Blonder og burhøns

Sommeren kommer alltid ti kilo for tidlig. Jeg klager ikke, ikke sånn egentlig, for etter mange måneder med grå østlandsvinter er det deilig å kjenne at sola varmer på kroppen. I dag, etter mange dager med sol og varmegrader var det til og med godt med litt varmt sommerregn på nesa da jeg gikk til jobb.

Men! Det er en ting med sommeren jeg ikke kan fordra, en ting jeg de 15 siste årene ikke har vært komfortabel med. Bikinikroppen tenker du sikkert.

 

Njaaaei, ikke egentlig. Kroppen er som den er, og med litt viljestyrke kunne den sett bedre ut på stranda, men gleden over ei kaloribombe av ei kake er større enn gleden over flat mage, så hva sommerkroppen angår har jeg, i år som i fjor, innsett mine begrensninger, og kapitulert.

 


( Jakten på den perfekte bikini! )
 

Det som er vanskelig, er å finne en bikini som ikke bare dekker vesentlige områder av forfallen kropp, men en som også løfter, ikke sitter så stramt at den hindrer blodsirkulasjon, men så stramt at underdelen ikke ruller av når man stuper uti sjøen…eller fra fem meter`n  det offentlige friluftsbassenget på Volla i Lillestrøm. (fjorårets flaueste opplevelse, ikke bare for undertegnede, men også for fjortisen som måtte dykke etter moras slappe bikinitruse på bunnen av bassenget! )

 

I tre år nå har jeg unngått problemet, og i stedet for å handle har jeg kombinert gamle overdeler med underdeler, sydd og lappet, tredd nye strikker, helt til det ikke var mer å hente. I fjor høst ble den siste underdelen kastet, da så slitt at det var hull på størrelse med en knyttneve på hver rumpeballe,og så mange frynsete tråder i sømmene at trusa lett kunne forveksles med en sånn SogM truse, kombinert med mer frynser enn du finner på skinnbuksene til en indianerhøvding i Dakota. Jeg var lissom bare en pisk og en hest unna å bli midtsidepike i «Vi som liker lær og totempeler».

 


( Småslitt og frynsete bikinitruserumpe synger på siste verset. Whip it baby! )
 

 

Så langt i år har solingen av blek vinterhud foregått i slappe vatterte Bher med strikkeløse stropper, og bomullstruser fra Rema 1000. Helt greit for den gjengrodde hageflekken på Måsan, ikke spesielt representabelt for stranda eller små lokale innsjøer og skogsvann med mulighet for å møte på sambygdinger av ulikt slag.

I dag gjorde jeg altså det jeg har unngått tre år på rad, og gikk på bikinishopping!

Bikinishopping, en test av en kvinnes mentale helse, prøvelser i styrke, både mentalt og fysisk.

To timer brukte jeg.

TO TIMER!!!

 

Det er et hav av bikinier der ute, rader på rader av trekanter i glinsende stoff knyttet sammen med hyssing. I et prøverom på 1×1 meter, med florerende neonlys over speil fordelt på tre vegger, skal kroppen trøkkes inn den ene fargerike mønstrede glinsende trekanten etter den andre. Butikkpersonalet er det ingen ting å si på, de løper som små maur fra tue til tue, mellom klesstativ og prøverom, og lystig spør om de kan være til hjelp, om de kan hente en størrelse større? (må jo sjelden ned en størrelse lissom)

 

En ung dame med særdeles jevne øyebryn og piercing i tunga fant frem tre bikinier hun mente «bare ville være så himla sykt perf for meg lizzom» fordi disse modellene «bare lizzom var sykt magiske, og løfta bare alt, og holdt det på plazz, og var bare sååå 2017!!!», og høy på hennes energi og litt blendet av øredobben på tunga tok jeg badetøyet med meg inn i torturkammeret (prøverommet), og testen i mental og psykisk kvinnehelse kunne starte.

 

Bikini nummer en var av det litt gammeldagse slaget, tydeligvis både veldig «2017» og skikkelig «1945». Det er visst «in» nå. Underdeler med så høyt liv at den er kun en krave unna pologenser, med ekstra hold i midjen for å skape illusjon av timeglassfigur der det ellers finnes kun valker, arr fra keisersnitt og navlelo. Overdelen består av to godt vatterte skåler, med stropper av stoff som skal knyttes og festes bak i nakken. Etter å ha rullet trusekanten til oppunder puppene trengte jeg en to minutters pustepause og en mandelstang for å hente meg inn og gjenvinne litt energi, før jeg knyttet stroppene på overdelen som la seg godt til rette i den valken (også kalt svølken) som man får bak i nakken om man er delvis overvektig og har gått med forloverlent, lut holdning siden 7 klasse i et desperat forsøk på ikke å virke 20 cm høyere enn de kjekkeste gutta i klassen.

 


( Pologenser/bikinitruse….når innvollene sloss om plassen! )
 

Et blikk i speilet avslørte en sløyfe som forsvant mellom valkene i nakken, og en bikinitruse så høy at solen kun ville skinne på nesa!

Pin-up modellen var altså ikke aktuell for undertegnede.

 

Bikini nummer to var i følge butikkansvarlig den heiteste på markedet, og passet folk i alle aldre, fordi den var «Sykt classic lizzom!» Modellen kom i tre ulike farger, hvit ble anbefalt da den er «dødzlekker mot dritfet brunfarge på huden!»

Den bestod av fire heklede trekanter av hyssing, påmontert perler og skjell, og minnet mer om stueveggen til mormor på 70 tallet, med tråd og skjellgardiner i døråpningen, og veggtepper av makrame`! Jaja, tenkte jeg, med et åpent sinn, og tredde den på. Passet den kunne jeg alltids fingerhekle meg matchende strandveske, og få bestemor til å strikke sandaler.

 


( Fingerheklet bikini av hyssing, proppet av sneglehus, skjell og perler, en hippie verdig )
 

I neonlyset, med speil på tre kanter stod jeg der i torturkammeret, klar for stranden, som en hippie høy på livet og medisinsk marihuana, i flettet hyssing. Mellom heklemasker av hyssing, skjell og perler, stakk «buskas vulgaris» ut fra en hullete løstheklet underdel, som burhøns desperat på rømmen fra nettinghelvete!!!

Bikini nummer to ble altså heller ikke med hjem, men skulle jeg angre kan jeg alltids rote litt i haugen med restegarn og fingerhekle en aldri så liten g-streng med tilhørende BH.

 


( Burhøns på desperat nettingflukt! )
 

 

Den tredje bikinien er visstnok «et must» denne sommeren, fordi den «lett bare kan brukes som en topp man kan kombinere med shorts eller skjørt, og bare fete den opp med digge smykker og sånn!»

Djiisses sier jeg bare. Et must du liksom. For en på 18 med flat mage, oppoverpupper og  bodymasseindex på minussiden, ja! For ei på 40 med hengejur, og nok kilo til å sprenge en badevekt fra Clas Olson, NEI.

En såkalt halterneck overdel med så mange blonder og stropper på kryss og tvers at man måtte laste ned Google-maps og GPS for å finne veien inn i den, for så å se kroppsfettet tyte ut gjennom stroppene som ei surra svineskinke fra Gilde?Nei takk. Og om man så skulle være så heldig å komme seg inn i en, vil man etter en dag i solen ha skille som et giganormt sjakkbrett som ville få Magnus Carlsen til å klatre opp på ryggen din og tro han har kommet til himmelen!

Jeg prøvde ikke underdelen engang! Som en desperat hval fanget i fiskenett hadde jeg mer enn nok med å finne veien ut av stroppene, mens jeg desperat ba til høyrere makter om at han ville “Free Willy»!

 


( Surret skinkestek, klar for langtidssteking… )
 

 

Det ble ingen bikini på meg i går. Etter det som føltes som timer i torturkammeret av et prøverom, (glem avhør av potensielle terrorister på politikammeret, ta de med på kjøpesenteret og tving dem til å prøve bikinier i stedet!) der neonlyset hadde gjort meg svett og oppmerksom på to kviser og et hår på haka endte jeg opp med deodorant, pinsett, og ansiktsmaske istedet.

 

Skulle du derfor, i løpet av sommeren, ved et lokalt badevann treffe på en kliss naken og lettere hormonell overvektig dame flytende rundt i vannskorpa , vennligst se en annen vei.

På forhånd takk!

 


( Slipp hønene løs, det er vår! )

 

 

 

 

 

 

 

64 kommentarer
    1. Elsker det….bare elsker det at andre sliter med det samme som meg ❤ finnes ikke noe verre enn bikinishopping….de er jo ikke lagd for mennesker som liker god mat😖

    2. Ingamoe: Vi starter en klubb for matelskere med trang bikini. Alle joiner, og vi blir den største gruppa i hele landet. Garantert!

    3. Hei. Lenge siden jeg har kommet med en kommentar, men jeg følgjer med. :).
      Hurra for deg som klarte å ta denne turen. Hadde aldri jeg klart. Angsten for å stavre av hadde tatt overtaket. Nei, takke meg til avklipt gammel olabukse og avklipte ermer på t- skjorta. Ikke like tekkelig på ei på 55 som bor i et borettslag og gjør gamern forlegen. Men det for han bare tåle, ellers får han skaffe seg noe nytt nytt, noe som han kan være stolt over. Gidder heller ikke å bry meg med hår under armene. Har filosofien som min mor har lært meg da legene mente at mandlene måtte tas,dem er der for en grunn. Mandlene har jeg inntakt enda ;)Håper inderlig at du lager en bok av innleggene dine. Du er helt super duper.

    4. Bullmastiff: Hei på deg, så koselig å høre fra deg igjen 🙂 Det går mest i avklipte olabukser her og, men de er så sabla tunge å svømme, og svømme skal jeg, om så krampa tar meg. I fjor badet jeg i sportsundertøy, og latet som om det var bikini. Funket det og 🙂

    5. Fantastisk morsomt! Ser det levende for meg! Jeg innser fordelene med å ha aktiv hund om sommeren; sommerkroppene 2012 – 2017 har vært pakket inn i shorts og t-skjorte og tursekk, til nøds en bikinioverdel kjøpt i en undertøysbutikk for bestemødre. I fjor fant jeg forresten en strålende løsning – badeshorts! Anbefales. Den skjuler valker, lår og en ikke alltid like veltrimmet bikinilinje.

    6. Jeg dør av latter, så sent at jeg burde sovet for lengst😅😅 Fantastisk skrevet, kanskje vi sees på Nebben i sommer😉

    7. Kunne ikke vært mer treffende hvordan du her har beskrevet problemet. Føler at de torturrommene (prøverommene) er helt forferdelige. Kommer inn der og føler seg ekstra blek og overvektig ut. I tillegg med dype merker etter sokker og litt vinter pels, da er dagen perfekt. (For ikke å glemme lysforholdene og speil som viser alt, huff) 🙂
      Fortsett med de flotte beskrivelsene av det normale livet! Det treffer og gir krydder og humor i hverdagen til dem som leser!!!

    8. Toril: Off, du har helt rett. Sånne sokkesøkk i leggene er grusomt, og ser så ulekkert ut i prøverommet. Kun ankelsokker på meg sommerhalvåret!

    9. Eirin: Nemlig! Egentlig blåser jeg litt i hvordan jeg ser ut i en, men jeg skulle så innmari ønske det var en som faktisk satt ok på kroppen 🙂 Jeg fortsetter letingen, og enn så lenge bader jeg naken 😉

    10. Hahahaha, guuud så artig. Badedrakt er tingen, sier jeg (60) Rød svømmedrakt f.eks = ser ut som et tyttebær, men det får duge. Soler bare beina uansett og de tar eg aldri farge. Men svømme skal jeg og.

    11. Herlige betraktninger og fantastiske tegninger! Godt en bor i Trøndelag, hvor vi fremdeles går i selbuvotter, og er heldige hvis vi kan bytte ut varmekjeldressen med våtdrakt i et par dager i august 😉

    12. Helene: Tyttebær!!! Hahahaaa! Det høres faktisk helt perfekt ut, og jeg elsker holdningen! Bade skal jeg og, samme hva. God sommer!

    13. Takk for en god latter.
      Og takk for påminnelsen om enda en fantastisk ting med Nord-Norge, her hvor jeg enda går med ullstillongs, hansker og lue, her hvor dunjakken ikke sommerlagres i bod, men i bilen for å være lett tilgjengelig når man har glemt at hvor kaldt det kan bli på en fotballkamp. Mitt beste badeplagg er en neoprendrakt, der sjokkfølelsen heldigvis avtar idet sjøvannet sakte men sikkert stjeler varme fra fettlaget. Det samme fettlaget som gjorde jobben med å komme seg ut av den våte neoprendrakten til en fornedrende kamp der mannen måtte avtørkes fliret og bes om hjelp.
      God sommer i sør, bare behold badetemperaturene!

    14. Karin RM: Hahahaa! Tusen takk du, tar gjerne temperaturene, men nå fikk jeg skikkelig lyst til å se deg klatre ut av ei våtdrakt også 🙂 Nord Norge er nydelig! Jeg burde legge feriene dit fra nå av. Kan fint gå på stranden i dunjakke 🙂

    15. Det er det morsomste og sanneste jeg har lest på lenge….. tegningene likedan…. herlig…tusen takk for ord som fikk meg til å se lysere på dagen…takk og takk….

    16. Etter mange år i shorts/t-skjorte, brune legger og armer…så skal denne kroppen prøve seg på litt lettere klesplagg sommer 2017! Er gbp op i mars, å i følge Clas Ohlssons vekta kan jeg nå åle meg inn i “de med bmi på bare overvektig”
      Men etter å ha lest ditt innlegg, så vurderer jeg sterkt hjemmesydd Trikå!! Overgangsalder og prøverom ….nei…venter 1 år til tror jeg😂😂
      Takk for din fantastiske beskrivelse, lenge siden jeg har ledd så mye😂 Gubben gikk og klassifiserte meg som gal het😂

    17. Edafruen: Hahaha! Overgangsalder i torturkammer er nok ikke å anbefale 🙂 Hjemmesydd trikå har jeg vurdert og, har ei hengekøye som roper etter å bli sydd om. God sommer til deg, håper brunfargen når høyere enn leggene i år 🙂

    18. Kjenner meg igjen, men har funnet et sted hvor det er voksne damer som hjelper med å finne rett bikini.
      Ebbesen & Jensen i Prinsensgt i Oslo. Anbefales for alle som trenger noe som holder oppe og inne. OG som man er komfortabel i!

    19. Har ikke ledd så mye på år og dag. Det er fordi man kjenner seg igjen Du er bare herlig. Jeg deler.

    20. Det finnes bikinier i store størrelser, behagelige å ha på ( dvs så behagelig en bikini kan bli), men man kan ikke kjøpe i kjedebutikkene. De har store str de og, men ingen passform for “store” kropper. Må ut også med kanskje 600 kr og oppover…

    21. Trine: Nemlig. Hjelper jo ikke om trekantene er større når de er helt fasnogløse. Er klar for å betale litt ekstra for noe som sitter godt over baken 🙂

    22. Fy, her kjenner jeg meg godt igjen, ja!
      Helt enig med Tinka på tur: Badeshorts er det beste som finnes! Før syntes jeg det var helt pyton å være på badeland og strender i “bare trusa”, men etter at jeg fant ut at jeg kunne bruke badeshorts er alt så mye triveligere 🙂 Hvorfor i all verden skal vi lide oss gjennom å gå rundt i noe som slurper seg inntil og fremhever både her og der? Nei, jeg stemmer for badeshorts! I år er det dessverre fint lite i dameavdelingene,(gsport har noe i Helly Hansen) men herreavdelingene har gjerne masse fint som passer MINST like godt på oss som på dem 🙂
      Lykke til med badetøyjakten!

    23. Fantastisk 🤣
      Har vel gått optimistisk ut hver vår/sommer i 5 år på jakt etter bikini..etter å ha prøvd mange “fin på hengeren”-bikinier har jeg alltid måtte bite meg i leppa for å kunne gråte lydløst i prøverommet før jeg kunne rømme butikken…uten bikini…
      I år gikk jeg inn på Cubus, fant en brun bikini bh og en sort bikinitruse med et lite “miniskjørt” påsydd… prøvde, kjøpte og gikk hjem..ikke jublende glad over speilbildene jeg fikk fra alle sider men klappet meg på skuldra for at jeg ikke tok til tårene iallefall 😜
      Så gjenstår jo å se om jeg kommer til å teste den irl.. nå har jeg iallefall en 😇

    24. Herlig beskrevet 🙂 Noen ganger tenker jeg at det hadde vært lettere å bare være nudist 🙂

    25. Kristin: Jeg måtte bare sjekke ut litt i går, og fant en fin på Ellos. Håper det er like vellykket når den ligger i postkassa. God sommer til deg 🙂

    26. Merete: Åh, det høres ut som ren lykke! Jeg katalogshoppet i går. Håper jeg får samme prøveromsfølelsen som deg når de kommer i postkassa 🙂

    27. Supert skrevet!! Har hatt samme opplevelse i februar da jeg skulle til Bali på ” husmorferie”, noe som inspirerte til dette Facebook -innlegget:
      “Etter snart 18 år i familiens tjeneste skal hu mor på ferie. Uten onger. Eller mann.
      14 dager med servert mat og ansvar for et helt nattbord.
      Tre dager til avreise.
      Lyset er grelt fra taket i prøverommet.
      Bikinikjøp tidlig i februar. Hrmm…
      10 stk små bukser og 15 stk bh-topper. På-av-på-av. Har de størrelsene krympa?? Definitivt . Har jo vært så mye diskusjon om det i mediene. Om hvordan large er blitt medium, og at medium er blitt small og small er blitt en tråd. Så hvor ble det av large??
      Large som er påkrevd slik at ikke det doble keisersnitt-arret skåret i hast en sen nattetime, blir solbrent? Large som er påkrevd slik at puppene som holdt liv i fire små, dag og natt, kan få ro. Large som kan få vist frem den fine himmelblå fargen på bikinistykkene, og ikke bare bli en liten malingsflekk skvettet på vinterblek kvinnehud.
      Hva har skjedd?
      Da jeg var 17 år tenkte jeg at det var kroppen min det var noe feil med.
      Nå tenker jeg det er noe feil med designerne som bare vil spare tøystoff, eller hva det nå er, og presse oss ut av størrelsene våre. Hva tar de oss for? Vi nordiske kvinner? Vi som står stødig på jorda med staute bein. Vi som går og går, bøyer og løfter. Vi som vugger med brede hofter og sitter stødig på stoler.
      ” Made in China”
      ” Made in Bangladesh”
      Hrmm…
      -mamma, jeg syntes du ser veldig snill ut i den blå jeg. Den største. Den med diamantene på toppen.
      De blinker slik øynene dine gjør!
      Takk du lille venn som følger stille med fra benkeplass. Det trengte jeg. “

    28. Jeg dauuer 😅😂 og ler høyt på toget 😂😅 fikk bilder i hodet av hvordan de fleste i vår alder ser ut når de skal prøve bikini 😂😅 og de grelle speilene man plutselig ser ALT 🙊🙈

    29. ElinPelin: Jeg hater så intenst de avslørende speilene, men synes det er herlig befriende at det er fler med samme problem som meg 🙂

    30. Lo på meg brokk, og kjeven nesten ut av ledd…men seriøst tror jeg du burde blitt med en tur til Trondheim på “SHE” selv jeg med 30 kg for mye fant en råstilig bikini der! 😉 Det er håp!

    31. Prøv Rasmussen på torget. De har bra utvalg i bikinier for voksne damer. Kan få overdel og bukse i forskjellig størrelse. Ikke de billigste, men verdt hver krone når man finner noe som passer.

    32. Herlig, spillevende i tekst og tegning..og særdeles gjenkjennelig. Har nå droppa badekjolen fra Ellos med innebygd truse..kjolen kleba så det ble umulig å svømme med vanlige beintak..og stiller nå i neonblomstra og sort overdel med matchende miniskjørtogtrusebikiniunderdel fra Cellbes..Se, jeg svømmer..og det mellom over og underdel flyter fritt i vannet …Livet er på G !

    33. gamlemor: Det er så befriende herlig og bare svømme. Og enda bedre når man gjør det i blomstrete overdel. Heia deg, og god sommer 🙂

    34. Helt enig m Renee…
      Etter at jeg oppdaget Ebbesen & Jensen i Oslo har bikinishopping plutselig blitt en helt annen og mye mer positiv opplevelse.. Har sendt flere andre dit som har samme opplevelsen 😊

    35. Miner meg om sommerene i skogen hos ei vennine sørpå. Vi gikk i støvler (pga hoggorm) shorts med knappen åpen (ikke mulighet til å få de to ende til å møtes) og en gammel slitt bh. Men bak hun hadde naboen en krossbane der div kjendiser fra bla sportslivet kjørte motorsykkel. At de ikke er traumtiser av alt det rare de så i DEN skogen, det skjønner ikke jeg. Å kommer den en sang om alt det rare du kan se i skogen så er det om oss😂😂😂 noen flotte sommere for oss

    36. Line Rasmussen: Hehe 🙂 Kjenner godt til knapper som ikke når frem til knappehull. Satser på en sommerhit på radioen snart, en låt om deg og venninna di 🙂

    37. TAK!!!!! Tårene triller ned ad kinderne (det er glade tårer, må jeg vist skynde mig at sige)! SÅ godt skrevet og tegnet – sad og sagde ‘ja, ja, JAAAA!’ mens jeg læste.
      Kan evt. anbefale http://www.evans.co.uk – de sender gerne, og er OK i prisen (og størrelserne passer faktisk med det der står).Lykkedes mig faktisk at finde en OK bikini sidste år!
      Pøj, pøj med jagten!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg