Et stille tjern.

En av tingene jeg kanskje husker aller best fra egen barndom, er alle de små timene vi hadde sammen som familie. Bare mamma, pappa og jeg. På vinterstid var det skiturene, grille pølser på bål, og lukten av sterk kokekaffe fra en gammel kjele. Sommerkvelder ved stille tjern. Kano på Varsjøen, finne en liten bukt, bade. Disse små utfluktene på varme kvelder, når kroppen var seig av solkrem, og alt luktet sol. Sovne utslitt i bilen på vei hjem, bli båret i seng. Minner.

Og her om dagen kom disse minnene bare kastet over meg igjen. En helt vanlig hverdag, og ikke er det skikkelig sommerferie enda engang. For midt i guttas tentamen og eksamenstress, midt oppe i alle gjøremål, i husvask og innleveringsfrister, bare stoppet vi opp.

“Vi stikker og bader!”

 

 

Så skrudde vi mobilene på lydløs,  stappet det som var av gutter, håndklær og solkrem inn i den litt slitne varebilen, og kjørte gjennom skogen på jakt etter et stille tjern å duppe tærne i. Og mens vi satt der, litt trangt og sammenklemt i den gule kassebilen, kom aller minnene fra fortidens somrer tilbake. Lukten av solkrem, myggstikkene som klør, bare tær i åpne sandaler, en flagrende sommerkjole, og håndklær som er litt stive, men lukter vaskemiddel og frisk luft etter å ha tørket på snora hele dagen.

 

Og plutselig, midt ute i skogen, og likevel bare noen minutters kjøretur hjemmefra, finner vi en av bygdas mange små perler, parkerer bilen og tusler ned til vannkanten. Helt alene, bare vi. Ingen andre familier ute i samme ærend. En liten stund blir vi bare stående å se på det blikkstille tjernet. Høre humla suse, og ser at den eneste skyen på kveldshimmelen er så tynn at den nesten er gjennomsiktig. Nydelig.

Det er så rart å stå slik å kjenne på barndomsminnene, huske så godt somrene som var for så mange år siden, så tydelig. Som om det var i fjor. Og nå står jeg her med min egen lille familie. Jeg er mamma, det er nå vi skaper våre minner, sommerminner som gutta en gang, forhåpentligvis, vil huske når de er ute å bader med sine barn. Rart.

 

 

Vannet er nydelig. Tenk det, så varmt vann, og fremdeles er det bare Mai. Fra steinknausene og stupebrettet ser vi små fisker som leter etter mat i vannskorpa, og øyenstikkere i imponerende farger svirrer rundt rett over sivet. Vi er nesten bare noen steinkast hjemmefra, likevel kjennes det ut som om vi er på ferie.

 

 

Gutta er fulle av dumdristig ungdommelig mot og hopper uti uten å kjenne på vannet først. Ler litt av oss “gamlisene” som trenger noen minutter til å “manne oss opp!” Ved et stille tjern blåser jeg i om sommerkroppen ikke ble klar i år heller, og stuper fra brettet så bikinitrusa nærmest ruller helt ned til helene. Den hvite rumpa gir gjenskinn i vannskorpa og blender både småfugl og fisk. Gutta ler, gubben ler. Gjør ikke noe. Svømmer til midten av tjernet og tilbake igjen, stuper flere ganger. Det konkurreres i bomba, hvem får det største plasket. Pappa vinner alltid, litt rått parti det der egentlig. Sitter på samme stein under samme badehåndkle og kjenner kveldssola varme i ansiktet. Spiser brødskiver med Nugatti. Rart hvordan all mat smaker nydelig ute.

Minsten vil ikke ut av vannet, protesterer litt når det er på tide å dra hjem. Kjører hjem med vinduene åpne, og hele bilen lukter sol og sommer, enda det ikke er sommerferie enda.

 

 

I dag henger håndklær og badetøy på snora. Hverdag igjen. Men i kveld, litt før sola går ned, tror jeg jammen meg vi skal finne igjen feriefølelsen en gang til, og skape enda flere minner,  midt ute i skogen, ved et stille tjern.

Håper du skaper deg noen minner i dag.

 

16 kommentarer
    1. Herregud, jeg vet ikke hva det er med meg, men jeg blir så rørt av mange av innleggene dine….Mange er så morsomme at jeg skvetter i buksa, og ler så tårene triller, og gutta lurer på hva det er med meg. Men mange av de andre innleggene dine treffer like godt. De som så varmt beskriver hverdagene med gutta, følelser og stemninger. Det er så vart og nydelig. Tårene triller, denne gangen fordi jeg blir rørt. Vi har gutter på samme alder, og det går opp for meg at om noen år er de ute av redet. Vondt, rart, men livets gang. I dag skal jeg klemme godt rundt gutta, som også er midt oppe i prøver og vurderinger. Og til helga skal vi bade sammen,skravle og le, tulle og være bare oss. Skape de gode minner. Takk for at du skriver <3

    2. Beate: Åh, tusen takk for nydelig tilbakemelding. Så herlig å høre. Ønsker deg en nydelig uke, Beate, kos deg masse med gutta dine. Jeg tenker også ofte på at de snart forlater redet…tiden går fort, så la oss nyte den mens vi kan 🙂

    3. Så koooos innlegg! <3
      Kom i mimre-sommer-modus her. Med varme svalberg, myggestikk-kløe og markjordbær på strå.
      Takker pent og sender en klemmmmmm :)))

    4. Margrethe: Å skape minner er så herlig, minnene jeg har tror jeg ikke engang mine foreldre tenkte over at de lagde, men det er jo det som er så fint. Når hverdagen er minnerik, bare fordi. Jeg får ikke kommet på lørdag, dessverre 🙂

    5. Og slik er det…………. minnene…………. de herlige minnene som kommer frem 🙂
      Jeg fikk en snap fra eldstegutt for noen dager siden, med teksten “Husker du” “Noe kjent”?
      Han var på Hunderfossen med sin kjæreste og hennes sønn på 6 år. De lager seg minner sammen og han gjorde soom jeg gjorde en gang – tok de med til Hunderfossen en fin sommerdag og bare koste seg 🙂
      Gode minnene – og de er så viktige <3

    6. Jeg blir varm inni meg og nostalgisk og tankene går til badeturer da jeg var barn og til badeturer vi har hatt med mine unger de senere år. Gode, fine minner. Takk for nok en vakker bloggpost, fineste du. :o)

    7. Anne Berit: Tusen takk for fine ord. Det er så rart, men så herlig, hvordan ting man tror man har glemt plutselig dukker opp i minnene, bare ved hjelp av en lukt, smak eller en følelse. Digger det!

    8. Nå fikk JEG sommerstemning…og dette vekket minner hos meg også. “Det enkle er ofte det beste”! 🙂 Det er jo slike ting vi skal ta oss tid til når vi surrer oss inn i hverdags – stresset med alle “Må’ene”! 🙂

    9. Viktig med minner,dette kommer guttene til å gjøre med sine barn når den tid kommer.Kanskje besteforeldrene får være med🤪God helg til dere alle fra solfylte vestlandet😀

    10. Astrid: Om jeg noen gang skulle bli så heldig å få bære bestemor, da skal jeg lure meg med på så mye at de nesten blir lei meg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg