Understellsoverhaling og ekko.

-«Ja, her var det ikke stort» sier han og smiler blidt.

-« Tusen takk!» sier jeg, og titter bort på han, litt forlegen, men mest fornøyd.

Han humrer litt, og retter: «Altså, ikke sånn «stort», sånn i at det ikke er digert her, jeg mente at det var litt tomt liksom. Hvor lenge siden er det du fjernet livmoren?»

 


( nyfrisert bever på EU-kontroll hos hønseforvalter )
 

Sånn, da var det gjort. 2,5 minutt tok det denne gangen, etter at jeg krabbet opp på slakterbenken hos gynekologen, åpnet munnen, lirte av meg noe dumt, og er klar for å krype flau sammen i fosterstilling i et hjørne.

 

«Her var det ikke stort»… Selvfølgelig var ikke det et kompliment basert på areal, omkrets og antallet gjentatte knipeøvelser det siste tiåret.

 

Jeg har forberedt meg godt til denne seansen. Helt siden innkallelsen dumpet ned i postkassen for flere uker siden har jeg brukt tiden på å styre og stelle, vaske og polere. Som en anleggsgartner-lærling forbereder seg til fagprøven har jeg stusset og trimmet og luket i vegetasjonen i dagevis, og omtrent en kvadratmeter med utemmet «buskas vulgaris» ble før undersøkelsen gjort om til en bitteliten trekant av en parfymert og silkemyk oase.

 


( Fra jungel til oase, godt forberedt! )
 

Jeg var så forberedt som jeg kunne bli, likevel blir jeg altså så innmari ukomfortabel og nervøs sånn helt på tampen av timen.

Hva er det som får meg til miste all bakkekontakt og sunn fornuft, samt evnen til å kommunisere som et oppegående menneske så fort en fagmann skal ta «EU-kontroll på understellet», som gubben lattermildt kaller det?

 


( Teknisk kontroll, slapp mangel-lapp! )
 

Jeg synes jeg kunne høre gynekologen humre «der nede». Mulig det bare var magen min som rumlet også, med tanke på at jeg hadde slanket meg i fem og en halv time før jeg skulle dit.

Redd for hvilke andre kroppslyder som måtte komme under resten av undersøkelsen bestemmer jeg meg for å klappe igjen brødsaksa den tiden som står igjen. De som har lest denne bloggen tidligere vet jo at jeg har et snev av selvdiagnostisert nervøs tourettes og løs tunge, og at det i enkelte situasjoner smeller kraftigere fra denne kjeften enn det gjør fra raketter på nyttårsaften, og ingen ting utløser fler uplanlagte grovformulerte gloser fra kjeftenebbet enn i situasjoner der jeg er under middels komfortabel.

 

Jeg mener ikke å være uhøflig eller ufin, det er bare det at det så altfor ofte faller seg naturlig for meg å lire av meg et par gloser som ville fått de mest hardbarka nordnorske bryggesjauerne til å rødme.

 


( Litt sånn det føles når du ligger på “slakterbenken” og hønseforvalteren “mekker” på understellet )
 

Uansett, jeg lukket munnen, pustet med magen, og holdt kjeft,helt til hønseforvalteren (altså gynekologen) sier: -«Hvis du bare slapper helt av nå, så skal jeg ta en nærmere titt her.»

Han finner frem verktøy fra ei verktøytavle som ville fått selv den mest erfarne bilmekanikeren på Bertel O. Steen til å dø av misunnelse !!!

 Vi snakker blankt metall og rustfritt stål så langt øye kan se, og når det klirrer og brøler  i noe som likner på en muttertrekker fra Wurth, en sånn svær en, med batterikapasitet på 48 timer, og som normalt brukes til å skru ut girkasser på vogntog der nede ved hønemor, da er det pokker ikke lett å slappe av!!!

Antageligvis spenner jeg musklene mer enn en fleksende bodybuilder, for hønseforvalteren gjentar seg selv. « Jo mer du slapper av, jo raskere blir jeg ferdig!»

 

Og da klarer jeg ikke ti stille mer. Alle mine selverklærte diagnoser stiger til overflaten, og med høna full av metall smeller det fra fruen:

-«Om du kommer nærmere nå, og jeg skal «slappe av» enda mer, så kommer du til å bli blaut på begge øra!!!»

 

At jeg aldri lærer!!! Skamfull over egen munndiare legger jeg hodet bakover på «slakterbenken», og rødmer. Hadde det ikke vært for at jeg hadde mer metall i kroppen enn en piercet blitzer fra Grunerløkka hadde i ansiktet på 80-tallet, hadde jeg krabbet ned fra krakken, og forduftet raskere enn Milli Vanilli forsvant fra rampelyset.

 

-«Sorry altså!» klarer jeg omsider å få sagt. «Jeg er egentlig relativt oppegående, det er bare det at jeg mister kontrollen når jeg er nervøs!»

Hønseforvalteren begynner å le. Høyt og rungende. Og lenge. Han ler skikkelig lenge!

 

Litt forlegen, men også lettet sier jeg at det jammen er godt han har humor, og at han kan slutte å le snart slik at han får gjort seg ferdig.

Og da titter hønseforvaltern opp fra buskasset der nede, blunker med det ene øyet, og sier:

-« Jeg er ferdig å le jeg! Det er ekkoet du hører fremdeles!»

 


( Skal bare måle oljen, så kan vil lukke igjen panseret… )
 

Og mens jeg ligger der med bena i været og høna på gløtt, ler jeg så kroppen rister og metallet klirrer. Hønseforvalteren gjør seg ferdig mens han ler så tårene triller, og prøver å unnskylde seg for uprofesjonell oppførsel, men han klarer likevel ikke å dy seg når «EU-kontrollen» endelig er over, og han annonserer høytidelig der nede mellom knærne mine at han er:

 

«Ferdig?

erdig?

dig?

ig?

ig..

ig.»

 

 

 

 

 

Om du vil kan du følge bloggen på Facebook.

 

15 kommentarer
    1. Hehe 😂 Bryr meg ikke noe om slike besøk da jeg har gått en gang i året siden jeg var jentunge…Men har også en artig historie fra nå nylig;
      Har en kronisk sykdom som gjør at jeg har litt dårlig med energi og dermed er en del sengeliggende. Mens jeg ligger der så snakker vi om dette og gynekologen setter seg på plass mellom bena mine og sier “Det virker som at du er ganske så aktiv da” (med tanke på hva jeg får gjort tross sykdommen) Da løfter jeg hodet og sier kjekt “ja, det var jo også noe å si når du sitter der du sitter” Både gynekologen og hjelper – og jeg – lo godt resten av det besøket 😬

    2. Haha, herregud seriøst takk for at du”bjudar på”, du er hysterisk morsom:)
      Tegningene dine er bare rå! Jeg elsker at du bare tar fortellerevnen din helt ut, null filter!

    3. *hahahaha* Jeg var hos legen en gang for å få frosset bort noen vorter nedentil og der han strever for å finne dem så sukker han plutselig:”Åh, jeg skulle visst kjøpt meg lesebriller…” Jeg trodde jeg skulle ramle ut av stolen av latterkrampe! Da jeg fremdeles lo høyt da jeg gikk ut gjennom venterommet etterpå så kontordamen forvirret etter meg. *haha*

    4. Jeg skjønner ikke hvor du tar det fra, men du er helt utrolig herlig.
      Tegne kan du også.
      Det er dagens høydepunkt å lese bloggen din.
      Jeg blir så godt humør av deg.
      Som en av de andre skriver, jeg gleder meg til du skal beskrive mammografi timen din.
      Gleder meg allerede til neste blogg innlegg.

    5. Jeg dauer😂Er innom bloggen din stort sett hver dag og ser etter nye innleg. Uten tvil den beste bloggen jeg leser!!

    6. Jeg ler så jeg griner 😂
      Helgens beste høydepunkt er og lese bloggen din…
      Har vurdert selv og blogge, om alle håpløse dater….
      Som en Tinder date våren 2015. Tok sjansen og traff han hjemme hos han, satt i sofaen og prata, så tok han en kulepennkork og gravde ørevoks ut av ørene!! Jeg sendte en sms til venninne/kollega om å ringe å si jeg måtte komme på hastejobb (jobbe som Vekter) så jeg ble reddet der og dro derfra bare 30 min etter jeg kom 😂 tok aldri mer kontakt…
      Men koser seg med og lese morsomme hendelser heller 😄😄

    7. Merete M.: Hahahaaa!!! (og litt kjempeæsj!!!det med korken altså! ) Du burde blogge, det er jo kjempegøy 🙂 Jeg lover å lese!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg