Du er så bra!

-“Du mamma??? Når jeg har bursdag, da får jeg et eget blogginnlegg eller???”

Og selvfølgelig får du det Petter! Faktisk kan jeg ikke komme på noen som fortjener det mer. Så nå, mens jeg sitter sammenkrøllet under et teppe i sofakroken og spiser kake fra bursdagsselskapet i går til frokost, og du er ute med pappa og øvelseskjører for aller første gang, skal jeg ganske kjapt si gratulerer med dagen, og fortelle deg akkurat hvor bra du er!!!

 

For du er bra!!! Ikke best, ikke perfekt, men så innmari bra!!!! Bra nok! Eller som du kaller det, “på god norsk” -Føkkings awesome!!!

Hvert år på denne dagen forteller jeg deg den samme historien, og du lytter som om det skulle være første gang du hører den. Den om hvordan du kom til verden, liten, rynkete og illsint, om hvordan pappa ikke klarte å slutte å gråte da han holdt deg, om hvordan vi ble vettskremte første dagen vi var alene med deg da vi kom hjem fra sykehuset. Om hvordan du endret livet til to kjedelige unge mennesker til det bedre, og gleden og stoltheten vi følte over å ha ønsket nettopp deg velkommen til verden.

 


(Tatovering av tusj! Lillegutt får selvsagt ikke blekk på kroppen før han er ca 35!)

Også, helt plutselig, nesten som lyn fra klar himmel ble du 16, og nå sitter jeg her og prøver å huske alle årene imellom da og nå, men de er liksom borte i en tåke av hverdager , sorger og gleder. En ting skal være sikkert, og det er at hvis det er en ting vi kan være sikre på å ha lykkes med, pappa og jeg, så er det deg!  Du gir så mye av deg selv, og heldige er de som får ta del i ditt liv. Du verner om de du er glad i, er sjenerøs med gode klemmer og komplimenter, du lytter og forstår. Følelsesmessig er du lenger fremme enn mange på din alder, og du har en helt egen evne til å vise både empati og sympati. Kanskje er det fordi du på så kort tid og i så ung alder lærte at livet ikke er evig, da vi mistet så mange du var, og fremdeles er glad i. Kanskje er du bare en sånn type  som kan lese mennesker og forstå følelsesspekteret i større grad enn mange andre. Hvem vet, uansett er det en god egenskap å ha, selv om du selv kanskje blir sliten til tider av å være så mentalt pålogget hele tiden.

Uansett, du er bra!

 

(mafiaboss med pusekatter og bukseseler)

Du er sliten akkurat nå. Sliten av dette året. Du har så store drømmer, og er så rett for å ikke oppnå dem at du sliter deg litt ut. Jeg ser det. Jeg ser deg. Jeg forstår deg! Vi snakker om det. Vi snakker om det nesten hver dag, likevel skal jeg si det igjen! Du kan aldri gjøre bedre enn ditt beste, og du er bra nok!!! Jeg vil du skal nå målene dine, jeg vil du skal ha gode karakterer så du får den skoleplassen du ønsker deg til høsten, og jeg vil du skal nå drømmen om å bli tømrer, men mest av alt vil jeg at du skal ha det bra. Jeg er ikke bekymret. Jeg vet du gjør så godt du kan, og mere til, og jeg vet at ting vil ordne seg for deg. Om dagen i morgen blir slitsom, så vet jeg fremtiden din blir lys. Vet du hvorfor?

Fordi du er bra nok!

Du er bra!

 

 

Jeg beundrer viljestyrken din! Jeg beundrer pågangsmotet ditt, evnen til å sette deg mål, og gi jernet for å oppnå dem, enten det er på skolen, på crossbanen er på gitaren. Jeg elsker når du trer på deg cowboyhatten og synger surt for meg i stua fordi du har lært ei ny låt. Jeg elsker at du lukker øynene på startgrinda før et stort løp og snakker med oldemor, oldefar og mormor Elin om at det må passe på deg så det ikke skal gå gæli, og jeg elsker at du er trygg nok på meg til å fortelle meg dette. Vi er like, du og jeg. Jeg snakker med dem jeg også gutten min, selv om de ikke er her lenger! Jeg elsker at du kan klemme en lærer som gir deg motivasjon, jeg elsker at du vet når mammaen din trenger en klem, jeg elsker at laget med Nugatti er tykkere enn brødskiva du smører den på! Jeg elsker deg. Du er bra!

 

Jeg beundrer til evne til å reise deg når du faller! Både fysisk og metaforisk. Du kan bli sint, frustrert, og du kan gråte. Tøffe gutter gråter også! Så fint, å ha evnen til å reflektere over en situasjon, for så å børste støvet av skuldrene og gå videre. Ikke alle på 16 klarer det!

Du er så bra!

 

 

Jeg digger hvor lite høytidelig du tar deg selv!

 

 

Jeg digger din evne til å overtale den gamle mora di til å bli med på noen av dine mange dumme stunts! Du gjør meg bedre. Ikke bare som mamma , men som menneske, og det er bare fordi DU er så bra!

Og helt til slutt, selv om du nå har fylt 16, må kjøpe voksenbillett på bussen, kan øvelseskjøre, og staten har bestemt at du har lov til å gjøre ting som mammaen din nekter deg å gjøre likevel, så digger jeg den barnslige gleden du har i så mye, spesielt i forhold til forventningene til bursdager!

 

 

Håper dagen blir alt du ønsker den skal være. Kjør pent, jeg vil ha både deg og pappen din trygt hjem etter første tur bak rattet.

Jeg er så glad i deg, gutten min!

Du er bra!!!

 

 

14 kommentarer
    1. Herreguuuud “førr ei dame”!
      Jeg gråter sentimentalt av din godhet og ler hysterisk av din evne til å fargelegge hendelser som andre helst ville dekket over og glemme fortest mulig.
      Har aldri lest noen blogg, men etter at jeg fikk et tips via FB om den sykehusepisoden, har jeg lest meg nedover og oppover i bloggen din.
      Fantastisk underholdende 😀 Takk for at du finnes 🙂

    2. This is so special. What a wonderful testimony for a son! Petter sounds like a wonderful young man and I hope one day to be able to meet him – and his Mom!

    3. Hehe, synes bare det er kult jeg…har hatt mange runder med stunts, men det var stort sett brutter det gikk ut over…etterhvert som mellomste har blitt eldre har vi tona det litt ned for hu ekke redd noen ting og mammaen i meg vil ikke gi henne ideer 😛

    4. For er nydelig innlegg, har selv en sønn som straks fyller 16 og jeg sitter og leser med tårer i øynene. Er innom bloggen din nesten hver dag og gleder meg over nye innlegg😊

    5. Herlig blogg!
      Jeg har også en 16 åring, og jeg er så enig med deg! Det viktigste vi kan si til dem er: du er bra! Du er god nok! 👍🏻

    6. Jeg er en av dine nye følgere.
      Jeg ler så jeg nesten griner 🙂
      Du skriver på en utrolig herlig måte, med en humor og en snert slik at vi alle kan nikke gjenkjennende å tenke. Shit jeg er glad at det ikke var meg, men det kunne ha vært det.
      Fortsett på denne måten så er du Blogg toppen og det blir Blogg Award på deg.
      Jeg gleder meg til å følge deg videre på reisen 🙂

    7. Line: Tusen takk for veldig, veldig hyggelig og oppmuntrende kommentar. Blir neppe noen blogawards på denne dama assa, hverdagslivet er ikke like spennende hver dag. Når det er sagt, så synes jeg det er kjempekoselig at du vil fortsette å lese 🙂 Ønsker deg en fin dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg