Ukas små øyeblikk.

God morgen og god søndag. Har du hatt ei fin uke?

Jeg sitter her, akkurat passe sammenkrøllet og morgentrøtt, under det tykke gule teppet, i senga bakerst i bobilen. Gubben  fikk ferie igjen på fredag, og det verket skikkelig i gass-foten og bobil-hjertet hans, så vi fartet like god ut på tur i går morges. Hvor ferden går denne gangen er vi fortsatt usikre på, og vi er kanskje en smule skeptiske og en dose pessimistiske med tanke på værmeldingene for den kommende uka, for det kan se ut som om det blir regn, regn og regn, men vi tar det som det kommer. Skulle vi regne bort er det jo ikke verre enn at vi setter snuta hjemover igjen. Når det er sagt, det er fint å våkne i bilen dag, på en plass et stykke hjemmefra, med ingen andre planer enn å kjøre til neste sted det ser fristende ut å stoppe for å strekke litt på bena. Litt skikkelig følelsen av ferie igjen, sånn helt på tampen av oppstart til neste skoleår. Akkurat nå er et fint øyeblikk!

Uka som gikk var fin. Heller ikke denne uka bød på lottogevinster, det til tross for at jeg hadde handlelista klar dersom det skulle skje… Men hverdagsuker med små øyeblikk er gode uker det og! Det har blitt tårer, det har blitt latter, det har blitt styrtregn, og det ble solskinn!

Skal vi starte med tårene da? Det er så teit vøtt, at det egentlig er for flaut å skrive om, men etter over 37 år, og med 9003 episode har jeg nå sett livets siste episode av Neighbours! Og fordi jeg er en sånn nerd som synes hele historien med denne tv-serien er fascinerende, og fordi jeg har sett på fra jeg var sånn typ-12 år, så var det vanskelig å ikke bli rørt av all nostalgien, alle tilbakeblikkene, og alle de gamle kjenningene som bidro i den siste episoden! Fantastisk avslutning!

Så da rant tårene da. Sånn full on ugly cry hele veien, i 70 minutter! Og når jeg så episoden en gang til bare for å få med alt jeg ikke fikk med første gangen, så grein jeg like mye igjen! “Artig” øyeblikk!

Filmdag. Med sommeren på hell jobber vi med å filme de siste sommersekvensene til prosjektet til Abatross Films, for Aurskog-Høland. En ettermiddag denne uka var vi oppe på Røytjern for å filme badeplasser, vise frem litt av alle de plotte badestedene kommunen har å by på! Jeg blir så imponert over folket som gladelig stiller opp når vi spør om de vil la seg filme, imponert over profesjonaliteten til Javier som er hjernen bak prosjektet. Så gøy å få lov å være en del av dette. Derfor, selv om det betyr arbeid i sommerferien, filmdager i solskinn er skikkelig fine øyeblikk!

Kjoledagen. Dette er jo sånn som sikkert høres rart ut for deg som leser, også tenker du kanskje at dette egentlig ikke betegnes som “et øyeblikk”, og det er det kanskje ikke heller. Det er vel mer en følelse. Følelse av sommer. Den dagen jeg gikk i kjole, hele dagen. Jeg pleier egentlig ikke det. Trives jo aller best i shorts eller bukser, men øver meg på å bruke kjoler! Uansett da, kjole hele dagen. En sånn tynn og lett en som flagrer litt rundt bena når det blåser. Sommersko som ga litt gnagsår på hæla, myggstikk som klødde på leggen, rusle på butikken med minsten bare for å skravle, sitte på krakken i gågata og spise is og rosinbolle, kjenne sola varme skikkelig, se i speilet sent på kvelden at man burde ha kjørt på med mer solkrem, for nestetippen er rød. Følelsen av sommer. Kjoledagen. Fint øyeblikk.

Sene kvelder, helt alene, men langt fra ensom. Gubben og minsten legger seg tidlig, for de skal på jobb dagen etter. Størstepodene stikker av gårde når de andre går til sengs, for de har snudd døgnet i sommerens siste ferieuke, og er ute til langt på natt. Denne natta fikk jeg snapper fra Vikersundbakken, for de dro med seg joggeskoa og ville teste formen i trappeløp. (ikke arvet treningsvegringen til mora si ihvertfall!), og da blir jeg sittende der i sofaen, passe søvnløs, og deilig alene. Jeg liker den tiden, når alt er stille, mørket har senket seg, og jeg kan tenne stearinlysene på bordet, og fordype meg i en pocket-bok fra bladhylla på Kiwi! Nydelige øyeblikk!

De skikkelig, skikkelig teite små øyeblikkene. Når du bare ser noe dumt, og gliser til magen gjør vondt, og folka rundt seg synes du er verdenes teiteste!!! Jeg hadde en sånn denne uka, men skal bare la bildet tale for seg. Ler du er du like teit som meg. Det er lov!!!

De søteste klementinene jeg noen gang har smakt. For meg er jo egentlig klementiner litt sånn som pepperkaker. De hører liksom jula til, eller ihvertfall vinteren da, men de lå ferdig pakka i en pose på Rema denne uka, og jeg så lettlurt at jeg kjøper stort sett alt som er ferdigpakka, så det ble med en pose hjem. Forventingene var under midt på treet, for det er liksom ikke helt sesongen, men disse klementinene burde det være sukkeravgift på! En gledelig overraskelse, sånn skikkelig, og et fint lite øyeblikk!

Og der har du uka, i korte trekk. Sol og regn, tårer og latter, gode samtaler og lun musikk. Og nå starter søndagen. Gubben disker opp med frokost på 20 cm lang kjøkkenbenk, og så fort frokost og morgenstell er unnagjort farter vi videre i en liten bobil, destinasjon fremdeles relativt ukjent. Vil du bli med på turen kan du jo titte innom instagram, jeg har en tendens til å være irriterende aktiv der når vi er på tur. Så får vi krysse fingrene for at jeg kan dele noe mer enn bare regnværsbilder de neste dagen.

Ønsker deg en nydelig søndag, også håper jeg at uka som kommer gir deg gode øyeblikk. Vært god mot seg selv, det fortjener du. Vi blogges.

 

6 kommentarer
    1. Hyggelig lesing😊. Om dere ikke har kjørt over Suleskar mot Oltedal og Ålgård er det en nydelig tur. Anbefales på det varmeste.

    2. Jeg har vært mye på camping. Dog fast plass med fortelt. Ikke spikertelt men skikkelig telt-telt. Den sommeren det regna hver dag og humøret bare sank så fant jeg ut at så lenge jeg kan sitte tørt med gassovnen på, sånn at det var god temp i teltet også, så kunne vær bare være vær. Unga forsvant opp til bassenget uansett om sola titta fram eller om det sprutregna. Det er de gode øyeblikkene som teller. 😉 Så: tørt, varmt og godt selskap, DET er sommer det. 🌧☔️🌧

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg