Ukas små øyeblikk.

Så var det nok en gang en søndag som egentlig er lørdag, fordi mandag liksom er en søndag den også. Langhelg da, enklere fortalt, og den kom på veldig rett tidspunkt. Det har vært i travel uke. God, men travel. Nettopp derfor er to søndager på rad spesielt kjærkomment. Jeg bruker helgen på å ta igjen litt etterlengtet søvn, selv om det ikke er så lett som det høres ut, og jeg nyter sola, vinden, og lukta av nyklippet gress og løvetann.

Podene sover enda, gubben leser nyheter på nett, og jeg har krøpet opp i det faste hjørnet av sofakroken, under pleddet, for å henter frem noen av ukas små øyeblikk. Minstepoden er sakte men sikkert på bedringens vei. Det vil si, leververdiene er fremdeles høye, han sover omtrent 17 timer av døgnet, men han både spiser og drikker. Slik var det ikke forrige uke, så det er helt klart fremgang, og det er godt for oss alle. Kyssesyken ble en stri tørn, men det er så godt at det ihvertfall er bedring. Gode øyeblikk.

Jeg skulle ha et par studiedager denne uka, for å skrive på eksamen, men det ble litt stritt på jobb. Jeg fikk likevel til noen gode skriveøkter, og selv om det tok litt tid å lande på både tema og oppsett, så ble det en ferdig eksamensoppgave til slutt, og sårbarhetsfaktorer og beskyttelsesfaktorer. Spennende oppgave, men for en som ikke har skrevet fagtekst tidligere var det både uvant og vanskelig. Men nå er den levert, og resten er ute av mine hender. Jeg er glad om jeg består, alt over karakter E er en bonus. Og det skal sies, at når jeg fredag morgen kunne rusle over skolegården med pensum i henda, og legge de tilbake i bokhylla på skolen, for godt, da senket skuldrene seg betraktelig! Digg øyeblikk!

Enda bedre øyeblikk….da jeg ruslet over veien og inn porten fredag ettermiddag etter jobb, og virkelig kunne kjenne på fredagsfølelsen. Gutta var allerede hjemme fra jobb, og satt i hageteltet og spilte gitar og drakk kaffe. Sola varmet, vinden blåste svalt over hagen, og….Det var langhelg! Skikkelig god følelse, skikkelig fint øyeblikk. Jeg kastet av meg skoene, joinet podene ute, og vifta med bare tær i takt med gitarmusikken.

Venninne Mona har flyttet den fine “Hos Mona” butikken sin til nye lokaler, og på åpningsdagen måtte jeg selvsagt innom med sprudlevann og gratulasjonsklemmer. Så var det åpningstilbud da…og jeg eier jo ikke viljestyrke i den butikken, for det er så himla mye fint av både interiør og klær. Og heldige meg hadde et gavekort som lå og ventet på meg i butikken, fra snilleste Annelise som hadde ringt fra en annen kant av landet og fikset! Så da ble det ny linskjorte på a mor. I skikkelig vågal farge, dønn oransje! En fet blanding av fange i amerikansk kvinnefengsel, og herlig sommerfresh! Elsker den!!! Ny sommerskjorte i knæsj farge, fra bygdas fineste butikk, fint øyeblikk!

Hvilepuls ved tjernet, rett før leggetid. Onsdagen var en sånn dag med høye skuldre, og litt sånn stress. Det, koblet med eksamens-nerver gjorde kroppen urolig, og det hjalp ikke at søvnene hadde uteblitt hele natte i forveien eller. Så vi kjørte opp til tjernet, ruslet ned mot vannet, og bare satt der! Satt der og stirra på et par gjess som svømte langs vannkanten, og på sola som malte skyene rosa. Hvilepuls, før leggetid. Side om side med gubben, på et pledd, nede ved vannkanten. Godt øyeblikk.

Skrekkblandet fryd og panikkartet latterkramper. Vi fleiper ofte på kontoret med at om C12 hadde vært et realityprogram, da hadde vi sprengt alle seerrekorder! Det foregår altså så mye rart inne på det kontoret, og denne uka er intet unntak. På fredag var en kollega fortvilet fordi da hun dagen før skulle mate marsvinet, var det sporløst forsvunnet, rømt fra buret. Og sånn kunne det jo ikke være, så tre av oss kjørte opp til huset i lunsjen, for å gå på hamsterjakt. Og når tre damer som alle er litt redd for gnagere skal fange et hamster som har fått smaken på frihet, da er det duket for hverdagskomedie. Etter en drøyt halvtime med feiekost, feiebrett, pledd, lokking, skvetting, og latterkramper så kraftige at ingen truse var tørr, fikk vi omsider gnageren tilbake i buret, og alt endte vel… gnager 0- pissredde damer 1! Fantastisk artig øyeblikk!

Da poden kom hjem med ny tatovering, og overrasket oss med vår bryllupsdato, fordi han ville ha mamma og pappa på underarmen. Ikke nok med det. Stjerna med vinger representerer mormoren han aldri fikk møte, som kaster lys over meg, gubben og podene. Symbolsk, og jeg ble rørt. Fint øyeblikk.

Vinkveld! Kollega og venn Tine har flyttet i ny leilighet, og lørdag duret jeg opp til henne med sprudlevann og blomster for å innvie bopelen. Sol, vin, og venner. God stemning, godt øyeblikk. Kort fortalt. Så deilig å bare senke skuldrene, ikke tenke jobb eller eksamen, bare slappe av, skravle og le.

Den ettermiddagen minsten var i så god form at han spurte om vi skulle rusle en tur. Så deilig avbrekk! Bare rusle i rolig tempo nedover til sentrum, kjøpe en is som spises på en krakk i en ledig solvegg, også rusle langs linna hjemover igjen. Sola i ryggen, og varm asfalt under skoa. Nydelig øyeblikk.

Og slik har uka gått Et lite kaos av alt, samtidig proppfullt av fine øyeblikk. Lunsj i full skolegård, og hamsterjakt i midttimen. Vaffel med rømme og syltetøy, kortspill med elever i friminuttene, ny spilleliste på spotify, ligge langflat i en solstol på verandaen, og kaffe oppe ved vannet etter middag. Øyeblikk på rekke og rad, hverdagslige, men gode.

Nå skal søndag nummer en av to nytes. Det blir hagetid, lesetid, kanskje en liten ettermiddagsdupp, og en tur ut med gubben. Hvor vet vi ikke, det er jo en del av moroa. Ønsker deg en riktig fin søndag, en god pinse, og vær snill med deg selv. Det fortjener du. Vi blogges.

 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg