Høst ute-høst inne.

Det ble flere turer ut i skogen denne uka. Jeg får liksom ikke nok av fargene, sola, regnet, vinden og luktene. Jeg har vel nevnt det før (nesten manisk gjentagende) at kreativiteten blomstrer, og ideene bare kommer som perler på en snor på slike fine høstdager vi har nå. Ikke bare når det gjelder å bruke materialene man finner ute til å lage noe, men lysten til å kokkelere med sesongens varer blir større, og bakegleden like så. Her om dagen fikk jeg til og med lyst til å strikke, og jeg kan ikke strikke engang!

Flere ganger denne uka har jeg gått en ettermiddags eller kveldstur i skogene rundt på Bjørkelangen, og sanket smått og stort av små skatter for å ta med hjem. Høsten er så fin at den fortjener å bli med inn. Dette er liksom sesongen da det virker bortkastet å bruke penger på blomster og annen fancy dekor til huset, nettopp fordi det finnes så mange andre gode alternativer rett utenfor døra.

 

( Trenger ikke blomster når skogen er full av fargerike blader. )

 

( September…mulig å få den i reprise? Bare en gang til? )

 

I går kveld fikk jeg satt meg ned og lekt meg litt med ukas “fangst” fra skogen.

En bærepose mose ble surret sammen til moseballer i ulike størrelser. De er så enkle å lage, likevel så dekorative, og de bringer litt lukten av frisk skog med seg inn. Mosen blir surret med naturfarget tråd rundt en sammenrullet avisside. Avisen trekker til seg fuktigheten, men tørker likevel etter hvert, slik at mosen holder seg godt i form og farge. Egentlig er jeg ikke så glad i alt for mye dill-dall, og synes oftest at en helt enkel moseball er dekorativ nok i seg selv, men i går fikk noen av dem en liten ekstra finish med en stump lærtråd, og en halvspist kongle. For å ta knekken på eventuelle småkryp som følger med mosen inn får ballene ligge noen timer i fryseren før de får ligge til pynt.

 

Moseball. Surret med naturtråd, “røffet” opp med lærtråd og restemat fra Ekornet. )

 

( Et gammelt vindu, høstløv, halvspist kongle og moseball. Sesongbasert interiør lissom. Me like! )

 

( Ute på trammen. )

 

Moseballene ligger nå plassert flere steder rundt om i måsahuset. Noen på et pyntefat på spisebordet, noen på kommoden i gangen, og noen på ei hjemmelaget hylle ute ved inngangspartiet.

Som et alternativ til levende lys, som jeg egentlig foretrekker, ligger det nå en lyslenke sammen med noen moseballer på bordet, og skaper fin stemning i kveldsmørket.

 

 

( Når høsten skaper stemning inne. )

 

Levende lys må jo være noe av det beste med mørketiden, men med tre katter i hus, hvor to av dem lider av en eller annen form for trang til å leke med ilden er dette for tiden et litt dårlig alternativ. De to gangene jeg har prøvd å tenne levende lys denne høsten har det lukta svidd katte på hele Liermosen, og for tiden går en av kattene uten pels på halen, og en uten værhår….  Så inntil videre, og frem til pusekattene opparbeider seg et snev av intellekt, blir det batteridrevne lyslenker i stua i stedet.

 

( “Åh, er det levende lys på bordet??? Da legger jeg mer her og vifter med halen…” Dumme dyr ass! )

 

 

 

I stedet for blomster står det nå kvist og kvast fulle av fargerike høstblader i vaser og krukker rundt om i stua. De varer ikke mange dagene før bladene faller, men enn så lenge er de rett og slett vakre, og det handler jo om å nyte det man har mens man har det. Det er vakkert, og det er helt gratis!

Også på kjøkkenet er det høststemning, for i gryta putrer for andre gang denne uka en gulrot og søtpotet suppe, og i ovnen varmes hjemmelagede urtebrød med hvitløk og basilikum. Enkel og god høstmat som nesten gjør seg selv, mens måsafruen blogger om høsten, nok en gang.

 

( Gulrot og søtpotetsuppe med lime, basilikum og kesam med et dryss av sprøstekt bacon. Stønn!!! )

I dag dekkes til og med bordet med hjemmelagede serviettringer av blåbærlyng. Det meste av blåbærlynget har kastet bladene, men stilkene er fortsatt grønne og myke, og kjempelette å jobbe med. De kan tvinnes, rulles, og flettes, eller rett og slett bare buntes sammen med en enkel tråd slik som de jeg lagde i dag. Jeg har lekt meg med flere varianter i dag, og har så smått begynt å tenke borddekking til julemiddagen. (Uff, kan nesten ikke skrive det engang uten å fyse på ribbe med sprø svor!)

 

( Superenkel serviettring laget av tvunnet blåbærlyng. )

 

Det blir til og med høststemning over kveldsmaten i kveld. En trivelig kollega med en hage som bugner av godsaker hadde med seg ikke mindre en en hel bøtte aronia til meg i dag. Kanskje bedre kjent som svartsurbær i følge gamle kjerringer og Wikipedia. Disse bærene er helt nye for meg, men alt nytt er jo spennende. De fleste av bærene er vasket og fryst etter anbefaling, og skal syltes i helgen. En liten del av bærene ble karamelisert sammen med epler og søtpotet i ettermiddag, og befinner seg nå innbakt i en pai av søt mørdeig.

 

Jeg aner ikke hvordan det vil smake, men det lukter i alle fall godt. Det lukter høst.

 

( Svartsurbær og søtpotetpai….tror jeg må stikke å kjøpe vaniljeis også. )

 

 

Høst ute, og høst inne.

Nå skal denne fruen haste avgårde på et spennende møte, deretter blir det forhåpentligvis tid til en kosestund med gutta i sofakroken før det blir natt.

Ønsker deg en nydelig høstkveld!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg