God jul.

Og så ble det jul.

 

( Når nissen ligger rett ut på legevakta med skiveutglidning og brokk… )

Roen har senket seg over måsahuset. Sent i natt kom nissen med et gavelass vi sjelden har sett maken til, og kommer han ikke til deg i kveld er det fordi han sitter på legevakten med skiveutglidning. Det var vanskelig for tre måsapjokker å legge seg i går, det var i grunn vanskelig for hele familien. Det er noe eget med lille julaften. Når gavene er delt ut til familie og venner, når oldemor er besøkt, og julelunsj med storfamileien er spist hos mormor og morfar, når lyset på graven til mamma er tent, da kommer roen.

 

( Når pus bare venter på at du skal legge deg, så han kan plyndre den fordømte julegrana! )

 

 

 

I går ble vi bare sittende i sofaen alle mann. Vi drakk kakao, spiste julegodt, og så på gamle julefilmer vi har sett mange ganger før. Det er ikke enger noe å stresse med. Ribba står i ovnen, kransekaka og riskremen står i kjøleskapet. Det ligger fremdeles noen støvdotter i kriker og kroker, og vinduene er heller ikke pusset. Det gjør ikke noe, for julen kom likevel, og jeg tror den kommer til å bli fin.

I dag tidlig trippet tre måsagutter ned trappen lenge før sola stod opp, og jeg våknet av at  det knitret i gavepapir. Selv store gutter klarer ikke la vær å smugtitte på julegavene, klemme litt på de store pakkene. Pusekatter med øyne som klinkekuler jakter på gavebånd og pakkelapper, og parkerer innimellom halen foran ovnen bare for å sniffe inn ribbelukta. Kalenderstrømpene var fulle av godteri, og den obligatoriske julepysjen og nye tøfler.

 

( Ingen jul uten et nytt sett skikkelig teite juletøfler i kalenderen! )

 

Bordet er dekket for lange måltider, og lysene er tent, enda det så vidt har blitt lyst ute. Et lys for hver av de vi var så glad i, men ikke er bland oss lenger. Lysene deres skal få brenne i hele dag.

 

( Bordet er dekket, med levende lys for alle som ikke er hos oss mer. Julefred. )

 

Nå skal jeg logge av noen dager, og bare kose meg sammen med gutta mine. Bare være. Ikke måtte noe. Det er jul for meg.

Tusen takk for følge til alle dere fine som har tittet innom bloggen nå i adventstiden. Jeg har gledet meg over hver kommentar, over bildene og hstoriene dere har delt. Tusen takk for inspirasjon, for oppskrifter, og ikke minst for julekort. Dere er gode, virkelig gode.

 

 

Jeg håper alle finner glede denne julen. Enten den kommer i form av snø på nesetippen , god julemat, en melding eller en klem fra en u er glad i, varme sokker, eller fyr på peisen, en god film, eller en hånd å holde i. Husk at det finnes masse glede i de små tingene.

 

En riktig, riktig god jul ønskes de fra alle oss her i måsahuset.

4 kommentarer
    1. Ønsker deg og dine en riktig god julefeiring. Gleder meg til masse humor, mat og interiør i bloggen neste år. Eneste bloggen jeg følger fordi den har mening. Klem Bente

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg