1. Desember, og litt på hæla!

Jeg er over middels glad i julen. Elsker pyntingen, bakingen, adventskalenderen, luktene og smakene, stemningen…ALT!

Jeg bruker å ha alt klart til den 1. Desember, i hvert fall pyntingen av huset, og julegavene er som regel pakket inn og julekortene laget. Men ikke i år.

Den siste uka har jeg stort sett sittet i sofaen med benet rett ut, tullet inn i en bandasje og pent sydd igjen av den kjekke legen på Martina Hansens Hospital i Sandvika. Om det er en ting jeg har lært om meg selv den siste uka, så må det være at jeg er ekstremt utålmodig!!! Jeg har aldri vært sykemeldt før, og jeg HATER det! Jeg savner kollegaer, de fine elevene, og jeg savner å kunne gå!!! Gå rundt i det lille huset på måsan og pusle med julesysler.

I stedet har jeg ligget på sofaen og vridd meg i selvmedlidenhet, uten den helt store sympatien fra nærmeste familie. Da jeg dro på sykehuset forrige onsdag ba jeg guttene om å ta litt hensyn de neste ukene, jeg ba de rydde ekstra nøye etter seg selv, og passe på at ting som kunne hekte seg fast i krykkene ikke skulle ligge å slenge på gulvet. På vei hjem fra sykehuset fikk jeg følgende melding av tenåringene:

-” Vi tar med legokassa ned vi, og bygger utover hele stuegulvet 😉 “

Jeg vet jo at gutta har arvet min noe makabre humor, men ble alikevel i tvil da dette møtte meg på trappa hjemme…

 


Sjekk det utspekulerte trynet til fjortisen i vinduet…

Uansett, det var ikke lego på gulvet, men etter en uke har jeg nå innsett at en litt slapp  og dissende kvinnekropp på 178 cm håndterer kunsten med krykker like godt som gubben håndterer å knyte slips…total katastrofe! (og det til tross for ryddige gulv!)

Jeg startet likevel optimistisk i dag da jeg fikk det for meg at et enkelt blikkfang på stuebordet, et lysfat med julens favoritter, måtte kunne gå greit, selv for ei krøkke på krykker!

Jeg tok feil!

 

Den soleklare favoritten blant julepynten gikk i parketten raskere enn en 40 åring etter julebordet, og før klokken var 07.15 svømte jeg rundt på gulvet mellom krykker, vann, falsk snø og glasskår! Et øyeblikk tillot jeg meg å være skikkelig dramadronning, og erklærte julen for over før den hadde begynt.

Heldigvis er husets 12 åring en sympatisk kar, og kom trøtt ned fra 2.etage og moppet gulvet og plastret mora si, før han satte kursen mot adventskalenderen

.

I hele Desember kommer nissen nemlig hver natt med en liten pakke til kalenderstrømpene, og den barnslige gleden de relativt store duttebassene mine viser over de små hverdagsgledene fikk denne dramadronningen umiddelbart i bedre humør. På den andre siden av veggen, på en hjemmesnekret kreasjon fra husets 15 åring henger nemlig strømpene til mor og far også, og jeg vet at nissen (som er mistenkelig lik den møkkete måsagubben) var innom Europris rett før stengetid i går kveld for en aldri så liten panikkhandel!

 

Tenk at noe så lite kan glede ei kjærring på 40 så mye. Og nissen hadde ikke sviktet! Det lå ei pakke i kalenderstrømpa!

 

Tihiii…. Spent krøkke på krykker!

 

Og gubben, eller altså, nissen…sviktet ikke. Julemarsipan i den første pakka. Dette lover ikke bare godt for resten av Desember, men det kunne ikke kommet en bedre pakke på et bedre tidspunkt. Trøstemat for dramadronnigen som sørger over knust snøkule og hoven fot, trøstemat som gjorde at julefølelsen kom snikende alikevel på en Desembermorgen som ikke akkurat startet som den skulle. Stolt som en hane over den lille hverdagsromantikken sendte jeg dette bildet på SnapChat til alle jeg kjenner, og skrøt uhemmet av snuskegubben min. Pappa var kanskje den som var mest imponert, for han sendte følgende Snap tilbake:

 

Anyway…

Jeg planlegger å komme inn i en smal sak av en julekjole om 23 dager, så jeg gjennomføre et av mine aller beste slanketriks i forbindelse med frokosten. Spis noe sundt før du dytter innpå med marsipan. Da er hjernen så opptatt av å lete etter kaloriene den ikke fikk av den magre yoghurten, og registrerer ikke inntaket av karbohydrater og kalorier som kommer fortløpende etterpå! Genialt!

 

Og med det kan jeg erklære nedtelling til jul for offisielt i gang.

Jeg er langt fra i mål, men jeg har i det minste startet.

 

(for dere som lurer, bildet er totalt filterløst og ikke retusjert..jeg er faktisk så lekker hver morgen før kl 08.00!)

Ønsker dere alle en topp 1. Desember. Stress ned, og ta deg en bit marsipan! Det anbefales!

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg