Ukas små øyeblikk.

Det lukter kaffe, nystekt rundstykke med honning, og et sånn duftlys fra Halvor Bakke. Lukten av honning slår alt. Jeg hadde glemt hvor godt det var. Honning på skiva, honning i en kopp te. Kjempegodt. Sitter pakket inn i favoritt teppet i hjørnet av sofaen. Den svarte katta snorker provoserende høyt med tanke på hvordan han vekket oss i natt ved å hamre bakbenet mot soveromsvinduet, og Lillegrå ligger rolig ser bort på meg med skjevt blikk. Usikker på om det er fordi hun også lar seg provosere av snorkinga til det andre kattekreket, eller om det er fordi hun ikke liker lukten av honning. Uansett, helt ok morgenstund i måsahuset! Fint øyeblikk.

 

 

Jeg har vært våken en times tid allerede, men begynner allerede å bli trøtt igjen. Fire tilnærmet søvnløse netter denne uka. Vanligvis omfavner jeg bare slike netter, og velger å bruke de til noe godt, men tre netter på rappen, fire fordelt på uka…meh, ikke så kult lenger. Nå går jeg liksom rundt i tåka. Gode tips mottas med takk. Likevel, når man først sitter lys våken i mørk stue mens resten av huset sover, da må man gjøre det beste ut av det. Denne ukas netter ble brukt til å lese ferdig to bøker, stoppe hull i slitne ullsokker slik at de kanskje overlever en sesong til, sortering av bildemappene på pc`n, og nyte levende lys og rolig musikk. Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Egentid er undervurdert, uansett om den så kommer på gærne siden av døgnet.

 

Når du har venner som alltid kommer med gode råd mot søvnløshet og sånn…

Jobb. Starte på jobb igjen etter en lang ferie. Det var fint. Koselig å se igjen gamle kollegaer, fint å treffe nye. På tirsdag kommer elevene tilbake også, og det gleder jeg meg enda mere til.Det er noe eget ved skolestart. Jeg har nyspissede blyanter i penalet, en uskreven almanakk på pulten, og et par sprett nye røde tøysko. Klar som et egg! (har egentlig aldri helt forstått det ordtaket…når er egg klare lissom?) Spente ungdommer, spente voksne, hverdag.

 

Den ettermiddagen jeg fikk fyllt opp fryseren med matpakkebrød for et par uker. Spelt og hasselnøtt brød, det luktet bakst over hele måsan, og vi åt oss så mette på nystekt brød med meierismør og brunost av vi droppa middagen. Smakfult og herlig øyeblikk!

 

Et ikke like smakfult øyeblikk var den morgenen jeg planta bakdelen godt ned i godstolen for å sløve gjennom litt smått på YouTube. Plutselig fant jeg meg selv midt i en kavalkade av musikkvideoer fra midten av 80- tallet, og klarte ikke helt ta øynene vekk fra Glenn Mederios på skjermen, da jeg bare skulle strekke meg etter posen med nøttemix for en neve smått og godt å tygge på. Jeg hadde rukket et par kraftige tygg i det smaken av satan spredte seg i ganen, og jeg oppdaget av det slett ikke var nøtter jeg hadde kastet i meg, men en kraftig neve kattesnacks fra posen som lå ved siden av nøttene. Jeg vet ikke hvem jeg skal legge skylda på, Glenn Mederios eller søvnløse netter. Ikke noe fint øyeblikk kanskje, men alle øyeblikk trenger jo ikke være det for å bli husket eller!

 

( Farlig like, de posene der! )

Kaffe bak disken i butikken til Mona, igjen. Godt etter søvnløs natt og endt arbeidsdag. Ikke bare en kopp heller. Tror hun tvang i meg tre før jeg vendte nesa hjemover. Uansett, fint. Herlig å sitte ned, gjemme seg litt for verden, drikke kaffe, kjenne koffeinkicket vekke meg litt fra dvalen, løse små og mindre verdensproblemer, og le, høyt og mye! Fint øyeblikk!

 

Kaffe “hos Mona”. Alltid trevelig!
Bare la det regne. Nyt innetiden istedet!

Regnværet. Det kraftige regnværet. Det var et fint øyeblikk. Det beste med denne, og den kommende årstiden er tiden man kan tilbringe inne, uten et snev av dårlig samvittighet, for det er jo nesten ikke noe man får gjort ute uansett, når det høljer ned. Så den ettermiddagen jeg trasket ut i skogen, i øs-pøs-regn, og kom hjem, blaut som ei skurefille, det var digg. Langt, varmt bad, ullsokker, flanellskjorta til måsagubben, og levende lys i hele stua. Bare sitte og se i veggen, nyte lyden av regnet som trommer på ruta, ikke løfte en finger, og ikke gjøre en dr”t …det var fint!

 

De gule gardinene. De som følger meg på instgarm og snapchat vet jo at jeg gikk langt uttafor komfortsonen denne uka, og gikk til innkjøp av nye GULE gardiner.  Nevnte jeg at de er gule? Og, ja, jeg kan ha nevnt det på bloggen en gang eller to denne uka også. Teit, jeg vet det. Typisk kvinnfolk-isj som gubben sier, men det VAR et fint øyeblikk. For jeg digger gardinene, de ER SÅ MEG 😉 , og hele stua ble liksom litt ny, litt høst. Forandring fryder. Rart egentlig, at fem fag gardiner kan gjøre meg glad, men det gjør de altså.

 

Og lissom bare for å være skikkelig blogger, ordentlig influencer, så spanderte jeg jaggu på meg selv en genser på salg også, en sånn varm og god strikket genser som skal brukes flittig nå som været blir kaldere og kaldere. Og viktigst av alt, den matcher gardinene!!! Ingen tilfedighet der altså…hvis ikke det blir noen sånn der Vixen blogg award på meg i år, nei, da veit ikke jeg. Det bør vanke en premie for for årets mest fargekorodinerte husmorblogger altså!

 

Hvis ikke den gue geneseren kvalifiserer meg til bloggpris, da veit ikke jeg.

Også litt tilbake til alvoret, eller de øyeblikkene som virkelig teller da. ( Selv om man ikke skal kimse av gardiner og ullgensere altså!) Date med eldste poden. Det var et fint øyeblikk. Han og jeg, etter jobb, dure inn til Strømmen storsenter, handle olabukser til han som ikke eide en eneste hel bukse, spise middag på Egon, og bare “henge sammen” en hel kveld. Det var skikkelig fint! Kvalitetstid med en av de aller fineste guttene jeg vet om!

 

Største poden. Makan til fin type skal du lete lenge etter altså!

Og slik gikk uka. Opp og bake før fugger`n fiser. Synge “Nothing s gonna change my love for you" av Glenn Mederios så høyt at gutta ber meg pent om å klappe igjen brødsaksa. Klemme inn en beinhard, men morsom treningsøkt på gymmen med June,  Google hårsveiser og lure på om det er mulig å bli blond eller grå uten at det ser teit ut...på meg altså, ikke alle andre! Løpetur i skogen, beina på bordet, sjokolade til kaffen, og kjøkkenbenken full av friske grønnsaker. Det siste der, sånn helt seriøst, kjempefint øyeblikk. Ingenting smaker bedre nå på høsten, ok da, sensommeren ,enn herlige friske grønnsaker. Gleder meg allede til middagen i kveld!

 

Og da avrunder vi her. Skal ta meg enda en skive med honning, og så se hva resten av søndagen bringer. Håper du har hatt mange fine små øyeblikk denne uka, enten du har matchet gardinene dine eller ei. Vi blogges!

 

8 kommentarer
    1. Nok en herlig uke på deg Janne 👍 ukas høydepunkt for meg må være i går, i skikkelig høststorm vær, og oppdage bonusinnlegget ditt! Lykke, innlegg på en lørdag 😘 Nå er det søndag,
      og fast innslag på morgenen er te med honning og bloggen din Janne😘 da storkoser jeg meg, og får en herlig start på dagen! Senere i dag skal jeg lunsje med venninner. Ei av dem skal flytte i morgen, (fire timer unna) så det blir nok en vemodig lunsj…. Men fire timer er jo overkommelig det, det blir bare ikke like lettvint å stikke innom lenger😢 Ha en strålende uke, med oppstart med elever, og masse lykke til med ny sesong på gutta👍 klem 🌺

      1. Oida, fire timer er litt mer enn bare en svipptur ja. Lykke til med lunsjen, tipper det blir ekstra kos denne søndagen 🙂 Her skal gutta på trening, som vanlig, så måsagubben er i garasjen og klargjør alle crosserne. Jeg vurderer en skikkelig bakesøndag, og en liten tur i skogen mens deigen hever 🙂

    2. Dævver…! -av latter altså… Ser for meg fjeset ditt når du tygger kattesnop… Har prøvd altså! Gikk over til whiskas temptations! Den kommer i boks, og koster ikke allverdens med penger…
      Ukens øyeblikk var vel da vi for N’te gang hadde noe med pølser til middag denne uka. Etter pølser med brød, pølser med potetmos, stekte pølser med speilegg, og stekte pølser med lun potetsalat fikk gjengen servert makaronigrateng… -med pølsebiter og grønnsaksblanding oppi… Og i dag skal de få servert PØLSER og pommes frites… Hvis noen så mye som foreslår pølser neste uke så flytter jeg ut… 👍😂😂
      Ha en fin uke alle dere, fine folk…

    3. Mange fine øyeblikk 🙂 Jeg matcher overhode ikke gardinene. Hjemme er det beige og hvitt og svart som RULER, fordi vi har fargeglade bilder. og JEG er farger så det holder i klærne. SÅ matche gjør jeg ikke. Men jeg lyser opp 😀 Fine øyeblikk? Jeg har vært litt syk, men hatt flere fine jobb-øyeblikk, og i dag har jeg vært på “topptur”, med en vri 😀

    4. Hei, Janne!
      Har du problemer med å sovne, eller våkner du i løpet av natta?
      Hvis det første er tilfelle, kan du prøve Sedix. Det er reseptfritt på apoteket og ikke vanedannende.
      Har brukt det når jeg har hatt perioder jeg ikke fikk sove når jeg la meg, og det funker bra for meg!
      Gudd løkk!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg