Ukas små øyeblikk.

I dag vil jeg hvile. Ligge rett ut på sofaen, spise rester horisontalt, ha sugerør i brusen for å slippe å løfte hodet når jeg drikker. Ikke fordi jeg er syk eller noe altså, men fordi jeg fortjener det. Dette har liksom vært litt min uke. Det føles sånn, uten at jeg egentlig kan sette fingeren på akkurat hvorfor. De små øyeblikkene har på en måte stått litt i kø, det ene har avløst det andre. Nesten så man kan bli litt høy på selve livet av slikt. Fallhøyden blir rimelig stor om ikke neste uke blir like bra. Ikke for det, fine små hverdagsøyeblikk finnes det mange av selv i de mørkeste ukene, bare man ser godt nok etter.

Så hvorfor ble akkurat denne uka så bra da? Er ikke helt sikker faktisk. Det startet jo, som jeg har skrevet om tidligere, knallbra på mandag. Tråkket enda en gang utenfor komfortsonen, utfordret meg selv litt, og holdt foredrag i Aremark for en rekke brukanes kvinnfolk. Akkurat den følelsen lever jeg på enda, har gjort det hele uka. SÅ HIMLA GØY! Mestre noe som egentlig gir deg skjelvinger i buksene, og da tenker jeg ikke skjelvinger på den positive måten lissom!

 

Den oransje silkeblusen. Den jeg egentlig ikke hadde råd il, den som egentlig var for fin for et hverdagskvinnfolk som meg. For fargerik, for blank, alt det der. Fy fader som jeg digger den blusen. Ta på seg noe som får deg til å rette ut ryggen, strekke på nakken og bare lissom: “Halla verden, her kommer jeg, og jeg rocker så sykt denna skjorta!” Det var kult det! Nå henger blusen i skapet igjen, pent pakket bort til neste gang jeg trenger en selvtillitsboost!

Tirsdagen. FOR en dag!!!! Plutselig mamma til en 18 åring, starte dagen med pakker og kake. Toppe dagen med en melding fra poden om at oppkjøringen hans er bestått. Jeg tror jeg grein hele dagen! Fra jeg stod opp, og til jeg la meg. Mer sentimental kjerring har Liermåsan knapt sett , og gladere pode har vel aldri finnes i måsahuset heller. Siden tirsdagen har vi knapt sett snurten av den unge herremannen. Innom for påfyll av frossenpizza og rene klær, ut på raggen igjen. Vemodig å se størstegutten pakke to brødre inn i en gammel Skoda og spinne av gårdsplassen, men fy flate så fint også. Disse tre brødrene, bestekompiser, sammen på tur, hver dag. Så heldige som har hverandre, og så heldige, måsagubben og jeg, som har dem. Uff, nå sipper jeg igjen!

( Først passasjer, så sjaffør. Tida gikk fort ass! )

Onsdagen. Bli hentet på jobb av den unge herremannen, nå utnevnt som privatsjaffør for all fremtid, av undertegnede. Neida! Men poden selv sendte melding, spurte om han skulle hente meg. Jeg takket ja, og før jeg viste ordet av det satt vi på Mc. Donalds på Kjeller og gaflet i oss hver vår kyllingburger og fritterte potetstrimler. Date, rett og slett, mor og sønn. Og det var så fint! Han og jeg, kjøre, spise, skravle, le. Stoppet på Fetsund lenser på vei hjem, ruslet litt rundt i sprengkulda den stunden blåtimen kaster magisk lys over verden. Fint øyeblikk, bare ett av mange.

( På tur med “Lillegutt”. Fintfolk vet å velge riktig restaurant! )

Torsdagen. Blomstene jeg fikk av den hittil ukjente avsenderen bare stod på kommoden som en flora av en fargebonanza, og det finnes vel lite her i verden som får en i bedre humør en knitrende tulipaner som er en fryd for alle sansene. Vakre å se på, lukter vår, til tross for snøen som laver ned utenfor vinduene. Herlighet som jeg elsker de blomstene, herlighet så glad jeg blir hver gang jeg titter bort på dem.

Og på fredagen var energien så høy at jeg rett og slett stakk innom Avancia og trente styrke en time før jobb. Makan til opptur! Støl som et uvær i bryst og armer i dag, kjennes ut som om jeg har vært i krigen, eller blitt påkjørt av en bulldoser, men akkurat nå kunne jeg ikke brydd meg mindre. Kjenner at jeg har trent lissom, hvor ofte kan jeg skryte av det? Nesten aldri! Trening etter jobb på torsdag, og før jobb på fredag.  Fy flate jeg er god!

 

Takket ja til et glass vin hos Ida på fredagskvelden, enda en hyggelig ting som liksom bare for å toppe ei knakandes god uke. Ble brisen, for første gang på Gud veit hvor lenge. Nå var vel egentlig ikke det målet med kvelden, men det viser seg at Ida sine vinglass egentlig bare er skurebøtter med fancy stett. Altså svære! Skrekkelig svære, og jeg vil jo ikke være en sånn gjest som ikke tar imot det hun får servert. Og da holder det med et par glass da, for en som er utpå en gang hvert skuddår. Uansett, veldig trevlig. Latter og fjas, potetgull og dipp. Innafor for en som hadde trent på morran det, si!

 

Også kom lørdagen. Den deilige lørdagen, helt fri for alt av planer og forpiktelser. Tømte i meg den ene kaffekoppen etter den andre, runda et minutt med planken på stuegulvet og jublet litt for det. Bakte skoleboller og grove pizzasnurrer, drakk mer kaffe, og spiste ostepop mens jeg leste en husmorroman fra Rema 1000. Hele lørdagen var et eneste stort fint øyeblikk.

Og nå er det søndag. Her ligger jeg, horisontalt i påtatt stabilt sideleie på en litt sliten tre-seter fra Ikea, og vurderer å varme en skolebolle fra i går til frokost. Jeg har ingen planer i dag heller. Jeg skal bare ligge her og glede meg over alle de fine øyeblikkene denne uka. Kjøreturen gjennom skauen med måsagubben på mandag. Han og jeg. Den lille gutten min som plutselig ble voksen, på en helt vanlig tirsdag. En super arbeidsuke hvor jeg har utfordret både meg selv og en liten drøss elever, har lært masse. Snø på nesetippen, fyr i peisen, varme ullsokker.

( Når du blir etterlyst av kolleger på kontoret. Hva skulle vi gjort uten sosiale medier;) )

Kaffe med Mona bak disken i butikken, chatten med barndomsvennen på Facebook, drømme meg bort i bildene til Marit som er på jobb i New York. Musikk på full guffe mens jeg mopper støvet under salongteppet, katta som stakk av med en hel pakke kokt skinke og gjemte den under dyna i senga til den mellomste poden. Tulipanene jeg fikk….glede!

 

Jo, uka har vært fin, nesten for fin. Greit det da, for om neste uke skulle være litt hard på pedalen har jeg ihvertfall masse fine øyeblikk å se tilbake på. Men først, nyte en nesten ubrukt søndag!

Vi blogges!

4 kommentarer
    1. For en uke Janne ???? vurderer en lik søndag som deg i dag???? slå sammen en bolledeig, komme litt ajour på opptaksboksen på tv, lese litt og lade batteriene for en ny uke???? kos deg glugg i dag Janne ????klem ????

      1. Jeg ønsker meg e slik opptaksboks til TVn. Tar amatørversjonen her hjemme i dag, og skroller gjennom YouTube og Netflix. Innafor det også. Ha en super søndag 🙂

    2. Koselig å lese. Blir helt rørt av alle fine øyeblikkene ❤
      Fortsett å gled deg over både små og store øyeblikk! Livet er fullt av dem ????????

    3. Den følelsen når du har gjennomført noe du har gruet det til!! Utrolig deilig. Sommer kroppen er i gang skjønner jeg, så da er det bare å stå på videre 🙂 Og gratulerer med en Mine James i huset. Nå kan mor komme seg mer ut, for Mini James kjører deg garantert rundt og henter, bare for å få kjøre litt ekstra 😉
      Bare å nyte minnene fra uken på sofaen i dag og satse på en enda bedre uke som kommer 🙂 Videre god helg 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg