Ukas små øyeblikk.

Det regner. Ikke mye, bare nok til at stua kjennes litt mørkere ur enn vanlig, og til at katta som hoppet inn gjennom soveromsvinduet i dag tidlig var irriterende blaut da hun trykket snuta mot kinnet mitt. Te, knekkebrød, og levende lys på bordet. Perfekt setting for oppdatering av ukas øyeblikk egentlig. Sommerregn er fint!

Tårene satt løst på mandagen. Skolen var tom for elever, det kjennes alltid rart, men det var så ekstra spesielt å gjøre seg klar til avslutning med egen minstepode. Det ble plutselig så endelig når han stod der i dressen, klar til å stikke på skolen for siste gang, for å motta vitnemål. Da kjente jeg meg gammel da!!! Når vi dro av gårde, poden, gubben og jeg, vel vitende om jeg jeg aldri mer skal komme dit på foreldremøter eller utviklingssamtaler. Alle minnene lå liksom over meg. Luciafeiringer, sommer og juleavslutninger, 13 år med matpakker, og gudene veit hvor mange kanelsnurrer jeg har lagt igjen på den skolen…rart, nå er liksom alle podene store på ordentlig. To i læra, en på videregående…etter sommerferien da så klart. Avslutningen var fin, akkurat passe tårevåt slik en avslutning skal være. Fint øyeblikk! Stolt øyeblikk!

Avgangspode med vitnemål og lettrørt mamma.

Poden selv var mer enn klar for å bli ferdig med ungdomsskolen. Han er superklar for byggfag neste år, akkurat slik som storebrødrene var. Rart at de har valgt så likt alle tre. Så nå bare krysser vi fingre og tær, og håper han kommer inn på førstevalget. Jeg har ihvertfall trua. Uansett, når podene går ut at en klasse og inn i en sommerferie er det obligatorisk med kort og gave til lærerne. Så fikk jeg mulighet til å være litt kreativ med papir og lim denne uka også. Helt til det gikk opp for meg at dette var det siste lærerkortet jeg laget…da åpnet slusene seg igjen. “Herregud å du sipper!” smalt det fra poden, men så begynte han å tenke på lærerne han kommer til å savne, også ble vi jammen sittende der å tørke både snørr og tårer begge to. Gode lærere er gull verdt, og poden har hatt de aller beste. Fra første til tiende klasse. Fint å tenke på, fint å ta med seg videre. Fint øyeblikk.

Det aller siste lærerkortet…og det til en av de aller beste lærerne noensinne

Tirsdag hadde jeg aller siste arbeidsdag. Sa hadet til pensjonistene, hadet til kollegene som flytter, grein litt igjen…herreminfnatt, griner jeg mer denne sommeren kommer jeg til å bli inntørka som en rosin! Uansett, rusle hjem fra jobb med magen full av kaffe og marsipankake, vite at en hel sommerferie ligger foran meg, med verdens kuleste forhistoriske øgle på nøkkelknippet, det var et fint øyeblikk. Jepp, for jeg har en sånn intern morosak med en kollega som vi har ledd på oss mageknipe av i hele år, en sånn overbitt dinosaur-vits-greie, som få andre synes var særlig morsom…og som jo da selvsagt gjør den enda morsommere, og avskjedsgaven fra kollegaen var derfor helt konge! Takk Elin, digger deg, og digger “Tivanosauvruf vex!”

 

Tivanofauvuf Vex

 

Våkne opp første feriedag. Det er digg det. Ingen planer, ikke noe stress. Bare smøre seg tre knekkebrød med et overdrevent tjukt lag fancy ost, koke kaffe, og sette seg ut på terassen med papiravis. Spise til fuglekvitter, titte på ekornet som er litt snurt fordi det ikke er solsikkefrø på fuglebrettet, og kjenne sola varme i nakken i det øyeblikket den når over tretoppene. Nydelig øyeblikk.

Vaske strandhåndklene som podene bruker ved tjernet etter hvert kveldsbad. Henge de opp på snora nede i hagen, og sitte mange meter unna, men likevel kjenne eimen av nyvasket tøy som den svale vinden tar med seg gjennom hagen. Det gir skikkelig sommerferiefølelse det! Ta på seg badeshorts og slippers, nappe med seg et håndkle fra snora, og ta en kveldsdukkert e et av de mange små skogsvannene rundt i bygda, hele familien. Herlig øyeblikk!

Hagestue! Eller egentlig hagetelt da. Vi har ønsket oss det lenge, men så er det de penga da. Det er liksom alltid noe annet som må prioriteres først. Men nå var det salg, og endelig kunne vi slå til. Så den kvelden minstepoden skrudde sammen telt til terassen, mens jeg lå lettere henslengt i sofaen ute og bare så på, det var jammen et greit øyeblikk. Det slo meg der og da at nettopp det, sånne handy unger med arbeidslyst og pågangsmot, det er grunnen til å få barn! Det var verdt den livmora, for å si det sånn!

Så nå er det telt på verandaen, og vi har sittet der inne hele uka. Nyter skyggen som gir et svalt avbrekk fra sola midt på dagen, og som gir herlig ly på kveldingen, slik at vi kan sitte ute til det er leggetid. Et ekstra rom ute nå i sommerhalvåret, for en ganske rimelig penge, det gir fine øyeblikk!

Markblomstene som stikker opp i tuer rundt omkring rundt huset. Ja, de gjør meg glad, og ja, jeg veit jeg høres ut som ei gammal hippie-tante med hjemmefarget poncho. Men den søte eimen av markblomster når man ligger i skyggen midt i gresset og leser ei bok, den er så herlig! Greit, så klær det litt i øya, og jeg nyser så jeg må skifte truse noen ganger i løpet av dagen og jeg snuser på blomstene for lenge, men det er verdt det! Plukke med seg små buketter og sette i gamle mugger eller syltetøyglass rundt omkring huset. Nydelige øyeblikk!

Rusle en tur når sola går ned, sent på kvelden. Det var digg! For selv om jeg elsker sola, og helst vil at den skal være fremme hele tiden, så har det faktisk vært for varmt til å gå i noe særlig høyt tempo hele uka, og når man blir sittende for lenge, eller ihvertfall når jeg blir sittende for lenge, da blir kroppen litt råtten. Så kveldsturer, i svalere vær, det er fint. Og det beste med det hele, vrenge av seg joggeskoa når man kommer hjem, hoppe opp i bassenget, og la såre, vonde føtter få hvile. Det var digg øyeblikk det!

Vonde føtter, klare for nedkjøling!

Og mens vi snakker om bassenget. Ai-ai-aaahh!!! Det har noe huller, er lappet med gaffatape, men du verden hvor deilig det er å ligge på en solbleika flytemadrass oppi der på varme dager, og bare duppe som en oppblåst hval! Trenger ikke farte sydover når man har gammalt basseng, da er det bare å brette seg ut i vannskorpa som en verdensvant turist. Velkommen til Costa Del Måsan!

Den dagen jeg var oppe før fuglen feis, og ruslet til butikken for å kjøpe frokost før podene som var hjemme våknet. Gikk forbi cafeen på senteret som enda ikke hadde åpnet da damen som driver den stoppet meg, og lurte på om jeg ville ha et glass nylaget smoothie til veien hjem. Altså, hverdagslykke på sitt aller beste! Bygda vår på sitt beste! Så ruslet jeg hjemover, med sekken full av ferske rundstykker, musikk på øret, og en iskald smootie i hånda! Sommerøyeblikk! Noen folk altså, digger det!

Og sånn har uka vært. Full av sol sommer, late dager, blomster bikini til tørk på rekkverket. Marry Anne har tilbudt seg å strikke genser til meg, den fineste genseren jeg har sett tror jeg, og går alt etter planen vil jeg om ei stønn eie min første hjemmestrikkede genser på et par tiår. Jeg gleder meg som en unge!

Jeg har spist is, og somlet på vei hjem fra butikken bare for å studere sommerfuglene i gresset. Jeg har lært meg to nye grep på gitaren, drukket vin av stetteglass på lørdagskvelden, løpt barbein gjennom gresset etter katta som stakk av med sokken min, og sunget høyt til den nye lista jeg har laget meg på spotify! Livet er i grunn ganske ok om dagen, og øyeblikkene er mange. I dag farter vi en tur ut igjen, hvor vites ikke enda. Tipper det blir en bra søndag.

 

Lørdagskveld.

Håper uken din har bydd på fine øyeblikk, og at uka som kommer byr på enda flere! Vi blogges.

11 kommentarer
    1. Du er blitt rå på foto, Janne 👍🏼 Utrolig flotte bilder du tar, og stemning – både fysisk og mentalt – lager du overalt. Er det lov å si at jeg er litt stolt av Mattis jeg også ? Kjempeglad på hans vegne. Nydelig sjel i et flott legeme 💙
      Ha en flott sommer alle fem ☀️ Ooog de firbeinte også, selvsagt 😻😻

    2. Nydelige bilder og øyeblikk🥰 Grattis til Mattis🎉🎉 er nok rimelig klar for videregående tenker jeg, og det er jo som du sier litt morsomt at de har valgt likt alle tre! Eldstemann min er på vei ut av redet, flytter om tre uker. Det blir rart det! Jeg har psyket meg opp til denne sommeren i flere år nå, mens han har studert ( og bodd hjemme, og spart penger). Men nå er han ferdig meg studering og bachelor, jobb har han fått og nå også leilighet….. Gleder meg på hans vegne, men snørr, tårer og savn blir det nok🤗 Minstesnupp skal nå, etter et jobbeår, begynne å studere, håpet mitt nå er at hun kommer inn på den samme høgskolen som broren. Da har jeg henne hjemme i tre år til🥰 hvis ikke flytter hun også nå, og da forsvinner begge to samtidig, og det er jeg ikke psyket opp til merker jeg 🤣🤣 Ellers starter nedtellingen til ferie nå, kun en uke igjen! Gud som jeg gleder meg til fire uker!! Corona tiden har tatt på, så nå skal virkelig batteriene lades opp for fullt👍 Ha en strålende sommer Janne, gleder meg til blogg innleggene dine🥰 Kos det med alle gutta på Costa del Måsan💕 klem 🌺

      1. Det må være så rart, den dagen ungene flytter ut. Vi har nok enda et år år igjen før den tid, men det går jammen raskt den veien.Håper du får en nydelig uke Heidi, med nedtelling til vefortjent ferie 🙂

    3. Så fine øyeblikk og god veke du har hatt, Janne. 🤗 Ei æra er forbi, og ei ny starter til hausten.
      Mi veke har og våre god, tross det vart ganske så varmt nokon dager. Fisketurer ble det, og hadde middag av egen fiska makrell. Det var mandagen (trur eg). Fiska igjen om torsdag, og fekk ny makrell. Den fekk æren av å bli krabbemat i kveldinga. Då fekk me 8 krabber, så det var eit godt bytte. Sjølv tørr eg ikkje ta i krabben, er så redd klørne dens 🤣 så dei får alltid min mann ta opp. Skitne og blaute vart me. Satt utpå ein stein ute i fjæra, og den steinen var grønn… Så buksebaken vart grønn 😁 det gjorde ingenting, me koste okke uansett. I går var mine to gutter innom. Dei to og mi datter hadde våre med farmora si ute på kafé og litt handel. Si eg vart skilt frå faren til mine barn, så har farmora kvert år tatt med barna mine når dei fyller året for å feira dei. Det har aldri våre på sjølve bursdagen, men alltid ute i god tid, 3 gonger i året.
      Ønsker deg og dine ein fin søndag og ei god ny veke!

    4. Tivanofauvuf Vex. Jeg elsker det!🤣🤣

      Og du, den manken til minstepoden er jeg gørrmisunnelig på! Ikke så verst den corona-sveisen din heller frue!

      Nyt søndagen videre ⛈☀️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg