaksbehov. Smaksløkene herjer vilt imunnen bare av å lese og se på hva du har laget. Livlinjen kollapser her (magemålet som skal innover) heheheheheheheh Men dette må jeg prøve!

    8. Sikler litt før frykten for kalorier og stramme bukseliv gjør seg gjeldende. Med en liten lengselsfull tåre i øyekroken lar jeg oppskriften forsvinne i glemselens bunnløse hav!
      <<< SUKK >>>
      😉
      De så supergode ut. Ønsker deg en flott uke!
      Klemmmmmm

    9. Okei. Da er både kjeksdeig og browniesrøre prøvesmakt. så da er jeg klar til å lage en deig IG en røre til så jeg får sjekka hvordan det smaker etter at de er stekt også. 🙂 😛

    10. Leste ikke den delen med å putte dem fryseren i en halvtime.
      Dette ble skikkelig klinete 🙂 🙂
      (Men veldig gode )

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg