Ukas små øyeblikk.

Jeg begynner å le bare jeg tenker på det. Gårsdagens øyeblikk. ikke et sånt fint og bloggvennlig øyeblikk til ettertanke, med en sånn dyp bakliggende mening som får folk til å stoppe opp og lissom bare…aaaahhhh…men et sånn, “Herregud da mann, erè mulig lissom?”– øyeblikk!

Jeg tror kanskje det er et sånn øyeblikk som kun er morsomt om man var der, men det må liksom med i dagens blogg likevel. Måsagubben hadde vært sitt sedvanlige snille jeg, og kjørt denne fruen rundt på to svære kjøpesentre innafor, for at fruen skulle få handlet seg en olabukse. Fant ingen i min størrelse, så vi spiste istedet lunsj ute, og stoppet på lensene på Fetsund på vei hjem for en pust i bakken. Flott der, virkelig flott! Og jeg, som elsker å fange små øyeblikk og detaljer på kamera vandret ut på elva for å stagge den kreative gleden, mens jeg ba gubben, som kanskje er mest glad i å sitte stille, finne seg en krakk med utsikt, slik at vi kunne drikke kaffe der når jeg var ferdig.

Fetsund lenser. Fantastisk fin plass.

 

Så knipset jeg litt, nøt solen og elven, stemningen og blide mennesker som var ute i samme ærend før jeg gikk tilbake til gubben. Og han hadde funnet en krakk til oss han, men utsikt??? Der satt han, blid og fornøyd med utført oppgave fra a mor, og stirret rett inn i ei diger bjørk. Av i alt ca 40 krakker strategisk plassert med utsikt over vakre Glomma, kirkespirer og båter hadde han funnet den krakken med utsikt mot bark! Og da gliste jeg da, for han hadde ikke registrert det en gang. Og jeg lo så høyt og så lenge at jeg nesten tissa på meg, mens gubben trudde det hadde tippa for fruen…. AAh, min mann, Ronny “Lars Monsen” Nordvang…villmarkens sønn! Dævver!

 

Tenk å være så tilfreds, med så lite. Da har du ro i sjelen da! Gromgubben.

 

 

Jeg gliste en annen dag og. Av noe helt annet, men tilsvarende dumt. For jeg fikk plutselig så lyst til å bake en rabarbrakake jeg fant oppskriften til på nettet, og kom på at da vi flyttet hit fantes det to svære rabarbra-tuer rett bak uthuset. Så ropte jeg på minsten, og spurte om han ville bli med bak i skogen og plukke rabarbra, og selv om han virket noe motvillig (til han å være) takket han ja. Men tua stod ikke der den pleide, og i ei lang stønn trodde jeg nesten minnet mitt spilte meg et puss. Men minsten løfta liksom skyldsbetinget på stubber og blader og lette med meg, helt til jeg lissom bare “Herregud, det må ha tørna for morra di, det var da HER det pleide å være!”. Da ser poden på meg, kikker litt ned i bakken, sparker vekk litt småstein og sier…det kan hende at vi gutta har harva opp den planta di med moped…kanskje..for et par år sia…kanskje…

 

Og da flira jeg igjen, for den sannheten satt så langt inne at poden tilogmed, vel vitende om at tua for lengst var harva opp, lette med meg i minst en halvtime! Så gliste han letta når mutter`n ikke blei grinete, vi flira sammen, og fant ut at eplekake er godt det og. Så ble det eplekake den ettermiddagen. Fint øyeblikk.

 

Litt skjeløyd, litt svett, men avslappet og lattermild. Knipset av poden, bak uthuset, etter en innrømmelse som satt langt inne. Guttemamma, sånn er livet! Fint øyeblikk.

 

Den kvelden alt var fint! Humøret, været, formen. Alt. Da jeg tok på meg joggeskoene og gikk rundt hele Bjørkelangen. Beinflaug fra Eidsdammen og ned til siloen, bare fordi adrenalinet pumpet i hjernen etter å ha møtt huggorm på stien ved Eidsverket. Jeg HATER orm! Er dødsredd, men jeg har aldri før løpt fortere eller blitt mindre sliten heller!

Den vakre stien rundt dammen, på dette tidspunkt lykkelig uvitende om at 30 meter lenger ned på stien lå en orm og ventet på å skremme livsskiten tur en tilfeldig forbipasserende hobbyblogger!

Skal si jeg fikk opp farta, og den stoppet bare fordi jeg nesten løp rett inn i rassen på en fullvoksen elg nede ved siloen. Snakk om kveld full av yrende dyreliv! Men når jeg da først ble tvunget til en pause etter adrenalin-kikket, sånn for å ikke kræsje i høstens beitende biffgryte, så måtte jeg bare knipse et bilde. For Bjørkelangen nå på sommeren, med grønne jorder, geiterams og røde låver, det er vakkert det! Fint øyeblikk!

 

Bjørkelangen. Vakkert!

 

Søvnløse netter. De som kommer innimellom og forstyrrer døgnrytmen. Av og til ganske frustrerende og slitsomme, men ikke nå i sommerferien. For nå skal jeg jo ingen ting dagen etter. jeg kan sove så lenge jeg vil utover dagen, og søvnløse netter er bare enda en mulighet til å nyte nuet. Så da gjorde jeg det, den natten søvnen uteble. Fant frem scrappesaker, og laget kort, halve natten. Hørte på rolig musikk, drakk bringebær-te, og koste meg med papir og lim. Litt kreativt kaos, midt på natten, når resten av verden sov. Fint øyeblikk.

 

Kreativt kaos i sommernatten.

 

Sommervarmen. Når den endelig kom. Fint øyeblikk. Kaffe på trammen en tidlig morgen, rusle på baker`n og kjøpe ferske horn, overraske podene med frokost på senga, og flate ut på terrassen ved bassenget helt tid det er middagstid. Slike late sommerdager! Det er fine øyeblikk!

 

Latmannslivet! De beste øyeblikkene!

 

Nevnte jeg kaffe på trammen? Ikke en uke på sommer`n uten kaffe på trammen! ikke bare til frokost, men til kvelds også. Den kvelden jeg bakte ei langpanne med skolebolle-foccachia til en liten drøss av bygdas tenåringer som hadde samlet seg i garasjen til måsagubben for å få hjelp til å fikse litt motordeler til diverse kjøretøy. Da jeg lurte unna et stort stykke til meg selv før ulveflokken ble servert (gurimalla som tenåringen kan fortære gjærbakst!), og plasserte meg selv i godstolen i kveldssola med kaffe og boller. Det er sånne øyeblikk som bare må nytes! Vite at ungdommen og måsagubben mekker og skravler, mens mor bare har seg selv å passe på! Herlig øyeblikk! Egoistisk, men herlig!

 

Kaffe med fløte, og en sjokoladebit! Setter seg rett på hoftene, men så verdt det!

 

Å starte dagen med en styrkeøkt. Orker det ikke hver dag, gidder det ikke heller, men de dagene energien bobler etter frokost, og jeg får til en god time på Avancia, det er fine øyeblikk. Prosjekt “En synlig muskel i sommer” går sakte, men jeg har ikke gitt helt opp. Veldig spent på hvor og når det popper opp en muskelll Uansett, når treningen gir energi, da er det herlig!

 

 

Trene på morran, spise sjokolade på kvelden! Herregud, jeg eier ikke viljestyrke, og jeg kjenner at det plager meg veldig lite. Men sånn helt seriøst, sitte i sofaen på kvelden, nydusja, i pysj, og gasse seg med sjokolade man har gjemt så godt at selv ikke tenåringene, som vanligvis sniffer seg frem til sjokolade lettere enn narkohunder avslører fandenskap på danskebåten, det er herlig det! Fint øyeblikk! Spiste jeg mer enn en? Jah….

 

Come to mama!!!

Meningsløse ting…sånn som å le høyt av andre som ikke klarer slutte å le. Jeg elsker Phil og Holly! Min “guilty pleasure”. Dette klippet har jeg sett på YouTube om og om igjen denne uka, og jeg ler like høyt hver gang. Latter altså. Latter som smitter, det er herlig det. YouTube er et latterlig teit tidsfordriv, men om du kjeder deg en kveld, eller kanskje trenger en liten oppmuntring, da anbefaler jeg å se DETTE klippet.  Kanskje det byr på et fint øyeblikk 🙂

 

“This morning”, med Phil og Holly. Digger det!

 

Og da er det vel på tide å avrunde søndagsbloggen. Avrunde en uke full av sol, varmt sommerregn, spenstige løpeturer i skogen og late timer på terassen, softis som smelter i varmen, late pusekatter i gresset, unger som sover til langt på dag, og som skrur motor i garasjen i de sene kveldstimer. Kaffe og latter bak disken i butikken til Mona, et morsomt tilbud fra kommunene i forbindelse med høstens festival, mysterier med forsvunnede rabarbra-tuer, og en en gubbe med førsteklasses utsikt over en bjørkestamme!

Jo, uka har vært full av gode hverdagsøyeblikk.

 

Når du enda ikke har fagbrev i blogging, og prøver deg på en sånn liten “digg med basseng” -selfie. Drukna nesten.

 

Hva var ditt fineste øyeblikk denne uka?

 

16 kommentarer
    1. Mitt fineste øyeblikk kom i går, da hele familien stilte til dugnad for å få vekk buskevekstrester lagret flere steder på tomten. Begge jentene stilte opp uten å mukke. Der og da boblet det varmt i hjertet ❤️

    2. Haha, for en herlig uke du har hatt😃
      Rabarbra uhell kan skje alle, haha husker nevøen min kjørte over rabarbraen med leketraktoren sin, og proklamerte at så fort han fikk seg en jobb skulle han kjøpe en ny🤣
      Uken min har vært fylt av fine hverdagsøyeblikk: gåtur i skogen med mange fine fotoøyeblikk, dele fiskekaker med kattepusen min til morgen mens jeg koste meg med bloggen din, koselige meldinger med sønnen min, is i sola, solsikker i vase🌻
      Ønsker deg og dine en ny herlig uke😃

      1. Åh solsikker!!! Det ønsker jeg meg også! Lurer på om jeg kan gå på solsikke-slang en plass snart 😉 Kos deg videre denne søndagen, med pusekatt og fiskekake 🙂

    3. Vil bare advare mot å klikke på linken i innlegget til MargaretSmith. Eg prøvde det og fikk opp en advarsel fra Telenor om at siden er full av virus.

    4. Jeg oppdaget Phil &Molly først i forrige uke jeg! Men herregud, det er virkelig my cup of tea altså🤣 ler så jeg griner! Mitt høydepunkt denne uka må bli hele denne helga tror jeg… Fredag var det grillings med mann og barn, før jeg fikk venninne besøk og vi skravler på terrassen til morgen kvisten. Plutselig var det soloppgang og avisbudet slamret med postkasselokkene🤩 Lørdag fikk jeg skravlet med fetteren min som kommer langveis fra og er på besøk hos mamma og pappa. Kvelden ble tilbrakt hos et vennepar med grilling av hjemmelagede hamburgere og endte opp med å spille brettspill til langt på natt😘 perfekt helg for meg👍 du har hatt en flott uke også ser jeg Janne. Jeg ler enda av måsagubben og utsikten 🤣🤣 elsker bildet av deg på rabarbra jakt, det er bare helt nydelig 💕 akkurat som du😘 klem 🌺

      1. Ja, altså, de er så herlige. For en kjemi, og alltid litt sånn barnslig intern humor. Sett Gino på kjøkkenet? Da kvekker jeg hver gang! Høres ut som en nydelig uke, og en flott helg, Lene! Vel fortjent, garantert 🙂

    5. God søndag. Ukas øyeblikk er vanskelig å velge, men å gå ut i ferie kl. 15.00 i går var helt nydelig. Besøk på verandaen hos lillesøster og svoger på fredagen var et fint øyeblikk. Både små og store samlet etter at de hadde vært på ferie. Masse latter og glede. Turer i skog og mark er alltid herlige øyeblikk. Spillkveld med familien i går kveld. Det er altså så mange fine øyeblikk at jeg klarer ikke velge ett. ♥️ Lese bloggen din og kjenne meg så igjen er jo også ett av øyeblikkene jeg setter pris på. 😊

      1. Tenk så herlig når vi kan innse at det er de små øyeblikkene som gleder aller mest. Høres ut som om du har hat mange av dem. Spillekveld nytter ikke her, for vi jukser alle sammen, også blir det bare kaos. Yatzy går, så vidt 😉 Ha en flott søndag, og en nydelig uke Linda 🙂

    6. Eg sette kaffien i halsen og den spruta ut over dataen når eg leste om ditt møte med skogen konge :-),først springer du som om du hadde fanden i hælane for du hadde sett ein orm,når du trur du er trygg,så er rassen til elgen der… No trur resten av familien at der er alvorleg og lurer på om eg må inn ein viss plass der dei går med kvite klær..Men søndagen er alltid fin,frokost,kaffi og Janne Nordvang blogg. Dessuten minner det meg om sommaren når eg var barn,då ferierte vi alltid på Fetsund,og såg rett ned på alt tømmeret som låg der.

      1. Uffja, den turen glemmer jeg ikke på veldig lenge!!! Rakk så vidt å filme elgen da den løp videre, og på filmen hører du meg pese som en hvalross!!! Aldri har vel hjertepumpa jobbet mer enn under akkurat den trimturen 😉

    7. Den mest synlige muskelen på kroppen er den man sitter på… Så det så…
      Mitt beste øyeblikk denne uka var i går, da vi hadde kommet hjem fra shopping. Skulle bare en tur på Biltema og kjøpe lim til datteren, men dro med oss en gressklipper til svigersønnen når vi allikevel hadde kjørt så langt… Han ble overrasket, og gresset ble atskillig kortere allerede før middagen var ferdigmekket… Alltid herlig å overraske unger og svigerbarn med noe nytt…

    8. Ukas fineste øyeblikk var å få unna jobb så jeg kunne ta en ukes ferie 😃 nesten så jeg ikke trodde det gikk med hesteeiere som ringte og etterlyste løpspremier og lurte på fakturaer og punching av bilag så alt kom i havn… Fredag… Phhuuuuu jeg er i mål!! Holder du kurs i scrapbooking… Fy søren så fine kort. Har kjøpt masse motiver til å kutte ut i papp/papir m m på Wish, men fatter ikke hvordan dere klarer å sete sammen så fine kort.. 😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg