En velutstyrt mann.

 

7 juni, 1997.

«Har du lyst til å se på utstyret mitt?»

Den litt røslige, blåøyde og blonde unge mannen subbet to digre mokasiner med dusk mot asfalten på parkeringsplassen, og fomlet nervøst med glidelåsen i skinnjakka som han på et eller annet tidspunkt må ha stjålet fra «Mc.Gyver».

 

Jomfruelig, dønn kjedelig, og tilnærmet utsultet på oppmerksomhet fra menn øynet jeg i en alder av 20 endelig muligheten til å kaste dyden på dynga, overså de utdaterte mokasinene med dusk og hvite tennissokker, laget trutmunn en midtsidepike verdig, og takket ja! Endelig var det min tur. Endelig skulle jeg også få se «utstyret!»

 


( Når man er 20 år, ukysset, og desperat på jakt etter mannfolk. )
 

 

Gleden var kortvarig da buksesmekken til den hårete blåøyde forble lukket, og han i stedet kneppet opp innerlomma på Mc.Gyver jakka, og dro frem et multiverktøy av en lommekniv. Før jeg rakk å hente haka opp fra mellomgulvet og utrykke min skuffelse var jeg midt i en  leksjon av dette vindunderverktøyets multifunksjoner. For det var ikke bare en lommekniv skal du vite. Neida, mellom to skiver av blankt stål ble det brettet ut korkopptrekker, gaffel, skje, biffkniv, pizzarulle, skrutrekker med og uten stjerne, skiftenøkler av ulike diametere, teltstang, lommelykt, fløyte, nødbluss, fotoapparat med blitz, dorull, tennplugg, pinsett, plaster, negleklipper og roterende batteridrevet nesehårfjerner.

 


( Mannen min har større utstyr enn mannen din. )
 

 

«Er`n ikke fin?» sa`n, den hårete, røslige, blåøyde, og fortsatte stolt: « Det gjelder å ha utstyret i orden vet du!» Så satte han seg på huk foran meg, strammet kulelagrene på rulleskøytene mine med dette vidunderlige mannlige utstyret sitt, (Ja, jeg var så sinnsykt kul at jeg gikk på rulleskøyter… ) og lot meg rulle hjemover, dønn alene, fortsatt ukysset og med en jomfruhinne like solid som ei plate pleksiglass fra Glassmester`n i Storgata.

 

Til tross for forskjellig syn på hva det vil si ha skikkelig utstyr, ble det likevel oss to. Ikke akkurat den kvelden, men senere det året. For selv om det tok litt tid å fange oppmerksomheten til denne utstyrsfikserte mekanikeren fra Lørenfallet, så var det faktisk verdt ventetiden, og når jeg etter en stund klarte å se forbi to digre mokasiner med dusk, og skinnjakka med alle de smarte lommeløsningene fulle av løse skruer, plugger og småverktøy, så fant jeg en myk mann med gammeldagse og gode verdier. En mann med varmt smil og myk armkrok, lun humor, arbeidsmoral, og stor kjærlighet til familien vi etter hvert skulle skape sammen.

Og selv om han brukte noen måneder å  oppdage at selv om kvinnfolk ikke tar seg ut hengende på ei verktøytavle fra Biltema, er de likevel brukandes til mye annet moro, og jeg tror ikke han angrer riktig enda, på at det ble oss to.

 


( Klar for ekteskap. Best å lese brukermanualen. )
 

 

7 Juni 2002.

Etter fem år som kjærester, to lausunger og en imponerende økning i verktøyssamlingen ga vi hverandre vårt «ja» i hagen til sorenskriveren på Sørumsand, en varm sommerdag i 2002. Et knippe nær familie og to fine forlovere feiret dagen med kalvestek og kaker her hjemme på Måsan. Noen storslagen bryllupsfeiring ble det ikke, for med en baby hengende i puppen, og en ett-åring løpende rundt i kulissene sier det seg selv at festlighetene begrenset seg noe. Likevel var dagen helt perfekt, akkurat slik vi ønsket den. Du slapp å gå med slips, jeg kunne klemme ammepupper og mammakroppen inn i en billig sommerkjole, og på gavebordet lå flere gavekort fra Clas Olson, klare til å brukes bare gjestene hadde reist. Han hadde no voldsomt med utstyr den bryllupsnatta. Pipesett, t-nøkler, sirkelsag, vedkløyver og to rykende ferske tennplugger til en gammal Volvo 240 stasjonsvogn.

 

Å være gift men en så velutstyrt mann har sine utfordringer.

Mens de andre småbarnsmødrene i bygda dekorerte vognene til barna med fargerike leker fra Brio eller søte pastellfargede plysjbmser, ble mine barn liggende i vogna og titte på ei hjemmesveiset skrangle besående av diverse skiftenøkler, et drevsett fra en gammel Suzuki, og skrutrekkere fra Hazet.

 


( Workout i garasjen, inspirert av skikkelig manneplakater. Åssen skal et kvinnfolk kunne konkurere mot det??? )
 

Det er heller ikke lett å måtte forklare til en småskuffet 40 åring på 17 mai at drillpikene forrest i toget faktisk ikke har batteridrill, eller å måtte godta at veggene ute i «furtebua» (garasjen) er dekket av slike «skitne» mannfolkplakater. Kvadratmeter på kvadratmeter fulle av midtsider fra diverse verktøymagasiner, muttertrekkere og skiftenøkler i utfordrende positurer, samt et og annet bilde av undertegnede fra den tiden ingen fortalte meg at det egentlig ikke var kledelig med rastafletter. Ei heller er det særlig flatterende å finne gubben gjemt under dyna, der han med hodelykt i mørket, i all hemmelighet leser Biltemakataloger, og den aller siste Verktøyskatalog fra Wurth med glosset forside og alfabetisk verktøyregister innenfor omslaget, mens han stønner og sikler, og bestiller hjem den ene T-nøkkelen etter den andre, slik at de lokale postbudene bærer seg fordervet på diverse forsendelser, og på tur sykemeldes for skiveutglidning og brokk.

 


( Når gubben leser skitne magasiner på sengekanten, og har erotiske drømmer om muttertrekkere og pipesett. )
 

Og sist, men ikke minst?. Det er heller ikke alltid lett å holde maska, og takke pent, når man år etter år får lysestaker laget av gamle dieselmotorer i julegave.

Til tross for alle disse utfordringene, så er jeg sjeleglad det ble meg og mokasinmannen .

For selv om vi begge har bikka 40, vært sammen halve livet, og har ostepoppet oss opp flere beltehull siden han litt småsjenert skrøt av utstyret sitt på parkeringsplassen i 1997, så elsker jeg livet vårt sammen.

Jeg elsker de rolige hverdagene uten dramatikk. Jeg elsker at jeg savner han når han jobber overtid. Jeg elsker at han er pappa til de fineste guttene i verden. (helt objektivt sett)

 


( En kommende skrotnisse med hjemmesveiset skrangle. )
 

Jeg elsker at han holder rundt meg om natten, og at kiler meg på armen når jeg våkner. Jeg elsker at han så tydelig elsker meg, at det vises i alt han gjør, selv om han ikke alltid er så god på si «Jeg elsker deg.».

 

7 Juni 2017

15 års bryllupsdag. Han hadde som vanlig glemt det, og tittet spørrende på meg da jeg i dag tidlig gratulerte han med dagen.

 ” Åh pokker… er det 7 Juni alt? Shit!!!” 

Han er ikke god på merkedager, og romantikk ala Hollywood med glam og roser er han heller dårlig på. Det er helt greit. Det er alle de små gestene i hverdagen som betyr noe, og skal jeg begynne å legge sammen disse små hverdagsøyeblikkene over de siste 20 årene kommer han ganske så heldig ut av det likevel. At han velger meg hver dag er i seg selv en gave stor nok.

Han får ingen stor presang av meg heller, vi har liksom kommet dit i livet at vi har det meste vi trenger. (Bortsett fra verktøy. Der får vi vist aldri nok! ) Når det er sagt vurderer jeg å kokkelere i hop en bedre biffmiddag for så å ikle meg en aldri så liten BH laget av jekkestropper bra biltema, og favoritt skiftenøkkelen fra Wurth, og rett og slett bare «bjuda på» sånn litt utpå kveldinga. Ingenting tenner mannen mer en litt blankt metall og motorolje, dryppende fra ei litt dvask og godt gift middelaldrende kjærring.

 


( Middeladrende småslapp fristerinne i jekkestropper og skiftenøkkel. Meooooww! )
 

 

Så skulle noen tilfeldigvis vandre over bygda i de sene nattetimer, og høre det skrangle i metall på Liermåsan, så ta det helt med ro. Det er bare jeg som feirer 15 års ekteskap med måsagubben, iført noe realt sexy verktøy fra samlingen hans.

Sånn sett er det jo helt greit å være sammen med en såpass velutstyrt mann.

 


( Kjærlighet er å “løfte hverandre opp”… )
 

 

Gratulerer med dagen Ronny!

Godt jobba!

Jeg elsker deg.

29 kommentarer
    1. Snufs..! Så vakkert skrevet! Jeg er ikke i et øyeblikks tvil om at dere er fantastiske sammen! 🙂 Nyt dagen og hverandre, og gratulerer så mye til “verktøygubben” din!

    2. lol bra skrevet.
      MEN mannfolk er da ikke kjent for å huske på slike merkedager,som dere kvinner holder fast med.
      Det er da viden kjent.

    3. PHANTOMBLUE: Vet det 🙂 Derfor er det ekstra gøy å se fjeset hans når det gå opp for han at han har glemt nok en gang 🙂 Når det er sagt, hverdagene betyr 100 ganger mer 🙂

    4. Flirer meg ihjel. Kjenner meg godt igjen. Bare med andre duppeditter enn verktøy.
      Skal vise denne for frua og se om hu kjenner seg igjen og 🙂

    5. Gratulerer med bryllupsdagen 🙂 Godt jobba 🙂 verktøy er da kjekt å ha 😉 Har faktisk litt jeg og, og jeg er singel dame. Men så har jeg til min unnskyldning vært gift med en rørlegger..må kommer derfra 😉

    6. Dette var som tatt ut av vårt samliv. vi har litt lengre fartstid (36 år)
      Flott skrevet. både latter og tårer 🙂
      Gratulerer så masse med bryllupsdagen. Håper det gjaller fra loft og kjeller 🙂 Hipp hipp

    7. Hærlighet…. dette var jo som å lese min egen historie!!! 😉 Vanvittig mange likheter, og den rareste er at vi faktisk også har 15 års bryllupsdag…. men i morra 🙂 (men her er dagen husket…) Gubber som samler på verktøy er verdt å samle på! 😉 Lykke til med resten!!! 🙂

    8. 😄😄 U did it again 😄😄 Ble litt rørt jeg og 🎈
      Gratulerer så masse med bryllupsdagen.. Måtte flere gode komme…
      Dritmorsomme kule tegninger og 😂😂😂.

    9. Supert skrevet og fantastiske tegninger!Du er helt rå,kos dere og nyt hver eneste dag! Jeg er gift med en kokk, tenk deg den kalenderen…..biff,steik og fårikål😀

    10. Hei.
      Gratulerer med vel overstått 15 års dag. 🙂 Det er så deilig å høre noen skryter av mannen sin på den måten. Ofte så hører man bare det motsatte, at han er lat og uoppmerksom osv osv. Det oser kjærlighet av ordene dine, så dere kommer til å bli gamle sammen. Det er jeg sikker på. Fantastiske tegninger også. Prikken over i en.. Du har mange talenter ser jeg. Spørs om ikke jeg må bestille et slikt skilt av deg som du har laget noen ganger… De er virkelig flotte!
      Er også i lag med en som er dønn uromantisk. Men det er mange små ting han gjør som viser at han er glad i meg. Kjenner det på akkurat samme måte som det du beskriver, og det er kanskje for andre kjedelig og forutsigbart, men for meg og deg trygt og akkurat sånn vi vil ha det.
      Nå venter jeg allerede på neste perle fra deg :))) Du skriver så fint om hverdagen slik vi vanlige mennesker med jobb og barn kjenner den og du skriver rett fra levra og hjertet.
      Riktig god helg til alle dere i Måsahuset. Du skal vel lage kake i helgen også???
      klem fra meg. 🙂

    11. Bjørg: Er det ikke fint? Å ha et slikt forutsigbart liv med en litt kjedelig uromantisk kar? Jeg elsker det!!! Vi er heldige, rett og slett. Og ja, det blir nok kake i helgen. I dag har jeg fylt opp fryseren med grovbrød og kanelknuter, kjenner meg lysten på ei skikkelig kremkake 🙂 Ønsker deg en nydelig helg 🙂

    12. Grattis ⚘⚘⚘
      Har lest bloggen din hele veien.
      Takk for at du får meg til å smile, le og gråte en skvett med 😁 🙂
      Jeg kommer til å sette mer pris på min uromantiake mann heretter, hehe.
      Flotte gutter har dere og.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg