12. Desember – Bind deg en krans.

Det har aldri vært voldsomt mye pomp og prakt i måsahuset. Ikke har det passet inn med overdådig stas i dette gamle lille røde huset, og aldri har vi hatt råd til å bruke spesielt mye penger på staselig dekor heller. Vi klager ikke altså, vi har det vi trenger, og kan spare til det vi ønsker oss, men fordi det å kjøpe masse julepynt aldri har vært et alternativ har det heller blitt til at vi har laget vår egen.

Når sant skal sies synes jeg mye av sjarmen med akkurat denne høytiden er forbundet med tradisjoner, og pyntingen trenger ikke være overdådig. Den største julegleden finner vi frem fra gamle esker hvert år. Nissene fra mormor og morfar-huset, gamlenissen mamma sydde da jeg var liten, og julestrømpene jeg sydde til gutta da de var små. Minner og tradisjoner, det er jul for meg. Jo mindre glitter, jo bedre, og jeg går aldri lei naturlig dekor.

Derfor lager jeg kranser hver eneste jul. Mange forskjellige, i de materialene jeg finner i skogen rett bak huset. Gratis, og dekorativt, også lukter det så godt. Frisk mose, gran, bjørkekvister. Det lukter jul det.

 

( En liten bunt tyttebærlyng, mange muligheter. )

I går var den store kransemekkedagen her hjemme. Jeg tok med meg en diger kurv, en hagesaks, langstøvler, og trasket bak i skogen på jakt etter brukbare mosedotter og kvister, og når kvelden km satt jeg foran peisen i stua og lekte meg med blomstertråd, former og fasonger. Kransene har fått ligge til tørk på badegulvet over natten , og i dag er de plassert rundt omkring i måahuset. I hvert rom lukter det frisk skog. Det lukter jul.

 

Tyttebærlyng har nydelig, frisk grønnfarge hele året. Jeg pleier å ha små vaser og krukker fulle av tyttebærkvister plassert rundt omkring i måsahuset hele Desember, og i år har jeg også bundet meg et par tyttebærkranser. Enkelt og dekorativt.

 

( Krans laget av tyttebærlyng. Synes det er så fint med litt grønne blikkfang rundt omkring i stua. Naturlige materialer og levende lys. Det gir skikkelig julestemning. )

 

( Enkel dekor på kroken på kjøkkenskapet. )

 

 

( Bjørkekrans med et lag mose. Kan fint dekoreres med andre elementer, men jeg synes mosen med alt sitt fargespill er fint i seg selv. Også lukter det godt. Skikkelig godt. )

 

( Enkel mosekrans, og en lyslenge. Akkurat passe stemningsfullt i en litt mørk krok i gangen. )

 

 

(Enkel bjørkekrans. Kan lett dekoreres med bånd, blonder, nisser, kongler og liknende, eller stå fremme slik, i all enkelhet. )

 

 

( En liten ring, laget av kun en bjørkekvist. Disse kan knytes på juletreet med fine sløyfebånd eller blonder, eller de kan brukes som serviettringer. )

 

( Enkel serviettring til julebordet. )

 

( Liten rund bjørkekrans. Brukes som en del av et enkelt stillben, robbet for gitter og glam, men koselig likevel. )

 

( En helt enkel bjørkekrans til ytterdøren. Dekortert med epler og et rødrutete stoffhjerte. Her kan jo pynten lett byttes ut med de ulike årstidene. )

 

( I solveggen på måsahuset. En kornkrans, mat til småfuglene. Smådyra skal jo også ha litt ekstra kos i julen. )

 

( En enkel mosekrans rundt en kurv med eføy, og levende lys. Enkle moseballer med lærtråd og kongler. Enkelt, men skaper likevel stemning på bordet. )

 

( Pusekatter gjør seg godt til mose….bare husk at værhår og haletipper fort lukter svidd i nærheten av levende lys! Lærte det på den harde måten, for å si det sånn! )

 

En gammel halmkrans fikk nytt liv under håndballkampen mot Spania i går. Greit å ha noe å drive med så ikke de gamle idrettsnervene tar helt overhånd.

 

Stoffremser  av lin i kalde vinterfarger, en oppklippet striesekk, og en liten bunt furukongler. Alt klippes i remser og bindes røft i knuter rundt hele halmkransen.

 

 

Man tager hva man haver, svir av noen fingertupper på en limpistol, og stæsjer med en neve barkestjerner, fjær og kongler.

 

Kransen fikk pynte opp vitrineskapet, bare fordi den matcher det blå porselenet som står til pryd inne i skapet.

 

( Rødrutet stoffhjerter, koselig dekor på enkle kranser i alle materialer. )

Og bare fordi det er jul har jeg lyst til å gi bort en krans. Har du lyst på et bjørkehjerte på døren din?

 

( Hjerte bundet av bjørkekvister, og pyntet med koselige, vatterte stoffhjerter. )

Om du har det legger du igjen en kommentar på JanneNordvanBlogg på FACEBOOK, under linken til dagens blogginnlegg, eller du kan legge igjen en kommentar her på bloggen. Vinneren trekkes, og annonseres på facebook kl 21.30 i kveld. Det er jo tross alt snart jul, og gir vel mer julestemning enn å glede noen?

Ønsker deg en nydelig Desemberdag.

7 kommentarer
    1. Så inspirerende og flott! Jeg har allerede et av dine flotte bjørkehjerter hengende på døra, med poteavtrykk. Skal byttes med noe mer julete, er planen, men det er noe med tiden som ikke strekker til. Men det er fortsatt en stund til jul.
      God jul og takk for god underholdning fra måsahuset året rundt.

    2. Wow så lekre kranse! En krans med røde hjerter hadde passet perfekt hos meg, så den står høyt på årets ønskeliste;-) Kos deg videre i desember og jeg gleder meg til å lese mere om hva du skal produsere!

    3. Imponerende hva du får til, enten det er ved symaskinen, kjøkkenbenken eller hobbybordet! Og dette er i tillegg til jobb og tre flotte gutter som skal følges opp:) Jeg havnet inne på bloggen din etter det første oppslaget i RB og har vært fast leser etter det. Du skriver så fint, både om morsomme episoder og mer alvorlige hendelser. Ha en fin adventstid!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg