Ukas små øyeblikk.

Ferieuke nr 2 av 3, check. Just like that.  Gikk jammen meg fort den også, og det til tross for at vi “bare har vært hjemme”!

Sitter her i en altfor diger joggebukse jeg har stjålet fra gubben. Ullsokker på føttene, godt tullet inn i det gule teppet. Har enda ikke rørt kaffekoppen eller frokosten. Egentlig er jeg trøtt enda, selv om jeg ikke fikk sove mer. Ser ut til å bli en sånn slaraffendag. Det gjør ingen ting kjenner jeg. En dag med stjerten godt plantet i sofaen, kanskje bake noe godt til kaffen etterpå, slappe av hele dagen, lese en bok…det blir fine søndagsøyeblikk av det også

Håper du har hatt en god uke. En sånn hvor øyeblikkene har stått i kø.

Skal jeg oppsummere uka her på måsan vil den i grunn bli ganske lik de fleste andre uker. Minus jobb da. Det har vært en sånn uke, hvor dagene har sklidd litt i hverandre. Litt sånn type: “Er det tirsdag eller torsdag i dag egentlig???” Litt godt det også, selv for en som er ganske glad i rutiner.

 

Måsapoder!

 

Det blir jo noen øyeblikk verdt å notere seg så late dager også.

Klatre i trær for eksempel. Den dagen vi klatret i trær, gubben og jeg. Må jo ha sett passe snålt ut for de tilfeldige forbipasserende, to middelaldrende, passe overvektige måsafolk, knisende, halvveis oppe i et par vridde furutrær. En ting fant vi ganske raskt ut…folk på vår aldre er ment for flatmark!! Makan til treningsøkt har jeg sjelden vært med på. Ikke bare tar det en drøy halvtime å komme seg 35 cm opp i trærne, men det tar minst like lang til å komme seg ned igjen også, da med en god samling bark, barnåler og tørre kvister i kroppsdeler jeg ikke vil nevne. Men  artig, det var det! Gøyalt øyeblikk! Har du enda ikke klatret i et tre denne sommeren anbefaler jeg det på det sterkeste. PS: Ta med plaster!!!

Har lissom alltid vært en sånn delikat og snerten liten snelle jeg…

Stranda! Nydelig dag! Da vi pakket bagen med håndklær og solkrem, og kjørte i to timer mot kysten, bare for å tilbringe noen timer på stranda. Hvaler leverer alltid! Det blir liksom sommer i hodet og blodet med en gang vi kommer dit. Følelsen av å ta av skoene i det gress møter myk hvit sand, rusle barbeint ned mot strandkanten, brette ut teppet, og flate ut. Deilig. Bare ligge der og myse mot sola, høre bølgene skvulpe mot land, og bare være noen timer. Magisk, rett og slett.Nydelig dag, nydelig øyeblikk!

Og når vi er inne på det der med tur. Kjølebagen min!! Aaah, jeg digger den bagen. Jeg er egentlig ikke så fryktelig opptatt av materielle ting, men akkurat denne kjølebagen gjør meg så glad, av en eller annen grunn. Arvet av svigers, grelle farger i retro (les gammeldags) blomstermønster. Så syttitalls det går an å bli. Men den gjør meg happy!!!! Skikkelig happy. Kjølebagen har vært med på turer hele uka, små og større utflukter. Akkurat stor nok til et par matpakker, en rull med kjeks, og noe kaldt å drikke. Alle øyeblikk med den kjølebagen er fine! Føles nesten som om jeg er med Fleksnes og Modern på tur.

Åkei…teit øyeblikk, men det må med. Det er jo sant! Do!! Yep! Når man er utstyrt med sånn nedadhengende anti-selskaps-blære, etter å ha mekket tre under med ni måneder og et kvarters mellomrom, og kanskje ikke akkurat har vært helt overivrig på antall anbefalte daglige knipeøvelser de siste 16 åra lissom. Da er det noen ganger litt utfordrende å kjøre på tur, særlig i en gammal rusten kassebil uten nevneverdig god fjæring i understellet på norske landeveier. Offentlige toaletter som er gjenåpnet etter pandemien, med både vask og såpe! OMG!!! Tisse på do, fint øyeblikk!!!

Tid til litt kreativt syssel. Det er alltid bra. Vi dro jo med, til gubbens store glede (ironi) et lass med drivved hjem fra Gudbrandsdalen forrige helg. Det lå på bordet ute noen dager, til jeg fant ut hva jeg hadde lyst til å lage. Det startet med et lite velkommen skilt. Så ble det knaggrekke. Så ble det kombinert velkommen skilt og knaggrekke, og til slutt en lampefot. Har jeg egentlig plass til noe av de??? Eh, nei…så fikk gubben litt rett ser altså, selv om jeg ikke kommer til å si det høyt, men prosessen var gøyal. Det er jo det som teller, sant? Så nå ligger det skilt og knaggrekke i boden, litt usikker på hva jeg skal med den, men lampa står foreløpig i gangen. Uansett, nyttig eller ei, sitte sånn å fundere, male litt, snekre litt, det var fine øyeblikk!

Spise skolebolle midt på natta. Det er øyeblikk det. Ikke no å skryte av kanskje, men det er jo ferie. Hadde sovet en uanstendig lang dupp på ettermiddagen, og var ihvertfall ikke trøtt på kvelden. Så gubben ble sittende å se en film med altfor mange skurker og dårlige karatemoves til at jeg synes den var verdt å se, så jeg ble sittende i andre enden av sofaen med gamle epiosoder av neighbours på pc`n, og spise kokosbolle, klokken 01.30 om natta. Og jeg kosa meg!! Bare fordi det er ferie, og da er sånne ting helt greit!

Øyeblikket jeg ikke har bilde av, men som ikke kan la være å nevne. Da vi, gubben og jeg, på Europris på Årnes av av alle steder, møtte på mamma sin aller beste venninne fra barndomstiden. Irene og jeg ble stående å snakke en stund. Så fint øyeblikk. Minnene raste liksom på, jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg var på besøk hos Irene som lite, da vi alle bodde i Lillestrøm. Irene hadde hunder, stadig nye valpekull, og alltid boller og saft. Møte Irene, og gubbe hennes, slå av en prat, minnes mamma et øyeblikk, det var et fint øyeblikk det. Takk for praten Irene!

 

Sende meldinger med storepoden. Høres sikkert ut som snåle øyeblikk det og, men det er så fint å se disse små gutta bli voksne. Rart å tenke på at den lille poden med den lyse luggen som konstant hang fast i føttene mine, og knapt ville la meg gå på do alene plutselig er på farten alene, eller med brødrene eller kompiser. At han er selvstendig, modig, åpen…så sitter jeg og ler av meldingene vi sender, bare fordi vi er litt like der. Teit humor, samtidig er det en påminnelse om at han alltid bare er en melding unna. Fint øyeblikk.

Og slik gikk uka. ikke spesielt spennende. Bare deilig late dager, og små fine øyeblikk. Klatre i trær, ligge på stranda, le av den måka som bare ikke klarte å holde nebbet lukket, spise skolebolle på natta, og drikke kakao til frokost på trappa.  Le av mellomste poden som ikke for alt i verden klarte å naile det kort-trikset han hadde øvet så iherdig på, “løpe” ei treningsøkt med minsten men bli hengende etter som et slips, grille pølser på bålpanna ute til kveldsmat, og sitte på en odde ved Mjermen og bare se utover det blikkstille vannet en times tid. Kan man ønske seg noe mer da?

Ønsker deg som vrenger innom en nydelig søndag. Håper du fyller den med fremtidige gode minner. Blogges!

 

 

 

 

5 kommentarer
    1. Ikke rart at blæra sliter litt etter tre fødsler med ni mnd og et kvarter i mellom, hadde dere bare klart å vente til ni mnd og en halvtime 🤣🤣 Men når man ser bildet av de tre måsapodene, så synes jeg det må være verdt litt slarkete blære… Makan til kjekk ungdom 😘 Full forståelse for din takknemlighet over offentlige toalett altså🤩 Du er jo så kreativ, det skiltet må jo opp på veggen! Var jo kjempe fint, fortjener en bedre skjebne enn å ligge på lit de parade i boden….. Herlige bilder fra utfluktene deres, og den herlige kjølebagen din! Den er jo bare så kul, skjønner godt hvorfor du er så glad i den🥰 Kjempefint bilde av deg der til slutt i den nydelige hvite kjolen, snasen dame altså🥰🥰 Kos deg i dag, blir en slaraffen dag her også. I går var gubben og jeg ute og spiste lunsj, bare oss to. Eller, kjæreste lunsj heter det vel på sosiale medier 🤣 Og i dag skal vi ut å spise med et vennepar, blir hyggelig 🤗 Gubben begynner på jobb etter ferien i morgen, jeg har en uke til.. Ikke vondt kjenner jeg👍 Takk for nok et herlig blogginnlegg fra deg Janne, jeg koste meg som vanlig💕 Du er bare helt herlig 🤗 Nyt dagen! Klem🌺

    2. Du glemte å skrive, hva er ditt merkeligste øyeblikk, denne uka…. jeg sitter fremdeles å kniper, merkelig at hver gang noen skriver, snakker om det på tv, i lunchen så kommer denne refleksen, varer i ca kvarttter da 😂😂

    3. En hverdagsglede er jo å lese bloggen din. En annen i går var en nydelig rusletur i nærmiljøet i knallvær. En siste i går var å besøke mamma. Det ble dagens kinderegg 🙂

    4. Herlige hverdags-øyeblikk. Den klatringen din kjenner jeg igjen. Moro, og man kommer ikke høyt, for det tør man ikke. Man skal jo ned igjen 😀 Tipper det nederste bildet er klippet litt i underkant, så det kan se ut som du er laaaangt oppe? He-he 😀 Tips, måsa -gubben setter seg med kameraet helt på bakken og vipper oppover. Du ser strålende ut der oppe i fin hvit kjole 🙂 Late dager her også, deilig, men i dag må jeg vaske i alle fall ett rom 😮

    5. Flotte hverdagsbetraktninger. Det skiltet få det opp fort, utrolig flott! Klatre i trær, hvorfor ikke. Viktig å få barnet i oss ut og gjøre noen sprell.
      Kjølebagen. Den var flott og et fint minne og kunne bruke!
      Kjekke ungdommer, herlig. Nyt sommeren.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg