Ukas små øyeblikk.

 Tidlig oppe en søndagsmorgen. Ikke akkurat vanlig kost for en sofagris av et B-menneske som normalt kan sove døgnet rundt om døgnet hadde tillat det. Men ikke i dag. Småfuglene kvitret i tretoppene utenfor soveromsvinduet, og ertet katta som jamret i  vinduet i stua, sulten på en tur ut, og en liten indrefilet av spurv til frokost. ( At det dyret fremdeles er sulten etter det beistet av en jordrotte den fortærte til kveldsmat i går kveld er et under! )  Også var det sola. Det kjennes feil å sove når sola allerede har stått opp og skinner. Da føler jeg liksom at jeg går glipp av noe.

 

( Når det sitter både forrett, hovedrett og dessert i toppen av furua, men du ikke klarer å åpne døra og komme deg ut! )

Vårsola er så skarp om dagen at den svir litt i øynene, og den avslører skitne vinduer og flyvende husstøv. Likevel kan jeg akkurat nå kjenne at våren er velkommen, og at denne uka har vært så innmari mye lettere enn den forrige. For der forrige uka var lite munter, særdeles travel, og skapte en sånn konstant indre uro, har denne uka, til tross for at den også har vært travel, bydd på så veldig masse fint. Så mye fint at jeg egentlig ikke hadde spesielt lyst til å sette meg ned med en PC for å knotte en blogg akkurat i dag, jeg ville bare nyte siste rest av uka. Bare være! Kjenne litt på sola, selv om den fremdeles er i skarpeste laget, og fortsatt avslører skitne vinduer.

Men så er det nå slik da, at om noen år fra nå vil disse små hverdagsøyeblikkene gå litt i glemmeboka, om jeg ikke skriver de ned, og akkurat denne uka har bydd på smått og stort jeg ønsker å huske. Så da blogger man litt likevel, om enn ikke så lenge, slik at resten av dagen kan settes av til litt herlig latmannsliv.

Tegne. Et av favorittøyeblikkene denne uka. Rigge seg til med blyant, tusj og papir. Få litt kreativt utløp. En kopp te, en bitteliten salat sjokoladebit, og “The Nanny” på YouTube. ( For det er egentlig Charlie, fyren på bildet, som fikk meg på dette tegnekjøret, da jeg for noen år siden ble hyret til å tegne for hans talkshow.) DA koser jeg meg da! Hverdagsmagi, rett og slett. Total avkobling fra alt annet.

 

( Når man virkelig skal slappe av. Sitcom fra de glade 90 årene, tusj og papir! )

Hver eneste dag denne uka har den minste poden tatt meg igjen når jeg har vært halvveis til jobb. Jeg til fots, han på sykkel. Rett borte i krysset har jeg hørt det hvine i usmurte sykkelbremser rett bak meg, og stemmen til en blid pode som skrenser opp ved siden av meg og sier: “Hei mamma, skal vi ta følge?” Så har han syklet sakte ved siden av meg hele veien til jobb. Hver eneste morgen har vi snakket om alt som opptar minsten. Rånersykler, skateboard, drømmebilen, Nils Christian-den kuleste læreren på ungdomsskolen, og verktøy! Litt alenetid med minsten, hver morgen hele uka. Ikke lenge, bare akkurat nok til at det har gledet denne mammaen stort. God start, på gode dager.

Så var det den dagen vi skulle på sykehuset, nesten tre timers kjøretur hjemmefra. Det som så ut til å bli en pill råtten dag da sykehuset ringte og avlyste timen akkurat i de vi kjørte inn i Elverum sentrum. Tre stykker i bilen, skuffa, sure og irriterte. Snudde bilen, kjørte hjemover, i sånn litt trykkende stillhet, helt til vi bestemte oss for å gjøre det beste ut av situasjonen. Akkurat i det sola endelig brøyt gjennom skylaget vrengte vi over grensa til Sverige. Plutselig litt ekstra tid til rådighet, fikk handlet de skoene eldstemann trengte, og spiste burger og drakk milkshake på en helt vanlig hverdag. Kunne kaste jakka, og spise ute, og plutselig var ikke bomturen helt krise likevel. Kjedelig, men ikke krise.

 

( Når en karamell frappe redder dagen. )

Moteshowet på det lokale kjøpesenteret. Så kult at de fikk Tina med “treningsbloggen” til å lede et moteshow så langt utpå bygda at kjøpesenteret kun har rulletrapp som går en vei. Jeg hadde jo spist salat i 17 timer i forkant av showet, og klippet håret. Gikk lissom fra bygdekjerring til snasen modell-babe på null komma nix, og til tross for litt dobbelthake, et bar bilringer og legger som suger mer vann enn Titanic hadde jeg det skikkelig artig! Mange av de som leste torsdagens blogg om det å være trekkplaster og tjukkas-alibi ønsket å se bilder, så jeg legger ved et par. Kanskje ikke tidenes diggeste catwalk modell, men samma det vel. I en alder av litt mer enn 40 er det befriende å kjenne at man rett og slett gir litt faen i normene, og heller rister litt på det man har. Livet er for kort til å bare være deilig…selv om de deilige bloggerene har gjort store penger på å være nettopp det 😉

 

( 17 timer med salat og en hårklipp. Skal ikke mye til for å bli modell og dødsdigg deilig-blogger gitt! Merkelig at sponsorer og Blogg.no ikke bare hiver penga etter meg! )

 

( Når du bare eier catwalken under rulletrappa, selv om du nesten snubler i dine egne åreknuter! )

 

( To bloggere på samma kjøpesenter. Denne bygda er ikke stor nok til oss begge!!! )

 

( Tina med “treningsbloggen” og undertegnede i sånn hippiekjole fra butikken til Mona. Foto: Indre Akershus Blad )

 

( Når du flirter litt med gubben, og han bare foreviger minnet om ei kjerring som er nybarbert på legga for første gang siden Oktober. )

Goodiebagen fra Mona og den fine butikken hennes har gledet meg halve uka. Proppet av godsaker jeg aldri kjøper, eller unner meg selv. Slike små overraskelser, de gjør store hverdagsøyeblikk!

 

 

( Pusekatt som synes boblene kilte litt guffent i snuta, men som likevel gjentok feilen og snuste på glasset tre ganger. )

Den mellomste poden som på Torsdag fikk mopedlappen. Lykke for han, bekymring for a mor. For selv om jeg helt klart ser hvor fint det er for han å endelig kunne prutte rundt på den gamle hjemmemekka peden, er det vanskelig å ikke være bekymret når enda en av måsagutta entrer trafikken. Men at jeg er glad på hans vegne, det er klart. 

Lørdagen som nok en gang ble tilbragt i et grustak midt i ingenmannsland. Ganske fint egentlig. For gutta fikk kjørt ut litt energi, og testet syklene før NM neste helg. Vi begynner å bli klare. Poden som skal delta trener og trener, vi andre heier, pappaen mekker og skrur, pusser og gnikker. Jeg må bare nok en gang få takke alle som støtter Nordvang Motorsport med sin grasrotandel. Vi er så takknemlige for at dere gjør denne sesongen mulig for gutta! Skulle så gjerne ha takket hver og en av dere, men siden både vipps og grasrot går rett inn på bedriftskonto lar det seg ikke gjøre med meldinger. Vit at vi er takknemlige, virkelig! Dere bidrar alle til at en drøm, for hver og en av gutta, går i oppfyllelse!

 

( Når du har motorsykkel men tror den er et helikopter…Martin i fritt svev! )

 

( Mattis i Enduroløypa, utholdenhets og teknikktrening. )

Mange flere hverdagsgleder og små øyeblikk denne uka burde både vært nevnt og dokumentert. Pusekattenes glede over ytterdøra som står åpen noen timer hver dag, slik at de kan tusle ut og inn som de vil, strekke seg ut i sola på verandaen, og sikle etter spurvene på fuglebrettet. De gule sneglene som alltid kommer frem i innkjørselen etter regnet. Snegler er ekle, men de gule sneglehusene fasinerer meg. Hestehoven og hvitveisen bak huset. Elgen som trasker gjennom hagen hver kveld for å skite foran bålpanna. OK da, kanskje ikke den største gleden akkurat det, men å ha dyrene tett på, det er egentlig ganske fint.

Sommersko på bar asfalt, grønne spirer i blomsterbedet, 22 ostesmørbrød i ovnen samtidig fordi gårdsplassen er full av ungdom, kaffe på cafeen etter jobb på fredag sammen med Ida, takeaway kinamat lørdag kveld fordi ingen orket å lage middag, og sist men ikke minst, ALLE de fine meldingene fra alle de som i løpet av uka er innom og leser litt på akkurat denne bloggen. Disse meldingene gjør noe med meg, det finnes så mange fine folk der ute, og jeg setter så stor pris på hver eneste tilbakemelding som kommer, enten de er her på bloggen, på facebook, på instagram eller på Snapchat!  Dere er rause! Tusen takk!

 

( På cafe med Ida. Bildet er ikke godkjent av fruen selv…noen ganger er det enklere med tilgivelse enn tillatelse 😉 )

Nå skal det bakes. Det skal leses. Kaffe skal kokes, og dagen skal nytes. Helgen er tross alt ikke over helt enda.

Håper uken din har vært full av fine øyeblikk, og at uka som kommer blir proppet av hverdagsmagi. Skal du gjøre noe du gleder deg til?

Ønsker alle som titter innom, en riktig god ny uke, og en nydelig søndag!

 

 

26 kommentarer
    1. Jeg har så utrolig sansen for bloggen din, elsker å lese , digger humoren og hverdagsbetraktningene dine. Ha en super søndag du å 😄

    2. HeidiAB: Tenk å få starte dagen med en sånn fin tilbakemelding. Tusen takk! Håper søndagen blir toppers. Her skal det settes deig til kringle, så da kan jo ikke dagen bli annet enn bra 😉

    3. God morgen til deg og dine.
      Leser dine innlegg vær dag. Lyspunkt og et smil rundt munn.
      Ha en fin dag.

    4. Tusen takk for en herlig blogg. Storkoser meg med dine skriverier. De er så fulle av positiv energi. Ha fortsatt fin søndag. TAKK!!!

    5. Jeg bare digger deg, Janne!! Takk for at du igjen ga meg en god start på dagen, med dine mange, herlige hverdagsmagiske øyeblikk! 😍 God søndag, flotte deg! 🤗

    6. God solfylt søndag og takk for innblikket nok en gang hos dere Janne. Fint å følge med dere, og hils til Ronny. Ønsket dere lykke til i NM.
      😊☀️

    7. Er alltid en fryd å lese om dine hverdagsbetraktninger og små øyeblikk. Min glede å komme til knekkeren, men det er tortur. Han vet hvor det skal trykkes. Tårene pipler, men etterpå er en sann nytelse. Prolapsen er fortsatt men jeg øyner bedring.
      Kjøpte sjokolade til datteren min da hun var hysterisk nervøs gjennom prøve muntlig i naturfag. Trøster med å si at lærere og sensor er jo menneske han/hun og!
      Min kjære som vasket huset og etterpå la seg i boblebadet med en boks øl, mens jeg satt og var misunnelig. Tar ikke sjansen å kreke meg oppi.
      Øyeblikkene er det, og jeg belønna meg selv med ny headsett og stenger lydene ute å leve i filmverden ei stund mens jeg hekler.
      Nyt søndagen sammen med dine!

    8. Akkurat passe lesing til en kaffepause dette! Sånn innimellom klesvask, (maskin nr 3 i dag er i gang….), rydding av skap (masse gammelt skal ut, nyinnkjøp fra en ukes ferie skal inn), og prøve å unngå å snuble i ørten verktøykasser og alt mulig annet som står i gangen. Har 75% ferdig bad og 50% ferdig do (det viktigste virker!) og 3 cm støv over hele huset etter 6 uker med håndverkere. I kveld skal jeg innvie mitt splitter nye badekar, med medkjøpt godlukt og masse skum i vannet. Og ligge der og lure på hvilken håndverker som kommer først i morgen tidlig. Håper bare jeg har våknet da!😂😂

    9. Så koselig at du deler hverdagsøyeblikkene dine. Alltid herlig lesning.
      Jeg er ferdig med å bake en stor porsjon munker og nå skal jeg ut å nyte sola, nystekte munker og te.
      Ha en fortreffelig søndag.

    10. Du så helt fantastisk ut på catwalken Janne!👏👌🏿💐. Skjønner Måsagubben. Takk for fine betraktninger, det får meg til å lengte. Til de dager jeg kunne være ute. Mange år sengeliggende, ute av stand til å snakke med sønnen eller mannen. Fortsett å nyt livet, det kan helt plutselig snu. Takk for at du alltid tar med hysterisk morsomme tegninger. Må alltid innom bloggen din! Du burde ligge som nr 1! Takk vakre du!🦋

    11. Line: Hehe. Tror neppe denne bloggen vil ligge ofte i toppen, men tusen takk for tilliten, og for alle gode ord. Det varmer, virkelig! Ønsker deg en nydelig dag. Her skal vi nyte enda mer sol, og rykende ferskt bakverk. Klemmer til deg <3

    12. Hei Janne. Må bare få si at jeg gleder meg hver dag til å lese bloggen din. Rett å slett dagens høydepunkt etter endt arbeidsdag. Det er så mye du skriver som jeg kjenner meg sånn igjen i .:-) Akkurat i skrivende stund er det 13 dager igjen til yngstesønn skal konfirmeres,og jeg skal lyn-slankes fra størrelse stor til en liten “tiny”,størrelse. Veit med meg sjøl at det går nok ad dundas,men at sønnen blir konfirmert uansett størrelse på mora :-p
      Ønske dæ fortsatt en fin søndag,og takk for at du er du og gjør dagen min humørfylt og positiv.
      Klæm fra Heidi.

    13. Takk for en fin gløtt inn i uken din.
      Her gledes det over at to uker med magesjau ser ut til å ha nådd sin ende. Vi er så solidariske her i familien at vi deler alt, tilogmed basselusker. Men vi har fordelt det utover da, bare en som har okkupert doen om gangen – til alt hell.
      Men i dag skinner solen og jeg har spist middag.

    14. Hege: Uff,to uker på rappen med delte basilusker er slitsomt. Da blir en porsjon middag en stor glede,ja. Ønsker deg en frisk og fin uke!

    15. Heidi: Tusen hjertelig takk for gode ord, Heidi, og masse lykke til med den kommende konfirmasjonen. Det blir helt sikkert en strålende dag,uansett kjolestørrelse 🙂

    16. Jeg koser meg veldig med bloggen din Janne! Fikk ikke mulighet til å dra ned på det fantastiske sentret vårt, men med din utstråling skjønner jeg at det måtte bli bra! Og du er en veldig pen dame, det skal du ta til deg. Du er forbilde for så mange, tenk å ha en sånn livsglede som du har! Tar med meg det inn i uka som kommer 🙂 Takk for alt du deler, måten du deler det på og de morsomme tegningene dine 🙂 Ha en fin søndagskveld.

    17. Monica: Det var da voldsomt snilt sagt! Tusen, tusen takk. Jeg skal ta det til meg, og med meg! ( Smiler litt nå altså. ) Ha en fin søndagskveld, og en god ny uke 🙂

    18. Jeg synes du var herlig på catwalk-bildene. Å ta seg bra ut som modell handler masse om attitude synes jeg, glede, selvtillit og utstråling. Når man går der og EIER scenen, så ser man så lekker ut atte 🙂 Og det gjør du <3 De øyeblikkene med gutten din høres herlig ut, små øyeblikk som betyr all verden. For dere begge tenker jeg 🙂 Ha en fin søndags kveld Janne 🙂

    19. frodith: Ja, de turene til skolen var ukas absolutte høyepunkt. Fine stunder. Ønsker deg en nydelig uke, du vakre, fargerike dame <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg